Pony is hebberig tijdens vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Roikik

Berichten: 95
Geregistreerd: 01-11-16

Pony is hebberig tijdens vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-17 18:58

He allemaal,
Ik ben al een tijdje met mijn shetlander vrijheidsdressuur te oefenen. Ze leert snel alleen ze is heel hebberig naar eten. Ik heb haar het voedsel weigeren al aangeleerd, ook de eigen ruimte en de clickertraining, maar niks werkt. De basis zit er al goed in. Ik heb het vd 2 maanden al aan de kant gelegd en grondwerk gedaan maar het leek me weer leuk om te beginnen alleen de hebberigheid begon weer.. Iemadn tips?
Laatst bijgewerkt door Roikik op 27-02-17 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

I'm not perfect, because I'm not a horse..


Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Pony bijt tijdens vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:00

Goeie knal geven? Bijten mag gewoon echt niet

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Pony bijt tijdens vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:00

Ik zou stoppen met belonen met eten dan. Of je pony echt even goed op zijn plek zetten, bijten mag niet.

Roikik

Berichten: 95
Geregistreerd: 01-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-17 19:05

Ze bijt ook niet, ze komt naar mij toe en gaat opzoek naar het voer. Ze durft niet mij te bijten maar in mijn jaszak durft ze het soms nog wel

I'm not perfect, because I'm not a horse..

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Pony bijt tijdens vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:06

Zolang je pony bijt is de basis niet goed. Helaas. Heb je overwogen om les te nemen? De blik van een ander kan vaak goed helpen om te ontdekken waar jij net niet goed ingrijpt.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:07

In je titel staat toch echt bijten? :+
En zoeken naar voedsel moet ook niet kunnen, dan zit ze in jouw persoonlijke ruimte en dat moet je niet willen.

Roikik

Berichten: 95
Geregistreerd: 01-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-17 19:14

Destination schreef:
In je titel staat toch echt bijten? :+
En zoeken naar voedsel moet ook niet kunnen, dan zit ze in jouw persoonlijke ruimte en dat moet je niet willen.


Nee dat mag ook niet, daarom vraag ik aan jullie hoe ik dat kan oplossen

I'm not perfect, because I'm not a horse..

Roikik

Berichten: 95
Geregistreerd: 01-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-17 19:15

troi schreef:
Zolang je pony bijt is de basis niet goed. Helaas. Heb je overwogen om les te nemen? De blik van een ander kan vaak goed helpen om te ontdekken waar jij net niet goed ingrijpt.

ik kan geen les nemen om priveredenen

I'm not perfect, because I'm not a horse..

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:15

Nienkeew schreef:
Destination schreef:
In je titel staat toch echt bijten? :+
En zoeken naar voedsel moet ook niet kunnen, dan zit ze in jouw persoonlijke ruimte en dat moet je niet willen.


Nee dat mag ook niet, daarom vraag ik aan jullie hoe ik dat kan oplossen


Negeren? Tik op de neus?

"Opinions are like assholes, everybody has one" - Mark Sheehan

Abe <3

Roikik

Berichten: 95
Geregistreerd: 01-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-17 19:16

troi schreef:
Zolang je pony bijt is de basis niet goed. Helaas. Heb je overwogen om les te nemen? De blik van een ander kan vaak goed helpen om te ontdekken waar jij net niet goed ingrijpt.


En ze bijt alleen als er brokjes in de buurt zijn, als dat niet zo is doet ze helemaal niks

I'm not perfect, because I'm not a horse..

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:17

Dan zou ik ook niet verder prutsen en vrijheidsdressuur achter je laten. Je pony ontwikkeld zo alleen maar een dominant rot gedrag aan omdat jij niet weet wat je hem leerd.. Dit is voor jou en je pony niet goed.

We kunnen je via een beeldscherm niet les geven.. Daar moet je echt tijd voor vrij maken en desnoods een baantje voor geld daarvoor.

Edit. Dan niet meer met brokjes oefenen. Met een clicker
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 27-02-17 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!


Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:18

Je zegt dat ze het voedsel weigeren en eigen ruimte kent. Als ze bij jou opzoek gas naar eten, dan gaat ze dus tegen deze oefeningen in. Corrigeren en uit je ruimte halen. Als jij voedsel aanbied mag ze het hebben, anders blijft ze op afstand. Consequent blijven en ook echt niet stiekem toelaten, ook niet voor één keer. Duidelijk laten weten waar je haar wilt hebben en na een hele lange adem kom je er dan wel.

Roikik

Berichten: 95
Geregistreerd: 01-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-17 19:19

Kabayo schreef:
Dan zou ik ook niet verder prutsen en vrijheidsdressuur achter je laten. Je pony ontwikkeld zo alleen maar een dominant rot gedrag aan omdat jij niet weet wat je hem leerd.. Dit is voor jou en je pony niet goed.

We kunnen je via een beeldscherm niet les geven.. Daar moet je echt tijd voor vrij maken en desnoods een baantje voor geld daarvoor.

Edit. Dan niet meer met brokjes oefenen. Met een clicker


Oke, ik zal wss ook wel stoppen

I'm not perfect, because I'm not a horse..

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:26

Nienkeew schreef:
troi schreef:
Zolang je pony bijt is de basis niet goed. Helaas. Heb je overwogen om les te nemen? De blik van een ander kan vaak goed helpen om te ontdekken waar jij net niet goed ingrijpt.


En ze bijt alleen als er brokjes in de buurt zijn, als dat niet zo is doet ze helemaal niks

Dan gewoon geen eten meer geven.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Pony is hebberig tijdens vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:30

shetlanders en eten... stoppen met eten als beloning geven zou mijn advies zijn. wellicht is clickertraining iets voor jullie?

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:55

khirshanta schreef:
shetlanders en eten... stoppen met eten als beloning geven zou mijn advies zijn. wellicht is clickertraining iets voor jullie?


Clicker is geen vervanger voor eten, is alleen om aan te geven wanneer het paard voedsel kan verwachten. Lost in dit geval dus niets op

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Pony is hebberig tijdens vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:24

Dat is een mogelijke stap, je kunt de clicker ook de vervanging laten zijn voor eten. 'goed zo' zeggen werkt vaak precies hetzelfde (maar minder specifiek)

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Pony is hebberig tijdens vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:28

Op Facebook zijn meerdere groepen voor mensen die met (voedsel)beloningen werken die je daarbij kunnen helpen. EE - The Netherlands & Belgium is Nederlandstalig, als Egensl geen probleem is kun je kijken op FedUpFred.com, of een van de Facebookgroepen van Empowered Equestrians.

Je hebt inderdaad een paar stappen overgeslagen; allereerste wat een paard meestal moet worden geleerd is voermanieren en standing still face forward (SSFF), dus dat je paard gewoon rustig met zijn neus naar voren ontspannen blijft staan, en dat hij weet dat op basis dáárvan beloningen volgen.

Op dit moment heeft je pony geen idee wat mag en wat niet; je bent te onduidelijk in wat je van hem verwacht.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

tamary

Berichten: 29054
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:20

khirshanta schreef:
Dat is een mogelijke stap, je kunt de clicker ook de vervanging laten zijn voor eten. 'goed zo' zeggen werkt vaak precies hetzelfde (maar minder specifiek)

nee, clicker zelf is geen beloning, enkel het waarom paard d beloning krijgt en wat voor gedrag dus iets opleverd.

@TS : ga terug naar de stappen voedsel weigeren en beleefd aannemen. Kies voer dat niet zo lekker is, maar wel gegeten wordt ipv iets dat zo lekker is dat het wat moet ik er voor doen overgeslagen wordt. Geef het voer van je af richting borst pony (dan moet die vaak al wat achteruit om het te krijgen ipv bijna op schoot. Je kan er ook voor kiezen om een emmer/bakje neer te zetten en daar bij elke click wat in te gooien, maar dat kan enkel als je oefeningen stilstaan doet.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Pony is hebberig tijdens vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:40

Oh, excuus! Dan heb ik het fout geleerd en lees ik mee om bij te leren :) bedankt voor de opheldering!

mariavank

Berichten: 88
Geregistreerd: 15-06-16
Woonplaats: Groningen

Re: Pony is hebberig tijdens vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:06

De shetlandpony van mijn vriendin heeft dit ook heel erg. Wat ik in ieder geval zou doen is alleen trucjes vragen als je echt gaat trainen. Niet tussendoor even een trucje. En als je een brokje geeft moet je dat bij hem in de buurt doen zodat hij leert dat hij het eten krijgt en niet moet halen bij jou. Veel succes!

brendy29
Berichten: 61
Geregistreerd: 24-01-16
Woonplaats: Overijssel

Re: Pony is hebberig tijdens vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:17

Op het moment dat hij bijt of in je ruimte komt, corrigeren en consequent zijn.
Je kunt eventueel ook je training(en) filmen en vervolgens kijken of jij niet zelf een bepaald signaal of iets geeft waarom hij zo doet, het kan natuurlijk ook goed mogelijk zijn dat jij iets fout doet. Eventueel kan je een filmpje hier plaatsen of in zo'n facebookgroep, die hierboven werd genoemd.

Hobby fotograaf in ontwikkeling! *\o/*

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Pony is hebberig tijdens vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:22

Ik vind stoppen wat drastisch. Ik zou gewoon 1 of meerdere trainingen besteden aan het uit de buurt blijven bij jou. Terug wanneer jij een vingertje uitsteekt en luistert ze niet, adequaat corrigeren. En steeds wanneer ze tijdens vrijheidsdressuur deze afspraak weer verbreekt, eerst weer terug naar deze training voordat jullie verder gaan met lol hebben.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Pony is hebberig tijdens vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:34

Heel consequent en streng zijn. Shetlanders zijn eigenwijs en vaak ook slim. Paarden die dat doen vind ik persoonlijk heel irritant en ik ben er dus ook heel streng in dat ze buiten mijn zone blijven als ik eten heb. Als ze in mijn zone mogen komen moeten ze voorzichtig en niet lomp zijn. Helemaal met vrijheidsdressuur en dat is ook gewoon de basis. Vanuit daar kun je trucjes gaan leren en andere leuke dingen doen.

Klokjes

Berichten: 323
Geregistreerd: 19-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Re: Pony is hebberig tijdens vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:05

Verdiep je eens in clickertraining. Een beloning volgt alleen na een specifiek geluid. Geef de beloning na de klik snel en van je af, je kunt een stap naar voren zetten en het voer op een vlakke hand voor of tegen de borst van je pony aanbieden zodat die een stap achteruit moet zetten om bij het brokje te kunnen.
Begeleiding zou ook heel goed kunnen helpen, vaak heb je maar 1x les nodig om weer een heel eind verder te kunnen met je paard. Dit zou bv ook via een filmpje kunnen die je instuurt naar een instructeur (geen reiskosten, minder tijd).
Ik ben ook wel benieuwd hoe je nu reageert als je pony in je zakken gaat zitten. Wat doe precies?

<3 Víðir frá Litla-Húsið <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers