Maart, dan koop je een paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Maart, dan koop je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 11:43

Bokt
Bokt community
Afbeelding


Als het voorjaar aan de deur klopt, trekt de verkoop van paarden altijd weer aan. Misschien behoor jij ook tot de groep die beginnen aan hun zoektocht naar ‘het droompaard’ dit voorjaar.

Voor je begint met je zoektocht is het handig om eerst een duidelijk beeld voor jezelf te hebben wát je zoekt. Wil je puur ontspannen en recreatief rijden of de wedstrijdsport in? En zo ja, welke tak van sport? Misschien wil je wel een combinatie van meerdere takken. Kijk ook eerlijk naar je eigen niveau en misschien wel het belangrijkste, ken je eigen karakter! Want wat je ook met je toekomstige paard gaat doen, bovenaan staat toch wel dat je samen als team kan werken en elke situatie met je paard goed aan kan. De natuurlijke leider zijn van je paard is je basis om veilig te kunnen rijden. Een paard is tenslotte een vluchtdier en is zo dapper als zijn ruiter/menner.
Als je het lastig vindt jezelf onder de loep te nemen, vraag dan mensen in je vertrouwde omgeving hoe ze jou zien.
Houd ook rekening bij je zoektocht hoe en waar je je paard wilt onderbrengen. Een combi van stal en weidegang is natuurlijk ideaal voor elk paard, maar die luxe heeft nu eenmaal niet iedereen. Heb je alleen maar beschikking over een stal met minimale uitloop zal niet elk ras geschikt zijn en de omgekeerde situatie, enkel weidegang, zal ook zijn beperkingen hebben in je zoektocht.
En we willen toch allemaal een tevreden en gelukkig paard.

En de leeftijd? Is leeftijd zo belangrijk? Dat is heel persoonlijk, zelf vind ik van niet, maar bedenk je wel dat een ouder paard ook zo zijn gewoontes heeft meegekregen van de vorige eigenaar. Dit kunnen zowel goede als foute eigenschappen zijn. En een dier iets aanleren gaat veel vlotter en natuurlijker dan iets afleren. En hier moet je dus weer naar je eigen niveau en karakter kijken.

Afbeelding

Is kleur belangrijk voor je? Ze zeggen vaak dat elke kleur zijn eigen karaktertrekken heeft. Kleine karaktertrekken, maar ze zijn er wel. Het is wel interessant om van te voren te weten met welke karaktertrekken jij negatief of juist positief om kan gaan. En dit brengt ons dan ook direct bij het ras. Welk ras? Je kan een enorme voorliefde voor een bepaald ras hebben, maar heeft dat ras dat ook met jou? Persoonlijk vind ik Fjorden en Spaanse paarden geweldig mooi, maar ik kan er niet mee werken. Oftewel, wat ik met hen heb, hebben zij niet met mij. Wees in de keuze van je ras mega-eerlijk naar jezelf, je wilt niet dat je zoektocht naar je droompaard leidt tot een zoektocht naar een nieuwe eigenaar voor je gewezen droompaard.

Afbeelding

En als je dan echt de paardenhort op gaat, lees en luister goed naar wat de verkopers vertellen.
Even een kleine persoonlijke noot: Toen ik nog jong was ging ik met mijn vader en een vriend mee
om een Fries te gaan kopen, een grote merrie die in het span zou gaan lopen. Paard zag er geweldig uit, mooie gangen, fijn karakter, liep overal braaf achter zijn baas aan. Alle vragen uit het boekje werden gesteld en de laatste was: “Is het paard kijkerig?“ Huidige eigenaar zei vol overtuiging: “Nee, ze kijkt nooit!” Deal gesloten. Later bleek dat de beste man er geen woord van gelogen had, paard was hartstikke blind aan beide ogen. Koper nam zijn verlies en heeft er de beste fokmerrie ooit aan gehad!
Het perfecte paard bestaat niet, elk paard heeft wel een afwijking in lijf en leden en mindere karaktertrekken. Ga een uur eerder dan afgesproken kijken. Zijn ze dan bijvoorbeeld het ‘rustige en makke’ paard aan de longe zijn looplust aan het afremmen of lopen ze in de wei het in de advertentie aangegeven super brave paard met 5 man te vangen? Kijk naar de huidige situatie, hoe staan ze achter het draad in de wei, lijkt het op stal of er veel getrapt wordt tegen de wanden of hebben ze hun stal al bijna opgegeten?
Niet elke ondeugd hoeft een probleem te zijn, maar hangt wel weer af hoe jij je paard gaat stallen. Een paard wat zich negatief ontwikkelt door te veel op stal te staan, kan bij jou in een weiland wel een geweldige charmeur worden. Maar denk hier wel over na.
En laat je nooit door schoonheid verleiden alles over boord te gooien, want wat heb je aan het mooiste paard van de wereld als je er niet veilig op kan rijden! Rijden met je paard moet ontspanning en geluk zijn en geen stress of werk.

En dan als je je droompaard gevonden hebt, laat er altijd even een veearts naar kijken. Het liefst je eigen als dat een optie is. Laat vooral de gevoeligheden van dat ras specifiek nakijken, heb je b.v. een paardje uitgekozen die gevoelig is voor hoefbevangenheid, maak even een foto van een van de voorbenen. De ene zal zijn paard door laten lichten en de ander zal gaan voor een oppervlakkigere keuring, maar doe het wel even. En beter kosten voor een keuring of foto dan dat je pech hebt en een abonnement op de veearts kan nemen. Maak je risico zo klein mogelijk.

En als je een paard gevonden hebt, schakel dan je gevoel in, want ook dat moet goed zijn!
Afbeelding