Mestonderzoek verplicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Mestonderzoek verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:52

Ik wou laatst een wormen kuur bestellen bij de da, maar krijg het zonder Mestonderzoek niet mee. Vorig jaar kreeg ik alles zo mee. Is dit alleen bij mijn da zo of is dit weer een nieuwe regel? Mocht een wormenkuur nodig zijn na onderzoek, moet zelfs het paspoort mee...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-02-17 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt


Josien_

Berichten: 8996
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Mestonderzoek verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:59

Dan is jouw dierenarts erg streng.
Hier krijgen we de wormenkuur zo mee. Mest onderzoek wordt wel geadviseerd, maar niet verplicht.

Even bij een andere dierenarts vragen als je er nu graag eentje wilt zonder mestonderzoek.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:00

Ik heb ook nog gewoon een wormenkuur mee gekregen, dus volg even?!
Zou wel belachelijk zijn, zie het dan gewoon als de kas spekken :roll:

Spoiler:
Kiekeboe haha ;)

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Mestonderzoek verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:06

Hangt van de dierenarts af en hun beleid ;) Ik kreeg bij mijn oude kliniek altijd mee na uitleg maar hier deden ze laatst ook moeilijk, wellicht omdat ik nieuwe klant was..

"Een draver, is gaver" :D

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70509
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Mestonderzoek verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:45

Het hangt inderdaad per dierenarts af. Bij mijn dierenarts kan ik het probleemloos ophalen maar daar kom ik al meer dan 6 jaar. Bij de dierenarts van stal moet er wel eerst een mestonderzoek uitgevoerd worden voordat je iets mee kan krijgen.

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:15

Mestonderzoek heeft in de wintermaanden weinig zin. De wormen leggen weinig tot geen eieren in de winter. Je zal nu weinig of geen eieren kunnen tellen.

Mestonderzoek is vanaf maart zinvol om te kijken of je paard een lichte, matige ofzware besmetting met wormen heeft. En als je weet welke worm er is, kan je gericht een wormenkuur geven afgestemd op de besmetting.. Dit om de kans op resistentie te verlagen.
Dus heel verstandig om mestonderzoek te doen en niet zomaar te ontwormen. Als het niet hoeft, is het zonde

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: Mestonderzoek verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:17

Is inderdaad een nieuwe regel alleen niet iedere DA houdt zich eraan.............

Voor CranioSacraal therapie voor je paard/pony zie: http://www.EquiCranio.nl = EquiCranio ook te volgen op facebook
Voor coaching met inzet van paarden: http://www.Equi4You.nl = Equi4You ook te volgen op facebook
Voor informatie zie de website of facebook, heb je nog meer vragen stuur gerust een mail of pb.


dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:20

Bij onze da ook alleen na mestonderzoek.
Alhoewel vorige keer toen ze op stal was vroeg ze of ik nog kuren nodig had.

Sjimmy & Goldy :+:
★ Binky&Rocky first you were the best on earth, now you're the best in heaven.★

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 19:54

janouk schreef:
Dus heel verstandig om mestonderzoek te doen en niet zomaar te ontwormen. Als het niet hoeft, is het zonde


Mestonderzoek is onbetrouwbaar. Erg zonde om blind te varen op zo'n onderzoek als de uitslag negatief is terwijl het paard in werkelijkheid wel vol wormen blijkt te zitten.

TS ik zou eens bij een andere veearts informeren. Als jij je wormbeleid goed kunt onderbouwen lijkt me niet dat ze zo strict zullen doen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

ryukapple

Berichten: 1775
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Mestonderzoek verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:02

Snap zowiezo niet hoe het wormen resistentie moet verminderen. Want als je het geeft aan een paard die geen wormen heeft dan heeft hij dus geen wormen in zich die resistent kunnen worden. Resistentie komt o.a. Doordat mensen onderdoseren

~It's the darkest before dawn. But don't close your eyes. Because those who turn their eyes away from the darkness won't be able to see the light shining on them tomorrow~

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70509
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:08

In mijn opleiding als dierenartsassistente heb ik geleerd dat alle dieren een lichte mate van wormen kunnen hebben, alleen dat de hoeveelheid bepaald of een dier er last van krijgt, resistentie zou dan wel mogelijk kunnen zijn.
Uiteraard heb je daarnaast nog het gevaar van onderdoseren waardoor je geheid resistentie in de hand werkt.

De reden waarom ik geen mestonderzoek laat uitvoeren is omdat veel mensen alleen maar een beetje mest van 1 dag pakken en dat laten onderzoeken, dit zie ik op meerdere stallen gebeuren waardoor een mestonderzoek niet betrouwbaar is. Of een dierenarts wel of niet mee werkt aan het geven van een wormspuit zonder mestonderzoek is afhankelijk van hun mening en hoe strikt ze daarin zijn. Mijn dierenarts geeft het alleen als ze het dier kennen en dan krijg je het zonder problemen mee, de dierenarts op stal geeft het alleen wanneer er daadwerkelijk wormbesmetting aangetoond is in de mest.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:15

Precies. Met de mest van 1 dag weet je nog niks.

Ik ontworm mijn ruin 2 keer per jaar. Hij is er zo één die "nooit wormen heeft" volgens de mestonderzoeken uit een grijs verleden. Mijn merrie heeft afgelopen zondag de eerste spuit gekregen. Ze stond weer met de flanken opgetrokken dus dan weet ik al hoe laat het is. Daar heb ik geen onderzoek voor nodig.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70509
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:21

Nu ik er zo over na denk vind ik het wel vreemd dat veel dierenartsen, eigenaren verkeerde instructies geven om mest te verzamelen voor een mestonderzoek waardoor mestonderzoeken niet of veel minder betrouwbaar zijn. De dierenarts van de vorige stal zei bijvoorbeeld dat een klein beetje mest van 1 dag prima is om te onderzoeken. Juist omdat zij voor de gezondheid van de dieren horen te zorgen (uiteraard in combinatie met de eigenaren).

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Mestonderzoek verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:37

Klopt helemaal, dat is eigenlijk absurt.
Daarover heb ik ook eens gediscussieerd met de assistente en die gaf uiteindelijk de wormenspuiten mee. Ook je uitmest-beleid is van invloed op de besmettingsgraad.

"Een draver, is gaver" :D

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:40

En de leeftijd. En eventuele aandoeningen.

Ik ga echt niet elke paar weken voor mijn bejaarde PPID'er een paar dagen lang mest verzamelen :=

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

ryukapple

Berichten: 1775
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:46

@C_arola maar zelfs dan is de kans op resistentie op die manier minimaal. De wormen die er dan zitten en dan reageren op die werkzame stof gaan dan ook dood. Mocht er dan een toch resistent zijn moet hij zich nog voortplanten dan moeten de larves nog naar buiten en volwassenen worden in een intermediaire host en daarna nog een paard infecteren. Daarnaast verdwijn resistentie 9 van de 10x nadat ze een tijd niet aan die stof worden blootgesteld omdat het dan een negatieve fitness heeft. Dus vind mestonderzoek onzin. Dierenartsen moeten met mensen gewoon een goed ontwormingsschema maken en goed mensen inlichten over het juist doseren dat is veel effectiever dan mestonderzoek en dan is de kans op resistentie ook minimaal

~It's the darkest before dawn. But don't close your eyes. Because those who turn their eyes away from the darkness won't be able to see the light shining on them tomorrow~

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70509
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Mestonderzoek verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:57

De kans is dan inderdaad minimaal maar wel aanwezig en met resistentie loop ik liever geen risico maar als je op een goede manier ontwormd en niet onderdoseert dan is de kans op resistentie in mijn ogen niet aanwezig.

Herkenbaar Rianne, de assistente zei dat ook een keer tegen mij toen ik een wormspuit kwam ophalen. Ik heb toen gelijk aangegeven dat een mestonderzoek ook niet 100% betrouwbaar is en dat ik er daarom vanaf zie. Ze gaf me daar wel gelijk in.

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:30

Niet alle ontwormingsmiddelen zijn geschikt iedere wormsoort. Als je weet welke wormbesmetting er is, kan je gericht ontwormen met het juiste middel.
Als je geen mest onderzoek doet, weet je dat niet. Bij spoelwormen bijv. Komt al resistentie voor voor ivermectine en moxidectine, en ivermectine werkt niet goed tegen larvenstadium en heb je toch echt fenbendazol nodig.
Blind ontwormen is in mijn ogen minder zinvol.

Ik doe zelf mestonderzoek (op eieren van diverse wormen) thuis iedere (maand) twee maanden, 3 dagen achter elkaar, per paard verse mest. Zo kan ik goed volgen wat de status is. En ontworm de paarden standaard in november met Pramox.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Mestonderzoek verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 11:04

Eens met janouk.
Blind ontwormen is echt niet meer van deze tijd.
Alleen uitgaan van mest onderzoek is ook weer niet goed. Het is nooit 100% zeker.

Ik doe ook zelf mestonderzoek.
Dit houd ik ook strikt bij. En inderdaad in de winter een pramox voor alle paarden.

Overigens kan ik zonder problemen aan een wormenspuit komen.

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Theeglas

Berichten: 2543
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Mestonderzoek verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 11:10

Bij ons is het mestonderzoek ook verplicht, wij krijgen echt niet zomaar de wormenspuit mee. Voor de staleigenaresse is dit makkelijker, die krijgt vaak wel zo een doosje. Dus onze spuiten komen meestal via haar.

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 12:21

Nessa schreef:
Blind ontwormen is echt niet meer van deze tijd.
Alleen uitgaan van mest onderzoek is ook weer niet goed. Het is nooit 100% zeker.

Dus wat stel je voor?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Westhof

Berichten: 2901
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 12:24

Bij mij DA is het nu zo dat je nog wel een wormenkuur mee kunt krijgen zonder mestonderzoek, maar dan moet je je wel aan een vast ontwormschema houden. Als je daar één keer vanaf wijkt, dan krijg je geen wormenkuur meer mee zonder onderzoek. Ik heb de laatste kuur overgeslagen en zit nu dus ook vast aan het mestonderzoek.

Zinzi_jewel

Berichten: 8781
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Mestonderzoek verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 12:37

Ik haal alrijd kuren voor het jaar rond .
In mijn geval zijn dat er 2/3
Pramox sowieso begin van de winter
Afhankelijk van houden in de winter of ze voorjaar wat krijgt .
Heb er nog aantal liggen .
Enkel de Pramox gebruikt van de winter

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:32

Koper schreef:
Nessa schreef:
Blind ontwormen is echt niet meer van deze tijd.
Alleen uitgaan van mest onderzoek is ook weer niet goed. Het is nooit 100% zeker.

Dus wat stel je voor?


Het scheelt dat ik mestonderzoek zelf kan doen.
Dus ik controleer het ook van een paar dagen elke maand.

En sowieso 1x in het jaar ontwormen.

Elke dag wordt hier ook alle mest weggehaald, scheelt ook al met je besmetting

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Anoniem

Re: Mestonderzoek verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:46

Ik ben helemaal niet strikt met ontwormen. Heb al maanden niet ontwormd maar pony is mager dus wou het voor de zekerheid toch doen.

Ik heb vaker gelezen dat onderzoek lang niet altijd de wormen er uit pikt. Daarom zet ik er mijn vraagtekens bij. In augustus is er onderzoek gedaan en daar kwam niks uit, maar ondertussen is ze wel vermagerd. Ik wil haar voor de zekerheid gewoon ontwormen, klaar.

In paspoort staat al dat ze niet geslacht mag worden ivm medicatie. Snap dan niet waarom er zo moeilijk gedaan wordt over een wormenkuurtje. Regels worden steeds absurder, blijkbaar mag ik dit ook al niet meer beslissen over mijn eigen dier?

Ik ga volgende week andere dierenartsen bellen, ik wil er voor de zekerheid gewoon een kuur in.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel en 58 bezoekers