Help! ik ben nog altijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evanlyn55
Berichten: 83
Geregistreerd: 20-02-17

Help! ik ben nog altijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 22:15

|( Hey allemaal,
Ik ben Ellen en ik heb een paardje genaamd Estime.
Hij is 2 en een half nu, en ik heb hem van toen hij 6 maanden was.
En ik train hem zelf in grondwerk en vrijheidsdressuur, aangezien ik in Spanje woon en niet direct een leuke trainer vind die niet een paard continu wilt slaan.
Dus nu is mijn vraag wat hebben jullie gedaan om van angst af te komen bij paarden?

Ik wil dit echt heel graag kunnen uitzetten en gewoon kunnen genieten bij mijn lieve Estime.
Dus please help!!!

Bedankt al!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 21-02-17 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typefout verbetert in de titel

Deeskuh88
Berichten: 289
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Help! ik ben nogal tijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:16

Waar ben je precies bang voor? Wat is het concrete probleem?

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Re: Help! ik ben nogal tijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:18

Ben je alleen bang voor je eigen paard, of vind je andere paarden ook spannend?
En hebben je ouders toevallig ook ervaring met paarden zodat ze je een beetje kunnen helpen met de omgang en het verzorgen? Of samen met jou een fijne trainer zoeken?

Evanlyn55
Berichten: 83
Geregistreerd: 20-02-17

Re: Help! ik ben nogal tijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 22:23

Hi,
Hoh ik ben vooral bang voor mijn eigen paard, en ik ben ook op een manege gaan werken voor hier overeen te komen maar daar ben ik ook wel bang voor anderen paarden.
Mijn ouders hebben niet echt veel ervaring met paarden.
Ze proberen me wel met alles te helpen dus dat helpt zowieso al wel.
Maar hier in Spanje een fijne trainer zoeken is echt wel heel moeilijk ik heb al 2 trainers gehad maar die heb ik daarna de deur gewezen aangezien ze hier in Spanje ieder paard een pak rammel willen geven die niet meteen luisteren.

Evanlyn55
Berichten: 83
Geregistreerd: 20-02-17

Re: Help! ik ben nogal tijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 22:24

En Deeskuh88,
Ik ben vooral bang bij het leiden van mijn paard hij is natuurlijk ook nog lang niet perfect aangezien het een jong paard is nog maar ik weet dat hij echt wel zijn best doet voor me niet bang te maken en dat maakt het zo zielig voor hem hij verdient beter!
Daarom wil ik dus alles doen om niet meer bang te zijn.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Re: Help! ik ben nogal tijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:28

Doet hij ook iets waardoor je bang word? Is hij druk of drammerig bijvoorbeeld?
Klinkt als een vervelend probleem. Kan je op die manege geen grondwerk les krijgen en oefenen met hele brave en rustige paarden?
Voor je eigen paard is het denk ik het belangrijkste dat jij duidelijk leiding neemt. Stoppen als jij wilt stoppen, lopen als jij wilt lopen, niet doordrammen, en niet langs je heen lopen maar iets naast/achter. En oefen alleen in een afgesloten veilige ruimte, zodat je geen angst krijgt over eventueel ervandoor gaan etc.

Evanlyn55
Berichten: 83
Geregistreerd: 20-02-17

Re: Help! ik ben nogal tijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 22:31

Hij bijt in het leidtouw en als hij het dan loslaat is hij zo snel en fel met het terug te pakken dat hij me nogal eens per ongeluk bijt.
En met het leiden spring hij soms na me toe ik denk dat het voor te spelen is maar ja dan mag hij dat natuurlijk nog niet doen.
En ja ik vind het echt heel vervelend ook voor hem!
En ook ik heb al een paar lessen gehad in gw met paarden en dat helpt wel voor een tijdje maar dan komt de angst toch weer terug.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Re: Help! ik ben nogal tijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:33

Klinkt als een vervelend probleem. Misschien kan je toch eens kijken of er een nederlands iemand in je buurt zit die je kan helpen, en die ervaring heeft met paarden. Waarschijnlijk heb je daar uiteindelijk meer aan dan aan reacties vanaf een scherm. ;)

Evanlyn55
Berichten: 83
Geregistreerd: 20-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 22:34

En het gekke is, op sommige momenten ben ik helemaal niet bang en dan gaat het trainen ook veel beter!! En dan is hij veel liever dus ik weet wat ik moet doen maar het is jammer genoeg zo makkelijk niet.

En ja idd ik heb al geprobeerd Nederlandse mensen te zoeken maar is niet zo makkelijk.

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:37

Is je paard nog hengst? misschien is castreren dan een optie om het scherpe randje eraf te halen.
En heeft je paard ook andere paarden om zich 'op uit te leven'? Want het klinkt een beetje of hij zijn energie opkropt.

Ik lees ook in je profiel dat je hem alleen hooi, wortels en appels voert. Omdat in hooi niet altijd alle nutriënten zitten die en paard nodig heeft en al helemaal niet voor een paard in de groei zou ik dit sowieso aan gaan vullen met een vitamine brokje.

Evanlyn55
Berichten: 83
Geregistreerd: 20-02-17

Re: Help! ik ben nogal tijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 22:41

Nee het is een ruintje,
En als ik je een foto kon sturen zou je zien hoe hij eruit ziet geloof me als ik zeg dat hij niks te kort komt hoor hhaah zijn vacht blinkt als een spiegel hij is zeker niet mager haha!
En hij groeit als kool dus dat is niet echt nodig de da heeft dit ook bevestigd.
En ook ik ben niet zo voor die chemicaliën gevulde dingen en zeker niet als het niet nodig is.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Help! ik ben nogal tijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:46

Niet in je eentje gaan tobben voor dat je meer kapot maakt dan je lief is. Als hij nu af en toe naar je toespringt dan is hij al heel wat drempels te ver gegaan en dan is een beuk terug best wel op zijn plek.
Paard nog een jaartje met andere paarden op de wei zetten ondertussen naar een goede opleider zoeken en dan meerdere maanden fatsoenlijk laten opleiden voordat je zelf op stapt.

Evanlyn55
Berichten: 83
Geregistreerd: 20-02-17

Re: Help! ik ben nogal tijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 22:48

Ik heb mijn paardje gekocht met de bedoeling voor hemzelf op te voeden als ik de kans zou hebben voor hem in een kudde te zetten zodat hij gelukkiger is op de slag zou ik dat doen.
Maar hier in Spanje is dat gewoon anders is niet zoals NL of BE op sommige vlakken jammer genoeg.
En hier een goede trainer zoeken haha near impossible.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:57

Ellen , je doet al een hele tijd aan grondwerk, je doet ook aan vreiheidsdressuur, je bent dus al wel even met paarden bezig, op zich is daar niks mis mee natuurlijk.
Maar je zegt zelf dat je dit paardje al bij jou hebt van toen het een jong veulen was, je hebt dus blijkbaar in heel de opvoeding en het leerproces toch heel wat dingen overgeslagen of onvoldoende doorgetraind.
Je bedoelt het heel goed, maar je kennis en kunde is niet groot genoeg om zo'n jong paardje op eigen kracht te beleren, je hebt duidelijk hulp nodig van een ervaren trainer , zoek dus hulp.
Een paard doet echt niet zijn best om je niet bang te maken, van zulke dingen is een paard zich echt niet bewust.

EllenEstime schreef:
En Deeskuh88,
Ik ben vooral bang bij het leiden van mijn paard hij is natuurlijk ook nog lang niet perfect aangezien het een jong paard is nog maar ik weet dat hij echt wel zijn best doet voor me niet bang te maken en dat maakt het zo zielig voor hem hij verdient beter!
Daarom wil ik dus alles doen om niet meer bang te zijn.

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:01

Sorry maar je paard is nog veel te jong en zijn grenzen aan het testen. Als je daar zelf niet op in kan grijpen dan moet je het iemand vragen. Waar een wil is is een weg ook in het vinden van een goede instructeur die je kan helpen.

Je paard hoort in een kudde, daar krijgt hij ook opvoeding mee van de rest van de kudde. Waarom denk je anders dat paarden in een opfok met elkaar worden gehouden?

Evanlyn55
Berichten: 83
Geregistreerd: 20-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 23:04

Ja ik doe idd al een paar maanden aan gw en vd,
Wat neem je dan aan dat ik overgeslagen heb? aangezien je mij en mijn paardje niet kent? Ik weet dat het moeilijk is om iemand van aan de andere kant van het scherm te helpen en dus kan je de situatie ook niet heel kennen.
Ik heb al 2 (ervaren) trainers gehad niks dan nog meer miserie van gekregen!
Een depressief boos angstig kopschuw paard dat kreeg ik van die (ervaren) trainertjes!

Evanlyn55
Berichten: 83
Geregistreerd: 20-02-17

Re: Help! ik ben nogal tijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 23:05

Ja in een opfok van 6 maanden van hun moeder worden gehaald is zo veel beter he?

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Help! ik ben nogal tijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:06


Evanlyn55
Berichten: 83
Geregistreerd: 20-02-17

Re: Help! ik ben nogal tijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 23:07

Doe me een lol en als je niks beter te zeggen heb bespaar me je reacties please!
Ruzie zoeken en maken is toch echt wel een leuke hobby voor je he?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Help! ik ben nogal tijd een beetje bang voor mijn paard!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:11

Ik denk niet dat je het wil horen, maar dit ga je alleen niet redden zonder een heel vervelend paard eraan over te houden.
Als er niemend in de buurt is om je te helpen: paard verkopen en een goed opgeleid exemplaar terug kopen.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:12

Een paard weet precies wat hij doet, per ongeluk bijten bestaat niet en per ongeluk opzij duwen ook niet. Dit dier is ver voorbij de grenzen aan het gaan en het klinkt als een gevaarlijke situatie..

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:18

EllenEstime schreef:
Ja in een opfok van 6 maanden van hun moeder worden gehaald is zo veel beter he?


Je zegt zelf dat je hem hebt vanaf dat hij 6 maanden is, dan is hij toch ook bij zijn moeder weg gehaald en alleen, zonder maatjes of andere paarden waar hij op terug kan vallen kwa gedrag, bij jou terecht gekomen.

Ik denk dat je je eens in moet lezen over paardengedrag en kuddegedrag van paarden.

En als je geen advies wil moet je geen topic openen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:19

:?
Ik heb geen idee wie je bent, maar OF je bent heel slecht in het beschriven van de situatie die nogal onhoudbaar overkomt, OF je hebt wat last van puberteit ben ik bang.
Veel succes met het trainen verder :evaw:

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:21

Ja dat zal het zijn ;)

Ik heb je andere topic nog niet gezien, wellicht staat daar wat beter info?
Op basis van wat je hier geschreven hebt zou ik me in iedergeval behoorlijk zorgen maken om je veiligheid.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 20-02-17 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:22

Zet hem nou gewoon met andere paarden neer. Dan kan hij daar zijn energie aan kwijt en leert hij zich te verhouden tot anderen. Liefst zet je hem in een groep met jonge dieren waar hij mee kan spelen en oudere dieren die hem opvoeden. Een gemengde groep dus.

En zoek alsjeblieft iemand die je wel kan begeleiden. Want iemand met zo weinig ervaring/inzicht als jij en een jong paard is vragen om ongelukken.