Andere interesses op stage

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Andere interesses op stage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 10:50

Hallo Bokt,

Sinds een maand ben ik met 3 hele leuke en aardige studiegenoten op buitenlandstage. De eerste 3 weken hebben we samen door een ander land gereisd en van alles gezien en gedaan, wat intensief maar heel leuk was. Sinds een aantal dagen zijn we op de uiteindelijke plek van bestemming aangekomen waar we onze stage zullen gaan doen. Het is een fijne plek om te verblijven, en we zullen hier 5 dagen per week op ons stageadres verblijven en in de overige tijd/weekenden onze opdrachten/afstudeeronderzoek etc. doen.

Nu merk ik dat mijn groeps- en ganggenoten al meteen van alles aan het plannen zijn. Allemaal leuke dingen waar zij heel veel zin in hebben, maar wat mij eigenlijk veel minder trekt, denk aan:

- Hiphopfestivals
- Rooftop parties
- Weekenden weg om ergens te gaan surfen
- Roadtrips
etc. etc.

Elk weekend is zo ongeveer al volgepland voor ons. Dit eerste weekend heb ik meegedaan met een aantal dingen, omdat ik toch een compromis wil zoeken. Een grote bbq, we zijn nog uit eten geweest en vandaag gaan we nog naar een shopping center, en ik merk dat het teveel is, dat ik gewoon moe ben van het moeten en van het sociale contact, helemaal na die 3 weken samen in een jeep. De meiden zijn reuze gezellig, maar praten allemaal meer en harder dan ik, waardoor ik er soms moeilijk doorheen kom en vooral veel luister, iets wat mij goed ligt maar waardoor ik mij soms niet helemaal mijzelf voel in de groep.

Morgen begint mijn stage en ik zou het liefst nog wat dingen doorlezen en hier op mijn kamer wat aanrommelen. Ik heb enorm genoten van de reis hiervoor waar we van alles hebben gezien en gedaan en wil mijn tijd hier (12 weken) nu echt gebruiken om mijn Master goed af te ronden (ik moet nog wat dingetjes inhalen). Ik vind samen boodschappen doen en samen eten, samen een filmpje kijken, etc. trouwens wel allemaal gezellig.

Thuis vind ik het na een lange werkweek heerlijk om in mijn eentje wat te rommelen thuis, boodschappen doen, een boek lezen op de bank en dan een middag/avond met wat vriendinnen af te spreken. Ik heb ook echt dingen die ik hier wil bezichtigen/doen, denk aan een museumbezoek, een wandeling, maar ik merk dat ik het echt nodig heb om in het weekend juist even niks te 'hoeven' en een tijdje alleen te zijn. Even op mijzelf te zijn en op te laden. Ik vind het echter lastig om dit aan te geven, ook omdat er van uit wordt gegaan dat ik al die activiteiten ook net zo leuk vind.

Is dit herkenbaar voor iemand? En hebben jullie misschien tips?

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Re: Andere interesses op stage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:03

Je lijkt mij wel :') Ik ben net hetzelfde, hou wel van op avontuur gaan met anderen maar heb ook op tijd quality time voor mezelf nodig. Ik heb laatst een artikel gelezen over introverte personen en daarin werd precies verteld wat jij noemt en ik ook heb: wij hebben tijd voor onszelf nodig om weer op te laden, terwijl extroverte mensen net sociaal contact opzoeken om weer op adem te komen.
Ik zou het gewoon bespreken met de meisjes, dat je af en toe graag tijd alleen wil omdat het je soms even te veel wordt :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:03

Tip: gewoon zeggen wat je hier ook schrijft.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:05

Dan geef je het toch aan dat het voor jou iets te veel hooi op je vork is.
Zeg dat je geen spelbreekster wil zijn maar dat het je te veel energie kost die je niet kan opbrengen.
Zeg dat je graag hoort van alle plannen en als je energie wel wat op pijl is je lekker gezellig mee gaat zo nu en dan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:10

Het is toch niet erg als je aangeeft niet mee te gaan? Als je gewoon instemt kunnen ze niet ruiken dat je het eigenlijk niks vind. Zeg gewoon dat je nog wat moet voorbereiden, dat je wilt relaxen na een drukke week, dat je niet van de hiphop bent en wens ze veel plezier.

Niet te moeilijk maken. Het is gezellig met zn allen. Maar tis geen verplichting alles samen te doen of wat de groep wilt. Puntje bij paaltje zit je daar voor jezelf om stage te lopen. Alles eromheen in het weekend aan evt leuke dingen is mooi meegenomen..

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 12:16

Helaas kreeg ik net niet zo'n leuke reactie nadat ik meegaan naar het shopping center had afgezegd, omdat ik liever even met thuis wilde Skypen, en ook even geprobeerd heb uit te leggen dat ik even tijd nodig heb om op te laden voordat stage morgen begint (ik had als enige nog geen gelegenheid gehad om even met mijn ouders te kletsen en toevallig kan het vanmiddag wel even). Ik probeer het een beetje van me af te zetten en even mijn eigen ding te doen nu. Soms zou ik het makkelijker vinden wanneer ik me niet zoveel zou aantrekken van wat anderen vinden en wat minder alles zou overdenken :) .

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Andere interesses op stage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:20

Dat is dus (1 van) de reden(en) dat ik alleen reis :D Wanneer je alleen reist kan je alles helemaal zelf bepalen en ga je veel sneller nieuwe contacten aan, is mijn ervaring.
Maar je hoeft toch niet te gaan? Dat hebben ze maar te accepteren hoor... Ze kunnen je niet dwingen. Je kan gewoon zeggen dat je moe bent en het even nodig hebt om alleen te zijn.

Art_ofLiving

Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:23

Jammer dat je geen leuke reactie kreeg op het afzeggen. Ik zou gewoon je eigen plan blijven trekken. Voor velen is een buitenlandavontuur een periode van sociale uitstapjes en feesten, en wanneer je hier geen zin in hebt moet je het vooral niet doen.

Neem gewoon je tijd wanneer je dat nodig hebt. :) En wanneer je hun uitstapjes niet leuk vind, kan je altijd nog zelf uitjes maken die wel bij je interesses passen. Of misschien maak je wel nieuwe vrienden met wie je iets anders kan gaan doen.

Hoe zijn de meiden een-op-een? Kan je dan wel beter met iemand praten?

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Andere interesses op stage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:30

Tja, dat is het nadeel van met meer studiegenoten op stage gaan. Dat is ook de reden dat ik dat altijd afraad. Daarbij is 3 ook nog eens een rot aantal. Dan is er altijd iemand over.

Ik snap goed dat je zelf wat rust nodig hebt en soms ook een moment voor jezelf nodig hebt. Al raad ik je aan ook wel mee te gaan met de flow om te voorkomen dat je er buiten komt te staan en je tegen elkaar uitgespeeld gaat worden. Twaalf weken is nog lang en je wilt die toch ook leuk doormaken. Is toch een beetje geven en nemen.

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 12:38

Art_ofLiving schreef:
Jammer dat je geen leuke reactie kreeg op het afzeggen. Ik zou gewoon je eigen plan blijven trekken. Voor velen is een buitenlandavontuur een periode van sociale uitstapjes en feesten, en wanneer je hier geen zin in hebt moet je het vooral niet doen.

Neem gewoon je tijd wanneer je dat nodig hebt. :) En wanneer je hun uitstapjes niet leuk vind, kan je altijd nog zelf uitjes maken die wel bij je interesses passen. Of misschien maak je wel nieuwe vrienden met wie je iets anders kan gaan doen.

Hoe zijn de meiden een-op-een? Kan je dan wel beter met iemand praten?

Ze zijn echt heel aardig, maar ik mis soms een beetje inlevingsvermogen/begrip. Pas probeer ik het er ook met een meisje over te hebben, en toen zei ze "Vind je het niet jammer dat je bijna niks durft?" en "Maar nu mis je alle leuke dingen, dat is toch jammer van je stage?", terwijl ik gelukkig steeds meer vrede krijg met de keuzes die ik maak en de voorkeuren die ik heb, iets waar ik blij mee ben.

Ik snap overigens dat ze het goed bedoelen hoor, het komt echt uit een goed hart. Voor hen is het ook echt allemaal gezellig en dat gunnen ze mij ook. Het is goed bedoeld.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:46

Ik snap ze heel goed hoor, want ik ben namelijk zelf juist ook een persoon die er van houdt leuke dingen te doen. Ik kan er juist niet tegen om niks te doen.. En ik betrap mezelf er ook wel eens op om anderen te pushen omdat ik op het moment denk dat het juist zo leuk zou zijn als iedereen mee komt. Maar dan moet je je bedenken dat niet iedereen hetzelfde is als jij. En ik denk als jij ze dat vertelt, dat ze dat dan echt wel begrijpen. In ieder geval uiteindelijk wel ;) Al helemaal gezien je zegt dat ze verder heel aardig zijn.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:48

Die opmerking van je studiegenote dat je nu alle leuke dingen mist wil ik op reageren. Zíj vinden dat leuke dingen, dat wil niet zeggen dat de rest van de wereld er ook zo over denkt. Het zegt ook wel iets over haar vermogen om zich in anderen te verplaatsen.

Ik zou lekker mijn eigen ding doen. En bedenk: wie uit het systeem stapt stelt daarmee automatisch het systeem ter discussie. Dus ook al bedoel je er niks mee, door voor jezelf te kiezen voelen mensen zich toch vaak bekritiseert. Maar je moet jezelf gelukkig maken, niet het systeem of je stagegenoten.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:52

Ik heb een semester in Canada gestudeerd en daar ging ook iedereen vrijwel iedere avond uit en maakte veel tripjes. Zelf ging ik wel vaak mee op de tripjes/uitstapjes overdag, maar ik heb zelf ook behoefte aan 's avonds wat rustig zijn en bekomen en alles in me opnemen. Ik deed ook liever toeristische dingen overdag dan uitgaan. Dus mee uitgaan deed ik 1 of 2 keren per week, maar de andere keren ging ik dan niet mee. Ik had soms ook wel het gevoel dat ik me daarvoor moest verantwoorden, maar dat is zo'n moment dat je even moet prioriteiten stellen en bedenken wat je écht wil. Als jij lekker rustig thuis wil zitten, dan hoef je je daar echt niet schuldig om te voelen. Ik zou het hen rustig proberen uitleggen. Als ze het niet begrijpen... tja, probeer het dan van je af te zetten. Maar ik begrijp zeker dat het niet leuk is om je altijd te moeten verantwoorden.

Met op vakantie gaan ben ik hetzelfde. Ik heb eens een lange roadtrip in Amerika van 5 weken gemaakt met 5 meisjes. Ikzelf en 1 ander meisje waren de chauffeurs, want de anderen hadden geen rijbewijs. Vaak hadden wij met z'n tweeën ieder 4 à 5 uur gereden op één dag en waren wij 's avonds dus kapot. De anderen wouden dan uitgaan en zeurden als wij niet mee wouden, maar wij waren gewoon moe van het rijden én moesten goed uitgerust zijn voor de volgende dag rijden. Dat zorgde bij beide partijen voor frustraties, maar na een tijd leer je het wel van elkaar accepteren. Uiteindelijk gingen zij dan met z'n drieën uit en bleven wij rustig in het hotel om uit te rusten.

Wel vind ik het best stom van ze dat ze zeggen dat je "alles mist." Wat zij prioriteit vinden, hoeft daarom niet per se jouw prioriteit te zijn. Jullie zijn anders, met andere dingen die jullie leuk/belangrijk vinden. Ik zou hen rustig proberen uit te leggen dat jullie gewoon verschillend zijn en je het moeilijk vindt dat je je verplicht voelt om dezelfde dingen als zij leuk te vinden.

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 13:51

Thats_Me schreef:
Tja, dat is het nadeel van met meer studiegenoten op stage gaan. Dat is ook de reden dat ik dat altijd afraad. Daarbij is 3 ook nog eens een rot aantal. Dan is er altijd iemand over.

Ik snap goed dat je zelf wat rust nodig hebt en soms ook een moment voor jezelf nodig hebt. Al raad ik je aan ook wel mee te gaan met de flow om te voorkomen dat je er buiten komt te staan en je tegen elkaar uitgespeeld gaat worden. Twaalf weken is nog lang en je wilt die toch ook leuk doormaken. Is toch een beetje geven en nemen.

Wij werden in groepen en in een land ingedeeld vanuit de uni, gelukkig zit ik wel met aardige meiden in een groep. Ik probeer zeker ook te geven en te nemen, het enige waar ik tegen aanloop is dat ze het soms niet lijken te begrijpen dat voor sommige mensen een boek lezen net zo leuk kan zijn als dat voor hen naar een festival gaan is. En ik vind het moeilijk dat er dan verwacht wordt dat ik daarin meega, terwijl ik het andersom nooit van hen zou verwachten. Ik denk dat daar de crux zit.

Eileen_ schreef:
Ik snap ze heel goed hoor, want ik ben namelijk zelf juist ook een persoon die er van houdt leuke dingen te doen. Ik kan er juist niet tegen om niks te doen.. En ik betrap mezelf er ook wel eens op om anderen te pushen omdat ik op het moment denk dat het juist zo leuk zou zijn als iedereen mee komt. Maar dan moet je je bedenken dat niet iedereen hetzelfde is als jij. En ik denk als jij ze dat vertelt, dat ze dat dan echt wel begrijpen. In ieder geval uiteindelijk wel ;) Al helemaal gezien je zegt dat ze verder heel aardig zijn.

Ik snap ook dat het voor hen niet leuk is als er iemand niet meegaat, maar gelukkig zijn zij nog wel altijd met z'n 3en. En ze zijn inderdaad erg aardig!

estja schreef:
Die opmerking van je studiegenote dat je nu alle leuke dingen mist wil ik op reageren. Zíj vinden dat leuke dingen, dat wil niet zeggen dat de rest van de wereld er ook zo over denkt. Het zegt ook wel iets over haar vermogen om zich in anderen te verplaatsen.

Ik zou lekker mijn eigen ding doen. En bedenk: wie uit het systeem stapt stelt daarmee automatisch het systeem ter discussie. Dus ook al bedoel je er niks mee, door voor jezelf te kiezen voelen mensen zich toch vaak bekritiseert. Maar je moet jezelf gelukkig maken, niet het systeem of je stagegenoten.

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik het ook lastig vind omdat ik weet dat je dan gauw als 'saai' bestempeld wordt. Terwijl het allemaal subjectief is natuurlijk: voor de een is thuis met een boek saai, de ander vindt een festival niet zo leuk.

Yasmine schreef:
Ik heb een semester in Canada gestudeerd en daar ging ook iedereen vrijwel iedere avond uit en maakte veel tripjes. Zelf ging ik wel vaak mee op de tripjes/uitstapjes overdag, maar ik heb zelf ook behoefte aan 's avonds wat rustig zijn en bekomen en alles in me opnemen. Ik deed ook liever toeristische dingen overdag dan uitgaan. Dus mee uitgaan deed ik 1 of 2 keren per week, maar de andere keren ging ik dan niet mee. Ik had soms ook wel het gevoel dat ik me daarvoor moest verantwoorden, maar dat is zo'n moment dat je even moet prioriteiten stellen en bedenken wat je écht wil. Als jij lekker rustig thuis wil zitten, dan hoef je je daar echt niet schuldig om te voelen. Ik zou het hen rustig proberen uitleggen. Als ze het niet begrijpen... tja, probeer het dan van je af te zetten. Maar ik begrijp zeker dat het niet leuk is om je altijd te moeten verantwoorden.

Met op vakantie gaan ben ik hetzelfde. Ik heb eens een lange roadtrip in Amerika van 5 weken gemaakt met 5 meisjes. Ikzelf en 1 ander meisje waren de chauffeurs, want de anderen hadden geen rijbewijs. Vaak hadden wij met z'n tweeën ieder 4 à 5 uur gereden op één dag en waren wij 's avonds dus kapot. De anderen wouden dan uitgaan en zeurden als wij niet mee wouden, maar wij waren gewoon moe van het rijden én moesten goed uitgerust zijn voor de volgende dag rijden. Dat zorgde bij beide partijen voor frustraties, maar na een tijd leer je het wel van elkaar accepteren. Uiteindelijk gingen zij dan met z'n drieën uit en bleven wij rustig in het hotel om uit te rusten.

Wel vind ik het best stom van ze dat ze zeggen dat je "alles mist." Wat zij prioriteit vinden, hoeft daarom niet per se jouw prioriteit te zijn. Jullie zijn anders, met andere dingen die jullie leuk/belangrijk vinden. Ik zou hen rustig proberen uit te leggen dat jullie gewoon verschillend zijn en je het moeilijk vindt dat je je verplicht voelt om dezelfde dingen als zij leuk te vinden.

Ja je laatste alinea, dat is precies hoe ik het ervaar. Ik ben nu op een punt dat ik mijzelf geaccepteerd heb zoals ik ben. Ik heb jarenlang gewacht tot ik ook de wens zou krijgen om te gaan backpacken in Azië en op festivals te feesten, maar nu weet ik dat ik een midweekje Ameland en een high tea met vriendinnen of een vrijdagavond in de bieb of een drankje in de plaatselijke kroeg eigenlijk leuker vind :D . Ik vind het vooral moeilijk dat er een soort heersende norm lijkt te zijn, van feestjes/outgoing zijn/festivals/druk druk druk zijn/altijd bezig zijn/etc. en dat een andere keuze soms als 'saai' wordt bestempeld.