oh oh, aan het westerntuig, maar hoe hou je blank blank?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

oh oh, aan het westerntuig, maar hoe hou je blank blank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 11:22

Het gaat verkeerd met mij. :+ Ik heb mijn mooie hoofdstel uit de VS nu gebruiksklaar. Ok, nog geen neusriem/mouthcloser, maar wel teugels erbij en een enkelgebroken showsnaffle (zodat ik dus gewoon engels kan blijven rijden zeg maar).
Ook heb ik omdat ik wel eens bitloos rij een echte sidepull gekocht.
MAAR: dit is allemaal blank leer. Als je dit zou invetten wordt het donkerder. Hoeveel donkerder wordt dit dan? Ik vind donkerder worden niet heel erg, maar hoop niet dat het donkerbruin wordt zeg maar. En moet je dit leer voor gebruik invetten/oliƫn, of niets aan doen?
Blijft natural een beetje blank, of wordt het helaas toch 'dark oil' op den duur?

Wie weet ga ik mijn 14-jarige Z dressuur merrie nog wel eens een spin leren. :+

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:27

germie schreef:
Blijft natural een beetje blank, of wordt het helaas toch 'dark oil' op den duur?


Wordt helaas dark oil na verloop van tijd :D
het ligt er een beetje aan hoevaak en waarmee je het schoonmaakt hoe snel dat gaat. Maar met Light oil is het advies van de zadelmakers vet het heel licht in met sla olie/ zonnebloem olie. Daarmee duurt het het langst voordat het donker wordt.
Niet schoonmaken met zadelzeep oid dan gaat het donker worden nog veel sneller.
Ik heb 1 keer een echt light oil hoofdstel (gewild overigens :D ) met zadelzeep en gewone neatsfoot olie in 1 keer donker gekregen. En dat ging echt van super licht naar super donker.

Enne die spin zat er bij mijn Z dressuur merrie al op 9 jarige leeftijd in :+ :') :P

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 11:38

rina schreef:
germie schreef:
Blijft natural een beetje blank, of wordt het helaas toch 'dark oil' op den duur?


Wordt helaas dark oil na verloop van tijd :D
het ligt er een beetje aan hoevaak en waarmee je het schoonmaakt hoe snel dat gaat. Maar met Light oil is het advies van de zadelmakers vet het heel licht in met sla olie/ zonnebloem olie. Daarmee duurt het het langst voordat het donker wordt.
Niet schoonmaken met zadelzeep oid dan gaat het donker worden nog veel sneller.
Ik heb 1 keer een echt light oil hoofdstel (gewild overigens :D ) met zadelzeep en gewone neatsfoot olie in 1 keer donker gekregen. En dat ging echt van super licht naar super donker.

Enne die spin zat er bij mijn Z dressuur merrie al op 9 jarige leeftijd in :+ :') :P

Ok, dus sla olie, en dat moet dan voor gebruik? of kan ik het eerst gebruiken? Het was een nogal duur hoofdstel (duurder dan ik ooit betaald heb voor iets, maar ik was hier zo verliefd op, en komt echt uit de vs, dus :D ).

En jij speelt vals, mijn paard heeft nog nooit een westernhoofdstel omgehad. LOL Dus ook geen spin geprobeerd.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: oh oh, aan het westerntuig, maar hoe hou je blank blank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:46

Oh en kijk ook uit met vocht. Keertje rijden in de regen en je zit gelijk wat tinten donkerder.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:54

germie schreef:
en dat moet dan voor gebruik? of kan ik het eerst gebruiken?


Ik doe het eigenlijk altijd pas als het weer schoon moet. Harness leer, waar vermoedelijk jou hoofdstel ook van is, hoef je niet vooraf in te vetten. En de meer je vet de sneller het donker wordt ;) En idd wat Rije ook schrijft, laat het niet nat worden. Dan is het direct donkerder.


germie schreef:
En jij speelt vals, mijn paard heeft nog nooit een westernhoofdstel omgehad. LOL Dus ook geen spin geprobeerd.


:D :D :D Zij is toen op 8,5 jarige leeftijd omgeschoold. Ik reed op dat moment dus een half jaar western :') Als ze de keertwending kennen is de spin niet zo moeilijk meer. Ze moeten alleen leren het binnenachterbeen te laten staan.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: oh oh, aan het westerntuig, maar hoe hou je blank blank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:04

Had hier ook lichte leren dingen, maar het wordt toch donkerder is ook mijn ervaring.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: oh oh, aan het westerntuig, maar hoe hou je blank blank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 12:39

Maar dark oil betekent dan dat het al in olie ondergedompeld is geweest?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:46

germie schreef:
Maar dark oil betekent dan dat het al in olie ondergedompeld is geweest?


Bij Harnessleer is dat veelal kleur olie/verf die daarvoor gebruikt wordt. Die "verf" trekt in het leer. Ik heb op youtube wel al filmpjes gezien hoe ze kleuren. Of het zelf kan doen :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: oh oh, aan het westerntuig, maar hoe hou je blank blank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:04

Ik heb nu 2 light hoofdstellen die aardig licht blijven. Eentje is ook echt nieuw nog. Helaas kocht ik ook light teugels erbij en die zijn allang donker. Komt echt door gebruik. Dat zijn teugels die al geolied waren, dus ook niet light zouden blijven.

Ik heb ook nog ouderwets leder vet en daarmee lijkt het ook niet zo donker te worden. Maar ik maak amper ooit schoon en vet/olie bijna nooit.
Bij veel gebruik, blijft alles toch het mooiste.

Een kennis behandelde nieuwe light hoofdstellen ergens mee, maar weet niet waarmee. Dan gaat het wel iets glimmen, maar blijft lang mooi. Voor show zou ik het apart houden en goed bewaren droog als je het echt light wil houden.

Gek genoeg heb ik nog een roder hoofdstel van 20jr geleden ofzo en die is nooit echt anders van kleur geworden. In al die jaren vast 4x schoongemaakt en gevet, maar is als nieuw, ondanks gebruik.

Bij mij zijn het echt altijd die teugels. Maar ik heb dan ook altijd zelfde soort en die doen dat erg sterk.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: oh oh, aan het westerntuig, maar hoe hou je blank blank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 20:44

Mijn hoofdstel en mijn sidepull zijn vandaag in de stromende regen gebruikt. Dus al donkerder. Ik kan wel zeggen jammer, maar ik heb het ook voor gebruik. Het zal nooit 'bruin' worden zoals een bruin engels hoofdstel denk i kdan maar.

Anoniem

Re: oh oh, aan het westerntuig, maar hoe hou je blank blank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 21:04

Light oil teugels (maar ook de onderkant van het hoofdstel waar het bit aan hangt) worden uiteindelijk toch bijna altijd donkerbruin/zwart door huidvet, speeksel en zweet.
Ik heb zelf veel naturel/light Oil hoofdstellen maar geef ze altijd 1 laag olie zodat ze net een slag donkerder worden en minder vlekgevoelig zijn, en onderhoud ze daarna alleen met leervet. Leervet verandert de kleur namelijk veel minder dan olie. Ik heb ook wel een neusriem gehad die ik light Oil wilde houden; die heb ik meteen ingevet (tegen vlekken door gebruik) en nooit met olie behandeld en deze bleef wel echt licht van kleur. Als je het leer zo licht wilt houden dan zul je het hoofdstel echt een paar keer goed moeten invetten voor je hem voor de eerste keer gebruikt, want anders wordt je hoofdstel vrijwel meteen donkerder en gevlekt door zweet/vocht.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 21:28

germie schreef:
Het zal nooit 'bruin' worden zoals een bruin engels hoofdstel denk i kdan maar.


Ehmm zeg dat nou niet te hard }> :D :+

Afbeelding

Hetzelfde hoofdstel een paar jaar en olie later :')
Afbeelding

Anoniem

Re: oh oh, aan het westerntuig, maar hoe hou je blank blank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 21:32

Je slobber strap is wel mooi licht gebleven. :+
Op jouw foto zie je ook mooi dat de onderste helft van de bakstukken altijd donkerde worden dan het kopstuk. Ik vind zulk donker-light-oil ;) trouwens nog steeds mooier dan geverfd donkerbruin leer. Dit leeft veel meer. :j

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:32

xyzutu2 schreef:
Je slobber strap is wel mooi licht gebleven. :+


Is niet dezelfde :') :+ Slobberstraps wisselen bij mij zo vaak. Meestal blijven ze bij het bit waar ze aan hangen, en als ik dus bitwissel wisselt automatisch de slobberstrap ook :') Paard op de bovenste foto heeft een Myler baby in, de onderste foto een simpele enkel gebroken trens hihihi.

Het hoofstel is overigens wel gewoon effen bruin. Het is een beetje het licht waardoor het onderaan donkerder lijkt. Maar ik geef je wel gelijk dat het veel meer leeft dan geverft leer.
De teugels op de onderste foto zijn van Crates. En dan van oorsprong van dat roodbruine zoals Crates altijd had. Die zijn ondertussen ook heel dark oil geworden door het vele gebruik (mijn favo teugels) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 23:52

Neatsfoot heeft ook een non-darkening oil. Daarmee kan je licht tuig goed beschermen en licht houden.