Afname EQUI VIAD test bij Groninger Paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Afname EQUI VIAD test bij Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 23:27

Waar Facebook al niet goed voor is...

Ik had een bericht geplaatst waarin ik schreef mee te gaan doen in maart met Endurance Zeeland, de kennismakingsklasse. Vervolgens werd ik benaderd door Eduard Vroomen dat hij een EQUI VIAD test af kan nemen om te kijken hoe fit Flint en ik zijn.

Dit leek mij een hele interessante; klopt mijn gevoel dat Flint op het moment heel fit is? En hoe zit dat eigenlijk met mijzelf?

Even een stukje theorie over de EQUI VIAD test

Testen van paarden gebeurt nog erg weinig. Is je paard fit en wie weet de belangrijkste vraag... ben jij wel fit genoeg om wedstrijden te rijden op je paard en belemmer je hem of haar niet in zijn kunnen.

Hoe maak ik mijn paard fitter en hoe houdt ik hem fit.
Dit alles kan je testen met de EQUI-VIAD test. Deze is speciaal ontworpen voor paard en ruiter. Je moet immers als team een prestatie neer zetten.

Hoe werkt het? Jij en je paard / pony worden voorzien van hartslag registratie apparatuur. Tijdens de test wordt je gemonitord wat waardevolle informatie geeft als basis van trainings gegevens.

Na een gedegen warming-up doen we een submaximaal test 5 series galopperen van 1000 meter met tussendoor rust.

Na de test krijg je een voorlopige uitslag en per mail een naslagwerk toegestuurd met alle data en hoe je verder kan trainen om jezelf en je paard naar een hoger niveau te tillen.


Klein beetje informatie over Flint:
Paard: Flint
Ras: Groninger paard
Leeftijd: 13 jaar
Niveau: M2/ Z1 dressuur
Training: wordt zeer afwisselend getraind, dressuur matig maar ook les in gymnastiseren, springles, longeren dubbele lijnen en buitenritten.

Hieronder een kleine impressie. In totaal hebben we 5 series van 10 rondjes in de 20 x 60 bak gereden, wat neerkomt in totaal op 5 km. Tussen elke serie hadden we 2 minuten stilstaan om te herstellen.

Koppelen van de meter bij mij aan de ipad
Afbeelding

Aanbrengen van de meter bij Flint
Afbeelding

Na de nulmeting in stap, losrijden. Hier is nog geen meetmoment.
Afbeelding

Testronde!
Afbeelding

Nog Fris & Fruitig
Afbeelding

En door voor het echie
Afbeelding

Andere hand
Afbeelding

Coaching op basis van de schema's
Afbeelding

Uitleg van eerste bevindingen
Afbeelding

Vanavond had ik het rapport al in mijn inbox.
In het kort was de conclusie:

Algemene bevindingen:
Ruiter is goed coach baar met voldoende rijtechniek. Het paard is in blakende gezondheid , alert en goed te rijden.
Ruiter kan het tempo van het paard goed controleren en beheersen, in de 5e series wordt de controle iets minder.

Uitslag test en trainingsadvies.
Het paard heeft een zeer goede conditie en is daarom geschikt voor paardensport in het algemeen.
De conditie van de amazone is redelijk maar voor verbetering vatbaar


Op dat gedeelte over Flint ben ik natuurlijk dik trots :D en wat mijzelf betreft verbaasd het mij niet :o
Verder staat er een trainingsadvies bij, fantastische grafieken en de verklaring van de waardes.
Al met al een top product van een goede coach en trainer. Ik kan er zeker verder mee. _/-\o_

Een dikke aanrader voor iedereen die het belang van het paard belangrijk vindt in het behalen van sportprestaties op welk niveau ook.
Ik kan met een gerust hart de kennismakingsklasse endurance gaan rijden. :j

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 06:07

wat superinteressant. Zo wordt paardensport ook echt gezien als SPORT ;)
Heel tof!

Muronia

Berichten: 19532
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Afname EQUI VIAD test bij Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 09:09

Verplaatst van Horses At Work (HAW) naar -> Rijden in the Picture (RIJ-ITP)

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Afname EQUI VIAD test bij Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 09:27

Wat goed dat je dit hebt gedaan! Heel interessant!

fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Re: Afname EQUI VIAD test bij Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 14:29

Dank jullie wel!

Netam89

Berichten: 1184
Geregistreerd: 06-11-11
Woonplaats: geheim

Re: Afname EQUI VIAD test bij Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 14:44

Leuk om te zien. Zo worden de platpoten toch weer goed gepromoot echte allround paarden!

fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Re: Afname EQUI VIAD test bij Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 23:12

Dank je Netam. Het is ook erg leuk dat Flint zo representatief is dat hij op de folder van deze test staat.

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Afname EQUI VIAD test bij Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 09:52

Wat leuk deze test! En natuurlijk een dik compliment gezien de conditie van Flint.

Wat ik me afvraag hoe ze jou conditie hebben gemeten? Ik kan op mijn ene paard uren rijden zonder dat het vermoeiend is en op mijn andere paard ben ik snel vermoeid in de spieren en buiten adem. Met andere woorden het ene paard is in de bewegingen veel lastiger waardoor ik harder moet werken dan de ander.

fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Re: Afname EQUI VIAD test bij Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 10:53

Dank je wel!

Middels een hartslag meter wordt er gekeken naar je herstelvermogen. Die herstelvermogen zegt hoe het staat met de verzuring en dat wordt door vertaald naar je conditie.

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Afname EQUI VIAD test bij Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:00

Thanx voor het antwoord...