Kinderen geschorst omdat ze te weinig hebben verkocht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Kinderen geschorst omdat ze te weinig hebben verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 08:40

Een van de berichten die me heel erg raken afgelopen tijd is dit bericht. Dat een voetbal club twee jongetjes heeft geschorst omdat ze te weinig lootjes hadden verkocht. Dat zou een teken zijn van te weinig hart voor hun voetbal club.

Een aantal redenen waarom me dit zo raakt. Het gaat om jonge kinderen die lol zouden moeten hebben en niet al moeten presteren op die leeftijd. Ze voetballen en moeten dan wat gaan verkopen, wat op die leeftijd toch al een vreemde bezigheid is voor mij. Hoe kun je dan deze knullen hun liefhebberij afpakken als volwassene. -O-

Schokkend dat een club dit hoe dan ook als maatregel heeft. Voor mij een geld geile instelling die ouders zo wil dwingen te betalen en dat kennelijk meerdere mensen dit een volstrekt normale gang van zaken vindt.

Op de ponyclub vroeger verkochten we bloemen met moederdag en oliebollen voor oud en nieuw. Voor de lol in ons kleine dorpje waarvan iedereen wist dat we eraan kwamen. Niks verkocht geen probleem alles wat over was werd verdeelt over de leden voor thuis. Opbrengst ging naar aankoop van prijzen voor de jaarlijkse bingo die we altijd hadden als leden onder elkaar.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Kinderen geschorst omdat ze te weinig hebben verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 08:41

Volkomen idioot idd!

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Kinderen geschorst omdat ze te weinig hebben verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 08:46

Ten eerste vind ik het echt niet kunnen.
Maar denk dat t wel fair is als je de reden van de club erbij zet. Namelijk, de kinderen betalen lage contributie en "verdienen" de rest van het geld erbij door de loten actie.

Zoiets moesten wij vroeger ook op de ponyclub. Een keer rijden betaalde je voor, twee keer in de week moest je bv stallen mesten.

Maar om nou kinderen om die reden van de club te royeren vind ik wel heel erg overdreven...

Urona447
Berichten: 2792
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 08:50

De titel is een beetje misleidend. De club hield een erg lage contributie aan maar wel met de voorwaarde dat er 25 loten per jaar verkocht werden. Lukte dit niet dan werd er verwacht dat jezelf die loten betaalde.

Als ik hier bij een vereniging een ebbo cursus volg kan dat op 2 manieren. Of ik betaal alles en heb geen verplichting of ik betaal 100 euro minder maar verricht daar wel 10 uur vrijwilligerswerk mee bij de ehbo.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Kinderen geschorst omdat ze te weinig hebben verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:01

Ik heb het stukje ook gelezen.

Dat het daardoor een lagere contributie kunnen handhaven staat er ook.
Dit werkt natuurlijk 2 kanten op. Club's motto "lage contributie door loten verkoop". Maar wel eerst de contributie met € 35 verhogen + verplichten dat evengoed nog 25 loten werden verkocht.
Kan je de € 35 verhoging niet betalen, red je de 25 loten niet (en kan die extra kosten niet betalen omdat te compenseren) word je dus gewoon geroyeerd.

Is naar mijn mening een beetje "en en ".

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Kinderen geschorst omdat ze te weinig hebben verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 09:03

Los van de lage contributie en hoe je dat ook oplost om als club toch voldoende geld binnen krijgt. Kinderen kun je hier niet de dupe van laten worden.

Vecht het als en met volwassenen uit maar laat de kinderen erbuiten. Mij zou het ook niet lukken 25 loten te verkopen in de buurt. Mensen staan er niet voor open dat te kopen namelijk.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:04

In eerste instantie leek het me ook "not done", maar als je het verhaal van de club er bij hoort dan is het wel logisch. Het echte probleem is dat er niet goed gecommuniceerd is. De club gaf een lage contributie als de leden 25 loten van 1 Euro zouden verkopen. Dat was voor de club de manier om aan te vullen. Ze hadden beter kunnen aangeven dat er alsnog wat extra contributie betaald zou moeten worden als die 25 lootjes niet verkocht zouden worden. Ik begreep dat die jongens maar 10 lootjes hadden verkocht, als ze dan 15 Euro bij hadden gelegd dan was er geen probleem geweest.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:07

Het zijn de voorwaarden van de club. Dat weet je en ga je mee akkoord.
Als een ouder het contributie geld niet kan betalen, kan het kind niet op die sport.
Ik vind het vrij simpel


Een eigen pony of zelfs manegelessen is ook geen recht, maar moet de ouder betalen. Ik zie daarin geen verschil.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:16

ik heb het idd ook gezien en ik zie het dan van de andere kant, als bestuurlid. Wij hebben ook zo'n actie. (iedereen bij ons betaald gewoon ;) )
Deze mevrouw wou gewoon uit principe niet betalen. Er was al enige tijd overheen gegaan (ze waren al weer aan de volgende actie toe), dus was de oplossing van de club. hun onkosten moeten ook betaald worden.

Het zijn idd de voorwaarden vd club, je weet dit vantevoren. De contributie is een bepaald bedrag en dat gaat naar beneden met het aantal lootjes die je verkoopt. Wil of kan je de lootjes niet verkopen, dan betaal je gewoon de volledige contributie. Geen contributie betaald, geen gebruik maken van de voordelen die de club biedt. Hard misschien, maar in deze tijd helaas nodig...

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:18

Hier komen buurkinderen ook wel lootjes verkopen voor hun voetbalclub. Je koopt dat dan natuurlijk, maar eigenlijk vind ik het heel raar dat voor voetbal, een sport waar ongelooflijk veel geld in omgaat, de buren de werkingskosten voor de jeugdclubs moeten betalen. Dat kan je natuurlijk niet uitleggen aan een kind van pakweg een jaar of 8, dus koop je dat maar.
Andere buurkinderen kwamen dan weer lootjes verkopen voor nieuw sanitair in hun school. Huu? Betalen we daar geen belastingen voor? In Belgie beweert de overheid dat ze de belastingen verlagen, vervolgens verminderen ze de toelagen voor de scholen en de scholen sturen de kinderen dan weer op pad met lootjes. Beetje kromme situatie, weer iets dat je niet aan die kinderen kan uitleggen, dus kopen maar.
Ik kan echt begrijpen dat mensen heel dat lootjes verhaal beu worden en dat het hoe langer hoe moeilijker wordt om die dingen verkocht te krijgen. Eigenlijk vind ik het helemaal niet netjes om kinderen te verplichten lootjes te gaan verkopen.
Als er toch geld moet opgehaald worden, waarom dan niet kleine klusjes doen voor geld? Bv auto's wassen? Gras maaien? Hier in de buurt is er een mama die altijd cakes bakt die dan voor een goed doel verkocht worden. Die kinderen ziet iedereen graag komen :Y)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 09:20

Het gaat om jonge kinderen. Laat die niet de dupe zijn voor dit soort harde maatregelen. Zoals ik al zei vecht dal als volwassenen uit maar laat kinderen erbuiten. Ik ben nu nog verbaasder dat kennelijk best veel mensen dit een volstrekt normale gang van zaken is. Is nederland in de jaren dan zo veel verhard dat alles alleen maar om geld draait?

Sclimpre zo bedoel ik het ook. Er zijn voldoende andere mogelijkheden. Laat desnoods ouders een dagje bardienst doen of de kleren wassen of wat ook.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Kinderen geschorst omdat ze te weinig hebben verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:25

Die moeder had gewoon de extra kosten over moeten maken klaar. Iedere club heeft regels, daar kun je het mee eens zijn of niet maar dat weet je voor je lid wordt. Dat het ontzettend banketstaaf is voor die kinderen ja, hartstikke, maar zij worden niet de dupe van die regels maar van een moeder die een of andere belachelijk principe heeft opgevat.

Club kan ook de contributie verhogen, dan gaan ouders weer piepen dat ze het niet kunnen betalen. Het is altijd wat. Hier bij de handbalclub hanteren ze ook van die vage regels maar dan voor volwassenen, met zoveel bonnen verdienen etc bla die bla. Ja, je kunt dat belachelijk vinden maar je gaat er wel mee akkoord als je lid bent.

Bovendien is het ook totaal niet eerlijk naar de andere ouders en kinderen toe als die club zegt, oh laat maar zitten. Dat kun je niet maken. Nogmaals, ik vind het voor die kinderen hartstikke banketstaaf en ook vrij buitensporige maatregel maar ik kan de gedachte er achter wel snappen.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:31

karuna schreef:
Het gaat om jonge kinderen. Laat die niet de dupe zijn voor dit soort harde maatregelen. Zoals ik al zei vecht dal als volwassenen uit maar laat kinderen erbuiten. Ik ben nu nog verbaasder dat kennelijk best veel mensen dit een volstrekt normale gang van zaken is. Is nederland in de jaren dan zo veel verhard dat alles alleen maar om geld draait?

Sclimpre zo bedoel ik het ook. Er zijn voldoende andere mogelijkheden. Laat desnoods ouders een dagje bardienst doen of de kleren wassen of wat ook.


Maar ligt dat dan alleen aan de (volwassenen) van de club? De ouders hadden ook gewoon de resterende €15 kunnen betalen, maar dat wilden ze uit principe niet (lees ik in het stuk).

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:38

Wat ik ook heel storend vind is dat er altijd kinderen gestuurd worden om lootjes te verkopen. Nooit de volwassenen die de boel organiseren. Men rekent erop dat mensen niet nee willen zeggen tegen kinderen en iets kopen wat ze eigenlijk helemaal niet willen. Het is, ook hier in Belgie, een oude gewoonte, maar eigenlijk zit er iets aan wat niet is zoals het hoort.
Voor alle duidelijkheid, acties zoals vredeseilanden e.d. is een heel ander verhaal, daar gaat het over mensen die iets voor een ander doen. Daar zijn het dan wél meestal volwassenen.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Kinderen geschorst omdat ze te weinig hebben verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:43

Ik gok zomaar dat hier al een hele correspondentie met de ouders aan vooraf gegaan is. Een club gaat niet zomaar tot zulke maatregelen over. Bij onze vereniging hebben we ook zulke types gehad toen we nog een verplichte actie deden. Weigeren te betalen én weigeren om mee te doen. Het is het één of het ander.....verenigingen draaien op vrijwilligers, proberen de kosten zo laag mogelijk te houden maar dat betekent wel dat er iets tegenover moet staan.

Natuurlijk is het sneu voor de jochies, maar ik weet niet of het reeël is om de club volledig de schuld te geven want de ouders hadden dit in een eerder stadium gewoon op kunnen lossen.......
Het alternatief is dat voor iedereen de contributie met 25 euro omhoog gaat en dat houdt hoogstwaarschijnlijk in dat er nog veel meer jochies niet meer kunnen voetballen want dan wordt het gewoon te duur!

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:49

karuna schreef:
Sclimpre zo bedoel ik het ook. Er zijn voldoende andere mogelijkheden. Laat desnoods ouders een dagje bardienst doen of de kleren wassen of wat ook.


op zich een oplossing voor de korte duur, maar hoe gaat een vereniging dan hun onkosten betalen? het verenigingsgebouw, huur velden, tenues ed. zullen toch betaald moeten worden. buiten dat het feit dat dat werk al door (de weinige) vrijwilligers wordt gedaan om de kosten te drukken.
De club zal niet ten onder gaan van de €15,-. maar als iedereen dat gaat doen, onder t mom van; als hij t mag..... Dan komt zo'n club toch echt in de problemen..

Vrijwilligers zijn niet meer te vinden en mensen willen niets betalen en wel met alles mee kunnen doen, dat is de tendens wat tegenwoordig.

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:52

Nou, ik kom dus uit deze inmiddels beruchte gemeente.
Het verkopen van loten of andere zaken voor de club is hier heel gewoon en veel mensen dragen de voetbal, korfbal, scouting enz enz een warm hart toe.
Bij de handboogclub betaal je minder contributie als je de zaal een paar keer poetst. Bij de scouting en de voetbal houden ze de contributie laag door loten verkoop. De voetbal doet dit in het begin van het jaar en de scouting rond de helft van het jaar.
verder is het vrij simpel lijkt me. Als de afspraak is dat je als korting op je contributie een prestatie levert dan moet je die dus ook leveren en anders dat ontbrekende stuk zelf betalen. Het kind heeft de loten niet verkocht en moeder wil de rest niet bijbetalen.
Moeder van het jongetje wil haar kind dus op een club maar wil niet de volledige contributie betalen.
Als de club hier niets mee zou doen, zou volgend jaar geen enkel kind de loten nog verkopen en dan mist de club 25 euro per lid en dat kan de club zich financieel niet veroorloven

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Kinderen geschorst omdat ze te weinig hebben verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:53

Vind dit niet meer dan logisch. Er zijn afspraken gemaakt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:59

Ik vind dat de voetbalclub in het recht staat.
Moeder moet niet zo'n eigenwijze muts zijn die denkt dat ze boven de regels waar ze zelf mee akkoord ging staat.
Zij heeft er toch echt zelf voor gezorgd dat haar zoon nu de dupe is.
Voor dat kindje vind ik het echt erg sneu, maar voor die dame niet.
Je kan toch niet verwachten dat je én geen lootje verkoopt én niet de volledige contributie hoeft te betalen.
Dat is dan toch niet eerlijk tegenover de andere leden.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:01

karuna schreef:
Het gaat om jonge kinderen. Laat die niet de dupe zijn voor dit soort harde maatregelen. Zoals ik al zei vecht dal als volwassenen uit maar laat kinderen erbuiten. Ik ben nu nog verbaasder dat kennelijk best veel mensen dit een volstrekt normale gang van zaken is. Is nederland in de jaren dan zo veel verhard dat alles alleen maar om geld draait?

Sclimpre zo bedoel ik het ook. Er zijn voldoende andere mogelijkheden. Laat desnoods ouders een dagje bardienst doen of de kleren wassen of wat ook.


Helaas draait idd alles om geld. De velden onderhouden zichzelf niet, de kleedkamers ook niet en een vereniging onderhouden kost gewoon veel geld.
Tel daarbij op dat de subsidies van de gemeenten (bij ons iig maar zal niet de enige zijn) al jaren terug worden geschroefd en je ook niet altijd de contributies wil verhogen.

Ik snap het wel. Je komt niet alleen naar de vereniging om te voetballen, er hoort veel meer bij verenigingsleven ;)

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:02

Snap niet wat het probleem is.
Regels waren toch duidelijk. En als je het er niet mee eens bent moet je geen lid worden.
Mijn kinderen wilde bij de hockey, maar dat hield in dat ik dan een aantal keer in de kantine moest gaan staan. Nou daar had ik geen zin. Dus dan gaat het niet door. Zielig voor mijn kinderen. Maar sporten genoeg. Dus zijn ze zijn andere sporten gaan doen.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:04

cam schreef:
Snap niet wat het probleem is.
Regels waren toch duidelijk. En als je het er niet mee eens bent moet je geen lid worden.
Mijn kinderen wilde bij de hockey, maar dat hield in dat ik dan een aantal keer in de kantine moest gaan staan. Nou daar had ik geen zin. Dus dan gaat het niet door. Zielig voor mijn kinderen. Maar sporten genoeg. Dus zijn ze zijn andere sporten gaan doen.


Precies, je kan dan eventueel op zoek gaan naar een andere hockey club in een naast gelegen dorp/stad te kijken en anders inderdaad jammer.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:07

Er zijn inderdaad afspraken gemaakt. Club kan onmogelijk uitzonderingen gaan maken als er geen goede reden is dat er te weinig loten zijn verkocht. Hebben de ouders hier een te kleine beurs dan betaalt de gemeente bij. Maar daar is het een principe kwestie van de moeder. Dan heeft imo de club niet de kinderen geroyeerd maar de moeder.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:08

vanochtend sprak de penningmeester van de club op radio 538. Er moet al veel meer in de communicatie zijn misgegaan voordat deze actie is ondernomen. De betreffende meneer was boos, maar draaide na wat kritische vragen wel bij.

Er wordt nu 1 moeder genoemd, maar er zijn 5 ouderparen bij betrokken, het gaat immers om 5 kinderen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:09

Dat hoorde ik dus vanmorgen op de radio. Raar dat mensen er zo'n ophef over maken. Natuurlijk niet leuk voor de kids die zijn er de dupe van maar dat is het enige wat je kan doen. Er zijn van te voren afspraken gemaakt zijn horen beide partijen zich daar aan te houden als dat niet gebeurt dan houdt het op. Zo raar is dat niet.