Leren niks doen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Leren niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 23:48

Ja, nee, echt!

Ik kan niet niks meer doen.
Sinds ik afgestudeerd ben, ben ik in een paar maanden tijd van 1 baan van 16 uur naar 3 banen met gemiddeld 45 uur per week bij elkaar gegaan. Best pittig, maar opeens vind ik het afschuwelijk om een dag vrij te zijn. := Omdat het uitzendbureau altijd werk heeft voor me heeft ben ik geneigd om nog meer werk op te pakken, waardoor ik soms weken draai met pieken van 60 uur.

Tussendoor heb ik ook nog een relatie die ik graag goed wil houden, een bijrijdpony voor 2 keer in de week, andere hobby's en geen rust meer in m'n reet.

Inmiddels ben ik enigzins met mn hoofd tegen de muur gelopen *mompelt* burnoutklachten..

Hoe gaan jullie ermee om? Hoe kun je een dag zonder schuldgevoel geen réét uitvoeren?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Leren niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:50

Sjonge, niks doen is een van mijn talenten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:51

Oh heerlijk, ik kan dit dagenlang :P Nja, ik kan niet echt anders, want ik heb een depressie, dus ik doe het niet geheel vrijwillig.
Maar gewoon lekker uitslapen, dan lekker in comfortabele kleding aankleden, oogkleppen opzetten voor de troep om je heen, lekker een ontbijtje maken en je zelf dan op de bank nestelen met nutteloze programma's op bijv TLC. Eten wanneer je honger krijgt etc, meer niet :P

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:52

Netflix. Een comfortabele bank en popcorn.
Alhoewel er wel verschil is in dagen. De ene dag kan ik echt de hele dag niks doen en de andere dag is het verschrikkelijk.

Nu klinkt het alsof ik heel veel van zulke dagen heb maar dat is niet zo hahaha. :')

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:00

Wat ik herken, is dat ik in drukke periodes moeilijk kan ontspannen. De adrenaline moet eerst uit mijn lijf.
Wat helpt zijn dingen als wandelen, muziek en een heerlijke warme douche. En voor mij werkt mediteren ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:06

Herkenbaar!
Ik kan ook slecht stil zitten. Werk dan ook 7 dagen in de week, gemiddeld 8 uur per dag. Helaas verder ook geen vriendinnen of een relatie, dus eigenlijk ook geen reden om eens vrij te nemen. Heb wel een pony maar daar kan ik niks meer mee doen, oud beestje. Als ik eens vrij ben heb ik ook geen idee wat ik moet doen, meestal ga ik dan maar slapen... :')

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Leren niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:23

Zo, nog even een paar maanden zo doorgaan en dan gaat je lichaam en/of geest wel protesteren. Waarom zoveel werken , alles gaat er onder lijden, je relatie, je paard en ten slotte vooral je gezondheid. Misschien eerst eens per dag wat minder uren maken.

Laura_Zodine

Berichten: 598
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Leren niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:26

lees een goed boek en de tijd vliegt voorbij

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: Leren niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:33

Ik vind het opvallend dat je zegt zonder schuldgevoel.

Je lijkt daarmee een belangrijk aspect van het "probleem" al te noemen: je voelt je kennelijk schuldig als je een dag niks doet. Waarom? Naar wie? Wat levert je dat op?

Je daar bewust van worden kan al veel schelen. Ik zou zeggen test het eens uit. Ga een uurtje bankhangen en kijk wat er in je hoofd gebeurt.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:33

Lekker een dagje shoppen :D Of ga bijvoorbeeld online een cursus rechtrichten volgen of een online cursus die je interesseert :D Zit je lekker thuis en ben je toch bezig.

diesel83

Berichten: 1182
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:34

Jep hier nog 1 en ik moet ook echt rustiger aan doen 8)7 wat ik inmiddels wel aan het leren ben.

Wat heb ik:

- Een eigen bedrijf als gezinsbegeleidster.
- Een eigen paarden pensionstal (12 boxen)
- Drie eigen paarden
- In loondienst hoog niveau gehandicaptenzorg
- Sporten (kickboxen, fitness, hardlopen)
- HBO studie sph (nog 1.5 jaar dan ben ik klaar)
- Een gezin met een dochter van 9 jaar.

Altijd druk geweest maar ik merkte vorig jaar dat ik het niet meer allemaal aan kon.
Ik heb keuzes moeten maken (ook van mn psych) er zit een reden achter dat ik altijd bezig ben/was waar ik het liever niet over heb.

In januari dit jaar ben ik gestopt met mijn eigen bedrijf omdat ik een andere baan kreeg bij mijn andere werk (gehandicaptenzorg). Die kans sloot mooi aan bij mijn studie waar ik dit bedrijf voor nodig heb om mijn diploma te kunnen behalen.

Nu zit ik steeds verder in mijn studie en merk dat ik het echt niet ga halen als ik zo door ga. Dus ook mijn paarden staan op een lager pitje. 1 van mijn 3 paarden is verleasd de andere hebben 3 bijrijdsters. Sinds vorige week ook besloten om nog een bijrijder aan te nemen voor mijn fries en ik nu nog maar 3x per week op stal kom. Mijn man doet de stalzaken/bezigheden verder. Ik vind het echt niet leuk maar als ik mijn diploma wil halen zal ik wel moeten.

Verder doe ik nog 3 keer per week kickboxen soms 4x. Hardlopen staat nu ook even op 1x per week en krachttraining ook 1x per week (vaak combi met de dag van kickboxen). Mijn psych wil dat ik nog meer rust ga pakken.

Mensen vragen zich af hoe ik alles doe binnen 24u. Slapen doe ik maar 5/6u per nacht (niet goed en vaak nog snel wakker of niet kunnen slapen..) ik heb daar nu ook medicatie voor zodat ik echt rust ga pakken snachts. Eigenlijk moet ik 8u slapen maar dit is nog wel een dingetje.... ik heb al een paar keer mindfulness gehad was hier eerder erg sceptisch over maar ik moet zeggen het gaat steeds beter en het is echt bizar hoe goed dit werkt. Misschien dat dit ook iets voor jou is?

Het druk plannen gaat vanzelf en als je dat eenmaal gewend bent word dat een lifestyle maar op een gegeven moment kan je een burnout krijgen en dan ben je verder van huis.

Ik heb met regelmaat al periodes dat ik echt ineens soort van knap en dan ineens niks meer wil..duurt een paar dagen en dan ga ik weer als een malle door. Maar als ik nu kijk wat ik al geminderd heb dan is dat best wat :')...maar nogmaals ik herken je probleem...

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 01:14

Beetje herkenbaar.

Alles "moest" ineens. Geen idee waar "mag" en "wil" zich toen hebben verstopt.

Ik heb een paar goede boeken besteld. Heeeeeeerlijk, even verdwijnen naar een andere wereld :))

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 05:41

Misschien je vrije dag beginnen met een intensieve sport? Ik kan me indenken dat je stressniveau doorgaans behoorlijk hoog is en dat kan een oorzaak zijn van je ongemakkelijke gevoel op je vrije dag. Sporten kan helpen om je adrenalinegehalte te reduceren en daarmee wellicht ook je stress.

Ik herken je probleem. Een flink stuk hardlopen en/of (poweryoga)helpen mij het leeuwendeel van die "stress" te lozen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 08:09

Bij mij helpt paardrijden altijd enorm goed om stress uit mijn lijf te krijgen. En dan geen serieuze training, maar simpel rechtuit in een groene omgeving, en dan ook lange stukken galop meepakken. Sowieso helpt buiten bezig zijn heel goed, wandelen, fietsen. Even alleen er op uit en verder niks, alleen de omgeving in je opnemen, en ondertussen wel stevig doorstappen of doortrappen.

Jeetje Diesel ik krijg het echt benauwd als ik jouw lijstje zie. Ik heb dezelfde studie als jij gedaan, maar dan bijna 20 jaar terug. Ik kon tijdens de laatste fase van mijn opleiding niks er bij hebben, heb zelfs mijn bijrijdpaard op moeten zeggen (wat ik heel jammer vond, dat was juist mijn ontspanning) maar ik had er geen tijd meer voor. Knap dat je prioriteiten stelt, en dingen loslaat.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Leren niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 08:36

1 vraag: waar loop je voor weg? Wat wil je niet onder ogen zien?
En een tip: ga mediteren. Begin makkelijk met een leuke geleide meditatie (ik luister liever Engelse) op YT en leer ontspannen.

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Re: Leren niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:21

Zoek een hobby.

Anoniem

Re: Leren niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:32

Na een burnout leer je dat wel ;) Maar beter voorkomen en nu soms bewust al gas terugnemen :+

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:39

Ik herken het een beetje, gelukkig niet in de mate van TS en sommige anderen hier. Als ik een vrije dag heb en ik doe de hele dag niks (en bij mij is dat bankhangen en wat lezen of tv kijken) dan voel ik me uiteindelijk de hele dag rot omdat ik de dag niet goed besteed heb.
Bij mij werkt het goed om 's morgens iets te gaan doen (bijvoorbeeld naar de paarden of naar de sportschool) dat leuk is en nuttig voelt. Dan kan ik daarna, zonder schuldgevoel, op de bank ploffen.

Misschien kun je voor jezelf bedenken naar welk soort "niks doen" je streeft TS. Voor de één is het bankhangen en series kijken, voor de ander de hele dag in bed en voor een derde betekent het misschien wel dat je alleen maar leuke dingen doet en niet het huishouden. Dus: wat is voor jou niks doen?
Wat houdt je tegen om dat te doen?
Wat zou je kunnen doen om het wel te kunnen doen? Succes!

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Leren niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:46

oh ik ken t Seline..
Meer dan 40 uur per week werken. Sochtends om half 5 m'n bed uit. Rond 16 uur terug van 't werk. Gauw wat opruimen thuis, hup paarden voeren, eten koken, eten, opruimen. Uurtje zitten en naar bed :+

Vooral je laatste opmerking. Hoe doe je niks zonder schuldgevoel.
Dat schuldgevoel is er altijd hier -O-

Helaas dus geen tips voor je maar lees wel even mee.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:12

Ik kan het ook écht niet. Na een hele zondag op de bank zitten met Netflix of TLC voel ik me ontzettend schuldig en ga ik toch nog even stofzuigen, badkamer en keuken schoonmaken zodat ik toch niet niéts heb gedaan :=

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:26

Hm ik voel me niet schuldig als ik niks doe maar ik voel me wel vervelend zeg maar. Ik word daar niet vrolijk van maar een beetje down ofzo.

Ik werk zelf 34/36 uur en daarnaast heb ik 3 pony's en een leuk sociaal leven, huis in verbouwing en las daarom 'verplicht' relaxte weekeindjes in af en toe. Afgelopen week erg druk gehad en dit weekeind heb ik niks gepland. Dat valt dan onder de categorie niks doen. Houdt in dat ik lekker uitslaap (09.00) relaxt douchen en ontbijten, naar de paardjes ga en daar lekker poetsen, wandelen/mennen enz. , de cavia stal uitmest en lekker knuffen, boodschapjes doen, savonds lekker koken, filmpje kijken of maar de sauna (opa en oma hebben een grote sauna thuis dat zijn onze buren). Écht de hele dag niks doen kan ik zelf niet (behalve als ik echt ziek ben) te lang stilzitten word ik gek van.

Heeeeerlijk zulke weekeindjes. Ik doe het om de week ofzo. Anders vul ik het weekeind in met afspraken met vriendinnen, familie, wedstrijden enz.

Dat schuldgevoel kun je misschien relativeren door even na te gaan wat je de afgelopen week allemaal al gedaan hebt en waar je trots op mag zijn. In mijn geval 36 uur met veel liefde gezorgd voor 16 kinderen per dag (werk op een kdv), de paardjes goed verzorgd, boodschappen gedaan, gezond gekookt enz. Whatever bedenk wat :D Daar tegenover mag je best een keer lekker uitslapen, dagje netflixen enz. :j

Misschien niet willen leren 'niks doen' maar eerder willen leren 'even niets moeten van jezelf'.

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:45

Ik volg even, heb er ook last van. Wat bij mij helpt is: in bad liggen. Dan kan ik nadenken en tot rust komen.

CurlyCoat

Berichten: 235
Geregistreerd: 17-04-16
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:48

verootjoo schreef:
Sjonge, niks doen is een van mijn talenten :')


Same here _O-

Vaak plan ik op een vrije dag mijn opruim/schoonmaak/was dag in.
Maar als ik dan zonder wekker wakker wordt in een heerlijk warm bed, blijf ik lekker liggen met mijn laptop op schoot.
Heerlijk netflix kijken en afentoe even naar beneden om wat te eten en te drinken te pakken.
En eind van de dag.. nog geen wasje gedraaid. :))

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:51

Mijn partner geeft workshop, de kunst van het nietsdoen.

Geeft ze in Frankrijk, lekker lui, wat massages, lekker eten, zingen, naar de lucht staren, in de loop van de dagen maak je opzetje voor schilderij wat jouw weergave van dat niks doen is..
Bij mooi weer met een kopje thee wachten op de bakker.

Zij is er ook een echte expert in :D

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:58

Ik had dit topic bijna kunnen schrijven....
Jaar nu klaar met studie, 2 werkgevers, 40u werken in de week.
Complex werk met hoge belasting (psychisch) en veel stress.

In de nacht nog bezig zijn met werk, op de dagen (weekend) dat ik vrij ben,
dan alsnog zo druk te zijn met van alles omdat ik hier doordeweeks geen tijd voor heb.

Ik moet al sinds december naar de kapper :')

Mijn tip, voor zover het lukt,
ik ga in de ochtend samen met vriend op de bank zitten en een aflevering van een serie kijken.
Hierdoor begin je een dag ontspannend zonder direct: ik moet van alles!
Daarna maak je een kort lijstje, soort 2 do list, met maximaal 3 'moet' dingen.
Dus bijv. stofzuigen, boodschappen en paard.
Als dit af is, dan is het ook klaar en ga je op de bank hersenloos TLC kijken.

Hierdoor beperk je het gevoel als een kip zonder kop van alles nog te moeten.
Ohja, als er dan weer iets te binnen schiet, (ik heb dat vaak snachts), dan zet ik het op mijn lijstje in mijn telefoon. Hierdoor parkeer je dit gevoel en kun je je weer richten op ontspanning.