Wat te doen goede vriend gestopt met antipsychotica

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jetwii
Berichten: 1285
Geregistreerd: 23-08-06

Wat te doen goede vriend gestopt met antipsychotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-17 01:37

Mijn ooit beste maar nog goede vriend is sinds een half jaar gestopt met zijn medicatie voor manische depressie.
Twee weken terug heb ik hem de deur uit gezet omdat hij wat stuk maakte en onzin praatte dat niemand te vertrouwen is etc.
3 weken terug is hij de kroeg uit gezet en 4 weken terug de andere kroeg.
Sinds vorige week zondag is het uit met zijn vriendin een 12 jaar oudere vrouw.
Gister heb ik hem gesproken en deed vaag.
Vertelde mij dus gister dat hij 6 maanden gestopt is met de medicatie maar ik mag niks tegen zijn ouders zeggen.
Zijn vader heeft schizofrenie.
Hij gag aan ontwenningsverschijnselen te hebben van hallucinaties in geluid.
Hij zei later in het gesprek dat hij hoopt dat ik gelukkig word en vriend en vriendin van ons ook.
Ook haf hij aan dat hij hoopt dat zn ex niet depressief word / al heeft zij het uitgemaakt.
Om 2.00 kreeg ik ik kan niet beloven dat ik nakom wat ik zei nadat ik gisteravond had gezegd dat ie komen moest als het niet goed ging.
Vanochtend om 6.00 kreeg ik de volgende app tijd van voorheen tijd van vandaag de dag tijd die voor ons ligt tijd zoekt haar weg maar dan in het frys allemaal.
Ik weet niet hoe ik dit allemaal op moet vatten en wat ik hiermee moet.
Laatst bijgewerkt door jetwii op 16-02-17 01:44, in het totaal 1 keer bewerkt


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat te doen goede vriend gestopt met antipsychotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 01:42

Euh heel eerlijk?? Dit klinkt behoorlijk suicidaal..

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

jetwii
Berichten: 1285
Geregistreerd: 23-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-17 01:44

Polly dit is mijn idee ook heb dit dus ook gevraagd en weet bij god niet hoe hij het bedoeld. Hij zei dat ie dat nooit zou doen wamt zijn psychiater zei altijd dat je daar niks mee oplost of iets maar ik heb er absoluut geen goed gevoel bij.
En die andere goede vriend zegt zou hij nooit doen maar ja dat weet je nooit zijn meestel mensen waarvan je niet verwacht dat ze het doen. Maar wil ook niet zomaar naar zijn oiders of iets.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat te doen goede vriend gestopt met antipsychotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 01:45

Weet je waar hij is? Kan je contact met hem zoeken? Evt kan je de Hap bellen voor advies wat je hiermee aan moet, zeker als je dichtbij hem staat. Zonder overleg stoppen met dergelijke medicatie is niet zo'n heel goed idee

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

jetwii
Berichten: 1285
Geregistreerd: 23-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-17 01:48

Nee vooral die app van tijd baart mij zorgen vergeten te melden ik kreeg hem om 6.00 vriendin van ons 7.00 en zn beste vriend om 8.00. Ha post wil ik niet bellen want dit was gisternacht. Hij is niet te bereiken vanaf 12.00 uur tel uit of iig wifi en neemt tel niet op maar vorige week zondag toen het uit was met zijn vriendin heeft hij m ook uit gezet en pas gister aangezet toen ik zijn moeder appte of t wel goed ging en kreeg alleen terug ja hoor had tel uit.


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat te doen goede vriend gestopt met antipsychotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 01:50

Hmm ja lastig, helaas een bekende situatie. Is zijn familie op de hoogte van zijn toestand? Heb je daar vandaag contact mee gehad (ik hoop van wel na zo'n app)

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 01:50

Hij zit overduidelijk in een psychose, je zou de crisisdienst kunnen allarmeren.

    Jasper 121017

    ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

    Polly
    Moderator Algemeen1
    No drama, no glory!

    Berichten: 23410
    Geregistreerd: 09-04-01

    Re: Wat te doen goede vriend gestopt met antipsychotica

    Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 01:51

    Denk dat ik dat ook zou doen eigenlijk

    kleine muisjes hebben kleine wensjes,
    beschuitjes met gestampte mensjes!

    Cayenne
    Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

    Berichten: 110631
    Geregistreerd: 08-08-03
    Woonplaats: Haaren (NB)

    Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 01:52

    Volgens zijn ouders gaat het goed met hem? Hij woont dus nog wel thuis?
    Dan kunnen ze daar iig op hem letten.
    Ik zou toch zijn ouders inlichten over het stoppen met de medicatie.

    "Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

    jetwii
    Berichten: 1285
    Geregistreerd: 23-08-06

    Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-17 01:52

    Nee weten niet dat hij gestopt is met medicatie en ik begon er vanavond pas over na te denken. Heb ook alleen de app van tijd en hoorde vanavond pas dat hun hetzelfde gekregen hadden heb ook geen idee wat t betekent.
    Ouders inlichten zit ik ook over na te denken want woont thuis, morgen dan maar om deze tijd is ook raar?

    jetwii
    Berichten: 1285
    Geregistreerd: 23-08-06

    Re: Wat te doen goede vriend gestopt met antipsychotica

    Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-17 01:53

    Wat houd een psychose precies in hij zegt ontwenningsverschijnselen maar kan dat naar een half jaar?

    Tivoli

    Berichten: 8709
    Geregistreerd: 16-09-03
    Woonplaats: Leidse Achterhoeker

    Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 01:54

    Als hij thuis is merken zijn ouders zelf ook wel dat hij psychotisch is, dus ik zou het ze wel vertellen.

      Jasper 121017

      ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

      Cayenne
      Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

      Berichten: 110631
      Geregistreerd: 08-08-03
      Woonplaats: Haaren (NB)

      Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 01:54

      Als zijn vader schizofrenie heeft en je vriend nog thuis woont, dan zou je denken dat zijn ouders de symptomen van een psychose ook moeten herkennen?

      "Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

      Knudd

      Berichten: 1563
      Geregistreerd: 14-08-11

      Re: Wat te doen goede vriend gestopt met antipsychotica

      Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 01:55

      Psychose : Een psychose is een psychiatrisch toestandsbeeld waarbij de patiënt gedurende een zekere periode het contact met de werkelijkheid geheel of gedeeltelijk kwijt is.

      Als je contact kan opnemen met zijn ouders is dat misschien geen slecht idee.

      jetwii
      Berichten: 1285
      Geregistreerd: 23-08-06

      Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-17 01:56

      Nee heb gister met zijn moeder geappt die zei had tel uit weet niet of ze weet dat hij hem 9 dagen uit had. Heb hem manisch gezien en dat ken ik maar nu is hij heel vaag. Hij zegt dat hij alleen stemmen hoort meer niet maar kan niet zeggen wat ze zeggen.
      Leek mij dat hun het ook wel zien
      Aar hij zet echt een masker op.

      Tivoli

      Berichten: 8709
      Geregistreerd: 16-09-03
      Woonplaats: Leidse Achterhoeker

      Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 01:58

      jetwii schreef:
      Wat houd een psychose precies in hij zegt ontwenningsverschijnselen maar kan dat naar een half jaar?

      https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Psychose

      Mijn vader is manisch depressief, hij stopte ook vaak met zijn medicatie en kwam dan in een psychose. Daar moet echt hulp bij komen,iemand in psychose denkt niet meer helder na.

      Edit: typo dankzij mobiel :roll:

        Jasper 121017

        ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

        jetwii
        Berichten: 1285
        Geregistreerd: 23-08-06

        Re: Wat te doen goede vriend gestopt met antipsychotica

        Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-17 02:07

        Thnx neem morgen denk ik toch maar even contact op met zijn ouders of broer. Dat hij ons alle drie hetzelfde appje stuurde vanochtend vroeg vind ik raar. Ben alleen bang dat hij boos word wat hij zei vertel aub ouders niet dat ik gestopt ben met medicatie

        Tivoli

        Berichten: 8709
        Geregistreerd: 16-09-03
        Woonplaats: Leidse Achterhoeker

        Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 02:27

        Hij mag jou niet opzadelen met zo'n geheim. Het is belangrijker dat hij hulp krijgt,dan is hij maar even boos.
        Als zijn psychose weer onder controle is zal hij zich; of niet herinneren dat aan jou gevraagd te hebben, óf inzien dat het goed is dat je hulp voor hem hebt gezocht.

          Jasper 121017

          ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

          Babeth

          Berichten: 9333
          Geregistreerd: 18-06-04
          Woonplaats: Jupiter, FL, USA

          Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 02:32

          Ik heb een broer die 2 keer een psychose heeft gehad. Ongeacht of je vriend dit wel of niet heeft, maak een melding bij zijn ouders. Hij zal best even een tijd boos zijn, maar uiteindelijk wel waarderen dat je het deed. Zo ging het bij mijn broer ook. Zijn laatste psychose was alleen naar mij gericht, naar andere mensen was hij gewoon een normaal functionerende tiener. Uiteindelijk geloofde het crisisteam mij en mijn broer is een tijdje boos geweest dat ik hem 'verraden' had, maar nadat hij weer onder controle was, waardeerde hij het.

          Geniet en volg je dromen!
          http://www.ariavinkphotography.com

          jetwii
          Berichten: 1285
          Geregistreerd: 23-08-06

          Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-17 02:39

          Thnx wacht af of ie morgen nog reageerd en als ie of niet reageert of nog zo vaag dan ga ik na zijn ouders

          ElineS
          Berichten: 5507
          Geregistreerd: 10-03-06

          Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 03:25

          jetwii schreef:
          Thnx neem morgen denk ik toch maar even contact op met zijn ouders of broer. Dat hij ons alle drie hetzelfde appje stuurde vanochtend vroeg vind ik raar. Ben alleen bang dat hij boos word wat hij zei vertel aub ouders niet dat ik gestopt ben met medicatie


          Dat zei ik ook tegen mijn beste vrienden, toen ik psychische problemen had, met psychoses en al. Ze mochten het niet vertellen en trouw dat ze waren, deden ze dit ook niet. Maar uiteindelijk hielp dit me niet. In zulke gevallen is het alleen maar goed dat degenen die hem liefhebben er vanaf weten, zodat hij een groter vangnet heeft en als er iets ergs gebeurd, er snel en adequaat gehandeld kan worden.

          Ik kon, omdat mijn familie het niet wist, doen alsof er niets aan de hand was en mijn masker ophouden. Hierdoor kon ik mijn problemen heel lang ontwijken. Toen iedereen er vanaf wist kon het ontkennen niet meer, en dat heeft me heel veel geholpen.

          Ik zou dus toch, ondanks dat hij het niet wil, zijn ouders informeren. Dat zal hij je waarschijnlijk niet in dank afnemen, maar zijn veiligheid is op dit moment belangrijker dan eventuele boosheid op jouw.

          Er is niet één goede manier om iemand met psychische problemen te helpen. Zeker als het heel complex is. Daar zijn professionals voor, die weten hoe ze ermee om moeten gaan en zijn ouders en eventueel jouw advies kunnen geven. Je kan desnoods de crisislijn bellen van waar hij word behandeld, als je dat weet, GGZ of Lentis bijvoorbeeld. Of anders 113online, voor vragen over wat je nu het beste kan doen. Die zijn 's nachts bereikbaar.

          Birdie60

          Berichten: 8397
          Geregistreerd: 16-06-07
          Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

          Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 07:50

          Heel veel sterkte TS, ben benieuwd hoe het afloopt.

          RubyRed

          Berichten: 2421
          Geregistreerd: 05-07-10
          Woonplaats: Rosmalen

          Re: Wat te doen goede vriend gestopt met antipsychotica

          Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:25

          Ik heb zelf last van psychoses en het is echt belangrijk dat je hulp inschakelt als je een psychose vermoedt. Dit kan bijvoorbeeld via de huisarts(enpost). Veel sterkte!

          Voer geen oorlog, voer de eendjes.


          Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

          Wie is er online

          Gebruikers op dit forum: bellizdej, GoogleAdsense, Huertecilla, IMAY1990, Kaetibangsi, lonimma, Sellyxx, WendyShet en 102 bezoekers

          cron