Lasso werpen koeien, illegaal in NL?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Lasso werpen koeien, illegaal in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-17 17:27

Een vraag die ik geregeld krijg te horen en wil em eens kunnen beantwoorden met zekerheid:

Is het lasso werpen / ropen van koeien legaal of illegaal in NL?

Google helpt me niet verder. En misschien is er simpelweg geen regel ivm het geen gebruikte methode is in NL...iemand met een antwoord?


Hobbyhorse

Berichten: 1316
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:54


_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-17 18:02

Dankjewel voor reactie. Zit in Canada, vandaar dat ik geregeld de vraag krijg. Weet dat in Zwitserland het illegaal is, alleen breakaway is toegestaan. Verwacht in NL vergelijkbare regelgeving, maar wist het nooit zeker.

(Breakaway roping is overigens gebruikt als oefening, maar uiteraard kun je er niks mee als je in het veld een zieke koe moet helpen :). Roping kan erg low stress als cowboy goede stock- en horsemanship gebruikt.)

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:17

_Linda schreef:
Dankjewel voor reactie. Zit in Canada, vandaar dat ik geregeld de vraag krijg. Weet dat in Zwitserland het illegaal is, alleen breakaway is toegestaan. Verwacht in NL vergelijkbare regelgeving, maar wist het nooit zeker.

Ga d'r maar niet van uit. In Zwitserland zijn ze véél verder qua dierenwelzijn. En ze zijn ook niet gebonden aan EU-regeltjes en dergelijke.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Lasso werpen koeien, illegaal in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:28

Nee het is niet legaal in nederland(het reguliere ropen). Ik weet de precieze regels niet maar mijn instructeur vertelde dat. Zijzelf geeft les in koeienwerk en moppert weleens dat het niet mag. Ze heeft me uitgelegd hoe het zat maar ik kan het zo niet voor de geest halen.

Be happy eat a snackkie

Hobbyhorse

Berichten: 1316
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:32

Het klopt toch wel wat Linda schrijft, in Zwitserland zit de Swiss Ranch Horse Assosiation, op hun site is het rulebook (een paar jaar oud) te downloaden, op bladzijde 40 van de PDF 'Regeln' (Ranch roping 3.7.2.) kan je lezen dat alleen volwassen oudere runderen en het werken met breakaway hondas toegestaan is. Dan ook nog moeten mensen ervaren zijn anders zou er met dummys gewerkt moeten worden i.p.v. met koetjes.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:38

Nee is illegaal helaas.
Ik weet eerlijk gezegd niet of je eigen koeien/ kalven op eigen grond wel mag ropen.. Misschien dat daar geen regel voor is. Maar wedstrijden en lessen etc is zeker weten verboden. Met een normale rope dan. Veel rodeo takken zijn verboden eigenlijk..

Hoe kan je ooit ervaren worden als je niet kan oefenen? :+ Ik kan bijvoorbeeld wel een dummy of post ofzo ropen, maar een levend dier is al veel moeilijker.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Lasso werpen koeien, illegaal in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:06

Een machinale koe misschien?

Be happy eat a snackkie

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-17 23:22

Dankjewel voor de antwoorden.

Van Zwitserland wist ik toevallig omdat mijn man daar een aantal clinics gegeven heeft. Hun zijn qua regelgeving mbt dier en welzijn idd veel strenger (imo erg extreem: bijv. er is mij verteld dat working cowhorse niet toegestaan is ivm er maar 1 koe in de bak is).

Het werpen van je rope is idd maar 30% van wat er bij komt kijken, de rest is stock- en horsemanship. En je vingers behouden ;) .

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:16

Eileen_ schreef:
Ik weet eerlijk gezegd niet of je eigen koeien/ kalven op eigen grond wel mag ropen.. Misschien dat daar geen regel voor is.
Wat een vreemde gedachte dat als er een Nederlandse wet is die het zou verbieden dat vee-ropen niet mag, dat het op eigen terrein wel zou mogen ???

Cer

Berichten: 30122
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:18

Eileen_ schreef:
Nee is illegaal helaas.
Ik weet eerlijk gezegd niet of je eigen koeien/ kalven op eigen grond wel mag ropen.. Misschien dat daar geen regel voor is. Maar wedstrijden en lessen etc is zeker weten verboden. Met een normale rope dan. Veel rodeo takken zijn verboden eigenlijk..

Hoe kan je ooit ervaren worden als je niet kan oefenen? :+ Ik kan bijvoorbeeld wel een dummy of post ofzo ropen, maar een levend dier is al veel moeilijker.

Waarom zou je het willen... :?
Nergens voor nodig lijkt mij.
Dan kan je het maar niet op een levend dier, das toch niet zo erg?

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:34

Hoezo is dat een rare gedachtegang? Ik mag bijvoorbeeld ook geen auto rijden op obenbare weg (geen rijbewijs) maar op eigen grond hebben ze daar weinig over te zeggen. Maarja was even vergeten dat we in Nederland zijn waar alles veel strenger is en makkelijker controleerbaar dan in Canada..

Maakt dat uit waarom ik dat zou willen? Ik vind het een gave sport.. (ligt er wel een beetje aan welke tak) Krijg ik waarschijnlijk heel bokt over me heen, maar na 1,5 jaar op een ranch te hebben gezeten heb ik een eigen mening daar over kunnen vormen..

Cer

Berichten: 30122
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:46

Eileen_ schreef:
Hoezo is dat een rare gedachtegang? Ik mag bijvoorbeeld ook geen auto rijden op obenbare weg (geen rijbewijs) maar op eigen grond hebben ze daar weinig over te zeggen. Maarja was even vergeten dat we in Nederland zijn waar alles veel strenger is en makkelijker controleerbaar dan in Canada..

Maakt dat uit waarom ik dat zou willen? Ik vind het een gave sport.. (ligt er wel een beetje aan welke tak) Krijg ik waarschijnlijk heel bokt over me heen, maar na 1,5 jaar op een ranch te hebben gezeten heb ik een eigen mening daar over kunnen vormen..


Je mag op eigen terrein wel autorijden in canada, maar mag je daar ook je kind 3 maanden geen eten geven op eigen terrein?
Of, om de vergelijking met kinderen maar niet te maken, je schaap een poot afsnijden omdat je het leuk vind en omdat het op eigen terrein is?

In NL is er geen nut voor lasso gooien, dus ik kan me helemaal voorstellen dat het hier niet mag. Althans, niet als sport.
Je eigen mening is prima, maar je zit hier, dus sja... :j

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:57

Want een kind 3 maanden geen eten geven is vergelijkbaar met een kalf ropen? :+ En een schaap de benen afsnijden? Hallo, dat zijn allemaal ernstige mishandelingen. Absoluut niet vergelijkbaar met het ropen van rundvee. Dat jij tegen roping bent is prima, maar dit soort vergelijkingen kunnen echt niet.

Er is ook geen nut voor paardrijden meer in Nederland. Alleen politie misschien.. Als we alles gaan verbieden omdat het niet meer nodig is, moeten we ook heel dringend paardrijden in het algemeen gaan verbieden. Vooral dressuur, want daar word ik dan weer misselijk van als ik zie hoe velen hun paard in de krul trekken. Zo blijven we bezig ;)
Juist, bokt is een DISCUSSIEforum met vele meningen die we moeten accepteren. Dus waarom je zegt 'maar je zit hier', dat snap ik niet zo goed. Daarnaast is het de bedoeling dat we een beetje ontopic blijven. En volgens mij heeft TS haar antwoord :)

Cer

Berichten: 30122
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Lasso werpen koeien, illegaal in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 11:01

@Eileen_ : gelukkig had ik dat zelf al ondervangen, die vergelijking met kinderen :+ maar dat had je in de consternatie niet gezien waarschijnlijk ... omdat jouw reactie te verwachten was.

En jouw toevoeging dat je niet kan oefenen omdat het niet mag, is overigens ook totaal overbodig en offtopic.. iets met schoen en passen enzo? :+

En ik ben niet perse tegen het ropen van rundvee (ik vind het nutteloos... ) maar de nederlandse wetgeving is ertegen... Nou ja, bhoehoe...
We mogen hier wel meer niet wat ergens anders wel mag, maar of dat nou perse slecht is, weet ik niet.

Popstra
Berichten: 13708
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:04

Vroeg me ook af waarom je in Nederland koeien of kalfjes wil ropen. Nutteloos Yeehaaa.... Gedoe.
Wees blij dat het hier niet mag

Ik l*l niet met de wind mee nee...

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-17 16:53

Het is overigens toch wel erg zinvol dat ropen, misschien minder toepasselijk in een land zoals NL (vooral melkvee die geregeld in de stal komt).

Onze koeien zijn wild. Dus is er eentje ziek, is het veel effectiever en minder stress om het dier op die plek te behandelen dan hem proberen op een trailer te krijgen of om hem x km naar huis te drijven. Of als er een kalfje ziek is, kan hij na doctoren gelijk terug naar de moeder. En nee met vangen, ren je niet achter ze aan, zoals is bijv team roping. En je wurgt ze ook niet. Je probeert het een goede ervaring te zijn, zodat hij volgende keer ook weer gedoctored wil worden mocht het nodig zijn en niet veranderd in een vluchtende of vechtende koe.

Eerste keer een koe de melkstal inkomt zullen ze ook niet altijd enthiusuast zijn, maar je probeert het zo goed mogelijke ervaring te maken. Zelfde geld voor roping.

Ik leen mijn koeien liever uit aan ranch roping event dan bijv team penning.

_Eileen, snap beredenering van eigen terrein wel. Hier heb je ook vaker regels dat iets op eigen terrein wel mag.

Cer

Berichten: 30122
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Lasso werpen koeien, illegaal in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:23

Ik neem aan dat het breakaway ropen in Zwitserland verboden is ?

En Linda, ik snap dat Ranch Roping wel meevalt en dat het nodig is. Maar daar heb je wel goeie skills voor nodig :j

Uit de openingspost was ook niet duidelijk om welk soort roping het zou gaan.
Overigens, hier mag niks, volgens mij?

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Re: Lasso werpen koeien, illegaal in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-17 17:02

In zwitserland is breakaway iig toegestaan in ranch roping.

In NL lijkt idd niks te mogen, of mss geen regelgeving mbt breakaway? Geen idee.

Hobbyhorse

Berichten: 1316
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:40

Uit mijn eerdere post boven: dit is in Limburg ( de Peelbergen) van de zomer: https://www.horseman-days.de/nederlands ... ch-roping/
Als je leest zie je daar toch echt staan
Citaat:
Bij de runderklassen worden uitsluiten breakaway ropes (breakaway honda) gebruikt, die na een gelukte worp opengaan.


Eileen weet jij waar de NL regelgeving precies te vinden is?
Of misschien zou speedfiets het eventueel kunnen vragen aan haar instructrice?

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:17

Eileen_ schreef:
Hoezo is dat een rare gedachtegang? Ik mag bijvoorbeeld ook geen auto rijden op obenbare weg (geen rijbewijs) maar op eigen grond hebben ze daar weinig over te zeggen. Maarja was even vergeten dat we in Nederland zijn waar alles veel strenger is en makkelijker controleerbaar dan in Canada..

Maakt dat uit waarom ik dat zou willen? Ik vind het een gave sport.. (ligt er wel een beetje aan welke tak) Krijg ik waarschijnlijk heel bokt over me heen, maar na 1,5 jaar op een ranch te hebben gezeten heb ik een eigen mening daar over kunnen vormen..

Het is een rare gedachten omdat het juist op eigen terrein zou gebeuren. Als ze het alleen op de openbare weg zouden verbieden zou het weinig zin hebben, want daarop wordt het toch niet gedaan.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:12

Ik had ooit een lijst gevonden met alles wat verboden was. Maar kan het niet meer vinden..

Zo raar vind ik dat niet hoor. Voor zover ik weet is bullriding ook verboden in Nederland, maar waar zit de grens? Je mag gewoon op je eigen stier zitten als je dat wilt.. Mogen dan alleen geen wedstrijden in worden gehouden.
Er mogen wel meer dingen op eigen grond en niet ergens anders. Als je naar cultuur kijkt; boerka. Er was veel discussie over boerkaverbod, maar wie kan dat verbieden op eigen grond?
Het zou niet juist op eigen terrein gebeuren hoor.. Wedstrijden of trainingen op maneges zou het juist zijn. In Nederland dan iig ;) Maar zoals ik ook al zei is dat in Nederland veel minder normaal dan in bijvoorbeeld Canada en dat was ik even vergeten. Met een topic over roping heb ik toch al snel Canada in mn hoofd :+ Er is daar zo veel grond dat politie veel minder streng is als het je eigen grond is.. Het is sowieso toch vrijwel niet te controleren.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-17 06:35

Hobbyhorse schreef:
Uit mijn eerdere post boven: dit is in Limburg ( de Peelbergen) van de zomer: https://www.horseman-days.de/nederlands ... ch-roping/
Als je leest zie je daar toch echt staan
Citaat:
Bij de runderklassen worden uitsluiten breakaway ropes (breakaway honda) gebruikt, die na een gelukte worp opengaan.


Eileen weet jij waar de NL regelgeving precies te vinden is?
Of misschien zou speedfiets het eventueel kunnen vragen aan haar instructrice?


Aah dacht dat het net over de grens moest zijn ivm duitse host site.

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:53

Ik ben erg benieuwd bij welke Nederlandse wet, besluit of regeling calfroping verboden is.
Een zoektocht op overheid.nl en wetten.nl heeft geen wetsteksten of expliciete verboden handelingen opgeleverd :\
Wel wat algemene/ generieke regels & voorschriften:
Wet Dieren 2015 schreef:
Artikel 1.3. Intrinsieke waarde

1 De intrinsieke waarde van het dier wordt erkend.

2 Onder erkenning van de intrinsieke waarde als bedoeld in het eerste lid wordt verstaan erkenning van de eigen waarde van dieren, zijnde wezens met gevoel. Bij het stellen van regels bij of krachtens deze wet, en het nemen van op die regels gebaseerde besluiten, wordt ten volle rekening gehouden met de gevolgen die deze regels of besluiten hebben voor deze intrinsieke waarde van het dier, onverminderd andere gerechtvaardigde belangen. Daarbij wordt er in elk geval in voorzien dat de inbreuk op de integriteit of het welzijn van dieren, verder dan redelijkerwijs noodzakelijk, wordt voorkomen en dat de zorg die de dieren redelijkerwijs behoeven is verzekerd.

3 Voor de toepassing van het tweede lid wordt tot de zorg die dieren redelijkerwijs behoeven in elk geval gerekend dat dieren zijn gevrijwaard van:
a. dorst, honger en onjuiste voeding;
b. fysiek en fysiologisch ongerief;
c. pijn, verwonding en ziektes;
d. angst en chronische stress;
e. beperking van hun natuurlijk gedrag;
voor zover zulks redelijkerwijs kan worden verlangd.

Artikel 2.1. Dierenmishandeling
1 Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van het dier te benadelen.

2 Tot de in het eerste lid verboden gedragingen worden in ieder geval gerekend:
a. een dier arbeid doen verrichten die kennelijk zijn krachten te boven gaat of waartoe het uit hoofde van zijn toestand ongeschikt is;
b. een koe met overvolle uier vervoeren of op een markt of openbare verkoping ten verkoop houden;
c. bij de verlossing van een koe gebruikmaken van dierlijke trekkracht of van een niet daarvoor toegelaten krachttoestel, en
d. een hond als trekkracht gebruiken met uitzondering van de sledehondensport, voor zover toegelaten.

3 Bij algemene maatregel van bestuur kunnen voorts gedragingen worden aangewezen die in ieder geval worden gerekend tot de verboden gedragingen, bedoeld in het eerste lid.

4 Bij ministeriële regeling kunnen regels worden gesteld voor een toelating als bedoeld in het tweede lid, onderdeel c en d, of voor de bij algemene maatregel van bestuur, bedoeld in het derde lid, aangewezen gedragingen.

5 Van de krachtens het derde lid aangewezen gedragingen kan, al dan niet in daarbij aangewezen gevallen, deel uitmaken het gebruik van voorwerpen die bij dieren pijn of letsel kunnen veroorzaken, dan wel de gezondheid of het welzijn kunnen benadelen.

6 Een ieder verleent een hulpbehoevend dier de nodige zorg.

7 Het bij en krachtens het eerste tot en met het zesde lid bepaalde is tevens van toepassing ten aanzien van andere dan gehouden dieren.

Je zou verwachten dat specifieke regels verder uit zullen zijn gewerkt in een besluit (met doelvoorschriften) en regeling (met middelvoorschriften)... maar dat is er kennelijk niet. Is het dus wel echt verboden? :o?

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 21:18

Ik denk dat er genoeg in staat om zulks niet toe te staan...
3 Voor de toepassing van het tweede lid wordt tot de zorg die dieren redelijkerwijs behoeven in elk geval gerekend dat dieren zijn gevrijwaard van:
a. dorst, honger en onjuiste voeding;
b. fysiek en fysiologisch ongerief;
c. pijn, verwonding en ziektes;
d. angst en chronische stress;
e. beperking van hun natuurlijk gedrag;
voor zover zulks redelijkerwijs kan worden verlangd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 60 bezoekers