Bit problemen.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Bit problemen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-17 22:00

Wie heeft er tips?

Mijn nu 4 jarige haf had vanaf het begin een erg onrustige mond.
Wat hij doet:

Veel kauwen
Sterk op momenten
Protest geven
Strekt zich extreem op het bit, wil erin hangen en lang en met de neus op de grond lopen zeg maar.

Ben begonnen met een muler bit, aangezien ik hiermee al jaren super ervaringen heb, dit was een drama, een level 1, erg sterk en extreem kauwen ook in rust en kantelen.

Toen een dubbelgebroken, niet veel anders.

Nu een Billy allen, wel beter dan het andere, maar toch veel verzet en geregeld sterk worden of hoofd omhoog gooien.

Tanden zijn pas nog gedaan, dus die zijn Ok.

Wat is verstandig om te proberen?
Iets met tongvrijheid? Of juist iets heel anders?

Bedankt!


MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Bit problemen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 22:04

Hoe zit je paard verder in zijn lijf? Is het zadel nagekeken en zou hij andere blokkades in z'n lijf kunnen hebben? Of de druk van het kopstuk achter de oren of heb je het bit misschien te laag of te hoog hangen?

Ik las laatst dat 90% van de aanleuningsproblemen niet vanuit de mond/bit komen maar uit het lijf.
Als je zulk heftig gedrag houdt op verschillende bitten zou ik toch daar ook eens naar kijken


TROY (2019) & LAYS (2014)

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Bit problemen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-17 22:07

Zadel is pas gechekt en goed.

Lijf, we moeten weer een controle van de osteo hebben.
Maar versnellen dan om eea uit te sluiten.

Toch heb ik het gevoel dat het bit hem erg stoort.

Overweeg een bitfitter maar weet er geen die goed is, ben er nieuw mee.

Met de Billy allen is hij in rust rustig in de mond maar zodra ik de teugels aan pak en druk geef begint het, meestal word het na een tijdje beter, het is ook meer iets wat ik voel dan wat je meteen ziet.

Hoger en lager heb ik al uitgeprobeerd.

Hamstertje0
Berichten: 34
Geregistreerd: 14-10-16

Re: Bit problemen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 22:09

Heb je weleens helemaal zonder bit geprobeerd? misschien werkt dat.

Ulfur is mijn schattige paard!

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Bit problemen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-17 22:13

Ja hebben we ook, met hackamore en bitloos hoofdstel, was geen succes. Is een nogal heftige poown met een eigen wil waardoor ik veel teveel aan de teugels moest gaan hangen, verwacht dat als de training verder is bitloos wel kan maar nu nog niet.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Bit problemen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 23:54

Als ik je laatste bericht zo lees;
Ipv naar het bit te kijken, kijk eens naar het rijtechnische. Als jij net zo veel problemen hebt bitloos als met bit.. Dan ligt het niet aan het bit maar aan het rijden. Wanneer ik een paard beleer ga ik pas met het bit rijden wanneer ze het goed doen op een simpel touwhalstertje.. Als jij aan je teugels moet hangen, dan betekent dat dat er iets niet goed zit in de basis.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-17 07:47

WoW, stop!

Jij kent mijn rijden niet, train vele paarden en al jaren jonge paarden tot een respectievelijk niveau, ook al meerderde bitloos en op bosal enzo.

Train al lange tijd samen met Oliver bahn.

Deze is zojuist onder het zadel en loopt verder super, alleen is dit iets wat ik voel waar ik niet tevreden over ben, dus ben ik opzoek naar tips en ideeen niet om ongezien op mijn rijden afgekraakt te worden.

Typisch weer iets voor bepaalde bokkers.

Hij zal binnenkort mee gaan naar oli, kijken wat hij ervan zegt en vind.


speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Bit problemen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 08:17

Ik denk dat het probleem grotendeels toch ook rijtechnsch is. De billy allen gaf veel verbetering zoals ik het lees uit je berichten. Maar hij blijft hangen zodra je de teugels oppakt. Ik denk dat dit het beste met je trainer op te lossen is.

Be happy eat a snackkie

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-17 08:20

Ja ik ben benieuwd wat hij zegt ervan.

Het is niet dat hij echt hangt zeg maar, het zijn zo mement fases, waar dan veel samen komt met stijfheid denk ik.

Hij loopt verder echt heel netjes, rustig en is altij bereid om te werken, laat zich ook makkelijk zadelen en pakt het bit goed vanzelf.

Maar zodra hij het bit in heeft strekt hij er zich zo op en lijkt met zijn tong ertegen te duwen, begrijp je? Dit doet hij alleen als hij net het hoofdstel in heeft dus zonder ruiter

Hij heeft een heel erg recht rug, is natuurlijk volop in de groei enzo....


Ik vroeg me gewoon af of er mensen waren die dit herkennen, en dan met name ook het overdreven kauwen op het bit, dot doet hij overigens alleen als de teugels lang hangen zeg maar.

Met de Billy allen doet hij dit al veel minder, maar heb agentje het gevoel dat dit bit wat te scherp voor hem is, en hij daardoor soms zo doet.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Bit problemen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 09:26

Ik zou eens verschillende wat zwaardere bitten proberen in dit geval als hij het bit niet accepteerd.
Ook moet je kijken wat werkt. Ik ben gewend dat alle 3 jarigen over gaan van snaffle op baby correctional als ze naar 1 handig gaan.
Die van mij vond die correctional maar helemaal niks werd er heel onrustig van in de mond.
Dus nu eens een vast bit geprobeerd met een flauwe brug en daar ging hij direct helemaal goed op.
Nu was hij juist heel fijn in zijn mond, dus anders dan die van jou.
Probeer maar aan te geven dat sommige paarden echt voor of afkeuren hebben voor een bepaald iets en je dat gewoon moet uitproberen.

Ik zou in jou geval iig een correctional proberen, een vaste met iets minder lepel en een dunnere twister snaffle.
Gewoon uitproberen

100% Reiner

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit problemen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:58

Een passend bit vinden is echt een kwestie van proberen.

Mijn ruin is super braaf, maar heeft duidelijke voorkeuren. Toen we over wilden naar een correctional deed hij vreselijk eng en spastisch. Had toen een Billy Allen geprobeerd en dat accepteerde hij, maar was nog steeds niet zijn ding. Dat merk je al met indoen, meelopen aan de hand etc.

Toen ben ik ooit een mini shankje tegengekomen met een cricket en dat was vanaf dag 1 helemaal goed. Toen hij opgebouwd mocht na blessure, had ik weer een billy allen snaffle erin gedaan, maar was het toch niet, dus maar opgebouwd met het shankje.

Meneer heeft een blessure achter en als ik ging zitten, voelde ik in mn handen al hoe slecht of goed hij achter was. ER waren dagen bij, dat ik het ook niet ging proberen.
Hij heeft daarna weer een hele tijd super gelopen.

Nu gaat het minder goed. Hij is erg veel bespiering kwijt en als ik een klein stukje ga rijden ter afwisseling of voor wat beweging, is het ook niks. Hij wilde geen enkel bitje meer graag in, dus stap meestal wat met halster. Uiteraard worden de tanden/kiezen hier altijd nagekeken en weten we wat er scheelt.
Ik wil alleen aangeven dat alles met elkaar in combinatie staat. Je merkt iets aan de voorkant, maar moet het probleem over zijn geheel bekijken. Gooi hem even aan de longe en bekijk hem va de grond.

Wel zeg ik ook dat dingen altijd rijtechnisch kunnen zijn. Hoe goed iemand ook rijdt en hoeveel ervaring mensen ook hebben, er sluipen altijd dingen in. Niet elk paard is hetzelfde. Een paard dat zich sterk maakt bijv, komt ook ergens door. Je kan proberen eerst aan het voorwaarts te werken, veel bochten werk en overgangen. Als je na 15min verbetering voelt in je handen, zit het misschien in zijn lijf.
Een tijdje zonder bit rijden kan ook dingen uitsluiten. Of bijv bit wel in maar teugels aan een halster vastmaken. Dat heb ik ook vaak gedaan bij het wennen.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Bit problemen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-17 20:32

Bedankt voor de uitgebreide reacties!

Ga ze even uitpluizen en googelen na de opties.

17-3 komt de osteo en tevens massage een kijken wat er aan blokkades zit.
Hij heeft voor 3 weken terug een behoorlijk wond aan zijn been opgelopen waar hij ook een paard daagjes van kreupel was, wellicht dat er ook gewoon iets fout zit.

Heb vandaag kort met mijn trainer gesproken erover en die adviseerde ook de wat zwaardere bitten zoals genoemd.

Volgende week ven ik 2 dagen daar op zijn locatie om mee paarden te trainen en te helpen, kijken wat we nog meer kunnen uitvogelen .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers