Manegepaard kopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
imke1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-07-16
Woonplaats: Tussen mijn buren

Manegepaard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 11:23

Hey!
Is er hier op bokt iemand die een manegepaard heeft gekocht?
Wat zijn jullie ervaringen hieromtrent?
Welk soort paard heb je dan gekocht?

Alvast bedankt aan iedereen die reageerd.

Volg ons op insta : my_three_big_soulmates


Maliboe
Berichten: 456
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Vierhuizen (groningen)

Re: Manegepaard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:31

Ja ik , ik zou het niet zo snel weer doen! Toen ik haar kocht was ze helemaal gezond maar de naweeën kwamen later mocht je dat willen weten mag je altijd een pb sturen.

Ik ben tot op de dag van vandaag nog steeds blij met haar maar ik zou het niet zomaar nog eens doen.

Symfonie & Malibu

JosjeDZ
Berichten: 268
Geregistreerd: 23-11-11

Re: Manegepaard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:33

Niet gekocht, maar wel drie jaar lang geleast (als enige leaser, liep heel af en toe nog lesje mee). Wel al 20 jaar geleden. Wedstrijden mee gereden, mee op vakantie geweest... Maar wat wil je precies weten?

anjali
Berichten: 15044
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:34

Ja,ik heb dat ooit gedaan.Een oudere d-pony van een manege die ging sluiten.Nooit spijt van gehad.Een lief en ervaren dier.Zo opstappen en wegrijden.

ChiniChar
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:37

Ik heb een 22jarige merrie gekocht toen de manege ging stoppen. Geweldig merrie, maar een beetje lui.
Wat wil je precies weten?

Kan ik al weer terug naar bed?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:37

Ik heb jaren terug een oudere manegepony gekocht (hebben we het nog over de vorige eeuw), was geen succes... Het was een onwijs lief dier, maar als snel begon hij te kreupelen. Ermee naar de Faculteit Utrecht gegaan, het dier had voorbenen als 'gatenkazen', volledig aan gort door de artrose. Uiteindelijk is hij 9 maanden bij me gebleven en toen was de koek echt op, hij kon niet leven zonder pijn (en stond op buut bij mij). De verkoop is dus niet helemaal eerlijk gegaan...

Kayleigh__

Berichten: 1072
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Re: Manegepaard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:42

Zelfs gekregen van de manege! Wel op voorwaarde dat hij daar gestald zou blijven, maar met zo'n goede manege was dat juist heel fijn, paard stond er fantastisch.
Hij was 23 toen ik hem kreeg en is bijna 28 geworden.
Nu lease ik een paard van diezelfde manege.

Zijn meerdere topics over te vinden trouwens.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Manegepaard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:54

Omdat TS een algemene vraag heeft over paarden verplaats ik het topic naar [PP] Paardenpraat.

imke1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-07-16
Woonplaats: Tussen mijn buren

Re: Manegepaard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 11:56

Hey ! Bedankt voor jullie antwoorden, ik wil eigenlijk gewoon ervaringen horen :)

Volg ons op insta : my_three_big_soulmates

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:57

Ik heb een manege paard gekocht! Zou het zo weer overdoen!
Mijn maatje waarmee ik alles kan doen met 100 procent vertrouwen

Loopt in het m dressuur en L springen en B cross ondertussen
Laatst bijgewerkt door Cheminee op 28-02-17 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Troopers
Berichten: 77
Geregistreerd: 28-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:57

Kayleigh__ schreef:
Zelfs gekregen van de manege! Wel op voorwaarde dat hij daar gestald zou blijven, maar met zo'n goede manege was dat juist heel fijn, paard stond er fantastisch.
Hij was 23 toen ik hem kreeg en is bijna 28 geworden.
Nu lease ik een paard van diezelfde manege.

Zijn meerdere topics over te vinden trouwens.



wat is de reden dat je een paard gekregen hebt van je manege als ik vragen mag?
lijkt me echt geweldig

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:00

Yup.


Mijn paard heb ik 8,5 jaar geleden gekocht van een manege.

Hij was toen 14, nu 23 inmiddels.

Ik wou helemaal geen paard op dat moment, maar er was "iets" tussen ons.
Zal de niet te omschrijven en veel genoemde "klik" wel zijn...

Ik heb hem nog dus...


Maar ik kan complete boekwerken over hem schrijven, dus gewoon "ervaringen" is wat breed.

Zijn er specifieke dingen die je wilt weten?

ChiniChar
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:07

imke1 schreef:
Hey ! Bedankt voor jullie antwoorden, ik wil eigenlijk gewoon ervaringen horen :)


Als je de pony goed kent zou ik zeker een pony van de manege kopen! Je moet natuurlijk wel even kijken naar de leeftijd, de meeste zijn al wat ouder.
Mijn 22jarige merrie was op de manege altijd een schatje! Het was een manegepaard dus die zijn iets luier, en mijn eerste taak was dus haar actiever maken. De eerste weken dat ik haar had ging dat goed, maar ze kreeg opeens mok(ik wist in ieder geval niet dat ze het had) en die was naar binnen geslagen, dus ze heeft 2 a 3 weken stilgestaan. Ik ben dus helemaal opnieuw begonnen daarmee -O- Sindsdien is ze met aanspringen in galop een heks, maar we werken eraan!

Mijn tip: als jij denkt dat de pony nog goed genoeg is en voldoet aan je eisen, kopen. Je kent de pony ook al een tijdje dus je weet of het een match is of niet. Maar houdt er ook rekening mee dat ze blessures kunnen krijgen(zoals hierboven)

Kan ik al weer terug naar bed?

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:13

Ik heb een manege paard overgekocht!
Nu inmiddels 1,5 jaar geleden.

Je moet wel heel goed bedenken wat de redenen zijn om het betreffende paard te kopen.
Als je een paard hebt waar je al een super goede band mee hebt en je kan jezelf niet met een ander paard zien dan dat paard.
Dan zeg ik DOEN.
Wil je, heel bot gezegd, een paard om op te rijden. dan zeg ik kijk even verder dan de manege paarden.

Ik heb mijn paard gekocht omdat ik alleen dit paard wilde.
Tot op de dag van vandaag geen spijt. Wel is het zo dat hij echt behoorlijk 'stuk'' is.
Wat voor mij niet uitmaakt want ik kan gerust een paar maanden niet rijden en haal alle fysio/DA/Chiropractors erbij die ik kan vinden.
Wil niet zeggen dat alle manege paarden stuk zijn hoor!
Daarbij zijn er ook genoeg niet manege paarden die stuk zijn gereden :')

Maar ik heb mijn paard omdat het Ullister is, mijn maatje, niet omdat het een paard is waar ik op wil zitten.
Ik heb hem ontmoet dat ik 15/16 was, hij 4 jaar. Stond net op de manege en ik was daar alleen in de zomer op ponykamp. Op mijn 18de was ik daar voor het ''laatst'' voordat ik ging studeren. Ik heb als 18 jarige jankend in de auto gezeten toen de zomer voorbij was. Want ik moest Ullister achterlaten.
In mijn studie tijd heb ik geen stap op maneges of bij paarden gezet want dat deed teveel pijn want ik had onvoldoende middelen om regelmatig heen te gaan. Dus dat zou betekenen dat ik keer op keer afscheid moest nemen niet wetend wanneer ik terug zou kunnen.
6jaar later, was ik 25, klaar met studeren en wilde ik de paarden liefde weer oppakken.

Natuurlijk ging ik naar de manege waar ik Ullister had ontmoet. En hij stond er nog!
Duurde niet heel lang, met de support van mijn vriend was het al snel duidelijk dat ik dit paard echt niet nogmaals uit mijn handen liet glippen. :D

En ja ik heb heel even getwijfeld en even gekeken op internet naar andere paarden (niet eens langs geweest)
Want een paard kopen, doe ik dan wel goed aan een manege paard.
Maar bij ieder paard wat ik zag dacht ik, het is niet Ullister.
En dan maakt het niet uit of je wel of niet kan rijden omdat meneer last heeft van zijn lichaam. Of dat je iedere maand de Chiropractor moet laten komen.

Want ik heb mijn paard omdat ik er voor hem wil zijn.
Niet omdat hij er voor mij is zodat ik kan rijden
Laatst bijgewerkt door lampjerulez op 28-02-17 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Kayleigh__

Berichten: 1072
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:14

Troopers schreef:
Kayleigh__ schreef:
Zelfs gekregen van de manege! Wel op voorwaarde dat hij daar gestald zou blijven, maar met zo'n goede manege was dat juist heel fijn, paard stond er fantastisch.
Hij was 23 toen ik hem kreeg en is bijna 28 geworden.
Nu lease ik een paard van diezelfde manege.

Zijn meerdere topics over te vinden trouwens.



wat is de reden dat je een paard gekregen hebt van je manege als ik vragen mag?
lijkt me echt geweldig

Hij was toen 23, had een carrière als wedstrijdpaard achter de rug en daarna 10 jaar als manegepaard gewerkt (hoewel werken een groot woord is, want deze manege is top voor paarden). Hij was toe aan een lekker pensioen. Ik was gek om hem en zo heb ik hem gekregen.
Hij was als manegepaard al leuk, maar daarna werd ie nog veel leuker! Was echt een gouden paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:15

Wij hebben in 2015 een manegepaardje overkocht en nog geen jaar later in moeten laten slapen vanwege zware artrose in beide achterbenen.
Het paardje liep al niet goed toen hij nog in de lessen liep, dus we wisten wel dat hij niet gezond was.
We hebben toen bewust dat risico genomen.
Maar als je echt voor je eerste eigen paard gaat, waar je nog járen plezier van wil hebben, zou ik hem zeer goed laten keuren.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:20

Ik heb het vorige zomer even overwogen, maar uiteindelijk toch niet gedaan. Het was een springgefokt warmbloedpaard van 9 jaar dat zich makkelijk liet rijden, dat ook behoorlijk wat kon hebben. Maar bij het testen kwam hij wel erg zuur over, had hij me zelfs gebeten in mijn arm. Toevallig heb ik dezelfde hoefsmid als de manege, en hij wist me te vertellen dat het paard een muilkorf om krijgt tijdens het beslaan.

Zodra je op het paard zat was hij braaf, maar in de omgang dus nogal een zuurpruim. Omdat ik meer wil met mijn paarden dan alleen maar wat hobbelen, heb ik uiteindelijk beslist om het niet te doen. Mijn paarden staan aan huis, en ik wil niet altijd te hoeven schrik hebben als ik in mijn eigen wei loop.

Maar als je de pony kent en het is een fijne pony, zou ik niet aarzelen. Maar let er wel op dat je de pony even laat keuren, en dat de prijs niet overdreven hoog is. Maneges willen wel eens veel geld vragen voor een paard, omdat die dieren die goed in de manege lopen voor hen veel waard zijn.

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:24

Ja ik denk dat zoals eline zegt je je af moet vragen wat je wilt.
Wil je een paard om op te rijden.
Of wil je het betreffende paard omdat dat je maatje is en je vriend en maakt rijden dan niet uit.

Zoals ik zei, ik heb mijn paard omdat ik er voor hem wil zijn, niet omdat hij er voor mij is om op te rijden.


Bloemetje75
Berichten: 1985
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Manegepaard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:32

Ik heb 6 jaar geleden de fjord gekocht waar ik bij iemand die les gaf, op reed. 3 maanden uit mogen proberen en toen was ik zo verliefd.... fjord wordt 26 in mei en ik kan met haar lezen en schrijven. Ik rij zelden maar het is opstappen en wegrijden, wandelen en tutten vinden we alletwee al heel fijn. Ze loopt dan rustig met haar halstertouw in haar hals en haar neus in mijn hand, uiteraard alleen op de veldwegen hier in de buurt waar we al het verkeer goed kunnen zien aankomen of horen komen.

KittyDylan

Berichten: 8873
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: Manegepaard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:42

Wij hebben jaren terug eens overwogen om mijn lieveling destijds over te kopen. Helaas niet door gegaan omdat ik er te groot voor zou worden.
Als je de kans hebt en je het paard góéd kent, lijkt het me wel heel leuk om het te doen.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:56

Bewust géén manegepaard gekocht.
Wel overwogen om te leasen.
Maar uiteindelijk gewoon particulier een paard gekocht.

Manege's kunnen nogal veel geld vragen voor zo'n paard omdat de koper er waarschijnlijk aan gehecht is en daardoor meer geld zal uitgeven als dat het dier eigenlijk waard is.
Bovendien is manegewerk zwaar werk en kunnen de dieren kampen met gezondheidsproblemen (die vaak pas later aan het licht komen). Dingen als problemen door niet-optimale hoefverzorging en problemen in het lijf door slecht passend harnachement kunnen ook voor komen.

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:01

Ik heb 30 jaar geleden ( ik word écht oud :+ ) een manegepaardje gekocht. Hij was toen 5 jaar. Echt een schat van een paard, mijn once-in-a-lifetime- horse <3
Heb hem 25 jaar gehad, beestje heeft nooit wat gemankeerd, behalve een koliekoperatie op 21 jaar. Op 30 jarige leeftijd was het echt op en heb ik hem laten inslapen. Ik mis hem nu nog elke dag. ;(
Dus volmondig ja, ik zou het zo weer doen ! :j

Edit; was een gevalletje zonder papier. Bij hen op de manege geboren want ze hadden een merrie ergens vandaan waarvan ze niet wisten dat ze drachtig was.

N4N4
Berichten: 1107
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Manegepaard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:28

Hier ook ervaring met het kopen van een manege paard , mijn tweede zelfs

Het eerste paard gekocht toen ze 17 jaar was en 4 jaar later helaas in moeten laten slapen

Mijn huidige ex manege paard, eerst verzorgd , toen geleased en uiteindelijk toch maar gekocht ( ondanks dat ik nooooit geen paard meer wilde na het verlies van de eerste ) ik wilde haar zo graag een mooie oude dag geven na zoveel jaar hard werken op de manege .

Was en ben stapelgek op deze merrie , ondanks dat ze nu volledig afgekeurd is om te berijden , blijft ze gewoon bij mij en doen we andere leuke dingen..

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Manegepaard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:36

Ik heb ook een manege paard gekocht in 2013. Niet op de manege waar ik reed trouwens. Ik zou het nooit meer doen trouwens, ik kan niet alleen naar buiten gaan omdat ze altijd in grote groepen naar buiten gegaan is en ik kon mijn jas niet op der uit doen of een zweepje gebruiken. Na een jaar hellen en doen kan ik dat wel inmiddels behalve het alleen naar buiten gaan niet. Ze zat ook ontzettend vast in der hele lichaam en nog steeds en dat krijg ik er niet meer goed uit. Doordat ze niet zo 'braaf' was deden ze haar weg en heb ik haar overgenomen.

Ze is een super lieve fjorden merrie die super met kinderen overweg kan maar zodra je iets aan der vraagt dan wordt ze sterk en loopt ze met je weg.

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

Duality

Berichten: 3840
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Earth

Re: Manegepaard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 01:04

Ik heb een manegepony gekocht. Was altijd mijn lieveling al en na jaren niet op de manege gereden te hebben hoorde ik dat ze weg moest en zo doende heb ik haar gekocht!

Ik heb absoluut geen spijt van mijn keuze! Ik denk dat als je al een speciale klik hebt met zo'n paard dat het makkelijker is. Zomaar een willekeurig manege paard kopen zou ik nooit doen. Helemaal omdat er aan deze pony ook flink wat oplap werk zat zowel lichamelijk als psychisch. Je moet rekening houden met dat je een manege paard sowieso even flink na moet laten kijken (tandarts, osteo etc etc).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: herous, Jussem, Karintich, vidya en 150 bezoekers