Magnesium bijvoeren zonder bloedonderzoek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Magnesium bijvoeren zonder bloedonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 23:28

Hi allemaal,

Mijn paard heeft last van een (licht) krampbeen. Met beweging niets te merken, maar met hoevenkrabben en soms in stilstand of wegstappen uit de stal is er lichte kramp.

Kan ik hiervoor (zonder bloedonderzoek) magnesium bijvoeren?

Ik voer dagelijks wat Metazoa luzernebrokjes bij. Zou de samenstelling hiervan nog invloed kunnen hebben op magnesium/kramp? https://www.agradi.nl/metazoa-luzernebrok-hp23-20kg.htm

Dank alvast voor het meedenken!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Magnesium bijvoeren zonder bloedonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:32

Jahoor heb ik ook gedaan! Hielp als een trein. Paardje liep heel stijf en was nerveus in het hoofd.
Ben gewoon begonnen met magnesium voeren en na een maand begon ik verschil te merken. This een heel ander paard geworden. Veel rustiger en loopt soepeler!
Gewoon zonder bloedonderzoek gedaan.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Magnesium bijvoeren zonder bloedonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:40

Toen ik Metazoa voerde had mijn paard een magnesium/selenium tekort opgelopen. Maar dat is al wel weer een paar jaar geleden.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Magnesium bijvoeren zonder bloedonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:42

Ik vergeet even te melden dat ik sindsdien altijd magnesium bijvoer. :) Als ik het even niet doet, dan merk ik het gelijk in gedrag. Dan wordt ie weer nerveuzer.

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Magnesium bijvoeren zonder bloedonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:55

Geen probleem. Een teveel aan magnesium wordt gewoon afgevoerd door het lichaam

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:58

Let er op dat je paard de magnesium alleen goed kan opnemen als de vitamine E en seleen ook op peil zijn.

Overigens geef ik mijn pony bovenstaande vitamine/mineralen ook zonder bloedonderzoek bij hoor. Als ze zonder die spullen zich tot bloedens toe open schuurt en met niet... dan heb ik geen bloedonderzoek nodig ;)

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 01:06

Ik had dat met vitamine E koper.
Mijn pony was erg knorrig en stijf, en zonder arbeid stukken minder.
Ik had hem net 2 weken en toen had ik hem al op de vitamine E: weg stijfheid, weg knorrig gedrag en een blije pony.
Toen nog meermaals geprobeerd te stoppen met afbouwen erbij maar toen werd hij dus gewoon weer humeurig en liet zijn rug niet meer los met longeren.
Op deze basis is er in overleg met de dierenarts besloten dat hij het levenslang krijgt.
Ook de dosis is overlegd qua selenium, hij krijgt pharmahorse vitamine E met selenium, en op de halve dosis doet hij het uitstekend.
Meer heeft geen beter effect, en die dosis is gewoon prima voor permanent, al goedgekeurd door de dierenarts.
Magnesium krijgt hij ook, heethoofd en ik zag echt een duidelijk verschil, hij liet binnen drie dagen voor het eerst volledig zijn rug los sinds ik hem had.

Zelf had ik liever geen magnesium en vitamine E bij willen voeren, hij moet nu ook extra biotine krijgen sinds van de zomer.
Mij is geadviseerd de biotine ook niet meer te stoppen omdat het met biotine zo'n wereld van verschil maakte toen zijn witte lijn schimmel zo erg was.
Het advies van professionals is gewoon simpel, niets veranderen nu het zo goed gaat.
Echt een leek kon het grote verschil nog zien, je zag die hoeven haast groeien, en dat terwijl ze eerder enkel steeds korter werden.
Ik had graag gezien dat het niet nodig zou zijn, maar daarintegen is hij helemaal gezond, is qua spieren echt superfit en is super werkwillig.
Nou laat mensen dan maar banketstaaf over getrut met supplementen.
Zo nu en dan bouw ik ook eens af om te kijken of het verandert, maar met vitamine E en biotine ga ik dat niet meer doen: mijn pony én professionals zijn duidelijk.

Zamora98
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-01-17

Re: Magnesium bijvoeren zonder bloedonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:47

Dat kan prima. :j Kies wel een zo puur mogelijke magnesium zonder toegevoegde extra's. :)

Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Magnesium bijvoeren zonder bloedonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:51

Ja hoor, ik voer mijn paarden ook regelmatig magnesium bij. Kan prima.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 10:53

Dank allemaal voor jullie antwoorden!

Koper schreef:
Let er op dat je paard de magnesium alleen goed kan opnemen als de vitamine E en seleen ook op peil zijn.

En kan ik vit E en selenium ook gewoon bijvoeren? Daarvan wordt een overschot niet vanzelf afgevoerd, toch?


Jennyxx schreef:
Toen ik Metazoa voerde had mijn paard een magnesium/selenium tekort opgelopen. Maar dat is al wel weer een paar jaar geleden.

Was dat de gewone Metazoa brok of de luzernebrokjes?


Zamora98 schreef:
Dat kan prima. :j Kies wel een zo puur mogelijke magnesium zonder toegevoegde extra's. :)

Ik heb gelezen dat magnesiumcitraat het best wordt opgenomen?

Zamora98
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-01-17

Re: Magnesium bijvoeren zonder bloedonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:13