Schoftbijten: normaal paardengedrag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Schoftbijten: normaal paardengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-17 21:28

Als mijn twee paarden samen op de wei staan is er niets aan de hand (want eten?), maar als ik ze samen in de paddock zet gaat de jongste (9) de oudste (23) narren: heel dicht achter hem lopen, proberen hem bij de schoft te pakken...en dan is er weer even helemaal niets aan de hand...dan gaan ze halstertje trekken...stukje rennen...schoft pakken...en weer beste vrienden spelen. Is dit gewoon normaal paardengedrag of heeft dit met een stukje dominantie van de jongste te maken?

www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!


tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schoftbijten: normaal paardengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:33

Net zo lang zieken tot vriendje toch met je speelt. Bekend gedrag, en zo lang er geen schade van komt geen probleem. Hier is het de bovenste 20cm van de staart waar jonkie in hangt en dat is wat minder. Als er wondjes van komen, smeer ik er cribbox pasta omheen }> dan blijft hij er van af en geneest de boel vrij snel (al ziet de staart er niet uit).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Schoftbijten: normaal paardengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:36

Spelen :j Of waarschijnlijk in dit geval net zo lang "nouhou, nouhou, joehoe, toe-nou" jengelen tot je andere paard gaat meespelen :+ Bij ons doen de shet en de quarter dit ook. De Quarter grijpt de Shet in haar nek, vlak voor de schoft en zij grijpt hem in z'n voorbenen. Dan laat hij zich door zijn benen zakken en laat hij haar los, dan laat zij los, scheuren ze een stukje weg en beginnen dan weer overnieuw.

Oy with the poodles, already

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Schoftbijten: normaal paardengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:40

mijn paard doet dit ook. en dit is speel gedrag. halster pakken achterbenen happen, dekens pakken en achter elkaar aan jagen. heel normal gedrag dus. het enige nadeel voor mij is dathet me al een sloot aan halsters en dekens heeft gekost

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:40

Hier gaat het er ook zo aan toe met mijn veulens :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

[o]

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Schoftbijten: normaal paardengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:33

Is normaal speel gedrag. En zolang de paarden gelijkwaardig zijn qua gezondheid en energieniveau alleen maar gezond. Is je oudste nog fit genoeg? Anders zou je kunnen overwegen een jonge ruin erbij te zoeken als speelmaatje om je oudste wat rust te gunnen.

Manadeluca

Berichten: 1122
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Schoftbijten: normaal paardengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:35

Mijn oude ruin speelde heel graag met de jonge ruin, ik had hem voorheen niet zo levendig gezien.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Schoftbijten: normaal paardengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:40

Hier gaat het tussen de 5 jarige en de 21 jarige ook de hele dag zo. Halsters kunnen wij niet om laten, dekens gaan kapot en er zitten wel eens gaten in de vacht. Maar een lol dat ze hebben. En net als ik denk dat de 21 jarige misschien wel zielig is omdat hij zo actief moet zijn zie ik hem zelf de 5 jarige pesten en opjagen.
Tsja, jongens

Maar het kan er inderdaad behoorlijk grof aan toe gaan.

san4nie
Berichten: 3554
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Schoftbijten: normaal paardengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:55

Hier doen ze het ook.. dekens en halsters zijn de klos. Soms ook een hap haar. Dure dekens koop ik niet. Die van mij staat met nog 2 ruinen. Die zie ik dit trouwens veel meer doen dan de merries.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Sasqiua

Berichten: 1337
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:19

Hier gebeurt dat ook met enige regelmaat. Ik heb een grote ruin van 6 en twee jonge hengsten van 2. Als de jongsten samen spelen gaat het er behoorlijk ruig aan toe, (hard!) bijten in de schoft hoort daar ook bij. Maar ook elkaar "berijden" en tegen elkaar op steigeren. Mijn ruin dagen ze ook wel eens uit, speelt af en toe mee, maar meestal heeft hij geen zin. Dan waarschuwt hij een aantal keer, en als ze daar niet op reageren haalt hij uit (met tandjes of voetjes) :Y)

Ik heb de tijd - Alois Podhajsky

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Schoftbijten: normaal paardengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:27

Zeer herkenbaar en.idd niks om zorgen.om te maken.

Mijn ex pony harley deed staartbijten met de Haflinger van mijn kennissen. En op de manege schoftbijten of benen bijten met een leeftijdgenoot.

Heerlijk om ze zo te zien hoor.

Leef en laat leven.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Schoftbijten: normaal paardengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-17 19:40

Leuke en herkenbare reacties! Ik hoef me dus géén zorgen te maken :D

www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!

SkyTheWelsh
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-10-16

Re: Schoftbijten: normaal paardengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:35

Is waarschijnlijk speelgedrag maar kan ook dominantie zijn. Mijne merrie pony kan ook gemeen doen naar andere en dan weer beste vrienden zijn. Ik denk dat je je er alvast geen druk om moet maken!


Onderzoeker1
Berichten: 1
Geregistreerd: 20-02-17

Re: Schoftbijten: normaal paardengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:05

Ik had er ook zo eentje, maar dat is -gelukkig - weggegaan toen ie wat ouder werd.

Woont op een boerderij - Heeft 2 paarden - Rijdt 3x per week - Werkt bij Certi - Vrijwilliger bij WZH


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, xJurdyWonanx en 74 bezoekers