Hoe gaat het met... Nouvel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Hoe gaat het met... Nouvel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-17 16:07

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding

In 2011 schreef bokker Nouvel een topic waarin ze vertelde in wat voor een nachtmerrie zij zich bevond. Haar merrie had een vreselijk ongeluk gehad. In een interview vertelt zij hoe het nu met haar gaat.

Allereerst een hele belangrijke vraag, hoe gaat het met je?
Het gaat goed met mij, alles gaat z'n gangetje.
Ik ben nog steeds blij met mijn inmiddels 7 jarige Lusitano ruin die ik als veulen heb gekocht toen ik Fifi nog had.
We hebben er sinds kort ook een hele lieve Arabo Fries bij voor mijn vriend om mee te gaan mennen.

Hoe kijk je terug op de situatie?
Het was heel heftig, en ook al is het inmiddels al een hele tijd geleden, ik zie het nog zo voor me, toen het gebeurde, alles erna.
Het is iets dat je niet snel vergeet.

Zou je iets anders hebben gedaan, als je nu terug kijkt? Zo ja, wat zou dat zijn geweest?
Misschien, als ik alles van de jaren erna zou hebben geweten, had ik haar toen in laten slapen, maar ja, dat is achteraf, ik weet ook niet of dat dan het juiste moment was geweest en of ik er dan net zoveel vrede mee gehad zou hebben als toen ik het een paar jaar later heb laten doen.

In hoeverre heeft je merrie er nog last van gehad voor ze kwam te overlijden?
Mijn merrie had al best veel spanning in haar lijf en was snel angstig.
Die spanning en angst zijn na dit ongeluk alleen maar groter geworden.
Bij elke aanspanning die over de weg voorbij kwam raakte ze volledig in paniek, dat is niet meer over gegaan.

Hoe is het afscheid geweest?
Haar stress en spanning werden in de jaren daarna alleen maar groter.
Na van alles geprobeerd te hebben heb ik uiteindelijk moeten besluiten om haar in te laten slapen, voor haar rust maar ook voor mijn rust.
Mijn hele leven draaide nog om haar, haar veilig en rustig houden.
Het afscheid was aan de ene kant ontzettend moeilijk maar aan de andere kant een opluchting.
Er viel wel een enorm gat, de zorg voor haar was die laatste tijd zo intensief geweest.
Gelukkig was er mijn kleine Lusitano mannetje die al het verdriet leek aan te voelen en die altijd klaar stond als knuffelbeer om bij uit te huilen.

Welk deel van het hele verhaal zal je nog altijd bij blijven?
Eigenlijk alles wel, er is in die maanden zoveel gebeurd, het ongeluk zelf, de periode in Utrecht, de maanden op wei waar het niet ging en waar ze broodmager en bevangen van terug kwam, de dracht die uiteindelijk mislukt was.
Maar ook de mooie momenten, het genezen van de wond, de eerste keer er weer op, de eerste keer weer naar strand.

Is er verder nog iets wat je kwijt wilt?
Tja wat zou ik nog kwijt willen...
Dat je van alles wat je meemaakt ook weer positieve dingen overhoudt en leerervaringen.
Mensen die je leert kennen, hulp die je geboden worden.
De ontzettend grote meelevendheid hier op bokt wat op zulke momenten echt een grote steun is.


Hoe gaat het met.... - januari: [VN] Hoe gaat het met...moyra en Pebbels?


Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Hoe gaat het met... Nouvel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:54

Fifi was 'n prachtig en lief paard, en zo fijn dat die wond toen genezen is en je er weer op kon, ik vond het altijd leuk om jullie foto's te zien, maar begrijp je keus haar in te laten slapen volledig, onwijs eerlijke maar heel zware beslissing...
Gelukkig heb je je knappe zwartje die het onwijs goed doet!!! :+:

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hoe gaat het met... Nouvel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:11

Lieve gekke Spook, zo'n speciaal paard in alle opzichten.

Ik ben blij voor jullie dat jullie nu twee fijne paarden hebben samen. <3 Tot snel in de Working Equitation ring of in de menring.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Hoe gaat het met... Nouvel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:14

Mooie Fifi, wat heb jij je altijd voor 200 % ingezet voor haar, petje af voor jou Ellis!

Santos_05

Berichten: 3070
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:16

Toevallig klikte ik op je topic van je ruin van de week en dacht ik nog aan Fifi. Wat een prachtig paardje, maar ik herrinner me ook het geduld wat je met haar (nodig) had!

Insta: EBR_samen_sterk/ FB:EBR https://www.tiktok.com/@hbh_teamebr?_t=8csqHkwEQOo&_r=1
Boomslepen, ploegen, horseboarden, horseball met onze paarden - 1e Equifair Neckrope 2023

_Carien

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-05-08

Re: Hoe gaat het met... Nouvel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:36

Hier in de omgeving zullen we jullie als combinatie ook niet snel vergeten en het geduld en moeite die je in dit paard hebt gestoken. Het was altijd een vertrouwd gezicht om jullie je rondje op de straat te zien maken.

Keep shining, keep smiling...

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:09

Bedankt voor jullie lieve reacties!

Ik ben ook enorm gek op de paarden die we nu hebben maar Fifi zal altijd een speciale plaats houden, ze was bijzonder in alle opzichten...

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Hoe gaat het met... Nouvel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:11

Dat was ze.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Hoe gaat het met... Nouvel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:16

Zeker een hele bijzondere merrie

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe gaat het met... Nouvel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 18:28

Wat is er precies gebeurd met Fifi? dat heb ik gemist denk ik..herinner me nog wel je oude topics met haar over de angst en spanning in het rijden enzo.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:29

Elisa2 schreef:
Wat is er precies gebeurd met Fifi? dat heb ik gemist denk ik..herinner me nog wel je oude topics met haar over de angst en spanning in het rijden enzo.


Er was een paard en wagen vanaf de vereniging gaan rennen zonder dat de menner nog op de bok zat.
Die is met met wagen en al over de weg langs haar paddock gerend en daar over de verkeersdrempel gedenderd met flinke vaart.
De paarden die daar allemaal in de paddocks stonden schrokken en begonnen ook de rennen.
Fifi kon aan het eind van paddock niet op tijd stoppen of draaien en sprong.. in het hek bovenop een paal die zich door haar lijf boorde...

Selima

Berichten: 632
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Re: Hoe gaat het met... Nouvel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 00:19

Erg aangrijpend topic vond ik het. Fifi had een uitstraling en schoonheid waar ik naar kon blijven kijken, op de foto's. Fifi was voor mij een van de meest aansprekende paarden van Bokt. Zeer sneu, maar begrijpelijk,dat je haar moest laten gaan.


Gelukkig dat je nu veel plezier hebt met je ruin en de nieuwe Arabo-Fries!

http://maria-n.writing.com/
Linux!
"Love for all, hatred for none"

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:09

Nouvel schreef:
Elisa2 schreef:
Wat is er precies gebeurd met Fifi? dat heb ik gemist denk ik..herinner me nog wel je oude topics met haar over de angst en spanning in het rijden enzo.


Er was een paard en wagen vanaf de vereniging gaan rennen zonder dat de menner nog op de bok zat.
Die is met met wagen en al over de weg langs haar paddock gerend en daar over de verkeersdrempel gedenderd met flinke vaart.
De paarden die daar allemaal in de paddocks stonden schrokken en begonnen ook de rennen.
Fifi kon aan het eind van paddock niet op tijd stoppen of draaien en sprong.. in het hek bovenop een paal die zich door haar lijf boorde...


|( jemig..wat een verhaal, zoiets verwacht je niet...arm paard, wat een vreselijk einde.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Alja

Berichten: 25582
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Hoe gaat het met... Nouvel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:13

ik herinder je verhaal nog zo goed, was echt super heftig!

toch fijn dat je nog steeds plezier uit de paarden kunt halen :)

heb je met je nieuwe paard ook nog altijd bruin tuig?

ONDERSCHRIFTLOOS

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:27

Alja schreef:
ik herinder je verhaal nog zo goed, was echt super heftig!

toch fijn dat je nog steeds plezier uit de paarden kunt halen :)

heb je met je nieuwe paard ook nog altijd bruin tuig?


:j


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Eline, ze heeft het overleefd hoor, ze heeft een paar weken in Utrecht gestaan nadat ze daar geopereerd is.
De wond is uiteindelijk helemaal genezen.

Een paar jaar daarna heb ik haar helaas wel in moeten laten slapen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, BulletjeBeer, carola, catootje, criollo_yess, Eve_16, flora, Ilse_123, Jacksie, jen, Kayleigh__, kyrkelover, MayoNeighs, meniekske, oscar1996, purny, RoosDeG, SemrushBot, spookyskippy, Ubermetrics, x_Elise en 54 bezoekers