Lichaamshouding heeft verbetering nodig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Lichaamshouding heeft verbetering nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 10:16

schuingedrukt kan overgeslagen worden

Net als zo veel andere ruiters probeer
ik met een goede houding op mijn paard te zitten.
Met behulp van centered ridding lessen heb ik mijn houding enorm kunnen verbeteren.
Als ik er op let is mijn neiging tot stoelzit onder controle en zit ik netjes rechtop.

Mijn houding is alleen niet alleen in het zadel aan verbetering toe.
Ik heb al jaren stijve schouders, ik trek ze standaard op.
De spieren die daar op aansluiten zijn ook altijd hard,
af en toe heb ik hoofdpijn die hierdoor wordt veroorzaakt.
daarnaast kantel ik mijn bekken niet en sta ik dus een beetje als een eend.
(nog wel meer dingen maar ik ga niet alles op bokt zetten)


Dit jaar wil ik iets aan mijn houding gaan doen. Ik ben op zoek naar advies voor welke professional hier het handigs voor is. Ook hoor ik erg graag ervaringen. Fysiotherapie heb ik gehad maar dat was vooral gericht op stijve spieren losmaken. Mijn stijve spieren zijn (volgens mij) het gevolg van een foute houding en ik wil dit graag vanuit de oorzaak aanpakken.

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:20


Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:21

Een Mensendiek/Cesartherapeut is hier voor opgeleid. Houding, tips in het dagelijks leven, ontspannen van spieren. Denk dat je daar het meest aan hebt. :)

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:21

Mensendieck therapie werkt aan een correcte houding.

mala26

Berichten: 5001
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:23

Misschien een manueel therapeut iets voor je? Ik heb er eentje die toevallig zelf ook altijd fanatiek heeft gereden, die geeft ook altijd fijne oefeningen mee die ik ook op het paard kan doen. Zij heeft mij echt heel fijn kunnen helpen. Zij zit in Leusden dus wel wat ver voor je.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 10:23

_kajo_ schreef:
Iemand die werkt met een flexchair: http://netwerkflexchairruitertrainers.nl/

Die zoek ik dan juist weer niet. Dingen die moeilijk zijn met rijden zijn moeilijk omdat die in het dagelijks leven ook moeilijk zijn. Die wil ik dus eerst oplossen zonder rijden.

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:28

Naskapower schreef:
_kajo_ schreef:
Iemand die werkt met een flexchair: http://netwerkflexchairruitertrainers.nl/

Die zoek ik dan juist weer niet. Dingen die moeilijk zijn met rijden zijn moeilijk omdat die in het dagelijks leven ook moeilijk zijn. Die wil ik dus eerst oplossen zonder rijden.


En dat is dus de wisselwerking waar ze aan werken met je. Tenminste degene die mij geholpen heeft. Dit is een fysiotherapeut die door haar passie voor paarden ook veel ruiters kon helpen. Ze kon precies aan mijn beperkingen in het dagelijks leven aangeven welke problemen ik (ook) op mijn paard had. Ik kreeg oefeningen mee om op mijn paard te doen waar ik in mijn dagelijks leven ook baat bij had.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Lichaamshouding heeft verbetering nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:33

Die oefeningen moet je vaak meerdere keren per dag doen, dus ik vond het persoonlijk handiger om niet afhankelijk te zijn van je paard. Overigens is ook niet ieder paard er blij mee maar goed, dat is een ander verhaal natuurlijk.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:35

Mensendieck inderdaad (er zijn er ook die gericht op ruiters zijn, verder niets met rijden, maar wel ook handigheidjes daarvoor mee kunnen geven zeg maar). Of inderdaad flexchair.

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:39

Sokje_6 schreef:
Die oefeningen moet je vaak meerdere keren per dag doen, dus ik vond het persoonlijk handiger om niet afhankelijk te zijn van je paard. Overigens is ook niet ieder paard er blij mee maar goed, dat is een ander verhaal natuurlijk.


De oefeningen te paard waren uiteraard een aanvulling. Ik kreeg genoeg oefeningen mee die ik zonder paard kon/moest doen.

Ieder zijn keus. Ik heb veel voordeel gehad aan deze manier van oefenen. Ik heb alle soorten therapeuten gehad en zou bijvoorbeeld nooit meer kiezen voor Mensendiek/Cesartherapeut. Dankzij die oefeningen inmiddels 5 jaar incontinent. En daar had ik dus geen last van toen ik er aan begon. Toen had ik alleen maar last van mijn rug....

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:41

Flexchair wordt overigens niet alleen voor ruiters gebruikt, therapeuten gebruikten deze al lang voordat het min of meer geadopteerd werd door de hippische wereld.

Je leert er dus niet beter door zitten op je paard, je leert je lichaam beter te gebruiken en dat heeft weer een positief effect op de houding en zit :)

Karin92
Berichten: 1744
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:41

Ik heb ook jarenlang rond gelopen met pijn in mn rug en bekkens enz.
Kon niet langer Dan 2 uur achter elkaar staan zonder dag ik heel veel pijn kreeg.
Al bij veel verschillende fysiotherapiesoorten geweest maar alles hielp alleen op korte termijn, binnen een maand waren de klachten weer terug.

Zo ben ik uiteindelijk bij een Mensendieck oefentherapeut terecht gekomen waar ik psychosomatische oefentherapie heb gehad. Deze keek naar de totale ik.
Mijn houding, mijn spieren, hoe ik in het leven sta en mijn mentale stuk.
Dit heeft ook veel met elkaar te maken.
Dat heeft voor mij heel erg geholpen en ik ben wat dat betreft al een flinke tijd pijn vrij nu.

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:57

Sokje_6 schreef:
Een Mensendiek/Cesartherapeut is hier voor opgeleid. Houding, tips in het dagelijks leven, ontspannen van spieren. Denk dat je daar het meest aan hebt. :)

Dit. Bij de Mensendieck/Cesartherapeut heb ik geleerd waar het fout gaat in mijn houding en wat een voor mij correcte houding is. Maar bij de Mensendieck/Cesar lag de focus vooral (bij mij in elk geval) op de corsetspieren. Ik ben na deze therapie verder gegaan met Pilates. Ik heb door de Pilates-oefeningen veel meer bewustzijn gekregen over hoe ik mijn lichaam gebruik. Juist ook in gebied schouders en borst.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Lichaamshouding heeft verbetering nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:11

...en koop de 2 boeken centered riding van Sally Swift en doe een aantal oefeningen in het dagelijks leven.
Staand 'blokken stapelen', lopend 'wenden vanuit je centrum', "je hoofd vrijmaken", je schouders als een goed passend juk op je romp neerleggen, etc.

En een paar lessen Alexandertechniek.