[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
I_S_L

Berichten: 998
Geregistreerd: 15-11-06
Woonplaats: Nigtevecht

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 22:36

Hallo allemaal, vorig jaar is mijn 23+ jarige pony rond deze tijd ernstig bevangen geraakt. Helaas was er toen geen speciala aanleiding voor de bevangenheid en gaf de DA vooral de reden aan hormonen.. Uit foto's bleek wel dat het hoefbeen al gekanteld was maar met goed beslag en een strikt dieet hebben we het nog een jaar kunnen volhouden. Echter zijn we nu weer een jaar verder en lijkt ze weer minder goed te lopen. Qua voer is er niks veranderd..
Sinds drie weken krijgt ze ook weer gluco balance (Iemand nog tips om dit te geven? Nu door een klein beetje slobber maar dat laat ze nu staan).. Geen bix en goede kwaliteit hooi.
Wat geven jullie nog verder om de kans op bevangen worden zoveel mogelijk te verkleinen?

http://www.stalveldhuisen.nl


tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 12:14

Is je pony getest op Cushing/PPID?

De hoge steroïde spiegel bij deze ziekte is vaak een oorzaak van bevangenheid bij oudere paarden en pony's. Zeker aan te bevelen om dat te laten onderzoeken. Er is een medicijn voor dat voor je pony veel comfort op kan leveren.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

I_S_L

Berichten: 998
Geregistreerd: 15-11-06
Woonplaats: Nigtevecht

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 20:59

Ja dat heeft ze niet.. ☺️

http://www.stalveldhuisen.nl

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:05

Helaas heb ik geen antwoord op je vragen, zit zelf nog altijd met meer vragen dan antwoorden ... zo heb ik nu ook een vraag aan jou I_S_L
Je hebt het over 'goed' beslag ... wat voor 'n beslag is dat ( eventueel foto's ) en door wie aangelegd ?

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

I_S_L

Berichten: 998
Geregistreerd: 15-11-06
Woonplaats: Nigtevecht

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:43

Als ik eraan denk zal ik van de week een foto maken. Het is beslag met dempende kit (paars) en zooltjes. Geen leren zooltjes maar plastic want leer is te zacht en "werkt". Ze word beslagen door Erik, oud Hoefsmid van Emmeloord. Geven jullie nog extra supplementen voor ondersteuning?

http://www.stalveldhuisen.nl

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 00:28

Staat/stond de 23e jarige op gras? Vorig jaar rond deze tijd, koude periodes van vorst en zon. Is dat toen niet de aanleiding geweest? Eind jan veel hoefbevangenen volgens mijn da.

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 08:03

Klopt was mij ook al opgevallen, zo ook onze oude pony met cushing en een andere pony met cushing uit het zelfde koppel.
Wij hebben onze pony laten inslapen toen hij steeds door de pijnstilling heen brak, de andere pony leeft nog met ups en downs.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

I_S_L

Berichten: 998
Geregistreerd: 15-11-06
Woonplaats: Nigtevecht

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 15:05

Bedankt dat jullie allemaal zo goed meedenken! Ze staat niet op gras. Helaas is het daar veel te nat voor.

http://www.stalveldhuisen.nl

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:33

Oke, bedankt voor je antwoord !
Noah krijgt ( op advies van holistisch werkende paardendierenarts ) MSM , Immuno & Balancer van Equilin en .. Rain Soul.
Maar als ik één ding wel geleerd heb over hoefbevangenheid is dat geen enkel geval gelijk is : oorzaak, gevolg, behandeling, afloop .... het is allemaal zo verscheiden en grillig als het maar kan !
Helaas wil het succes bij de ene ( of juist het falen :( ) niets zeggen over het resultaat bij een ander ..

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:51

Gister is onze het hoefbevangen verklaard door de dierenarts, de 2 voorbenen.
Dit is de 1x bij ons hoefbevangen en hiervoor al 2x bij de oude eigenaar/familieleden, minimaal 3 jaar gelden voor het laatst.
Omdat er geen duidelijk aanleiding is (geen gras, krachtvoer enz alleen metazoa) hebben we getest op PPID en daar ontvangen we morgen de uitslag van.
Ondertussen staat ze op metacam en zou het een "opluchting" zijn als het PPID is, dan hebben we een reden voor haar dikke vacht sinds een jaar en de terug kerend hb.

De kans dat ze er boven opkomt is groot zei de dierenarts maar ik heb een paar vragen

- hoeveel hooi per dag is "normaal" ze staat samen met een fries en er is geen gras maar ze krijgen samen zeg 1 hooi baaltje per dag, ik vind dat weinig, of is dat genoeg?
- hoelang duurt revalideren ongeveer?
- kàn zowat hoefbevangenheid geen schade achterlaten?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

S <3

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:52

Je kan de hoeveelheid hooi het beste wegen, paarden moeten in eerste instantie een hoeveelheid hooi die gelijk is aan 1.5 % van hun huidige lichaamsgewicht per dag, dit kan dan worden afgebouwd tot 1,5% van het ideale lichaamsgewicht.
Hoe lang het revalideren duurt is bij elk paard anders, hangt van de oorzaak en de ernst af, maar op een half jaar kun je zeker wel rekenen.
Of er schade blijft is ook weer bij elk paard anders maar kans bestaat zeker!
Heel veel sterkte ermee!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:42

Alvast excuses voor de lap tekst, door een beperking kan ik niet kort samenvatten :o

Op 24 januari ontdekte ik hoefbevangen symptomen bij mn paard (ir, staat normaliter alleen op zand met hooi, maar was met de sneeuw een dag in t land gezet :( ).
Vanaf 25-1 gewoon weer op paddock (lekker in nat zand) met alleen hooi, maar kreeg nog wel gewoon zn brok. Hij heeft in de daaropvolgende week nog wel wat stijf gelopen, soms wat onregelmatig maar merkte helemaal niets aan hem (vrolijk, vol energie, werklustig) en ging op de volte in alle gangen.
Op 3-2 is de smid geweest, die kon niets geks vinden in de hoeven, sterker nog, die gingen hartstikke goed.
In de afgelopen week toen het nog niet vroor, zat hij ook vol energie, ging in volle galop in de gekste manouvres door de bak. Als ik zelf met hem grondwerkte, liep hij alleen linksom soms even onregelmatig.
De afgelopen dagen bevroor alles weer, ik ben elke dag bij hem en let dus goed op zn benen. Maar achter blijft hij stijf en kort. Niet als hij rechtdoor loopt, wel als hij zich om wil draaien. Rechtsom gaat nog, linksom veel moeizamer.
Zijn hoeven zijn overigens niet warm, ook nooit geweest.

Ik heb vandaag dus nog even mn dierenarts gebeld. Zij denkt dat het ergste wel geweest is en adviseert om brok weg te laten en het nog 1,5 week aan te kijken. Daarbij hem even lekker op rust te laten, of te wandelen als hij dat verdraagt ivm doorbloeding hoef. Nou loopt hij ook vrolijk de hele dag door zn paddock en ook over de verharding. Dus het komt nog niet op mij over alsof hij enorm pijn heeft.
Na 1,5 week geen verbetering, dan toch een consult aanvragen.

Mijn hoefsmid adviseerde nog om eventueel spelt bij te geven voor vit e/selenium. Maar daarover lees ik wisselende verhalen.

Mijn paard is niet eerder bevangen geweest, dus het is voor mij even zoeken.
Raden jullie aan om wel/geen spelt bij te geven ivm de eiwitten voor een ir paard?
Ik heb nog vitaminepasta van sectolin liggen, kan ik dat tijdelijk geven omdat hij nu geen vit uit zn brok haalt en op arm hooi staat? Of zouden jullie dat anders doen?

Anders nog adviezen of tips?

Edit: hij krijgt ook ong 4x per week nog zemelen, vers gemalen lijnzaad en zn magnesium citraat. Kan dat nog wel?

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 13:41

Mij is toen der tijd vertelt alles!achterwege te laten en helemaal back tot basic te gaan. Dus alleen water en arm hooi. Mijn pony is in feb/maart bevangen geraakt vorig jaar.

01-02-08 Lotte!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 14:23

Ok, hoe lang heb je dat gedaan? Hoe lang duurde het voordat je paard weer beter liep?

Vandaag alleen gewandeld. Rechtuit gaat opzich prima, alleen zet hij zn benen nog wat meer naast ipv eronder.

Ik heb echt geen idee aan wat voor termijn ik moet denken qua training en beweging.
Heb wel alvast de vit e/selenium besteld van paardnatuurlijk (maar dan in de aanbieding bij de paardendrogist :o )

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:59

Zoals eerder vermeld is mijn ponyvriend (oudere, mooi opgewicht namens de da, shet merrie) weer hoefbevangen, we hebben laten testen op PPID/cushing maar dit is niet het geval.
Ze stond op 100 g metazoa per dag, handje natures best, veel hooi en op een kaalgevreten stuk met bijna geen gras, maar ze kan wel door voorbijgangers zijn bijgevoerd.

Voor ons idee hebben wij haar zo arm mogelijk gehouden en in conditie gehouden maar ondanks dat is ze voor de 3x zover wij haar kennen hoefbevangen. Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

S <3

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:00

tja, een kaalgevreten stuk vind ik verre van ideaal voor paarden die gevoelig zijn voor hb

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:41

Kinke schreef:
tja, een kaalgevreten stuk vind ik verre van ideaal voor paarden die gevoelig zijn voor hb


Het stuk bestaat voornamelijk uit aarde en geen/paar sprietjes gras. Verder staat ze meestal bij de schuilstal op het verharde stuk hooi te eten en is ze nooit echt aan het rondscharrelen. Op de weide komt ze echter nooit.
Wat is voor jullie de ideale stalling?

S <3

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:55

Hoe denken jullie over op ijzers zetten voor?
Onze hoefsmid adviseerden dat om evt later te doen, maar iedereen heeft daar natuurlijk zijn eigen mening over.
Aangezien dit de 3x is hoefbevangen (sinds we haar kennen, 1e keer sinds we haar hebben), en dit zou lopen makkelijkere maken voor haar..?!

S <3

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:58

Hier een ex-hb-er die niet zonder ijzers kan vooraan. Met ijzers loopt ze al jaren weer als een speer :j
Als het helpt, waarom zou je het dan niet doen. Paard blij, baas blij :+


Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:59

Mijn paard begint eigenlijk steeds beter te lopen, ik denk op 95% van hoe hij normaal is.
Als ik hem los laat in de bak scheurt hij ook als een malle rond, bokt en galopeert als een gek.
Mag ik daar uit concluderen dat het nu goed gaat en ik hem weer lichtjes aan mag gaan trainen?
En wanneer zijn jullie weer gestart met gewoon krachtvoer?
Ik gaf een kilo gastro en naar wat ik heb berekend aan suikers/zetmeel kan dat ook (21%) met zijn ir.
ik zou dit graag weer willen geven ivm de vit/min die hij nu niet krijgt.. hij krijgt alleen arm hooi.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:43

Ijzers zal per paard verschillen. Ik heb het alleen tijdelijk gedaan en wil het echt niet structureel.

Krachtvoer lijkt mij geen goed idee. Ik zou dan alleen een vitamine-brok gaan geven.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:59

Helaas eet hij vitamine brok niet, we hebben vrijwel alle bestaande vitaminebrok al geprobeerd in de afgelopen jaren ivm IR. Nu hadden we eindelijk een brok waar hij al een jaar goed op gaat, gebeurd dit.
Maar het lijkt mij niet dat hij voor altijd zo sober moet leven?

Iemand die nog iets nuttigs kan toevoegen over opbouwen van trainen?

Ik zit me al suf te googlen en op bokt te zoeken, maar ik kan er echt weinig over vinden. Niet zozeer over HB, maar dat gaat wel over vrij heftige gevallen en bij die van mij lijken we net op tijd te zijn geweest.
Dierenarts spreek ik woensdag weer, maar ben meer benieuwd of iemand hier nog een ervaring kan delen hoe jullie ermee zijn om gegaan.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:48

Pandora2 schreef:
Hier een ex-hb-er die niet zonder ijzers kan vooraan. Met ijzers loopt ze al jaren weer als een speer :j
Als het helpt, waarom zou je het dan niet doen. Paard blij, baas blij :+


Heb je die er op gedaan toen die nog hoefbevangen was of toen het zo goed als over was?

Over opbouwen weet ik helaas ook niks maar ben er ook benieuwd naar :j

S <3

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:56

Toen ze nog bevangen was. Vanaf het moment dat ze op 1 voorbeen kon blijven staan ( wel met rubber mat eronder wegens anders te hard op het beton ) heb ik de smid erbij gehaald. Was al een hele verbetering toen die ijzertjes er weer onder stonden. Veel minder druk op de zool, wat haar duidelijk goed deed.

Weer opbouwen was hier ook niet aan de orde. 't Beestje was al op pensioen :)

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:59

Ik heb mijn bevangen paard op Glu-shoes laten zetten en dat heeft heel goed uitgepakt. De gedachte die ik erbij heb is dat de bevangenheid in de witte lijn zit en dat is precies de plek waar de smid nagelt. Samen met mijn smid ben ik op de Glu-shoes gekomen 2x 6 weken en daarna weer terug op blote voeten.
Gaat echt super nu, loopt geen pas gevoelig, ook niet op bevroren paddock.
Wel merk ik dat we echt regelmatig moeten bekappen, maar de nieuwe hoef die aangroeit is goed van vorm en kwaliteit, je ziet echt een overgang tussen bevangen en nieuwe hoef. Dus laat de rottigheid maar snel uitgroeien.

Kwa eten heeft ze een paar maanden Vitalbix gehad, maar dat ging er steeds slechter in. Als we het mengden met suikerarme muesli ging het even beter tot ze de muesli ging uitzoeken en de Vitalbix in de bak bleef liggen. Nu dus compleet op de muesli en veel goed paardenhooi.
Zodra het gras het toelaat gaan we beginnen met opbouwen, van 5 minuten naar hopelijk de hele dag met graasmasker.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers