Paard meenemen aan de hand vanop ander paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Baloe89
Berichten: 47
Geregistreerd: 23-02-07

Paard meenemen aan de hand vanop ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-17 09:00

Hallo,
Weet er iemand wat de regelgeving is omtrent het meenemen van een paard als je op een ander paard zit?
Ik rij 2 polopaarden. Vroeger zijn zij steeds getraind op,deze manier. Men zat dus op,het ene paard en het andere paard liep aan de hand mee. Dit zowel in stap, draf als in galop. Nu heeft een van de 2 paarden een koliekoperatie,gehad en mag deze alleen stappen. Ik neem hem nu dus mee als ik aan het uitstappen ben met het andere paard. Nooit heb ik hier commentaar op gekregen. Tot gisteren een andere ruiter dit niet vond kunnen. Volgens haar was dit door de verzekering verboden want als er iets zou gebeuren en de verzekering komt erachter dat ik een paard aan de hand bij had zou zij moeten opdraaien voor de kosten. Weet iemand hoe dit zit en wat hiervan waar is? Ik ben toen dus in de gietende regen gaan wandelen, maar als,het heel de week zo slecht weer is heb ik geen zin om elke dag in de gietende regen te gaan wandelen als er een binnenpiste ter beschikking is.

Beleef een geweldige tijd op vakantiepark Mooi Zutendaal (met of zonder paard)
http://www.mooi-zutendaal.be
http://www.mooi-zutendaal.be/ruiters


emr

Berichten: 1481
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Re: Paard meenemen aan de hand vanop ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:05

Geen idee hoe het verzekering technisch zit, maar ik ken ook flink wat ruiters die dit doen. Mij lijkt het geen probleem.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paard meenemen aan de hand vanop ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:07

Je rijdt in de binnenpiste met een handpaard?

Of het verzekeringstechnisch toegestaan is (in Belgie ook nog) zou ik niet weten, maar ik kan me voorstellen dat andere ruiters het geen goed idee vinden... Of is het een binnenpiste van 50 bij 100?

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:07

Kan mij niet voorstellen dat de verzekering haar ineens de kosten in de schoenen schuift terwijl jij het paard geleid!
Ze zal het wel lastig vinden dat ze rekening moet houden met een bredere combinatie in de baan.
Ik neem aan dat je dat niet doet als het heel druk is in de baan

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:08

Afbeelding

Nog nooit gehoord dat je geen twee paarden mag begeleiden. Ik doe het alleen in het bos. In het verkeer heb ik ze dan liever in tweespan voor de koets.

In de binnenmanege lijkt het me helemaal geen probleem.
Laatst bijgewerkt door janouk op 23-02-17 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:09

Baloe89 schreef:
Volgens haar was dit door de verzekering verboden want als er iets zou gebeuren en de verzekering komt erachter dat ik een paard aan de hand bij had zou zij moeten opdraaien voor de kosten.


Dat lijkt me sowieso niet kunnen. Waarom zou zij voor de kosten moeten opdraaien?

Een negatieve houding is als een lekke band; je komt er nergens mee tenzij je hem vervangt.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:13

janouk schreef:
In de binnenmanege lijkt het me helemaal geen probleem.

Dat ligt eraan hoe groot die is en hoe erg je andere ruiters in de weg zit...

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:13

Als het verzekeringtechnisch is moet je het navragen bij de maatschappij in kwestie. Wat bij de ene verzekeraar geen punt is doet een ander bedrijf misschien lastig over.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paard meenemen aan de hand vanop ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:15

Ja bij welke verzekeraar dan?
Die van jezelf
Die van de eigenaar van de paarden (als die alletwee van dezelfde zijn)

Als het handpaard schade maakt kan ik me voorstellen dat de verzekering zegt dat je het zelf kan betalen omdat je het handpaard niet onder controle had... dus nalatigheid.. zoiets.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:18

Je mag toch een paard aan de hand door het verkeer leiden? Ik zie echt niet zo veel verschil tussen een ander paard aan de hand als je loopt of als je op een ander paard zit. Controle zit hem toch niet in kracht. Want als het daar op aan komt delf je toch het onderspit.
Als moet je wel een heel fijn rijpaard hebben vind ik. Het is alleen veilig als dat een paard is waar je geen omkijken naar hebt.

Ik breng hier de paarden ook met zijn 2en te voet naar de andere kant van de weg. Zou dan ook niet mogen.

Maar ben wel benieuwd wat de wet er van zegt (vermoed niets)

Mijn verzekering vond er helemaal niets van toen ik werd aangereden door een wielrenner toen ik met een handpaard reed. Maar dat was ook eigenlijk helemaal niet relevant op dat moment.

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:19

Cer schreef:
janouk schreef:
In de binnenmanege lijkt het me helemaal geen probleem.

Dat ligt eraan hoe groot die is en hoe erg je andere ruiters in de weg zit...


We rijden ook met tweespan in 20 x 40m bak. Met koets en tweespan neem je meer ruimte in dan met een handpaard.
Ik ga er wel van uit dat de paarden netjes opgevoed zijn. Ik zie het probleem niet zo.
De andere ruiter kan toch sturen, als je om 1 paard heen kan, kan je ook om twee paarden sturen.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paard meenemen aan de hand vanop ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:22

Je neemt met een tweespan meer ruimte in, maar een handpaard gaat makkelijker overdwars staan (zie je eigen foto ook) Of kan een paard tussen het span uit piepen als ie voor de koets staat?

En wat jullie doen is 1, maar dat wil niet zeggen dat de mederuiters van TS dat prima vinden. Misschien is het wel idd een paard wat (nog) niet te sturen is, nog jong is, of gewoon niet zo braaf of een ruiter die een beetje bang is..

Ik ben zelf heel makkelijk met van alles en nog wat, maar ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die het niet zo leuk vinden. Beetje rekening houden met elkaar. het zijn wel paarden en geen kleine-hondjes-met-een-moeilijke-naam...

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:23

Wie heeft er óóit in een verzekeringspolis ook maar enig detail over hoe je je kinderen, honden, paarden, andere 'notoire schademakers' moet opvoeden gelezen?

Want dan moet je dus ook in een polis gaan uitsluiten hoe je je hond opvoedt als-ie een keer in de broek van de postbode hangt ('had je 'm maar aan de riem moeten hebben'), hoe je je kind opvoedt ('voetbal door de ruit bij de buren, had je 'm maar geen voetbal moeten geven')...

Dat doet geen énkel verzekeringsbedrijf. Al was het maar omdat dat nooit uitputtend kan zijn.

Per geval zal idd bekeken worden in hoeverre je zelf schuld hebt aan de schade.
Uitkeren zal een verzekering altijd wel aan degene die schade heeft, maar zal dan misschien een deel van de kosten op de verzekeringsnemer willen verhalen. Maar bewijs maar eens als maatschappij dat je een paard eerder loslaat als je zelf ook op een paard zit, dan wanneer je datzelfde paard gewoon lopend aan een touwtje hebt.

Kortom, onzinverhaal. Er wordt een hoop uitgesloten in polissen, maar dat is altijd in algemene bewoordingen. Bv dat in oorlogssituaties of bij natuurrampen niet wordt uitgekeerd.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Paard meenemen aan de hand vanop ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:30

Ik rij ook met handpaard, vaak zelfs. Rijdt eigenlijk veel rustiger (en dus veiliger) dan met een enkel paard. Fietsen met een handpaard zou dan ook niet kunnen, lijkt me. Net als lopen met twee paarden ik vrees dat je voor niets afgestapt ben. Lekker blijven doen

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:35

Ibbel schreef:
Want dan moet je dus ook in een polis gaan uitsluiten hoe je je hond opvoedt als-ie een keer in de broek van de postbode hangt ('had je 'm maar aan de riem moeten hebben'), hoe je je kind opvoedt ('voetbal door de ruit bij de buren, had je 'm maar geen voetbal moeten geven')...

Dat doet geen énkel verzekeringsbedrijf. Al was het maar omdat dat nooit uitputtend kan zijn.

Per geval zal idd bekeken worden in hoeverre je zelf schuld hebt aan de schade.
Uitkeren zal een verzekering altijd wel aan degene die schade heeft, maar zal dan misschien een deel van de kosten op de verzekeringsnemer willen verhalen. Maar bewijs maar eens als maatschappij dat je een paard eerder loslaat als je zelf ook op een paard zit, dan wanneer je datzelfde paard gewoon lopend aan een touwtje hebt.

Kortom, onzinverhaal. Er wordt een hoop uitgesloten in polissen, maar dat is altijd in algemene bewoordingen. Bv dat in oorlogssituaties of bij natuurrampen niet wordt uitgekeerd.


Nou ben ik niet op de hoogte van wat verzekeringsmaatschappijen PRECIES doen, en met paarden werkt dat helemaal lastig, maar er is volgens mij wel zoiets als 'eigen gedragingen' etc... 'was het bekend dat het paard/de hond/de cavia etc niet mak was'.. Qua fietsen; 'reed je onverlicht' qua autos; 'reed je te hard' enzo.. ze zullen altijd bekijken of ze níet uit kunnen keren helaas....

Voor de rest vind ik het echt wel een beetje asociaal dat er gezegd wordt 'moet je zelf weten' en 'lekker blijven doen'. Ik zou eerst de situatie willen weten..

Als dat handpaard loopt te stuiteren en ik moet een jong dier inrijden, zou ik daar ZEKER niet blij van worden, en dan kan je met je hele handpaardenhandel toch fijn de bak verlaten :wave: maar goed, de situatie kan heel anders zijn natuurlijk :j

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard meenemen aan de hand vanop ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:41

Tuurlijk, maar dan moet je als klager wel de ballen hebben om te zeggen: 'joh, ik heb last van je'. Ipv je te verschuilen achter het smoesje: 'het is verboden door de verzekering'


Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paard meenemen aan de hand vanop ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:43

Ohh zo.. ja dat is waar :j

Hoewel.. Belgie.. #jeweettniethe... :P

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:47

Als je je jonge paard niet kan houden rond een springend paard, moet je misschien even wachten tot het springende paard weg is? Of het is een leermoment voor je paard. Als het geen handpaard maar een rijpaard zou zijn wat springt, reageert het paard toch gelijk? Of is een jong paard alleen bang van paarden zonder ruiter?

Kan me niet indenken dat een verzekering het besturen van meerdere paarden uitsluit, dan hebben menners namelijk een probleem. Of die zijn apart verzekerd voor meerspannen?

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:47

Overigens, zelfs als het de staleigenaar zelf is die klaagt vanwege een afgesloten bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, dan nóg zal in die verzekering hooguit iets staan als: 'de staleigenaar/verzekeringsnemer is verantwoordelijk voor het vermijden van gevaarlijke situaties of omstandigheden die schade aan derden kunnen veroorzaken'. Heel algemeen geformuleerd dus.

En dan ligt het er maar helemaal aan of handpaardrijden als zodanig wordt opgevat of kan worden opgevat.
En als jij als stalhouder op safe wilt spelen/een hele restrictieve verzekering hebt afgesloten, moet je zelf dus specifieke stalregels gaan opstellen waar al dat soort situaties bij voorbaat uitgesloten/verboden worden. En dat lukt je ook nooit 100%, want zelfs al had hij/zij dat gedaan, dan nog is de kans heel groot dat handpaardrijden er niet bij zou staan. Of à la fleche rijden. Of langeteugelen. Of paarden beleren. Of hoeveel 'risicovolle zaken' je nog meer wilt uitsluiten. Rijden? :+
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 23-02-17 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:48

Als het aan verzekeringsmaatschappijen ligt hebben die liever dat we helemaal niks doen zodat ze niks hoeven uit te betalen.......... We moeten niet te panisch doen over verzekeringen, anders doen we echt niks meer. In Frankrijk zijn ze allemaal super bang om voor iets dan ook maar verantwoordelijk gesteld te worden. Er wordt constant gezocht of er niet iemand anders verantwoordelijk gesteld kan worden. Aangezien België in sommige opzichten op Frankrijk begint te lijken...........

Voor mij is het simpel: je bent als begeleider van dieren verantwoordelijk voor wat de dieren die je begeleidt doen. Dus als een paard waarop jij zit of dat je aan de lijn hebt, ben jij verantwoordelijk wanneer dat paard bijvoorbeeld een deuk in een auto trapt. De eigenaar van het paard heeft ook een verantwoordelijkheid, maar dat is meestal al er geen berijder of begeleider is die verantwoordelijk gesteld kan worden.

Bij aan de hand uitstappen in de bak op het terrein van iemand anders (manage bijvoorbeeld) lijkt me het me duidelijk dat de eigenaar van het terrein kan zeggen of hij/zijn dat wel of niet wil toestaan.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Paard meenemen aan de hand vanop ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:57

Ik men heel vaak met handpaard, ook in de bak maar NOOIT als er ook andere ruiters rijden. Niet omdat ze dan niet braaf zijn maar ik mag het wel heel normaal vinden maar dat vind niet iedereen. En dat laatste blijkt wel weer.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:01

Wicky schreef:
Als je je jonge paard niet kan houden rond een springend paard, moet je misschien even wachten tot het springende paard weg is? Of het is een leermoment voor je paard. Als het geen handpaard maar een rijpaard zou zijn wat springt, reageert het paard toch gelijk? Of is een jong paard alleen bang van paarden zonder ruiter?

Kan me niet indenken dat een verzekering het besturen van meerdere paarden uitsluit, dan hebben menners namelijk een probleem. Of die zijn apart verzekerd voor meerspannen?

De vergelijking die hier gemaakt wordt gaat zo dwars dat ik niet eens een antwoord heb... :')

Baloe89
Berichten: 47
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Paard meenemen aan de hand vanop ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-17 10:24

Toen ik begon was er dressuurles bezig, dus 1 iemand die aan het rijden was en in het achterste afgesloten stuk was ook een dressuurles bezig. Ik luisterde mee naar de les die bezig was zodat ik niet in de weg reed van deze combinatie. Ook als de lesgever helemaal op aan het gaan was in de les en niet oplette waar hij liep (heb ik zelf soms ook als ik lesgeef) stopte ik evennzodat hij niet tegen mijn paarden zou,lopen. De paarden in kwestie zijn heel braaf. Ik kan ze zo zelfs stappen terwijl,ze een paard loslaten in de piste en er met de zweep achter zitten om het losstaande paard te laten lopen. De piste is 30x60. Op het moment dat ik werd buiten gestuurd waren de beide lessen bijna afgelopen en waren deze aan het stappen.

Beleef een geweldige tijd op vakantiepark Mooi Zutendaal (met of zonder paard)
http://www.mooi-zutendaal.be
http://www.mooi-zutendaal.be/ruiters

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:04

Baloe89 schreef:
Toen ik begon was er dressuurles bezig, dus 1 iemand die aan het rijden was en in het achterste afgesloten stuk was ook een dressuurles bezig. Ik luisterde mee naar de les die bezig was zodat ik niet in de weg reed van deze combinatie. Ook als de lesgever helemaal op aan het gaan was in de les en niet oplette waar hij liep (heb ik zelf soms ook als ik lesgeef) stopte ik evennzodat hij niet tegen mijn paarden zou,lopen. De paarden in kwestie zijn heel braaf. Ik kan ze zo zelfs stappen terwijl,ze een paard loslaten in de piste en er met de zweep achter zitten om het losstaande paard te laten lopen. De piste is 30x60. Op het moment dat ik werd buiten gestuurd waren de beide lessen bijna afgelopen en waren deze aan het stappen.

Beetje flauw. Klinkt bijna alsof ze het niet kunnen hebben dat een ander nota bene twéé paarden goed onder controle heeft in een binnenbak met andere dieren er bij.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 10:20

Zou handpaardrijden hetzelfde gezien worden als rondje fietsen met paard aan de hand? Ik ken genoeg mensen die gewoon op buitenrit een handpaard mee hebben. Dat verschilt misschien ook per ras. Denk dat je het bijvoorbeeld vaker met IJslanders dan KWPN'ers ziet.

It's not how good you are, but how good you want to be!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: doekenbas, JoannevZ, Sanniejtjuh en 90 bezoekers