Paard bevalt van dood veulen door schrik *Update*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Paard bevalt van dood veulen door schrik *Update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-17 18:30

Bokt.nl / Omrop Fryslan / Franeker Actueel
Ingezonden door Papagroom
Medisch


Woensdag 22 februari omstreeks 8:00 werden er twee honden uitgelaten door hun bazin op een weiland aan de Severander in Franeker. Naast het weiland bevond zich een paardenstal met daarin onder andere een drachtige merrie. De honden liepen niet aangelijnd waardoor één van de honden in de paardenstal terecht is gekomen en daar de drachtige merrie de stuipen op het lijf heeft gejaagd.

De eigenaar van de paarden zag het voorval gebeuren en vertelt dat de paarden flink in de stress waren geraakt en aan het steigeren waren. Toen de paarden gekalmeerd waren zette de bevalling in bij de drachtige merrie. Zes uur later werd er een dood veulen geboren. Het paard was nog ver van de officiële bevallingsdatum verwijderd. Het vermoeden is dat de stress de bevalling aangewakkerd heeft.

De hond rende al vrij snel terug naar de eigenaresse die daarna vertrok. De politie is op zoek naar getuigen van het incident en de eigenaresse van de honden.

Update inmiddels is de eigenaresse van de honden gevonden. Ze had geen enkel idee van het voorval en neemt alle verantwoordelijkheid.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Re: Paard bevalt van dood veulen door schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:17

hm misschien checken op Rhino

een paard! een paard! mijn koninkrijk voor een paard
Een bit is zo scherp en hard als de hand van de ruiter
Als je naar het verleden kijkt, sta je met je rug naar de toekomst

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:21

jackyline schreef:
hm misschien checken op Rhino

Dat inderdaad...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:22

Kan ook zeker door stress hoor. Vaker gehoord en bij kennissen meegemaakt helaas

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Paard bevalt van dood veulen door schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:32

waarom houden mensen honden ook niet aangelijnd?

Troopers
Berichten: 77
Geregistreerd: 28-05-15

Re: Paard bevalt van dood veulen door schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:37

oh wat een vreselijk verhaal...

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:38

rhino zal wel heel erg toevallig zijn.. zes uur na de hond kan zeker wel stress zijn.

The end

Salora
Berichten: 200
Geregistreerd: 14-02-17

Re: Paard bevalt van dood veulen door schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:46

Stress kan zeer goed de oorzaak zijn!

Heb het bij een aantal koeien zien gebeuren.. :(

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:50

jackyline schreef:
hm misschien checken op Rhino

Stres kan wel degelijk een oorzaak zijn. Het gebeurd bij mensen, schapen, koeien, varkens enzovoorts.

Sterkte en ik hoop dat de honden eigenaar gevonden wordt.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 24-02-17 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard bevalt van dood veulen door schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:55

Wat een nachtmerrie dit... Veel sterkte aan de eigenaresse..

Anoniem

Re: Paard bevalt van dood veulen door schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 22:00

Bizar dat mensen tegenwoordig allemaal gewoon doorlopen als hun hond een paard/schaap/koe/hond/mens aanvalt... 8)7

Ongelukjes gebeuren en zelfs de liefste en braafste hond (of kind 8-) ) kan van het ene op het andere moment onbestuurbaar worden, maar dan neem je toch de verantwoordelijkheid voor wat er is aangericht? Echt bizar dit... :n

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: Paard bevalt van dood veulen door schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 23:43

Één hond die niet goed onder appel staat gewoon vast houden...dit slaat gewoon helemaal nergens op.

Zomereczeem?
Equi-Protecta paardenlotion geeft verlichting!
http://www.equiprotecta.nl/dealeroverzicht

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Paard bevalt van dood veulen door schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 23:53

:n

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!


Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: Paard bevalt van dood veulen door schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 23:10

Misschien is het handig om een beschrijving van de hond(den) en het baasje bij een dergelijk bericht te zetten.... Iemand die daar haar honden uitlaat moet in de buurt wonen toch?

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Paard bevalt van dood veulen door schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 23:14

De eigenaar heeft het voorval gezien? Waarom is ze niet even naar de honden eigenaar gegaan?

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 09:02

Eight schreef:
De eigenaar heeft het voorval gezien? Waarom is ze niet even naar de honden eigenaar gegaan?


Te verbouwereerd? En ze wist natuurlijk niet dat de merrie zou gaan bevallen. Een betere vtaagstelling zou zijn: waarom is de eigenaresse vd honden niet even naar de eigenaresse vd paarden gegaan.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Paard bevalt van dood veulen door schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 09:07

6 uur na het incident...Is dat niet wat lang voor een miskraam door stress?

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 09:40

IHN schreef:
Eight schreef:
De eigenaar heeft het voorval gezien? Waarom is ze niet even naar de honden eigenaar gegaan?


Te verbouwereerd? En ze wist natuurlijk niet dat de merrie zou gaan bevallen. Een betere vtaagstelling zou zijn: waarom is de eigenaresse vd honden niet even naar de eigenaresse vd paarden gegaan.

Omdat veel mensen geen paarden mensen zijn? Het voorval duurde maar kort, de honden zijn misschien vrijwel direct terug gekomen. Ik knap me voorstellen dat een honden eigenaar zonder paarden kennis dan denkt dat er niets aan de hand is. Wel naar voor de eigenaresse en het paard, maar of dit nu de oorzaak is zal toch een raadsel blijven.

xKatinkii
Berichten: 90
Geregistreerd: 12-10-16
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 09:43

Paard is achterover geklapt van t stijgeren, daardoor is de bevalling ingezet. Intussen is de eigenaresse van de honden ook gevonden, die had geen flauw idee wat er gebeurd was en neemt volledige verantwoordelijkheid voor het voorval.

What do you mean, 'life is boring'? Are we living on the same planet?

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Paard bevalt van dood veulen door schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 09:44

Dat had ik nog nergens gelezen, ik hoop dat de merrie het verder goed maakt na zo'n klap!

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Paard bevalt van dood veulen door schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 09:47

Goh. Wat een naar verhaal. :(

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Paard bevalt van dood veulen door schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 09:49

He bah, wat naar. Fijn dat de hondeneigenaresse is gevonden en dat ze zo welwillend is. Dat kun je niet van veel mensen zeggen.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 09:54

Eight schreef:
IHN schreef:


Te verbouwereerd? En ze wist natuurlijk niet dat de merrie zou gaan bevallen. Een betere vtaagstelling zou zijn: waarom is de eigenaresse vd honden niet even naar de eigenaresse vd paarden gegaan.

Omdat veel mensen geen paarden mensen zijn? Het voorval duurde maar kort, de honden zijn misschien vrijwel direct terug gekomen. Ik knap me voorstellen dat een honden eigenaar zonder paarden kennis dan denkt dat er niets aan de hand is. Wel naar voor de eigenaresse en het paard, maar of dit nu de oorzaak is zal toch een raadsel blijven.


Ja. Dat is ook weer zo natuurlijk.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:06

Jeetje wat een ramp voor de eigenaar van de paarden. Ik vraag me af waarom moet iemand zijn honden uitlaten in een wei? Ik ga er van uit dat het een afgesloten/ afgerasterd stuk grond is.. Wat heb je daar te zoeken dan... Als ik naar mezelf kijk zorg ik eerst voor mijn paarden en zorg dat ze weer rustig worden. Voor ik aan een hondeneigenaar denk. Heeft het niet gewoon met fatsoen en respect te maken? Mensen denken tegenwoordig dat paarden maar ook weien publiek eigendom is.. (eigen ervaring) en als er iets gebeurt geen verantwoording nemen..

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:09

konden die honden dan zo makkelijk naar de paarden toegaan dan? betekent dat de omheining ook niet erg deugelijk is. wat hebben die honden concreet gedaan? ze gingen er heen en toen? hebben ze gebeten? waren die paarden alleen geschrokken? Het had ook een vos kunnen zijn bij wijze van en konden daar ook van schrikken. Hoe naar ook dit voorval is volgens mij niet alles te wijten aan de honden eigenaar. ik lees dat de honden vrij snel terug kwamen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7ofhearts, Bytespider, CairnTerrier, christel0908, Claudia1993_, Connaisseur, Duran123, Kimberly520, Marcato, mariettek, Miran, MyWishMax, nafkedemi, Rainer, VogeltjeM en 121 bezoekers