Kattenluikje chipherkenning, toch vreemde kat binnen?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Kattenluikje chipherkenning, toch vreemde kat binnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 23:23

Ja zie titel dus.

Ik had voorheen een doodnormaal kattenluikje, maar veel last van buurkatten, toen een van die katten dat luikje had gesloopt heb ik heel de winter het gat in de deur dichtgetimmerd gehad.
Nu sinds zo'n krappe 2 weken een mooi nieuw luikje met chipherkenning! (van Sureflap) Ideaal zou je denken!
Het ding ingesteld met de chipnummers van mijn katten. (je moet even op een knopje drukken om een chip toe te voegen en de betreffende kat door het luikje doen, die chip wordt dan gepakt en er kan dus niks verkeerd worden ingevoerd.)

Mijn katten moesten weer even wennen dat ze weer naar binnen en buiten konden gaan wanneer ze wilden maar dat ging al snel prima.
Een aantal keren hoorde ik het luikje 'klepperen' terwijl mijn katten gewoon in de woonkamer zaten, maar iedere keer net als ik een deur open of dicht deed, dus ik dacht wellicht de wind/luchtstroom.

Echter vanavond kwam ik thuis, stond in de keuken, even bakje thee zetten, draai me om naar de bijkeuken, zit daar prinsheerlijk op de mat een van de buurkatten. -O- :o? :?

Het luikje werkt wel gewoon naar behoren, het 'slotje' wat er op zit gaat netjes open als mijn katten hun hoofd in de opening steken en blijft anders gewoon dicht.
Als je gewoon met je hand er tegenaan drukt van buiten af zit dat palletje ook goed voor het klepje, die duw je niet zomaar open. Als je in een hoek drukt (het slotje zit tegen het midden van het deurtje) zit er wel beweging in het deurtje. Wellicht duwt hij een hoek open en kan zo het slotje naar beneden duwen en binnen komen?? Dat is het enige wat ik er van kan maken.

Uiteraard hoop ik dat iemand op bokt dé oplossing weet... want buurkat komt hier gezellig van de dure Royal Canin vreten wat niet voor hem is bedoeld :+
Plus weet maar nooit wat voor beestjes of ziektes hij evt mee naar binnen sleept.

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:29

Hij kan héél gauw achter jou eigen kat aan geglipt zijn, voordat het klepje goed en wel dicht was en op slot heeft kunnen schieten.
Dat is het enige dat ik kan bedenken :=

*edit, oh, nou lees ik pas goed dat je eigen katten gewoon binnen waren :+
Dan snap ik het ook niet. Misschien luikje een keer resetten en opnieuw instellen?
Laatst bijgewerkt door Britt op 28-02-17 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:30

Komt hij niet toevallig snel achter jouw eigen kat aan naar binnen. Bij die van mij duurt het even voordat het luikje weer op slot springt.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Kattenluikje chipherkenning, toch vreemde kat binnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:45

Ik zou even contact opnemen met het bedrijf waar je hem gekocht hebt, er hoort geen speling te zitten in het hoekje van het deurtje. Zo heeft het luikje nog geen zin.

miranda_x

Berichten: 881
Geregistreerd: 30-01-07

Re: Kattenluikje chipherkenning, toch vreemde kat binnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:51

Inderdaad sureflap mailen! Ik had hetzelfde en heb toen de dualscan van hen gekregen en moest die andere naar ze opsturen.

Je moet ook het serienummer even vermelden in je mail.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Kattenluikje chipherkenning, toch vreemde kat binnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:57

Ligt een van je katten niet te dichtbij het luikje Zodat het luikje toch open is.

Heeft een vriendin van mij gehad maar haar kat ging gewoon Naast het luikje liggen slapen.

emmaudb

Berichten: 1543
Geregistreerd: 19-03-08

Re: Kattenluikje chipherkenning, toch vreemde kat binnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 00:01

Ik heb zelf geen ervaring met deze kattenluikjes, zou als ik jou was inderdaad even mailen, zoals al genoemd is :)

Wij hebben een gewoon kattenluikje, die je wel "op slot" kan zetten. Je kan dus instellen dat er bijvoorbeeld wel katten naar buiten kunnen maar niet naar binnen. Nu hebben wij een kat die gewoon met gemak dat luikje openbeukt. Dit is ook niet de eerste kat die dit deed.
Ik weet niet hoe stevig die slotjes, of wat zijn het, zijn? Maar in het gewone kattenluikje dat wij hebben die je wel op slot kan zetten zijn ze dus niet zo stevig.

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 01:04

Hier even een voorbeeld foto van internet, van hoe het aan de binnenkant (in huis) eruit ziet.
Dat grijze dingetje in het midden is het slotje wat het deurtje tegen moet houden als een vreemde kat probeert binnen te komen.
Als mijn katten van buiten af hun hoofd in het luikje steken gaat dat dingetje netjes naar beneden, zodat het luikje open kan en zij er door kunnen.

Afbeelding


Voor zover ik kon nagaan is hij iedere keer niet direct achter mijn katten aan geglipt.
Vanavond waren mijn eigen katten nog buiten toen ik thuis kwam, als ze dan mijn auto horen komen ze gewoon voor huis en gaan samen met mij naar binnen.

Ik zal inderdaad sureflap eens een mailtje doen, ik ben benieuwd wat ze er van maken.
Moet zeggen het is wel een volhardende slimme kat, ook eentje met wel wat power, die zie ik nog wel lekker door duwen tegen het luikje tot het meegeeft oid.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 01:16

Faline schreef:
Moet zeggen het is wel een volhardende slimme kat, ook eentje met wel wat power, die zie ik nog wel lekker door duwen tegen het luikje tot het meegeeft oid.


Zon buurkat en nog een paar heb ik ook gehad. Had dan geen luikje met chip maar met magneet. Werkt in principe op dezelfde wijze. Maar er waren in de buurt toen echt 2 katten die precies wisten waar ze op het luikje druk moesten zetten om er toch in te komen. Er zit een punt in die luikjes die ondanks het slotje dan toch open gaat. en die beide wisten dat punt precies te vinden.

Ik hoop voor je dat de leverancier een oplossing weet. Ik ben zelf toen vrij kort erna verhuisd en dat luikje is de vuilnisbak ingegaan.

VC_Immortal

Berichten: 327
Geregistreerd: 14-08-09
Woonplaats: Hoogerheide

Re: Kattenluikje chipherkenning, toch vreemde kat binnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 01:29

Zelf heb ik ook eentje met een chip.
Echter was de batterij dat werd meegeleverd binnen een week leeg.

Mijn eigen kat wist echter toch het flapje te openen. Als ze naar buiten wil, hoeft het haakje niet los (dit gebeurt wel omdat de chip in de buurt komt). Dus zij maakte heel handig het flapje vanuit de buitenkant open met haar pootje door het flapje naar zich toe te trekken (ipv van ertegen te duwen).

Ik weet niet of dit bij die van jou ook is... gelukkig hebben andere katten het (nog) niet in de gaten.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Kattenluikje chipherkenning, toch vreemde kat binnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 02:03

Helaas is zo een kattenluikje van Sureflap inderdaad niet 'waterdicht'.

Bij ons werkte het prima met onze 2 katers; zij mochten in en uit lopen wanneer ze wilde en de buurtkatten konden zo niet naar binnen. Nooit buurkatten binnen gehad ook.

Maar ongeveer 2 jaar geleden hebben wij er een Maine Coon kitten bij gekocht. De eerste periode hebben we de katers ook gewoon binnen gehouden (ook ivm eventuele virussen/ziektes). Toen onze Maine Coon echter zo goed als volgroeid was, mochten de 2 katers weer in en uit lopen alleen de Maine Coon poes niet. Die moest binnen blijven ivm fokken (niet gesteriliseerd).

Dat ging ook een tijdje goed. Echter liep ze na een tijdje opeens in de tuin. We dachten toen nog dat ze per ongeluk ontsnapt was oid. Alleen toen het frequent gebeurde gingen we het in de gaten houden, want daar klopte duidelijk iets niet!

En wat blijkt... Mevrouw sluit gewoon zó dicht achter haar voorganger aan, dat het luikje nog niet in het slot is gevallen voor zij er is en zij dus ook vrije doorgang heeft. Slim beest...

We hebben het Sureflap laten weten, maar die kunnen er (logisch ook!) niets mee en niets aan doen.

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Kattenluikje chipherkenning, toch vreemde kat binnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 11:58

Ik heb bericht gehad van Sureflap en ze hebben me inderdaad een dualscan aangeboden, echt top service! :D

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Kattenluikje chipherkenning, toch vreemde kat binnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:03

Fijn dat het opgelost lijkt te zijn.

Overigens hier ook zo'n vergelijkbaar verhaal, weliswaar van jaren geleden maar nog steeds leuk.
Buurvrouw loopt langs on huis en ziet haar kat bij ons voor het keukenraam zitten ... Dat gebeurde wat vaker, dat de buurkat bij ons zat en wij niet snapten hoe dat kon, met een goed werkend kattenluik. Totdat we zagen wat er gebeurde: die dikke van ons (die wij ook niet zo slim vonden maar dat hebben we moeten bijstellen na dit voorval) liep door het kattenluik naar binnen, liet het puntje van haar staart naar buiten hangen, waarna buurkat er vlak achter met zijn voorpootje het luikje verder naar zich toe kon halen en achter onze kat aan naar binnen liep.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Kattenluikje chipherkenning, toch vreemde kat binnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:08

Maflinger :')