Deijs, we shall meet again. 27/04/16

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Deijs, we shall meet again. 27/04/16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 12:56

Afbeelding


Hoi lieve bokkers,

Pas nu durf ik een topic te openen, mijn lieve Deijs(30+) is afgelopen jaar op 27 April 2016 overleden, op Koningsdag.

Eind oktober/ begin november 2015 begon het al dat Deijs vaker koliek kreeg, dit keer had hij een harde en bolle buik. De dierenarts stelde een milt nierband entrapment vast. Deijs mocht toen 2 tot 3 dagen niks eten ivm verstopping.
We hebben hem rondgereden op de trailer in de hoop dat het weer terug zou schieten. Maar helaas ging het nog niet de goede kant op, Deijs was al wat uitgedroogd en zo doende is hij aan het infuus gekomen, daar knapte hij behoorlijk van op! We hebben toen zijn hele stal omgebouwd zodat hij niet bij de dierenarts thuis hoefde te staan voor het infuus.

Afbeelding

De dag erna had hij weer gemest en geplast en het leek de goede kant op te gaan, we hebben hem buiten gezet met een graasmasker zodat hij zich niet in een keer vol kon eten.
Hij heeft ook een parafine sonde gehad, en wow wat nam hij dat als een champion! Toen de sonde eruit werd gehaald hinnikte hij zachtjes.

Een paar dagen later kon hij weer lekker buiten staan, ik heb hem toen voor in de tuin gezet zodat ik hem nauw in de gaten kon houden.

Afbeelding

In Januari 2016 werd Deijs eventjes niet lekker voordat ik naar New York ging, het leek weer even op koliek maar hij herpakte zichzelf erg snel (met een beetje hulp!)


Op 17 Februari hebben we zo genoten, het weer was prachtig en Deijs was enorm blij en content.
Nooit wetende dat deze foto mij zo dicht bij het hart zou komen te staan..

Afbeelding


Maart verliep zoals altijd, lekker rustig en genietend :)

Afbeelding

Tot dat April kwam...
Op 24 April begon Deijs opeens heel wankelend te lopen, hij trok erg met zijn buikspieren en was niet vooruit te branden.
Ik heb meteen de dierenarts laten komen en vanaf toen begon alles...

Deijs was uitgedroogd, zijn lichaam leek geen vocht meer op te nemen en zo kwam hij weer aan het infuus terecht..

Afbeelding

April de 25e kwam de dierenarts weer en hebben we besproken wat we nog konden doen en in hoeverre dit nog humaan zou zijn voor Deijs.
Die nacht heb ik bij hem in de stal geslapen. Hij dronk niet meer uit zichzelf en zwalkte telkens.
Het vocht werd niet meer opgenomen. Hij vond het wel hevig gezellig. :)

Afbeelding


25 April leek het eigenlijk wel goed te gaan met Deijs, zijn coördinatie leek weer prima en hij wou met geweld de wei in! De pijn leek vrijwel weg want hij trok niet meer met zijn buikspieren en oogde heel helder.
Hij moest nu weer uit zichzelf drinken, ik ben enorm lang en veel bij de wei geweest en zag hem drinken!! nou je kunt je wel voorstellen hoe blij ik geweest ben!
Ik heb hem toen enorm verwend met slobber (al wel meer vocht dan slobber)
Maar zodra hij weer lusteloos zou worden of niet meer dronk had ik besloten met de dierenarts dat het klaar zou zijn, ik wou geen lijdensweg voor mijn aller beste vriendje. Ik besloot van hem te gaan genieten zolang het nog kan... little did I know zou dit niet lang zijn..

Afbeelding


Op 27 April 2016 haalde ik Deijs uit de wei en viel hij tijdens het lopen bijna omver, opeens was hij hevig atactisch en was gigantisch benauwd en trok weer met zijn buikspieren.
De dierenarts werd direct gebeld en kwam die avond, Deijs was gelukkig niet benauwd meer.
Toen de dierenarts kwam deed Deijs net alsof er niets aan de hand was! De dierenarts wist niet meer zo goed wat hij ermee aan moest want Deijs deed zo gewoon!
Hij was niet benauwd meer, de buikspieren trokken niet meer zo... maar zodra Deijs begon te lopen was het heel duidelijk dat het niet meer goed zat... hij kon amper lopen, hij kwam heel slecht vooruit.
De dierenarts zei het volgende: ''Ik weet niet meer goed wat ik hiermee aan moet, hij oogt verder prima en we kunnen hem wel weer aan het infuus zetten maar ik ben bang dat hij dan binnenkort ergens ligt en niet meer overeind kan komen. Ik leg de beslissing nu bij jou neer.''

Er was voor mij 1 ding waarvan ik wou weten of het ging; het lopen.
Ik deed met hem wat stappen vooruit en het ging bijna niet, het ging zo slecht en zo langzaam.
Dat was voor mij de duidelijke beslissing dat hij op was. Zijn ogen stonden niet meer zoals ze altijd stonden, ze keken star en moe.
Langzaam liepen we naar buiten naar de longeerton, zijn allerbeste weide vriendje Moonlight ging met hem mee. Het maakte hem allemaal niets meer uit. Zijn blik was leeg.
We stonden in het midden van de longeerton, de dierenarts gaf 1 spuitje. We hebben Deijs toen los gezet en langzaam aan zakte hij door mijn benen en liet zich rustig liggen. Hij rolde nog 1x op zijn rug en rolde toen terug en toen was het klaar. Mijn aller beste vriendje die mij door depressies, suïcidale gedachten was weg. Vertrokken naar een plaats die ik niet ken, alleen.
Ik ben toen door mijn knieen gezakt en heb naast hem gelegen, al schreeuwend en huilend riep ik telkens zijn naam. Ik was compleet gebroken, fragiel. Mijn vader heeft mij de longeer ton uitgetrokken en al kokhalzend en huilend ben ik de longeerton uitgegaan. Ik heb mijn vader nog nooit met tranen in zijn ogen gezien, maar die dag wel.

Nu ik dit schrijf beleef ik het moment weer helemaal opnieuw en breek weer. Wat Deijs voor mij was, was ik voor hem. Hij is 9 jaar mijn vriend geweest, in de duisterste dagen en in de meest zonnige.
In 2007 kwam hij bij ons, hevig mager, enorme stress ogen en schreeuwde alleen maar, het was geen hinniken meer maar pure paniek. Ik vond hem doodeng en moest weinig van hem weten. Maar na een jaar veranderde dat compleet. Hij had mij eerder gevonden dan ik hem. Hij wou mij de wei niet uitlaten, zodra ik begon te lopen ging hij direct voor mij staan. We hadden elkaar gevonden.
We waren elkaars zielsverwant. En nu, nu ben ik leeg. Ik mis een helft van mijzelf en kan die niet meer terugvinden.
Ik ben ZO blij dat ik jou een geweldig leven heb kunnen geven, ondanks je scheve achterbenen, je (ooit) gebroken kaken en je bizarre karakter, je kwam bij ons als pony zonder achtergrond en je was moeilijk. Ik heb je nooit veroordeeld.
Ik heb je alles gegeven wat ik kon en jij gaf het mij terug. Je was ALTIJD blij om mij te zien en kwam dan hinnikend naar mij toe gelopen of gerend. We hebben samen overwonnen. Jij en ik. Ik en jij.


Foto's gemaakt door Nikki de Kerf in 2013
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Het is nu bijna een jaar later. Ik zag zo ontzettend uit naar dit jaar omdat je dan al 10 jaar mijn beste vriendje zou zijn. Helaas, vier ik dit in mijn eentje. Als aandenken aan jou laat ik een tattoo zetten van twee hoefijzers die in elkaar verstrengt zijn. Want zo waren wij, onze zielen in elkaar verstrengt en onbreekbaar.


Als eerbetoon laat ik niet alleen een tattoo zetten, jij wordt ook vereeuwigd op een schilderij die Mirelle Vegers van Paardenportretten met karakter, zal gaan maken.
Ze is begonnen, dit is nog maar compleet het begin maar ik voel er al zoveel bij.
Het schilderij wordt gemaakt van de foto uit Februari, de dag waarbij Deijs zo gelukkig en content was.

Het schilderij gaat een lichte achtergrond krijgen met veel textuur. Ik wil jullie graag op de hoogte houden maar weet niet of dit het geschikte forum is. Ik heb toestemming van Mirelle om dit te delen maar op Uit de Kunst mag je alleen eigen werk plaatsen.

Als je Mirelle haar werk kent, dan weet je hoe gigantisch mooi dit schilderij dan gaat worden.

Afbeelding





Lieve Deijs, bedankt voor alles. Ik hou van je.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door NYC2B op 25-02-17 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Deijs, we shall meet again. 27/04/16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 12:59

Heel veel sterkte, hij was prachtig. :(:)

CloudDancing

Berichten: 1108
Geregistreerd: 23-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Deijs, we shall meet again. 27/04/16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:15

Wat een verhaal en wat een verdriet. Wat zul je hem missen.
Heel veel sterkte en denk terug aan alle mooie dingen die jullie samen hebben meegemaakt en overwonnen!

kally
Berichten: 5244
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Deijs, we shall meet again. 27/04/16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:26

Als nog heel veel sterkte gewenst, wat zul je hem missen na zo'n mooie band die jullie hadden!
Wat had hij een leuk koppie en het schilderij heeft ook nu al een heel mooi blik in
zijn ogen....

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Deijs, we shall meet again. 27/04/16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:35

Wat een mooi eerbetoon aan Deijs. Zo te lezen is de plaats die hij inneemt anders, maar niet groter of kleiner. Sterkte met het verlies.

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Deijs, we shall meet again. 27/04/16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 15:41

Bedankt <3 kan de lieve reacties erg waarderen :)


Ik zie nu pas hoeveel typfouten en woorden er soms missen in de tekst, excuus ik ben gaan typen en ben niet meer gestopt :')

Djoopie

Berichten: 2691
Geregistreerd: 12-06-12
Woonplaats: Ergens op aarde

Re: Deijs, we shall meet again. 27/04/16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:55

Heel veel sterkte! Wat een groot verdriet (nog steeds). Een gouden paard zo te lezen!

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Deijs, we shall meet again. 27/04/16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:00

Wat was Deijs voor jou een bijzonder paard, en wat was jij bijzonder voor hem. Je liefde voor hem spat van het scherm.

Heel veel sterkte met het enorme verlies.

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Deijs, we shall meet again. 27/04/16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 17:56

Hij was zeker bijzonder <3
Dankjewel

justmexx

Berichten: 135
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: De Wijk

Re: Deijs, we shall meet again. 27/04/16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:07

pff wat vreselijk mooi heb je dit verwoord.... tranen in mijn ogen! Hij is nu een mooie ster urenlang galoppeerd over de groene weides. Heel veel sterkte :+:

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Deijs, we shall meet again. 27/04/16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:15

Wat een bijzonder en prachtig verhaal. Ook al is het al even geleden, heel veel sterkte met dit grote verlies. Dat het een bijzonder paard voor je was, zie je aan alles in de tekst.

Anoniem

Re: Deijs, we shall meet again. 27/04/16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:30

Wat een mooie foto's. En wat een mooie leeftijd heeft Deijs mogen bereiken.

marjo1996
Berichten: 827
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Deijs, we shall meet again. 27/04/16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:17

Wat een bijzonder paard en zo te horen ook een heel erg bijzondere band. Heel erg veel sterkte TS :(:) Ooit zijn jullie weer samen :)

_Chantal19
Berichten: 54
Geregistreerd: 14-04-13
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:32

Wat mooi verwoord, het is echt een bijzonder paard geweest zo te lezen! Heel veel sterkte :O Maar je hebt zeker mooie herinneringen (:

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 04:10

Heel veel sterkte....wat een prachtig dier..
Y;(

Sincere

Berichten: 578
Geregistreerd: 18-02-12

Re: Deijs, we shall meet again. 27/04/16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 07:41

Ontzettend veel sterkte! Wat een intense band hadden jullie.
Het schilderij wordt prachtig! Ben benieuwd naar het eindresultaat

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 07:42

wat een eer om zo'n toppony gekend te mogen hebben!
heel veel sterkte met het verlies, ik weet hoe t voelt, ik mis mijn eerste pony nog 14 jaar na het inslapen(zij was nu 39 geweest)

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Deijs, we shall meet again. 27/04/16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 08:38

Wat een mooi verhaal. Veel sterkte met het verlies!

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Deijs, we shall meet again. 27/04/16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 12:04

Bedankt voor de prachtige reacties. Doet mij goed.

daiswees

Berichten: 1156
Geregistreerd: 04-08-11
Woonplaats: Assendelft

Re: Deijs, we shall meet again. 27/04/16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:07

lieve iris,
nog steeds heel veel sterkte met het verlies van Deijs]
jullie waren prachtig samen Y;(

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: Deijs, we shall meet again. 27/04/16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:09

Sterkte!

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Deijs, we shall meet again. 27/04/16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 22:25

Dankjewel

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 22:26

daiswees schreef:
lieve iris,
nog steeds heel veel sterkte met het verlies van Deijs]
jullie waren prachtig samen Y;(


Dankjewel Daisy

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:33

Prachtig eerbetoon, ook voor jou als baas. Er zijn maar weinig mensen die een zo oud paard een tweede kans geven, jullie en vooral jij hebt dat gedaan en daar heeft hij jou op zijn manier voor bedankt. Hij wist vast dat jij nu sterk genoeg bent om op eigen benen te kunnen staan. Hij zit voor altijd in je hart, sluit je ogen en zie hem voor je, hij is lichamelijk weg maar zal in gedachten altijd bij je zijn. Zorg dat hij trots op jou kan blijven!!!!!! :j

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 22:37

bigone schreef:
Prachtig eerbetoon, ook voor jou als baas. Er zijn maar weinig mensen die een zo oud paard een tweede kans geven, jullie en vooral jij hebt dat gedaan en daar heeft hij jou op zijn manier voor bedankt. Hij wist vast dat jij nu sterk genoeg bent om op eigen benen te kunnen staan. Hij zit voor altijd in je hart, sluit je ogen en zie hem voor je, hij is lichamelijk weg maar zal in gedachten altijd bij je zijn. Zorg dat hij trots op jou kan blijven!!!!!! :j




Wat mooi dat je dit zegt, toevallig zei mijn ma precies hetzelfde.
"Deijs wist dat je er klaar voor was om op je eigen benen te gaan staan, dat hij jou veilig kan loslaten."


Bedankt voor je prachtige reactie, ik heb er weer een zakdoek bijgepakt _O-