Buitenaards leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 23:41

http://www.ad.nl/wetenschap/doorbraak-i ... ~ad0dbd74/

Ik vraag me af; wáárom willen sommige mensen zó graag buitenaards leven vinden?

En daarbij, als je door gaat denken, waarom zouden de eventuele organismen o2 en water nodig hebben? Misschien eten ze wel stenen en ademen hier ook mee?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 23:53

Vergelijkingsmateriaal. Als je buitenaards leven vindt kun je dat vergelijken met dat van hier op aarde. Dat kan allerlei interessante vragen beantwoorden.
Er zijn goede biochemische redenen voor het vermoeden dat óók buitenaards leven op koolstof is gebaseerd, en een atmosfeer produceerd waarin zich zuurstof bevindt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 00:02

Behalve dat kan je niet zoeken naar wat je niet kent. 'We' zoeken naar vergelijkbaar leven omdat al de rest zo abstract is dat we niet zouden kunnen bepalen of het leeft of niet.
Ik heb me die vraag ook al vaak gesteld. Sowieso betwijfel ik of we wel buitenaards leven moeten willen vinden... Of ze zijn slimmer en dan willen ze of niks met ons te maken hebben (want ze tonen zich niet) of ze zijn uit op onze bronnen en/of planeet (want ze maken zich niet bekent) ten koste van ons,
Of ze zijn dommer en we hebben er niks aan,

Maar mensen hun nieuwsgierigheid is oneindig en ook dat is een grote, misschien wel de kern-reden. Voor de zoektocht naar leven op andere planeten... Bestaan ze en zo ja, wie zijn ze, lijken ze op ons of wij op hun, wat doen ze en kunnen ze... Allemaal vragen die te herleiden zijn naar één kern-eigenschap : nieuwsgierigheid

Edit: even wat leestekens en nog wat gedachten toegevoegd..
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-02-17 00:11, in het totaal 3 keer bewerkt

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 00:04

Je maakt me bang Ayasha :* , je laatste zin vind ik wel leuk overigens! _O-

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 00:09

Sorry lieverd. Maar een geruststelling : ik denk dat wij de 'domme' soort in dit verhaal zijn. De kans dat ze bestaan is reëel, de ruimte is te groot en bevat te veel dat wij de enige zouden zijn, (daar zijn ook kansberekeningen rond) en gezien wij onze enige planeet in rap tempo vernietigen betwijfel ik of wij de intelligentste levende soort zijn, dus kan ik alleen beredeneren dat wij de domme soort zijn en niks te bieden hebben ... ;)

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 00:16

Op die manier zijn wij inderdaad dom. De mens dan.
Al vinden we onszelf wel erg intelligent met onze high-tech producten, etc, etc. Denk jij dat er een andere populatie van een even intelligent (of misschien dus wel slimmer) organisme in het heelal rondhuppelt?
Zoals primaten zou ik daar zeker in geloven, maar de revolutie is natuurlijk zo doorgeslagen bij ons dat we zo zijn gevormd (en de aarde vern*uken). Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er nog lichtjaren voordat de aarde ontstond al een vergelijkbaar leven op een planeet zou zijn, waardoor zij misschien zijn uitgestorven, in een ander soort tijdperk hangen of inderdaad van ons bestaan afweten.

Brrr, wat een enge gedachte... :=

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 00:26

Ik denk dat, gebaseerd op de grootte van het heelal en de hoeveelheid planeten die wij al kunnen zien/vinden met relatief 'beperkte' technologie (op dat gebied). Dat de kans groter is dat er nog minstens één populatie en waarschijnlijk wel meerdere zijn naast de onze. Het ide dat wij de 'uitverkorene ' zijn in een heelal zo groot dat het als 'oneindig' beschreven wordt met ontelbare planeten en melkwegen vind ik gewoon te arrogant ... :)
Áls we het enige leven zouden zijn en dus een soort 'uitverkorene' zouden we er toch wel beter in zijn... Vergeleken met het heelal zijn wij bovendien een erg jonge soort. Hoe kan er al die tijd niets geweest zijn, en dan is er nog het 'principe' dat iets niet uit 'niets' kan voortkomen dus moet er altijd 'iets' geweest zijn. Wat in houdt dat dat 'iets' dat er altijd geweest is ook altijd is blijven evolueren (ook een filosofisch principe) want iets in 'beweging' wil blijven bewegen wat zou betekenen dat de kans simpelweg (in mijn ogen) groter is dat er elders nog evoluties zijn van het 'iets' waaruit wij ontstaan zijn, ouder of jonger en aangepast aan de invloeden die op hun van toepassing waren, dus wellicht idd in alle opzichten verschillend van ons.

Kijk eens hoeveel verschillende soorten leven 1 kleine planeet al heeft... Hoeveel zouden er dan wel niet (kunnen) zijn op niveau van het heelal...

Maar ik betwijfel of onze hersens dat kunnen bevatten. Wellicht ook de reden dat áls we al leven zouden vinden dat leven zal zijn dat lijkt op ons... Omdat we elke andere vorm niet kunnen bevatten. Wat de zoektocht naar gelijkaardig leven ook begrijpelijk maakt, met zo'n groot gebied als het heelal moet je je criteria van de zoektocht ergens anders gaan leggen om het ietwat haalbaar te maken natuurlijk.. Als je niet weet wat je zoekt en ook niet waar je het moet zoeken dan wordt het wel heel moeilijk. De waar is al ingeperkt tot de planeten waar we kunnen 'geraken' (met camera of fysiek) maar das nog een groot zoekgebied dus ga je selecteren op 'wat' je zoekt, dus waaraan dat moet voldoen. :)

Mlt94

Berichten: 367
Geregistreerd: 30-05-12

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 00:39

Ik vind dit echt een super interessant onderwerp en ben hier ook erg nieuwsschierig naar! Ik denk ook dat er zeker wel ander leven bestaat dan alleen op de aarde. Aan de ene kant ben ik hier dus best nieuwsschierig naar maar aan de andere kant vind ik het ook best creepy, wat zou het dan zijn?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 00:42

Net op FB een artikel dat rond 'trappist-1' 7 planeten draaien die vergelijkbaar zijn met de aarde waarvan 3 omstandigheden kunnen hebben voor leven te bevatten. En er zijn nog meer aarde-achtige planeten met goede omstandigheden maar ze liggen simpelweg buiten ons bereik. Zou het echter sterk vinden dat van die 1000en planeten met de mogelijkheid tot leven er maar eentje leven bevat.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 00:47

Leven en intelligent leven zijn twee héél verschillende dingen.
Leven op aarde draaide al miljarden jaren voor de mens verscheen.
Vermoedelijk is de kans een planeet te vinden waar leven is veel groter dan een waar ook nog een intelligente diersoort is ontstaan.
Voor geïnteresseerden, google eens de zg Fermi paradox.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 01:04

Ayasha schreef:
Behalve dat kan je niet zoeken naar wat je niet kent. 'We' zoeken naar vergelijkbaar leven omdat al de rest zo abstract is dat we niet zouden kunnen bepalen of het leeft of niet.
Ik heb me die vraag ook al vaak gesteld. Sowieso betwijfel ik of we wel buitenaards leven moeten willen vinden... Of ze zijn slimmer en dan willen ze of niks met ons te maken hebben (want ze tonen zich niet) of ze zijn uit op onze bronnen en/of planeet (want ze maken zich niet bekent) ten koste van ons,
Of ze zijn dommer en we hebben er niks aan,

Maar mensen hun nieuwsgierigheid is oneindig en ook dat is een grote, misschien wel de kern-reden. Voor de zoektocht naar leven op andere planeten... Bestaan ze en zo ja, wie zijn ze, lijken ze op ons of wij op hun, wat doen ze en kunnen ze... Allemaal vragen die te herleiden zijn naar één kern-eigenschap : nieuwsgierigheid

Edit: even wat leestekens en nog wat gedachten toegevoegd..

Alleen roofdieren hebben genoeg hersencapaciteit en denktijd om tot complexe technologie te komen, is er leven dat ver genoeg is om hier naar toe te reizen, is de kans zeker aanwezig dat wij op het menu staan. Nog afgezien van onze eigen geschiedenis in Amerika/Australië bv.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 01:55

Knappe conclusie op basis van één diersoort, die trouwens eerder omnivoor is.
Je kunt best gelijk hebben, maar voor hetzelfde geld zit je er volledig naast.
En als je de technologische capaciteit hebt interstellair te reizen, is het nogal onwaarschijnlijk dat je dat doet voor een biefstukje.

Anoniem

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 02:13

Bij ons op school hangt het gezegde:

"Het hebben van vragen is een goed begin van een carrière in de wetenschap."

Dat dus. :) Wij mensen zijn nieuwsgierig. Als we niet zo nieuwsgierig waren geweest, waren we nu niet geweest waar we nu waren. Dan wisten we niets af van zwaartekracht, harttransplantaties en nog véél meer. En die vragen zullen we altijd blijven hebben, en we zullen ze altijd blijven proberen te beantwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 02:17

Ayasha schreef:
Ik denk dat, gebaseerd op de grootte van het heelal en de hoeveelheid planeten die wij al kunnen zien/vinden met relatief 'beperkte' technologie (op dat gebied). Dat de kans groter is dat er nog minstens één populatie en waarschijnlijk wel meerdere zijn naast de onze. Het ide dat wij de 'uitverkorene ' zijn in een heelal zo groot dat het als 'oneindig' beschreven wordt met ontelbare planeten en melkwegen vind ik gewoon te arrogant ... :)
Áls we het enige leven zouden zijn en dus een soort 'uitverkorene' zouden we er toch wel beter in zijn... Vergeleken met het heelal zijn wij bovendien een erg jonge soort. Hoe kan er al die tijd niets geweest zijn, en dan is er nog het 'principe' dat iets niet uit 'niets' kan voortkomen dus moet er altijd 'iets' geweest zijn. Wat in houdt dat dat 'iets' dat er altijd geweest is ook altijd is blijven evolueren (ook een filosofisch principe) want iets in 'beweging' wil blijven bewegen wat zou betekenen dat de kans simpelweg (in mijn ogen) groter is dat er elders nog evoluties zijn van het 'iets' waaruit wij ontstaan zijn, ouder of jonger en aangepast aan de invloeden die op hun van toepassing waren, dus wellicht idd in alle opzichten verschillend van ons.

Kijk eens hoeveel verschillende soorten leven 1 kleine planeet al heeft... Hoeveel zouden er dan wel niet (kunnen) zijn op niveau van het heelal...

Maar ik betwijfel of onze hersens dat kunnen bevatten. Wellicht ook de reden dat áls we al leven zouden vinden dat leven zal zijn dat lijkt op ons... Omdat we elke andere vorm niet kunnen bevatten. Wat de zoektocht naar gelijkaardig leven ook begrijpelijk maakt, met zo'n groot gebied als het heelal moet je je criteria van de zoektocht ergens anders gaan leggen om het ietwat haalbaar te maken natuurlijk.. Als je niet weet wat je zoekt en ook niet waar je het moet zoeken dan wordt het wel heel moeilijk. De waar is al ingeperkt tot de planeten waar we kunnen 'geraken' (met camera of fysiek) maar das nog een groot zoekgebied dus ga je selecteren op 'wat' je zoekt, dus waaraan dat moet voldoen. :)



Inderdaad Ayasha... het is zó ongelofelijk groot. Het kan bijna niet zo zijn dat onze aardkloot de enige planeet is waar toevallig (intelligent) leven is ontstaan... want kom op. Als het hier kan kan het ergens anders toch ook?


Nog een leuk mindf*ck filmpje, voor de mensen die nog geen idee hebben van de grootte van het heelal:





Kortom, de gedachte dat we alleen zijn in deze grootsheid is net zo beangstigend als de gedachte dat we dat niet zijn.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 03:03


Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:41

Ik vind het een fantastische ontdekking. En hoop dat we er nog veel meer over zullen horen. En wie weet, kunnen we straks naar elkaar zwaaien door sterke telescopen.

Verder moet je voor de grap even Google opstarten op je computer, die hebben een leuk animatiefilmpje erover op hun zoekmachine gezet. _O-

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:51

Stephen Hawking beredeneerd ook dat we moeten stoppen met zoeken naar aliens, om vrijwel dezelfde redenen die Ayasha noemt.

Ik denk dat we misschien al leven tegen zijn gekomen maar het gewoon niet herkend hebben.
Op de bodem van onze eigen oceanen leven dieren op zwavel. Het is geen grote stap om te beredeneren dat er op andere planeten levensvormen zijn die op nog vreemdere stoffen leven en er totaal anders uitzien dan wat wij gewend zijn.

8nnemiek

Berichten: 43394
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:10

Ik vind het ook ontzettend interessant.
De kans op leven lijkt mij ontzettend groot, aangezien wij waarschijnlijk ook gewoon uit de ruimte komen, en als micro-organismen ooit met een meteoor in het ijs naar de aarde kwamen.. de kans is daardoor heel reëel dat levende wezens op andere planeten gewoon van dezelfde plek afkomstig zijn als wij.

Intelligent leven? Waarom niet. Als een diersoort maar lang genoeg de tijd krijgt om te evolueren dan zal er vanzelf ooit een intelligente diersoort ontstaan. Wel zou het heel toevallig zijn als die soort precies op dezelfde tijd leeft als wij, aangezien het heelal 13 miljard jaar oud schijnt te zijn.

Ik heb pas nog de afleveringen gezien van die serie met neil degrassi, echt enorm interessant en heel simpel uitgelegd.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 11:27

Maar dan, wat is intelligentie? Zijn wij intelligent? Of is ons paard dat? Is het te meten met een IQ test?

8nnemiek

Berichten: 43394
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:33

Geen idee of er een echte definitie is voor intelligent leven, en of er daarin niveau's bestaan, maar voor mij is intelligent leven de dieren die bewust zijn van hun eigen bestaan, zoals de mensen hier op aarde en andere primaten en dolfijnen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:34

eclair98 schreef:
Maar dan, wat is intelligentie? Zijn wij intelligent? Of is ons paard dat? Is het te meten met een IQ test?

Misschien zou de engelse term "sentient" in dit verband praktischer zijn.
Hoewel eigenlijk ook niet echt bij nader inzien.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 23-02-17 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:36

Als ze slimmer zijn dan ons kan het twee kanten op gaan.
Of ze hebben ons allang ontdekt.
Of ze willen ons niet ontdekken omdat wij dommer zijn dan hen.

Als ze dommer zijn dan ons?
Wat is dan de waarde dat wij buitenaards leven tegen komen?

Denk ik dat ze er zijn?
Ja!
In welke vorm?
Daar heb ik geen idee van.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:37

Je denkt dat we er alleen wat aan hebben als ze slimmer zijn dan wij? Vreemd standpunt.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:39

Kuggur schreef:
Je denkt dat we er alleen wat aan hebben als ze slimmer zijn dan wij? Vreemd standpunt.


Mag je vinden.
Wat zou dan de toegevoegde waarde zijn als ze dommer zijn dan ons?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:40

waarom is dat een vreemd standpunt? Is er nog niet genoeg domheid op onze planeet?