Onzekere/angstige ruiter met dito pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MamaMandy
Berichten: 5
Geregistreerd: 06-02-17

Onzekere/angstige ruiter met dito pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 09:38

Goedemorgen Bokkers,

Mijn dochter van 6 heeft een Welshje. De eerste weken ging dat lekker. Mijn dochter rijdt goed en zeker op andere pony's en zo stapte ze ook op deze.

Helaas bleek elke dag meer dat ze de pony onbetrouwbaar vond. Ze schrok meer en meer, deed rare sprongen en bokte een keer.
Ineens stapte mijn dochter zo onzeker op de pony, terwijl ze haar prima onder controle kon houden.. tot dat moment. De pony voelde haar angst natuurlijk en die dag liep uit op een fiasco. Ze viel er uiteindelijk af en heeft er gekneusde ribben aan overgehouden (ondanks body protector).

Deze laatste 2 weken durft ze alleen nog maar uit te stappen nadat ik heb gelongeerd met de pony.
Op allerlei manieren geprobeerd om de vicieuze cirkel te doorbreken maar tot vandaag is mijn instelling 'doorgaan en je zal zien dat het meevalt' niet erg succesvol.

Ik wil nu bij de basis beginnen met dit duo.
Grondwerk, schriktraining en teambuilding.
Pas als het er vertrouwen van beiden er weer is intensief gaan rijden.
Hebben jullie nog adviezen?


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:41

Eigenlijk vind ik een 6 jarige icm met een bokkende en rondspringende pony een slechte combinatie. Juist op die leeftijd bouw je je vertrouwen op en is een betrouwbare pony goud waard. Ik zou in alle eerlijkheid op zijn minst een oudere ruiter erbij zoeken die het dier weer op de goede weg zet maar het liefste zelfs (desnoods tijdelijk) voor je dochter een betrouwbare lobbes erbij zoeken om haar vertrouwen weer op te bouwen en de pret terug te vinden.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:41

Waarom wil je je dochter op deze pony hebben ze heeft duidelijk geen plezier in dit paard en dat is ook niet eerlijk naar de pony toe.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

rien10
Berichten: 14401
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:45

In de titel geef je volgens mij het antwoord al. Dit duo is niet geschikt voor elkaar.
ik denk dat je dochter meer baat heeft bij een betrouwbare kinderpony. Een oude rot in het vak.

Mijn advies is dus: stop met deze pony en lijk uit naar een andere.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:48

Hele leuke ideeen om samen op de grond te gaan werken, lekker vertrouwen op te bouwen.
Misschien als ze er op gaat de pony eerst even longeren of aan de longe houden?
Je zou een martingaal kunnen proberen zodat de pony in ieder geval niet zijn hoofd in de lucht kan steken

Het is niet gek dat ze wat onzeker is na een val.
De pony zal in het weide seizoen ook wel weer wat rustiger worden door dat het kan uitdollen in de wei.
Lesnemen bij de manege?

Of een 6 jarige op een jonge pony wijsheid is doet er niet toe want de pony is er nu eenmaal en ze zullen samen moeten groeien

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:50

rien10 schreef:
In de titel geef je volgens mij het antwoord al. Dit duo is niet geschikt voor elkaar.
ik denk dat je dochter meer baat heeft bij een betrouwbare kinderpony. Een oude rot in het vak.

Mijn advies is dus: stop met deze pony en lijk uit naar een andere.

Het is geen wegwerp materiaal.
Ze is 1x gevallen en nu wat onzeker, dat zet je toch niet gelijk een pony te koop.
Wat een kul advies.
Dit is echt wel te oefenen, kost tijd en werk maar zeker niet onmogelijk

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:52

Denk ook dat het sowieso een goed idee is om een andere ruiter erbij te zoeken die ook met de pony aan de slag kan. Geen idee hoe groot de pony is maar ik zou toch kijken of een oudere en meer ervaren ruiter ergens kan vinden die ook de pony mooi aan het werk kan zetten en dan met je dochter inderdaad wat grondwerk doen. Ze moet het wel leuk blijven vinden. En wellicht als ze ziet dat het bij de ander ruiter ook goed gaat ze er ook meer vertrouwen in krijgt om er zelf weer op te stappen.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Re: Onzekere/angstige ruiter met dito pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:09

In mijn ogen is deze pony gewoon het zelfde type karakter als je dochter. Wat helemaal niet verkeerd hoeft te zijn overigens. Ik zie hetzelfde bij mijn paard, met mij is hij de rust zelve en kan ik letterlijk met maar een halve meter afstand langs graafmachines lopen. En met het meisje die mijn paard sinds kort bijrijd loopt hij zenuwachtig rond en krijgt ze hem niet eens langs een koe.

Om een voorbeeld te geven. Natuurlijk is het voor een kind logisch om angstig te zijn.
Helemaal na een val zijn kinderen lang bang.
Ik wil alleen aangeven dat het ''probleem'' hoogstwaarschijnlijk echt niet bij de pony ligt.
Ja natuurlijk zijn er andere typen paarden die wellicht ''beter'' werken.
Maar het punt is dat haar dochter over haar angst heen moet komen, en hoe mooi zou het zijn als ze dit onder begeleiding met deze pony kan doen. Hiermee is de angst in eerste instantie ook mee ontstaan.

Er zijn voldoende mensen die daarbij kunnen helpen.
Ik weet niet in welk gedeelte van het land je woont maar Michelle Bannink van Be Stable is heel goed met communicatie en gedrag.
Pony weg lost in mijn ogen het probleem ook niet op, dan krijgt je dochter wellicht vertrouwen in een andere pony. Maar mocht ze door omstandigheden weer naar een andere pony wisselen komt het probleem weer direct boven drijven.
*ik werk met kinderen, met name angst kan je niet oplossen door de situatie te veranderen.
Dat zijn dan tijdelijke oplossingen waar je op de langere termijn niets mee opschiet.

rien10
Berichten: 14401
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:14

Gillbo schreef:
rien10 schreef:
In de titel geef je volgens mij het antwoord al. Dit duo is niet geschikt voor elkaar.
ik denk dat je dochter meer baat heeft bij een betrouwbare kinderpony. Een oude rot in het vak.

Mijn advies is dus: stop met deze pony en lijk uit naar een andere.

Het is geen wegwerp materiaal.
Ze is 1x gevallen en nu wat onzeker, dat zet je toch niet gelijk een pony te koop.
Wat een kul advies.
Dit is echt wel te oefenen, kost tijd en werk maar zeker niet onmogelijk


Nee, wegwerp materiaal is het zeker niet. En een kul advies is dit ook niet.
De combinatie is gewoon (nog niet) aan elkaar toe. En omdat twee ponies houden een beetje veel is, en duur, kan je dan beter een leermeester neerzetten.

Beetje lompje reactie vanje. TS vraagt om meningen. Dit is mijn mening, geen absolute waarheid. Ik zeg ook: dit is mijn advies. Ik zeg niet :"wat een klote pony, verkopen die hap". Dus graag een beetje minder kort door de bocht.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:16

Ik denk dat de pony zich gewoon een beetje verveeld. Waarschijnlijk kan hij niet echt lekker zijn ei kwijt en wordt daarom wat vervelend. Iemand die de pony meer uitdaging bied de pony bij laten rijden is misschien een goed idee.
Grondwerk/ schriktraining enz. is zeker geen slecht idee. Je dochter moet immers weer vertrouwen krijgen in zichzelf en de pony.

rien10
Berichten: 14401
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:18

lampjerulez schreef:
In mijn ogen is deze pony gewoon het zelfde type karakter als je dochter. Wat helemaal niet verkeerd hoeft te zijn overigens. Ik zie hetzelfde bij mijn paard, met mij is hij de rust zelve en kan ik letterlijk met maar een halve meter afstand langs graafmachines lopen. En met het meisje die mijn paard sinds kort bijrijd loopt hij zenuwachtig rond en krijgt ze hem niet eens langs een koe.

Om een voorbeeld te geven. Natuurlijk is het voor een kind logisch om angstig te zijn.
Helemaal na een val zijn kinderen lang bang.
Ik wil alleen aangeven dat het ''probleem'' hoogstwaarschijnlijk echt niet bij de pony ligt.
Ja natuurlijk zijn er andere typen paarden die wellicht ''beter'' werken.
Maar het punt is dat haar dochter over haar angst heen moet komen, en hoe mooi zou het zijn als ze dit onder begeleiding met deze pony kan doen. Hiermee is de angst in eerste instantie ook mee ontstaan.

Er zijn voldoende mensen die daarbij kunnen helpen.
Ik weet niet in welk gedeelte van het land je woont maar Michelle Bannink van Be Stable is heel goed met communicatie en gedrag.
Pony weg lost in mijn ogen het probleem ook niet op, dan krijgt je dochter wellicht vertrouwen in een andere pony. Maar mocht ze door omstandigheden weer naar een andere pony wisselen komt het probleem weer direct boven drijven.
*ik werk met kinderen, met name angst kan je niet oplossen door de situatie te veranderen.
Dat zijn dan tijdelijke oplossingen waar je op de langere termijn niets mee opschiet.



Ik snap je argumenten zeker. Maar ik vind dat een goede leerpony toch wordt onderschat in het algemeen (niet zozeer in dit topic wellicht). Een goede leerpony is geen "dooie afgestompte knol" maar wel een die het allemaal al eens heeft meegemaakt.
Puck was een goede leerpony. Deed je het goed? Dan liep ze de sterren van de hemel. Gaf je de verkeerde hulpen? Was je lomp of grof? Dan stond ze stil op het midden. Liep je te dromen? Dan ontsnapte ze, enz enz enz. Zeker geen dood ponytje. Ze was 1.17M en mijn dochter is toen zijzelf 11 was overgestapt van Puck op een D pony van nog geen 5 jaar en groen als gras. Met veel begeleiding is dat heel goed gegaan. Maar ik denk dat het zonder leermeester Puck niet zo'n goede overgang geweest zou zijn. Dat bedoel ik met het belang van een goede leerpony. En dat is geenzins een oordeel over kunde van TS, over de moed of instelling van het ruitertje of een waarde oordeel over de kwaliteiten van de pony van 6 in kwestie.

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Re: Onzekere/angstige ruiter met dito pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:21

Maar rien met jou advies los je het probleem, namelijk de angst van het meisje, niet of maar tijdelijk op.
Het lijkt dan alsof ze niet meer bang is omdat ze (hopelijk) eerder vertrouwen krijgt in een oude rustige pony. Maar dan zal de angst hoogstwaarschijnlijk blijven iedere keer als ze op een andere pony moet stappen..
Nog maar niet te bedenken wat er gebeurd als de oude rot in het vak pony ook een keer schrikt door wat dan ook. Als ze daar dan af valt is het helemaal klaar en wil ze waarschijnlijk nooit meer rijden.

Ik weet hoe kinderen van 6 werken, pak het probleem alsjeblieft bij de wortel aan en met de huidige pony. De kans dat het anders alleen korte termijn resultaten heeft is veel groter.

De pony is niet 6 het meisje is 6, de leeftijd van de pony is hier nooit genoemd.
zie opening: Mijn dochter van 6, heeft een Welshje.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:24

Heb je goede loopschoenen ts? Pony met je dochter erop aan de hand nemen en kilometers maken. Terug opbouwen naar de longe en uiteindelijk terug los. Speel pony games en leer haar longeren, met dubbele lijnen werken enz... Zodat ze leert hoe ze goed kan communiceren met haar pony en dan zal de angst vanzelf verdwijnen.
Het is nu eenmaal een levend dier en het gaat een goed leerproces zijn voor je dochter.

rien10
Berichten: 14401
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:26

Oh, dat laatste is dan wel dom van mij.
Al jij met kinderen werkt lampjerulez, en "het werkt" dus blijkbaar zo dan moet er flink geinvesteerd worden in begeleiding.

Blijft een feit dat ik goede leerpony's ondergewaardeerd vind. :D maar dat is hier het onderwerp niet.
In ieder geval; nogmaals, mijn mening is mijn mening en TS kan die overboord gooien want feitelijk doet het er niet toe wat ik vind, wat er toe doet is dat de combinatie kind-pony gaat werken. En of dat nou linksom is of rechtsom doet er niet toe, als het maar goed komt.
Succes TS! En houd je ons op de hoogte van de vorderingen?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:28

Ik vind het nogal wat om van een zesjarige te verwachten dat zij gaat longeren en grondwerk doen... dat moeten de ouders voor zorgen. Als ouder moet je zorgen dat je jonge kind op een brave pony stapt. Dus nu pony op opvoedkamp en dochtertje een tijdje op brave leermeester zodat ze haar zelfvertrouwen weer beetje terug krijgt. Of deze pony geschikt is voor je dochter kan je pas daarna bekijken... maar dan moet je ook zorgen dat je de welsh zelf ook aan het werk zet zodat pony braaf blijft.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon


Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:29

Ik weet wel dat toen ik als jong meisje constant op de C-pony welsh van mijn zus 'gedropt' werd en maar aan die longeerlijn moest rijden met dat dier, dat niet bevorderlijk was voor mijn latere 'paardencarrière'. Gewoon bang, vanwege die eerste ervaringen met paarden die niet 'mak' genoeg zijn voor een prille ruiter.
Uiteindelijk van mijn ouders een volwassen, bomproof shetlander gekregen en daar tot in den treuren mee rondgehobbelt. Ik was meteen van mijn angst af en heb tot 10-jarige leeftijd met die shetlander rondgereden en daarna voor de kar gezet.
Misschien een idee om een stapje terug te doen en bijvoorbeeld een tijdje een shet te leasen/lenen om te kijken of dat wel vertrouwder is voor haar.

maximuss schreef:
Heb je goede loopschoenen ts? Pony met je dochter erop aan de hand nemen en kilometers maken. Terug opbouwen naar de longe en uiteindelijk terug los.


En dit, inderdaad. :j Omdat ik ook het vertrouwen weer moest opbouwen, werd er een riempje aan mijn zadel gemaakt zodat ik me vast kon houden als ik me niet prettig voelde en reed mijn moeder naast me op de fiets met een halstertouw wat ze vasthield. Vooral mijn moeder erbij vond ik toen een heel veilig gevoel, ook omdat zij kon ingrijpen als het misging, met dat halstertouw.
Laatst bijgewerkt door Chiave op 28-02-17 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

M. 21-07-2017. <3

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:31

Tja, je kan ze er wel door proberen te drukken maar het risico op deze leeftijd is nu juist dat ze zo de lol erin verliezen dat straks de pony te koop staat en ze nooit meer in de buurt van een pony komen. Een tussenoplossing als een andere (tijdelijke) is nu juist zo mooi om dat vertrouwen te herstellen en als de pony dan wordt doorgereden en ook meer vertrouwen krijgt kunnen ze straks mooi verder vanaf dat betere startpunt.

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:33

Een zesjarige die goed rijd bestaat niet, wel een zesjarige die spelenderwijs overal bovenop kruipt tot er een te frisse pony voorbij komt. Ik denk dat je de rijkunsten van je dochter toch lichtelijk overschat. Ergens op blijven zitten is iets anders dan een iets pittigere pony goed rondsturen. Zoek tijdelijk een bijrijder voor de pony en laat je dochter nog minstens een jaar op een betrouwbare goedzak rondhuppelen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Getup

Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:33

TS: je zou eerst kunnen proberen, er een ruitertje bij te zoeken, die de pony echt kan rijden. En je dochter aan de hand of longe houden.
Kan zijn, dat de pony in t begin wel meewerkte,maar nu gewoon te weinig doet.

Maar....het moet wel leuk blijven. Een kindje moet vertrouwen krijgen en lol in het rijden en omgaan houden. Anders is het snel klaar. Ik ben ook van het "niet zeuren,en gaan", maar als er keer op keer bevestigd wordt, dat het niet leuk is en ze banger wordt, heeft dit totaal geen zin. Op dit moment moet je er voor zorgen, dat ze ontspannen kan omgaan en zitten op haar pony. zet m anders goed an t werk aan de longe en laat haar erna in n Klein stuk wat rijden.

Een pony is geen wegwerpmateriaal. Maar soms past het niet en is het gewoon te hoog gegrepen. Dan is het beter, een ervaren en totaal koele kinderpony te kopen, waar ze achterstevoren op kan gaan zitten na 2 weken niet rijden.

Eens met oa Troi ook

MamaMandy
Berichten: 5
Geregistreerd: 06-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 10:38

Bedankt voor alle adviezen.

We hebben verkoop kort overwogen, maar dan bevestig ik de angst van mijn dochter. Dat zou jammer zijn.
Ze heeft nog heel veel plezier in het rijden, ze rijdt hiernaast op een lieve sul en op stal staat een meer doorgetrainde, maar ook sensitieve pony waar ze incidenteel mee rijdt.
Ze is verder dol, verliefd, knettergek op deze pony. Ze heeft gekokhalst van verdriet toen we een eventuele verkoop overwogen.

Ik denk dat er veel potentie zit. De pony is haar spiegel en zij (ze is hoogsensitief) moet leren omgaan met haar emoties en ze controleren.
Een gaaf projectje wat best tijd mag kosten hoor, het gaat om het traject en niet om een snel doel.

Ik denk dat mijn dochter met grondwerk het vertrouwen weer kan vinden in de pony, dat gaat uitstralen en dat de pony hier positief op gaat reageren.
De pony ziet bakkabouters en roze olifanten, dat doet ze ook bij andere ruiters (een vriendinnetje van 2 jaar ouder en meer leiderschap is er op gestapt), maar de pony moet zich kunnen herstellen met hulp van een zekere ruiter.

Ik kan leiderschap en zekerheid niet afdwingen bij mijn dochter, dat moeten we haar leren eigen te maken.
Zolang ze op deze manier plezier houdt, dan er maar even niet op-wel langzaam uitbouwen, wordt de pony niet verkocht.

Rest mij de vraag: tot in hoeverre moet ik assisteren of loslaten.
Mijn dochter bouwt ontzettend op mij, maar daarmee stimuleer ik ook niet echt om zelf initiatief te nemen...
En een kleine note: ik laat mijn dochter zeker niet longeren en ze doet niks helemaal zelfstandig

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:52

Waarom laat je haar niet longeren? Het is mijn ervaring dat dat met wat oefenen perfect lukt op die leeftijd. Je begint met haar voor jou te laten staan en op jouw tempo mee te draaien. Daarna kan ze ongeveer een meter voor jou de longe vasthouden (jij houdt de longe ook nog vast) en wissel dat af met de zweep. Leer haar de plaats om te drijven en af te remmen en de lichaamstaal. Laat haar dat ook eens zonder longen uitproberen. Dat doet wonderen voor het zelfvertrouwen.

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Re: Onzekere/angstige ruiter met dito pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:56

Ik denk meer dat TS bedoelt dat ze haar niet in haar eentje de pony laat longeren grondwerken etc.
Ivm. de veiligheid

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Onzekere/angstige ruiter met dito pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:42

Ts, je dochter is gewoon te jong en onervaren om met het karakter van deze pony overweg te kunnen. En heel eerlijk, zo'n pony voor een zesjarige aanschaffen is misschien niet vragen om problemen maar je krijgt ze meestal wel. Het feit dat jij met haar bespreekt dat de pony misschien verkocht kan worden en zij daarom tot kokhalzen toe over de toeren raakt baart me meer zorgen dan dat ze er een keer afvliegt.
Het valt me tegenwoordig sws vaak op dat alles besproken en overlegt moet worden met erg jonge kinderen, niet altijd goed. Maar ts, misschien kun je die goedzak er bij aanschaffen en zorgen voor een goede bijrijder voor de ander. Over twee jaar is je dochter waarschijnlijk wel klaar voor hem, tot die tijd: Laat gaan en laat spelen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Theeglas

Berichten: 2542
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Onzekere/angstige ruiter met dito pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:56

Het enige wat ik nog toe te voegen heb is dat het inderdaad goed is om even een stapje terug te doen en alleen op te pakken waar ze zich op dit moment prettig bij voelt.
Maar voor het plezier van de pony zou ik ook zeker kijken naar een wat ouder meisje als bijrijdster, zodat de pony ook vertrouwen krijgt van een meer ervaren ruiter.
Mijn eigen pony wordt ook bereden door een onzeker meisje van 9, maar als ik hem alleen maar door haar laat rijden dan is het een hele andere pony, dan wanneer ik hem zelf bij houd en hem duidelijkheid geef. Hij wordt onzeker van haar onzekerheid en daardoor onduidelijke (te voorzichtige) hulpen.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:03

Dat je dochtertje overstuur raakt van als je met haar bespreekt dat de pony misschien weg moet staat helemaal los van of je dochtertje veilig en vertrouwd met deze pony kan rond rijden.
Er zijn genoeg volwassenen die al niet kunnen inschatten of een paard wel of niet geschikt voor hun is... dan mag je geen rationeel antwoord van een zesjarige verwachten. Natuurlijk wil zij haar pony houden, jij als moeder moet ervoor zorgen dat het leuk en veilig is. Ik zou voorlopig pony op andere manieren trainen en je dochtertje alleen laten poetsen en pas wanneer je dochter zelf vraagt (zonder dat anderen het daar over hebben!) weer eens erop en dan mooi op haar iniatief... dus gewoon aan touwtje als ze dat wil. Mocht jezelf daar het geduld niet voor hebben dan zou ik pony inruilen voor super brave leermeester.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 6 bezoekers