Anatomisch hoofdstel zonder keelriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wendy1989
Berichten: 782
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: hellevoetsluis

Anatomisch hoofdstel zonder keelriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 17:06

Ik heb me startpas aangevraagd alleen nu mag je dus niet zonder keelriem starten. Weet iemand de rede hiervan? En zijn er mensen die hier wel gewoon mee starten?

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:13

Zonder keelriem ???? in de western heb je inderdaad zat hoofdstellen zonder keelriem en mag je gewoon starten zonder.
In de dressuur heb ik eigenlijk nog nooit een hoofdstel zonder keelriem gezien volgens mij..... ???
En waarom zou je geen keelriem willen ? Dat ding geeft toch geen last ( tenzij je hem veel te strak doet)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27973
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:16

De keelriem voorkomt dat je het hoofdstel eraf trekt bij een val. Nuttig stukje leer dus, en daarom verplicht.

In de western mag het ook alleen in hogere klasses. In de startklasses is ook daar een keelriem verplicht.

Wendy1989
Berichten: 782
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 17:17

Het is niet dat ik wel of geen keelriem wil Ja of nee, maar ik heb er geen op mijn hoofdstel dus zou ik of een nieuw hoofdstel moeten kopen of een nieuw kopstuk. Ik vind voor mezelf en me pony een keelriem zoiezo geen toegevoegde waarde hebben omdat die dingen altijd te groot zijn voor haar en dus totaal geen functie heeft.

Gaat om dit hoofdstel. Afbeelding

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:18

Als je alsnog wil starten met je keelriem loze hoofdstel zijn er opties doormiddel van een speciale frontriem waar een keelriem aan geklikt kan worden. Neem bijvoorbeeld een kijkje bij het merk PS of sweden, deze hebben zo een speciaal keelriem systeem met frontriem.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:20


Wendy1989
Berichten: 782
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: Anatomisch hoofdstel zonder keelriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 17:23

Ja maar op dit hoofdstel heb ik geen riem/gesp om de keelriem aan te bevestigen

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27973
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Anatomisch hoofdstel zonder keelriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:27

Dan is het helaas heel simpel: een ander hoofdstel kopen of niet starten. Een niet toegestaan bit kun je nog mee wegkomen als je geen inspectie krijgt, maar hierbij zie je al van mijlenver dat de keelriem ontbreekt dus daar kom je niet mee weg.

En over wat je opmerkte dat ze vaak veel te groot zijn: dat klopt. Als je dat merkt zit het dus niet goed. Ze moeten dus meestal ook een flink end korter willen ze hun functie behouden. Vuist tussen kaken: dat is de juiste manier van afstellen.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:28

Wendy1989 schreef:
Ja maar op dit hoofdstel heb ik geen riem/gesp om de keelriem aan te bevestigen


Die heb je wel, de keelriem haal je door de frontriemlusjes heen en voila, klaar!
Zo zit hij namelijk bij de meeste hoofdstellen vast als het een losse keelriem is.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:31

ingvdh schreef:
Wendy1989 schreef:
Ja maar op dit hoofdstel heb ik geen riem/gesp om de keelriem aan te bevestigen


Die heb je wel, de keelriem haal je door de frontriemlusjes heen en voila, klaar!
Zo zit hij namelijk bij de meeste hoofdstellen vast als het een losse keelriem is.


https://www.ems-webshop.com/a-42497761/ ... hoofdstel/
Dan moet je er zo eentje nemen/zoeken :) die kan zoals genoemd gewoon door je frontriem over kopstuk. Niet de mooiste oplossing maar wel oplossing voor op wedstrijd.

Wendy1989
Berichten: 782
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: Anatomisch hoofdstel zonder keelriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 17:35

Top dankje wel dan ga ik dat maat aanschaffen voor de wedstrijden idd misschien niet het mooiste maar wel goedkoopste oplossing

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:39

ingvdh schreef:
Wendy1989 schreef:
Ja maar op dit hoofdstel heb ik geen riem/gesp om de keelriem aan te bevestigen


Die heb je wel, de keelriem haal je door de frontriemlusjes heen en voila, klaar!
Zo zit hij namelijk bij de meeste hoofdstellen vast als het een losse keelriem is.


Dat dus! Grote kans dat die van jou bij aankoop al verdwenen was, want normaliter worden ze altijd met keelriem verkocht.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:43

Sjolvir schreef:
ingvdh schreef:

Die heb je wel, de keelriem haal je door de frontriemlusjes heen en voila, klaar!
Zo zit hij namelijk bij de meeste hoofdstellen vast als het een losse keelriem is.


Dat dus! Grote kans dat die van jou bij aankoop al verdwenen was, want normaliter worden ze altijd met keelriem verkocht.


Het is tegenwoordig helemaal in dat een hoofdstel geen keelriem meer heeft. Dus kan best zijn dat hoofdstel van TS gewoon zo hoort.

_Liv

Berichten: 244
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:48

Ik wist niet dat dat niet mocht en ben dus altijd gewoon gestart zonder keelriem. Ik heb ook een hoofdstel zonder keelriem.
Ik heb er nog nooit iets over gehoord van de jury. Dit is de eerste keer dat ik het hoor

Wendy1989
Berichten: 782
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 21:15

Dat dus! Grote kans dat die van jou bij aankoop al verdwenen was, want normaliter worden ze altijd met keelriem verkocht.[/quote]

Dit hoofdstel hoort zo

Wendy1989
Berichten: 782
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 21:18

_Liv schreef:
Ik wist niet dat dat niet mocht en ben dus altijd gewoon gestart zonder keelriem. Ik heb ook een hoofdstel zonder keelriem.
Ik heb er nog nooit iets over gehoord van de jury. Dit is de eerste keer dat ik het hoor


Ik denk dat op de kleine reguliere wedstrijden er ook niet zo nauw naar gekeken word ten opzichte van kring wedstrijden enz. Alleen weet ik niet of ik dat risico durf te nemen. Ik heb nu de keelriem eerder in dit topic voorgesteld besteld. Misschien niet super mooi maar dan heb ik in ieder geval een keelriem eraan en kunnen ze me niets weigeren.

Ik heb nu eindelijk een hoofdstel waar ze geen wondjes of kale plekjes van krijgt dus een nieuw hoofdstel voor de wedstrijden aanschaffen zag ik echt niet zitten. Dan maar zo

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Anatomisch hoofdstel zonder keelriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:28

Hoe zit jouw neusriem dan aan de andere kant bevestigd? Ook met een gesp?
Normaal is 1 kant met gesp en 1 lange riem die je dan weer aan je gesp aan de andere kant vastmaakt. Waar nu je neusriem aanvast zit zou dan je bakstuk zitten en waar je die nu hebt dan de keelriem.
Maar goed, dit hoofdstel zal wel zo bedacht zijn zonder keelriem maar heb ik nog nooit gezien. Met die losse keelriem lijkt me idd de handigste oplossing

Wendy1989
Berichten: 782
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: Anatomisch hoofdstel zonder keelriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 21:36

De neusriem is aan beide kanten met gesp bevestigd, het kopstuk bestaat dan ook uit 1 geheel.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Anatomisch hoofdstel zonder keelriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:41

Kan je de losse keelriem niet gewoon door de frontriemlusjes steken?

Wendy1989
Berichten: 782
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 21:49

Mariett schreef:
Kan je de losse keelriem niet gewoon door de frontriemlusjes steken?


Dat ga ik nu inderdaad ook doen. Heb er zojuist 1 besteld waarvan de keelriem uit 1 geheel bestaat, deze zal ik dan door de frontriemlusjes steken en over het kopstuk laten lopen. Is dat wel zichtbaar maar dan mag je er in ieder geval gewoon mee starten. Keelriem onder het kopstuk lijkt me dan weer niet fijn voor mijn pony ivm drukverdeling achter de atlas.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:21

Officieel volgens de regelementen is bij dressuur een hoofdstel zonder keelriem niet toegestaan. Echter ben ik al 10x gestart met mijn keelriemloze hoofdstel en alleen maar positieve reacties, ook van juryleden.
Ik heb voor de zekerheid wel altijd mijn normale hoofdstel in de trailer hangen, mocht ik toch aangesproken worden.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Anatomisch hoofdstel zonder keelriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 09:57

Toevallig had iemand bij ons op stal een opmerking van de jury op het protocol staan dat ze een keelriem moet aanbrengen op het hoofdstel. Ze is er niet op bestraft wat punten betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:06

ElCamino schreef:
Toevallig had iemand bij ons op stal een opmerking van de jury op het protocol staan dat ze een keelriem moet aanbrengen op het hoofdstel. Ze is er niet op bestraft wat punten betreft.


Je mag er ook niet op bestraft worden in punten. In principe mag je niet starten met het hoofdstel en het enige juiste wat de jury mag doen is laten herstellen of niet laten starten.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Anatomisch hoofdstel zonder keelriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:22

Uit nieuwsgierigheid, hieronder mijn hoofdstel, zou je daar ook niet mee mogen starten?Afbeelding
Afbeelding

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Anatomisch hoofdstel zonder keelriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:46

Geen keelriem, dus nee mag je niet mee staten officieel gezien.