Waar laten jullie de mest?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lolaaaa
Berichten: 7
Geregistreerd: 23-02-17

Waar laten jullie de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-17 15:27

Hoiii,

Ik ben een beetje aan het uitzoeken war ik rekening mee moet houden als ik de paarden op mijn wei laat staan van de winter. Nu is mijn grootste zorg, naast het plaatsen van een containerstal, het laten van de mest... :):)

Waar laten jullie dat? Ik weet nog niet of het alleen paarden mest is of dat er ook stro tussen gaat zitten, ligt aan de bodembedekking van de containerstal! :Y)

Maar ik heb geen vergunning voor een eigen mesthoop.. Dus dan op een kruiwagen en zelf wegbrengen (heb geen trekhaak), of op het weidegedeelte gooien als mest voor de zomer, of op laten halen. Ik heb dus echt geen idee hoe ik dit moet doen -O-


sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Waar laten jullie de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:40

ik breng het naar een boer 200m. verderop. Dat is iedere dag 2 kruiwagens en 1 dag 3 kruiwagens. Ik hoef hier niks voor te betalen.

Je kan ook kijken naar mestcontainers die kan je huren en worden geleegd door het zelfde bedrijf. Hoe dat zit met vergunning weet ik eerlijk gezegd niet. Heb er ooit eens voor gekeken maar nooit verder onderzoek gedaan omdat dit destijds niet meer nodig was. :)

Op mijn achterste weide had ik altijd een klein mesthoopje(alleen mest van de weide). In de winter gebruikte we deze weide niet, en zomers was er niks of vrij weinig meer van terug te vinden. Hoopje lag wel uit het zicht moet ik zeggen. Mag officieel natuurlijk niet maar dat was handiger en niemand had er last van.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 16:19

Ik verplaats dit topic naar Verzorging, stalling en weide waar het beter past.

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 16:36

Ik gooi de mest van onze 2 pony's op een hoop aan de rand van het weiland (wel uit het zicht vanaf de openbare weg). Vraag me af waarom ik daar een vergunning voor zou moeten hebben?

De overbuurman (boer) haalt het 2x in het jaar weg. Daar betaal ik niets voor, hij doet het als burendienst. :)

Coldy (fjord, merrie, 2006), Lente (shetlander, merrie, ca. 2006)


tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Waar laten jullie de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:03

Composteren en uitrijden, deel gaat ook de moestuin in.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:08

MarjaR schreef:
Ik gooi de mest van onze 2 pony's op een hoop aan de rand van het weiland (wel uit het zicht vanaf de openbare weg). Vraag me af waarom ik daar een vergunning voor zou moeten hebben?

De overbuurman (boer) haalt het 2x in het jaar weg. Daar betaal ik niets voor, hij doet het als burendienst. :)


Doen wij ook, alleen word het tussendoor ook opgehaald voor moestuinen.

Over de stal mogen wij niet plaatsen op de wei. Wij staan van 1 november tot 1 april op een pensionstal.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 09:47

Bij ons wordt er ook een gedeelte gebruikt voor moestuin en rest moeten wij ook nog zien hoe en wat. We willen zo'n vereniging gaan benaderen met moestuinen. Hoor van meerdere die de mest bij zoiets kwijt kunnen. We hebben wel zelf aanhanger en trekhaak dus dat scheelt.

Mestcontainer huren was kleinste 6m3 meer dan 400 euro per jaar en legen iets van 180 euro per keer. Vond dat wat te gek :o

Nwktje

Berichten: 821
Geregistreerd: 09-12-10

Re: Waar laten jullie de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:16

Voor een mesthoop uit het zicht kan je een gat graven mest erin gooien en zodra de kuil vol zit ernaast een nieuw gat graven. De mest verteerd in de grond. Na een paar maanden is het weg en heb je hele mooie voedsel rijke grond.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 11:32

Nwktje schreef:
Voor een mesthoop uit het zicht kan je een gat graven mest erin gooien en zodra de kuil vol zit ernaast een nieuw gat graven. De mest verteerd in de grond. Na een paar maanden is het weg en heb je hele mooie voedsel rijke grond.


De mest spoelt uit naar het grondwater bedoel je. En dan zeggen ze dat de boeren ons drinkwater vervuilen...

Nwktje

Berichten: 821
Geregistreerd: 09-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 11:42

Loonwerker schreef:
Nwktje schreef:
Voor een mesthoop uit het zicht kan je een gat graven mest erin gooien en zodra de kuil vol zit ernaast een nieuw gat graven. De mest verteerd in de grond. Na een paar maanden is het weg en heb je hele mooie voedsel rijke grond.


De mest spoelt uit naar het grondwater bedoel je. En dan zeggen ze dat de boeren ons drinkwater vervuilen...


Boven of onder de grond ik neem aan dat bij beide er vast wel wat naar het grond water spoelt. Bij een kuil van maximaal 1x2x0,5 valt de schade vast wel mee.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 12:21

Nwktje schreef:
Loonwerker schreef:
De mest spoelt uit naar het grondwater bedoel je. En dan zeggen ze dat de boeren ons drinkwater vervuilen...


Boven of onder de grond ik neem aan dat bij beide er vast wel wat naar het grond water spoelt. Bij een kuil van maximaal 1x2x0,5 valt de schade vast wel mee.


Zo'n kuil heb ik ruim binnen 2 weken vol, en ik heb maar 2 E ponys. Dan blijf je aan het graven :Y)

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 12:23

Aparte redenatie, dus omdat de schade niet zo groot is mag het? Mest moet je gewoon afvoeren of in een container gooien. Neem een flinke aanhanger, gooi deze vol en meestal kan je het wel ergens bij een vergister of maisland in de buurt kwijt.

Is die mogelijkheid er niet dan moet je het dus betaald afvoeren.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Waar laten jullie de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 12:32

Ik meld me ook even.

Over wat voor containers gaat het hier dan?
Ik ga die van mij ook aan huis halen maar dat zijn 2 Clydesdales. Die mesten dus wel
even wat meer dan de gemiddelde pony haha.
Ik hoopte het eigenlijk met een soort weidesleep te verdelen over de weide, dan zou het gras toch weer moeten groeien hé?
Anders gaat het hier ook gewoon op een hoop achter de stal (dus uit het zicht) moeten. Boeren zijn er genoeg dus ik kan het waarschijnlijk wel kwijt, maar hoop eigenlijk dat ik het als voeding voor het gras kan gebruiken?

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 12:34

tamary schreef:
Composteren en uitrijden, deel gaat ook de moestuin in.

Idem. Bij gebrek aan eigen tuin gaat er ook mest naar mensen met volkstuintjes. Ze kunnen het zelf komen halen en als het op de route ligt breng ik 't langs.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 12:47

Nwktje schreef:
Loonwerker schreef:

De mest spoelt uit naar het grondwater bedoel je. En dan zeggen ze dat de boeren ons drinkwater vervuilen...


Boven of onder de grond ik neem aan dat bij beide er vast wel wat naar het grond water spoelt. Bij een kuil van maximaal 1x2x0,5 valt de schade vast wel mee.


En dat is dus de reden dat je voor boven de grond een vergunning moet hebben ;)

Waarom een vergunning? Om overlast (stank, bodemverontreiniging etc) in de omgeving te voorkomen en te kunnen reguleren.

Bij ons op stal komen regelmatig mensen uit de omgeving met een aanhanger mest afvoeren. Misschien kan je zoiets regelen als je een andere stal in de buurt hebt?


TROY (2019) & LAYS (2014)

Nwktje

Berichten: 821
Geregistreerd: 09-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 12:54

Azmay schreef:
Zo'n kuil heb ik ruim binnen 2 weken vol, en ik heb maar 2 E ponys. Dan blijf je aan het graven :Y)


Hier wordt om de 3 dagen een nieuwe gegraven. Het stinkt niet, komen geen vliegen op af en het staat netjes. Vervolgens wordt de grond gebruikt voor de planten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 13:09

Loonwerker schreef:
Nwktje schreef:
Voor een mesthoop uit het zicht kan je een gat graven mest erin gooien en zodra de kuil vol zit ernaast een nieuw gat graven. De mest verteerd in de grond. Na een paar maanden is het weg en heb je hele mooie voedsel rijke grond.


De mest spoelt uit naar het grondwater bedoel je. En dan zeggen ze dat de boeren ons drinkwater vervuilen...

Inderdaad. Echt schandalig. Geen woorden voor.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Waar laten jullie de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:49

TS informeer bij je gemeente, deze hebben daar informatie over wat je als hobby paardenhouder met de mest kan/moet doen. Er zijn gemeentes die er geen probleem mee hebben dat je de mest op eigen land opslaat zonder vergunning (als particulier hoef je die niet te hebben) en zonder vloeistof dichte opslag plaats. Wel kunnen ze de eis stellen om het minimaal 5 meter van de sloot kant te houden ivm uitspoelen van de mest bij regenbuien.
Hier mogen bedrijven zelfs het mest op het land opslaan zonder vloeistof dichte plaats, voor max 3 maanden. Mits 5 meter van de sloot kant.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Re: Waar laten jullie de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:52

wij hebben ook een boer die het gratis ophaalt en het verdeeld over het land . je kan het ook te koop aanbieden in zakken haha heb ik wel eens langs de weg zien staan _O-

sinds 28-9-20 eigenaar van julius

Evita 16-03-1997 29-6-20 r,i,p **** Flower 23-04-2018 ~04-01-19*r.i.p

mirmar
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:56

Weet niet of er bij jullie in de buurt een loonbedrijf is maar bij ons zit er 1 waar je een open container kan huren. Je belt dan gewoon als die vol is en dan halen zij hem op en plaatsen een nieuwe.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:57

evita13 schreef:
wij hebben ook een boer die het gratis ophaalt en het verdeeld over het land . je kan het ook te koop aanbieden in zakken haha heb ik wel eens langs de weg zien staan _O-

Eigenlijk vind ik het niet eens zo'n slecht idee. Maar dan gewoon gratis.
Als je ziet hoe mooi het composteert zullen echt wel mensen zijn die het willen onder hun rozen.
Geeft alleen wel veel onkruid vind ik. Maar hier gaat dus ook het best gecomposteerde de tuin in en de plantjes doen het altijd mooi.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: Waar laten jullie de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:07

Ik heb een zo'n metalen puincontainer via via bij een bedrijf gekocht, een oude die ze toch weg zouden doen, en deze laat ik eens in de 2 of 3 maanden legen door een paardenmestverwerkingsbedrijf. Dit kost inderdaad geld ja, maar ik heb geen vergunning hiervoor. De gemeente weet ervan. En het is een prima oplossing zonder dat het milieu erg vervuilt.

Pannenkoek11

Berichten: 28
Geregistreerd: 04-04-15

Re: Waar laten jullie de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:17

Ik gooi het op de mestbult en de boer rijdt t over het land uit.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:19

Nwktje schreef:
Azmay schreef:
Zo'n kuil heb ik ruim binnen 2 weken vol, en ik heb maar 2 E ponys. Dan blijf je aan het graven :Y)


Hier wordt om de 3 dagen een nieuwe gegraven. Het stinkt niet, komen geen vliegen op af en het staat netjes. Vervolgens wordt de grond gebruikt voor de planten.


Dus je hebt het niet over een gat van "Bij een kuil van maximaal 1x2x0,5 valt de schade vast wel mee."
Maar 1x2x0,5 per 3 dagen = héél veel volume mest onder de grond... :x :n


TROY (2019) & LAYS (2014)

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 23:12

Bij een kennis van mij hebben ze met wat prikpaaltjes en een touwtje een klein stukje van het landje gebruikt om daar de mest neer te leggen, zij brachten het zelf weg maar je kan het ook op laten halen.

Manou, Vosje & Midnight


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 bezoekers