[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 00:06

woepsie90 schreef:
O ik word hier zo onzeker van, mijn hersenen maken overuren. Heb nu weer spijt van die update, ik voelde me paar uur geleden stukken beter en zekerder.

Was er maar iemand hier op dit eiland, die ik goed genoeg kende én met genoeg kennis en geduld, om me te helpen... Ik had Harvey graag in Nederland gehad.


Rustig joh! Jij doet je best... en op het einde van de dag moet jij doen met jouw paard waar jij je goed bij voelt!

Ben je soms wel eens in nederland? Of zijn er mensen die grondwerkles geven waar ke woont? (Parelli/monty robberts?)

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''



woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-17 00:54

Maartje1990 schreef:
woepsie90 schreef:
O ik word hier zo onzeker van, mijn hersenen maken overuren. Heb nu weer spijt van die update, ik voelde me paar uur geleden stukken beter en zekerder.

Was er maar iemand hier op dit eiland, die ik goed genoeg kende én met genoeg kennis en geduld, om me te helpen... Ik had Harvey graag in Nederland gehad.


Rustig joh! Jij doet je best... en op het einde van de dag moet jij doen met jouw paard waar jij je goed bij voelt!

Ben je soms wel eens in nederland? Of zijn er mensen die grondwerkles geven waar ke woont? (Parelli/monty robberts?)



Er is één parelli vrouw (geen officiele instructeur, gewoon 'iemand' die daar les in geeft) en ik vind haar heel koud en niet aardig. Heb haar een keer aan het werk gezien met een paard wat ik ken van vorige stal (elke dag buiten gezet en gevoerd, verzorgd tijdens vakanties eigenaar) dus ik wist een beetje wat van zijn verhaal af, een vierjarige pre die een jaar geleden nog niet bij mensen durfde te komen en ze waren nu bezig met zadelmak maken en wilden dit middels parelli doen.

Hij moest van die vrouw over een object stappen, en hij snapte dit niet want het was een raar object (een kunststof staander voor springbalken, op z'n kant gelegd), dus hij stapte erlangs en kwam daardoor te dicht bij haar in de buurt. De volgende ronde voorkwam ze dat hij erlangs liep en in haar ruimte kwam door met de stick achter zijn oren op zijn nek te tikken, wat hij ook niet begreep en twijfelend doorliep met schuddend hoofd, en uiteindelijk ging ze slaan. Toen hij er uit wanhoop maar overheen ging kwam er een amper hoorbare zeer saaie en vlugge 'good boy' uit.

Ik heb paar maanden terug gezocht naar iemand via de paarden Facebookgroep en de paardenwebsite van dit eiland en alle reacties noemden haar naam...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 00:58

Hmmm lastig zo zeg! Dan moet je ook maar roeien met de riemen die je hebt... parelli website kun je volgens mij lid vab worden en kan je gebruik maken van veel online materiaal. Wellicht is dat iets?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-17 01:00

Balou_k schreef:
woepsie90 schreef:
O ik word hier zo onzeker van, mijn hersenen maken overuren. Heb nu weer spijt van die update, ik voelde me paar uur geleden stukken beter en zekerder.

Was er maar iemand hier op dit eiland, die ik goed genoeg kende én met genoeg kennis en geduld, om me te helpen... Ik had Harvey graag in Nederland gehad.


Maar waarom? Wij moeten allemaal leren, ik ook.. En als we dat allemaal een beetje van elkaar kunnen is dat toch enkel mooi?


Ik was heel zeker over hoe ik met harvey omging, vooral de afgelopen 1,5 week ging het super. We hebben flink wat stappen genomen en geleerd. Maar door de reacties op de update ben ik onzeker geworden, en omdat Harvey ineens weer veranderd is.

Ik ga gewoon deze week vakantie door en daarna kijken waar we staan en probeer verder niet teveel na te denken :)

Trek het me misschien iets teveel aan. Weer een leermoment. Maar daarom had ik dit topic ook geopend.
NH is nieuw voor mij maar wilde ik graag toepassen bij Harvey vanwege de foute relatie die ik met mijn vorige paard had, die ik behandelde zoals ik geleerd had op de manege en van andere traditionele stallen/vrienden... ik keek en luisterde absoluut niet naar haar! Ook haar slechte hoeven negeerde ik en volgde klakkeloos de smid. En daar heb ik vreselijk spijt van.
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 20-02-17 01:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-17 01:06

Maartje1990 schreef:
Hmmm lastig zo zeg! Dan moet je ook maar roeien met de riemen die je hebt... parelli website kun je volgens mij lid vab worden en kan je gebruik maken van veel online materiaal. Wellicht is dat iets?


Klopt! Heb een Parelli boek en wat Parelli tijdschriften gekocht en ook 101 natural horsemanship oefeningen. Zelfs de NL én UK versie gekocht, zodat iemand mij hier ermee kon helpen, eventueel :')
Ook heb ik Parelli dvd's hier liggen, de 7 games heb ik uitvoerig bekeken maar verder nog niet. Wel veel Parelli op youtube bekeken, ook van Anderson trouwens.

Voor mijn gevoel zit ik tussen Parelli en Mark Rashid in. Parelli vind ik niet helemaal geweldig omdat je redelijk snel dwingt. Mark is me net iets te licht, en de weg tot vrijwillig tot leider gekozen worden duurt me te lang :+
Gebruik dus beetje van allebei, ligt aan de situatie.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Balou_k

Berichten: 14052
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 01:08

Maar TS, ook van die foute omgang heb je geleerd toch? :)

Als wij mensen geen fouten mogen maken kunnen we beter hele dagen op ons gat blijven zitten..

Wellicht is er wel een bokker die een weekje vakantie ziet zitten richting jou? Soms is het al genoeg om een ander op een bepaalde manier bezig te zien, wellicht valt dan opeens het kwartje!

Daarbij, volgens mij is er geen goed of fout, zolang het werkt voor jou en je paard. Ik dacht alleen te lezen dat de communicatie momenteel niet fijn loopt en dat het dus momenteel niet (helemaal) werkt. Dit wil niet zeggen dat alles fout is wat jij doet of dat jij fout bent.

Soms omschrijf ik bepaald dingen wellicht vervelender dan dat ik bedoel. Dan mis ik toch een stukje intetactie die we niet kunnen delen via een beeldscherm.

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 01:10

Misschien heb je hier nog iets aan http://www.humphreydirks.com parelli instructeur in NL maar heeft veel info op zijn site staan. Monty roberrs heeft trouwens ook een online leeromgeving (zojuist ontdekt) mocht je trouwens ooit nog in NL zijn kun je je bezoekje wellicht combineren met een dagcursus van annemarie vd toorn? (Werkt volgens monty roberts)

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-17 01:12

Fouten zijn inderdaad niet erg als je ervan leert. Dat heb ik van Mark Rashid geleerd en daardoor durf ik nu meer met Harvey qua omgang, omdat ik bang was fouten te maken en onze klik te verliezen...

Zo'n weekje vakantie hier klinkt goed had ik ook al bedacht :). Had zelfs een NL smid bijna hier haha.

Is overigens handiger als Harvey zijn benen en hoeven beter zijn zodat we dan ook echt wat kunnen laten zien en doen...

Bedankt iedereen voor de reacties!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Manadeluca

Berichten: 1122
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:37

Iemand anders kan misschien de kennis doorgeven waarop hij zijn/haar paard leert, maar eigenlijk leer je nog het meest door het zelf te doen, en ja iedereen gaat soms hard op zijn gezicht. Zeker wanneer je met paarden bezig bent. Twijfel vooral niet aan jezelf, wanneer je het niet goed doet, geeft het paard het wel aan, aan jou om je strategie te veranderen. Je komt er wel, echt waar.

Zeker niet verlegen zijn om te kijken of te vragen hoe anderen het doen, maar daarna moet je toch je eigen dialect ontwikkelen tussen jou en je paard. Duidelijkheid helpt heel wat, stel je zelf een doel en werk daar naar toe, hoe klein ook en stapje voor stapje bouwen jullie op, je paard gaat je dankbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:23

woepsie90 schreef:
O ik word hier zo onzeker van, mijn hersenen maken overuren. Heb nu weer spijt van die update, ik voelde me paar uur geleden stukken beter en zekerder.

Was er maar iemand hier op dit eiland, die ik goed genoeg kende én met genoeg kennis en geduld, om me te helpen... Ik had Harvey graag in Nederland gehad.


Ik snap helemaal hoe je je voelt en ik kan me goed voorstellen dat je een punthoofd krijgt van de constante wisseling van lichamelijke en geestelijke problemen bij je paard. Hier heeft [***] sinds 1 januari met zijn voorbenen vastgezeten in het schrikdraad, een slokdarmverstopping gehad, een allergische reactie op verkeerd gespoten Buscopan gekregen, vervolgens aan de andere kant een verstopte halsader opgelopen en daarna liep hij de eerste week van februari op eieren omdat de wei te scherp opgevroren was en hij zere hoeven had. En dan te bedenken dat we juist sinds begin december voor zijn rugproblemen aan het revalideren waren, hij er op 1 januari qua rugbespiering perfect uitzag, en we nu na alle pijn en ellende dus weer helemaal opnieuw kunnen beginnen...
Ik ben er inmiddels ook wel klaar mee. :r

Het enige wat ik je als lotgenoot kan meegeven is dat er een plaats en tijd voor alles is, en dat je daar misschien nog voor jezelf winst uit kunt behalen. Het zou kunnen dat je je Bokt topic juist gebruikt om alles qua heden en verleden op een rijtje te zetten terwijl je als je bij je paard bent gewoon in het nu leeft, maar hier lijkt het soms alsof je continu bezig bent met achterhalen waarom Harvey zich zo gedraag als hij doet en waarom hij de lichamelijke problemen krijgt die hij krijgt. Maar dat heeft eigenlijk niets met je handling/training zelf te maken:
Oorzaken zoeken zodat je erachter kunt komen hoe je problemen in de toekomst kunt vermijden is heel waardevol, maar alleen als je thuis bent. Je bent dan namelijk alleen bezig met het verleden (wat is er gebeurd? Over welk steentje is hij onderweg gestruikeld? Hoeveel gras heeft hij vandaag gegeten?) en de toekomst (Ga ik dat steentje vermijden of ga ik het juist gebruiken om zijn hoeven harder te maken? Als hij zo reageert op een nieuwe wei, haal ik hem daar dan weg of laat ik hem daar staan, en hoe lang kijk ik in het laatste geval zijn gedrag aan?).
Als je bij je paard bent, geldt er echter maar 1 ding: het nu. En dat nu is zijn gedrag. Bevalt dat? Dan beloon je. Bevalt dat niet? Dan corrigeer je. Het maakt niet uit of hij een 'goede reden' heeft voor zijn gedrag (of hij nu gras-high is of pijn aan een hoef heeft) of niet, gedrag is gedrag. Op het moment dat jij naast hem staat heeft Harvey niets aan medelijden of überhaupt dat jij begrijpt waar zijn pijn/gedrag vandaan komt, het enige wat nuttig is voor hem is om te weten hoe hij zich moet gedragen. Als je daar consequent in bent en het dus niet af laat hangen van of hij pijn/een goede reden heeft, dan wordt zijn wereld een stuk makkelijker en helderder dan wanneer hij zich niet mag misdragen als hij geen reden heeft, maar wel lastiger mag zijn als je vindt dat hij wel een reden heeft.
Het punt is dat Harvey zelf altijd een reden heeft om zich te gedragen zoals hij doet, alleen weet je als mens 80% van de tijd niet welke reden dat is. Het enige wat je ziet is gedrag, en het enige wat je dus kunt doen is altijd op dezelfde manier op het gedrag reageren: goed gedrag belonen en slecht gedrag corrigeren. Alleen zo geef je zijn leven een duidelijke, herkenbare structuur waar hij zich aan vast kan klampen als hij het moeilijk heeft. Dan ga je van 'ik heb ergens last van en ik weet niet wat ik moet doen'. naar 'ik heb ergens last van maar ik weet in elk geval wel wat ik moet doen', en dat kan een hoop houvast bieden. Daar zijn in feite alle clickertraining-husbandry oefeningen op gebaseerd; het paard met prikangst ziet de dierenarts en de naald, maar hij weet dat als hij zijn neus tegen de target houdt en stil blijft staan, de pijn direct over is en hij zelfs een beloning krijgt. Hij vindt de naald nog steeds vervelend, maar doordat hij exact weet hoe hij zich moet gedragen klampt hij zich daar aan vast, want op de pijn kan hij geen invloed uitoefenen, maar wel op hoe hij daarmee omgaat. Dat is trainen in het nu
Het nadenken over waarom hij zo bang is voor de dierenarts/naald kan thuis weer, en misschien kun je met die conclusies inderdaad zijn toekomst verbeteren, maar je hebt niets aan oorzaken of begrip als je naast het paard staat, want het enige waar je hem in het nu mee kunt helpen is dat wat je nu ziet; zijn gedrag.

Het zou trouwens heel goed kunnen dat je ook in het echt zo met hem werkt, dus dan mag je dit alles weer negeren. In je topic lijk je echter continu op zoek te zijn naar oorzaken, redenen en verklaringen voor wat er in de training gebeurde. Dit topic is daar ook de perfecte plek voor, maar mocht van al dat zoeken en twijfelen ook wat van doorsijpelen in de tijd die je met Harvey doorbrengt, dan kan het de moeite waard zijn om daar wat serieuzer naar te kijken. Paarden leven namelijk in het nu. Harvey heeft namelijk alleen iets aan nadenken over zijn verleden en hoe dat zijn toekomst kan veranderen/verbeteren als je dat thuis doet; als je bij hem bent dan geldt alleen het nu, en het nu is dat wat hij nu doet, of dat nou een ongeduldig geschraap met zijn hoef of met oortjes naar voren stilstaan terwijl je poetst. Als jij hem consequent dezelfde set aan regels voorhoudt, dan geeft dat hem enorm veel stabiliteit. Zijn leven is namelijk continu in beweging en instabiel (grotere wei, kleinere wei, wel hoefpijn, geen hoefpijn), maar als jij consequent op dezelfde manier reageert op al zijn gedrag, dan worden jij en jouw gedragsregels de grote stabiele factor in zijn leven, en dan kan hij met die stabiliteit alle andere onzekerheden die hij tegenkomt aan. :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-17 23:23

Dank je wel xyzutu2, dat was erg leerzaam :) Heb toevallig net je boek binnen, nu ziet clickeren er een stuk makkelijker uit!

Ook de reactie daarboven, dank je :)

Heb vandaag zijn hoeven opgemeten en daar foto's van gemaakt, gemaild naar scootboot en ja hoor, hij adviseert een maat groter :D kan ik ze nu iig met een gerust hart bestellen.

Ik hoop heel erg dat dit gaat helpen!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:33

Xyzutu, ik vind dit oprecht nu al de beste post uit 2017. Perfect omschreven dit!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-17 19:37

Vandaag te horen gekregen dat Harveys weidemaatje, Lady de 4 jarige Shire, naar een andere stal gaat verhuizen |o we (ook de Shire) zijn net hierheen verhuist verdorie! En Harvey kan niet zo goed alleen staan. En deze stal is heel duur dus een vervanging vinden zal niet makkelijk worden :n ...

Ze moeten de huidige stal eigenaar nog inlichten en ik hoop dat hij de prijs laten zakken, om haar te houden, of dat ze iets anders verzinnen...

Wel balen. Lady is zo leuk!

Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Balou_k

Berichten: 14052
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:07

Dat is echt vervelend nieuws zeg! Hebben de stal eigenaren zelf geen paard om er al dan niet tijdelijk bij te zetten?

Waarom wilt ze zo snel alweer verhuizen?

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-17 20:24

Helaas niet, zijn geen paardenmensen en dat is ook de reden dat ze iets te duur zijn. Ze vragen evenveel als de stalling naast hun mét faciliteiten, terwijl zijzelf geen faciliteiten hebben, en omdat ze dus naast hun wonen en geen ruzie willen vanwege klanten die overlopen. Heel aardig maar het werkt dus niet echt. Waarschijnlijk blijf ik de enige staller :')

Lady gaat weg vanwege de kosten vergeleken met de faciliteiten. Er worden dingen beloofd, zoals een bak, maar het gaat ze niet snel genoeg. De staleigenaren hebben het net gekocht, stallen, gebouwen etc en moeten alles opknappen, ook hun eigen nieuwe huis wat in vervallen staat is. Ze wonen in een vakantiehuisje totdat ze hun eigen huis af hebben. Dus een bak staat niet hoog op hun prioriteiten lijst ;) maar ik vind het niet erg om de bak bij de buren te betalen, ik gebruik graag hun buitenbak en ben er in de ochtenden dus kom goedkoop uit. Lady's eigenaren kunnen alleen in de avond of weekend en dan is de buurbak veel duurder en ze willen het liefst ook de binnenbak gebruiken en dat is nog duurder!

Iets wat ze wisten voor de verhuizing, maar goed...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:16

Kun je niet bij de buren gaan staan dan? Vol zeker?

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 01:53

Ik zou als ik jou was, ts, je niet teveel aan de boeken vasthouden, pak eruit wat voor jullie goed voelt en wis de rest uit je hoofd. Ik heb een tweejarige die best in mijn ruimte komt staan of me eens een duw geeft, vind ik helemaal niet erg omdat ze erg betrouwbaar is, vriendelijk, nieuwsgierig en braaf als het nodig is. Ik "vergeef" haar veel omdat de pluspunten overheersen :)

als ik de boeken zou induiken, zou ik vast tot de conclusie komen dat ze een vreselijk beest is. Zolang je er zelf plezier van hebt moet je je niet teveel aantrekken van al die regeltjes. Ik heb het idee, nav wat jij schrijft, dat werkelijk elke stap die hij zet, geanalyseerd wordt en ook nog eens flink herkauwd. Mijn paard doet per 10 meter wel 6 keer haar hoofd omhoog omdat ze iets ziet of hoort. Ik sta daar verder niet eens bij stil eigenlijk. Dat doet ze omdat het een paard is. Je doet jezelf en je paard tekort, ga genieten en kom uit de kramp :)

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 01:57

**leuk woord, buurbak :j

wat enorm balen van Lady!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-17 02:08

Raamzicht schreef:
Kun je niet bij de buren gaan staan dan? Vol zeker?


Geen 24/7 mogelijkheid...
Mocht het helemaal niet goed gaan en niet opgelost worden, dan ga ik terug naar onze vorige stal.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-17 21:47

Net heeft de stalbaas per sms te horen gekregen dat Lady a.s. zaterdag verhuisd wordt!

Heb amper tijd om een nieuw maatje voor Harvey te zoeken. Daarnaast heb ik Lady elke dag gevoerd omdat hun daar geen tijd voor hadden, en ik deed de stallen mesten en het hooi. Hun kwamen niet eens elke dag, gaven dan alleen een aai en een wortel, en klaar...

Vind dit heel erg onvriendelijk en baal dat we er niks aan kunnen doen, en zeker voor Harvey niet leuk...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-17 00:10

Morgen komt iemand kijken naar de stal die vrij komt bij Harvey! Ik hoop dat het lukt!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 00:30

Gelukkig! Ik duim voor jullie :)

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-17 23:32

Zo, de dag zit er bijna op. Lady is om 14:30 weggegaan en Harvey heeft de volgende 45 minuten van de stallen naar de wei en terug gegaloppeerd, luid hinnikend.

Een gestresste Harvey in de regen

Afbeelding

Eenmaal is hij op het cement bij de stallen uitgegleden met zijn achterhand, hij had door al het geren in de wei redelijk modderige benen gekregen en ook de vloer was nat van de regen. Hij heeft een flinke val op zijn linkerheup en been gemaakt (die al zwakker was vanwege compensatie tijdens hoefzweer periode).

Na drie kwartier stopte hij met rennen en ging stappend door met hinniken en af en toe at hij wat gras.

En hij stond ook een paar keer op rust, misschien vanwege de val. Hij ziet eruit alsof z'n hart gebroken is...


Afbeelding


Ik heb gewoon m'n ding gedaan, zoals uitmesten, poepscheppen in de wei en hooi bijvullen. Dat is herkenbaar voor hem dus leek me beter dan zijn aandacht trekken of kijken.

Ik ben daarna naar huis gegaan en nu net weer op stal om te checken. Hij stond helemaal achterin, doodstil en reageerde niet op mijn roep. Het is ook donker dus ik was even bang dat hij vastzat in het draad misschien, omdat hij niet bewoog (zijn deken heeft reflecterende strepen, handig!). Heb hem een wortel gebracht, zijn benen bekeken met een zaklamp, een aai en toen ik terug liep kwam hij even mee maar daarna is hij weer gaan lopen en hinniken in een andere richting. Ik zit nu in zijn stal met een boek en m'n telefoon, met de lampen aan en hij is al een tijdje stil weer.

Morgen om 12:30 krijg ik een oude pony te leen, waar ik wel voor moet zorgen qua voeren en mesten, maar niks voor hoef te betalen. De staleigenaren rekenen mij en de vrouw van die pony geen stalhuur, ze vinden het allemaal erg rot. Die merrie blijft totdat we een nieuwe (betalende) staller vinden.

Erg blij met deze lieve vrouw en mijn staleigenaren! Harvey moet 1 nachtje alleen overleven en dan is dat ook weer even klaar. Pff

En hoe langer ik erover nadenk, hoe bozer ik ben op de eigenaren van Lady. Ze wisten dat Harvey dit zou doen en hebben 2 dagen van te voren verteld dat ze weg zouden gaan...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Anoniem

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 23:38

Wat ontzettend fijn dat je een leenpony krijgt! Ik hield mijn hart al vast voor Harvey, zoveel veranderingen qua stalling in zo'n korte tijd en als hij eindelijk zijn droomplekje gevonden heeft dan weer zijn maatje kwijtraken...
Hopelijk kunnen ze het goed met elkaar vinden en krijg je snel weer een definitieve stalgenoot erbij.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 23:39

Ach wat sneu voor harvey zeg en wat naar dat hij gevallen is! Indd niet netjes dat het zo kortdag gemeld os ook naar de stal/weideeigenaren niet

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 bezoekers