Vaste avonddienst, partner alleen thuis!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Vaste avonddienst, partner alleen thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 11:40

Hoi bokkers,

Ik zit met een dilemma en weet niet zo goed wat te doen.
Mijn vriend en ik zijn al 11 jaar samen, we wonen nu ook alweer bijna 6 jaar samen.

Zelf ben ik werkzaam in de zorg, hij werkt in de interieurbouw op kantoor en heeft dus kantoor tijden.

Wat mij op breekt zijn de wisselende diensten ( dagdiensten, avonddiensten, soms een gebroken dienst, of dan weer avonddienst en de dag daarna een dagdienst).
Nu bestaat er de mogelijkheid om vaste avonddienst te worden, je draait dan alleen avonddiensten alleen geen vaste dagen uiteraard.

Mijn vriend vind dit (logisch) minder leuk, want we zullen elkaar minder zien....
Ik werk 24 uur per week, in de praktijk zou je dus uit komen op de ene week 3 avonddiensten en de andere week 4 avonddiensten.

De avonddiensten zelf vind ik ook erg leuk, toch een andere sfeer etc.

Hoe dan ook, wat nu? Want ik wil mijn vriend niet voorbij lopen hier in, maar ook zeker niet mezelf...

Wat zouden jullie doen?

Liefs

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Re: Vaste avonddienst, partner alleen thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:42

Uit eindelijk moet je doen waar jij je fijn bij voelt.
3 of 4 dagen valt wel mee, maar snap ook wel dat het jammer is voor je vriend dat als hij thuis komt er helemaal niemand is.
Je leeft dan toch een beetje naast elkaar, dus als je de keuze neemt om het te doen zou ik daar wel op letten.

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:44

Doen! Het zijn maar 3 (of 4) avonden. Je houdt het weekend en de andere avonden over om samen dingen te doen. En omdat het jou minder op gaat breken zul je dan waarschijnlijk ook meer energie hebben om dingen samen te doen.
Misschien kan hij de avonden dat jij weg bent besteden aan sporten of andere hobby's? Dan hoeft dat ook niet op de dagen dat jij er wél bent.
Het zal best even wennen zijn, maar uiteindelijk denk ik dat daar een prima werkende invulling aan te geven is :j

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:45

ik snap beide standpunten. is het een optie om dit een half jaar uit te proberen?

roadracer, de weekenden hou je niet helemaal vrij. als zij een avonddienst moet draaien op zaterdag, hou je maar een ochtend over immers. Ik ga er vanuit dat een avonddienst om 3 uur start.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:48

Ik werk zelf ook in de zorg, ik zou het ideaal vinden! En die ochtend over in het weekend is prima mee te leven hoor, ik heb liever late dienst in het weekend als een dagdienst (heb sowieso liever late dienst), want als ik dan thuis kom ben ik "af" en doe ik niks meer. In de ochtend ga ik nog boodschappen doen, paardrijden, huis poetsen....

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:51

Zou je dan niet kunnen plannen dat je die andere avonden echt voor elkaar vrij houdt?
Het gaat tenslotte maar om 3 avonden. Als je nu met wisselende diensten zit heb je toch ook dagen dat je elkaar minder ziet?

Maar denk dat er genoeg stellen zijn die elkaar minder zien omdat als je een dagbaan heb je al je sociale afspraken (en paard) in de avond plant.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:53

Ik zou het ook absoluut doen!! Niets is zo goed voor je lichaam (en geest) als regelmatige werktijden!
Neem niet aan dat jullie nu 7 avonden in de week alles samen doen?! Dan zou hij zoals iemand al eerder zij, de avonden dat jij werkt kunnen gaan sporten/met vrienden afspreken o.i.d.

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:54

Wat zijn nu 3-4 avonden? Ik neem aan dat je nu ook geen 7 dagen in de week in de avond thuis bent. Misschien dat hij een hobby kan zoeken of sporten oid?

Ik zou ervoor gaan aangezien jij de avonden fijn vind om te werken.

Alja

Berichten: 25592
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Vaste avonddienst, partner alleen thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:56

ik heb voor dezelfde keuze gestaan toen ik een partner had en ik heb het wel gedaan :)
relatie is nu wel over :+

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:57

Omdat je geen fulltimer bent zou ik het zeker doen.

Dat is echt wel goed te doen.
Maar dat is natuurlijk ook wat je gewend bent.

Zo had ik op een gegeven moment van een 4 weken rooster 3 volle weekenden avonddienst.
Dus vrijdag, zaterdag en zondag.
Mijn vriend werkt 2 ploegen. Om de week vroeg dan laat, met de vroege ook zaterdag.
Dan waren er echt weken dat we echt niets meer sociaals konden doen.

Maar er zullen ook vast mensen zijn die daar geen moeite mee hebben.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:59

Als dit mijn keuze was zou ik het sowieso doen. Niet met mijn huidige werk want ik heb een hekel aan de avonddiensten hier maar toch :')

Ik doe 's ochtends zo veel meer dan 's avonds. Als ik om 5 uur opsta om te gaan werken en dan om half 4 thuis ben heb ik "niks" meer tot het avondeten, en daarna ben ik moe, lui en heb ik nergens meer zin in.
Terwijl als ik avonddienst heb, sta ik om 9 uur op(soms later of vroeger), ga rustig ontbijten, naar mijn paard, boodschappen doen, huis opruimen etc en dan ga ik werken. Ik ben sowieso echt geen ochtendmens dus die keuze is al makkelijk.

Ik snap dat het voor je partner minder fijn is, maar zoals eerder genoemd kan hij toch dingen "doen" als jij weg bent 's avonds? Des te meer tijd hebben jullie samen op de avonden dat je wel vrij bent.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 12:02

We zijn beide best wel huismussen, dus vaak zijn we in de avonden gewoon thuis.
En natuurlijk lopen we in de avond samen een ronde met de hond.

Op de woensdagen werkt hij zelf langer, dan is hij pas rond 20:00u thuis.
Gemiddeld genomen heb ik nu 1 avonddienst per week, deze week toevallig wel weer 2 avonddiensten ( vanavond & zondag avond ).

Ik snap zijn punt ook heel goed, voor hem voelt het nu alsof ik liever in de avonden ga werken, dan dat ik bij hem ben.
Uiteraard is dit niet zo, want ik ben ook liever bij degene van wie ik hou, maar er zal ook gewerkt moeten worden, en dat moet ook gewoon vol te houden zijn.

Wellicht is het uitproberen van alleen avonddienst ook nog een optie, ik ben momenteel in contact met de planner en kan dat eens voorstellen.

MuSLi

Berichten: 5241
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:07

Ik denk dat het ook wel een beetje en kwestie van gewenning is.
Dus dat uitproberen lijkt mij zeker een goede oplossing, als dat mogelijk is natuurlijk :j
Als jullie de andere avonden gewoon lekker samen doorbrengen, moet dat goedkomen!
En als je jezelf beter voelt in de avonddiensten, zal dat voor hem ook fijn zijn, een blije vriendin..

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:11

Ik zou hierin toch voor mezelf kiezen, want kan zelf slecht tegen een structuur die me tegenwerkt. En die avonden die dan wel samen overblijven zijn dan ook leuker in plaats van dat ik als een vaatdoek op de bank hang.

Wel bespreken met je vriend uiteraard. Hoe zou hij ze idealiter verdeeld zien? In een week waarin je er 4 hebt, bijvoorbeeld alles achter elkaar of 2 dagen werken en dan weer een avond thuis en dan weer 2 dagen werken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Vaste avonddienst, partner alleen thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:12

Dat moet ook maar kunnen in de planning, zelf beslissen of je ze achter elkaar werkt of niet.
Ik had daar nooit zeggenschap op.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:14

Jeetje, vriend vindt dit niet leuk? Kan hij geen hobby zoeken? Echt niet bot bedoeld hoor maar kom op. 3 avonden per week jezelf vermaken is toch echt niet moeilijk. Ik weet niet beter dan 's avonds alleen te zijn en ik vind het heerlijk. Paarden tutten, kat aaien, honden wandelen, boekje lezen, tv kijken, puzzelen etc. etc. etc. etc. ik kom altijd tijd te kort.

Gewoon doen dus! Scheelt jou een hoop.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:15

Is het voor hem geen optie om bv 's morgens wat later te starten op de dagen dat jij avonddienst hebt zodat jullie 's morgens eventueel nog een toertje met de hond kunnen doen en gezellig samen ontbijten? Dan verplaats je het moment samen gewoon van de avond naar de ochtend.

Luckymoon

Berichten: 391
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Elst, Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:16

Ik werk altijd overdag, op maandag tot en met woensdag vanuit huis en op donderdag/vrijdag op kantoor in Nederland (ben dan dus 2 dagen/1 nacht weg van huis).

Mijn vriend werkt sinds september 2016 5 avonden in de week van 16 tot 00 uur...waarvan 2 keer per maand een zaterdag.
Ik slaap al als hij rond 00:30 thuiskomt.

Is dit heel gezellig? Nee, want je loopt toch wel redelijk langs elkaar op...we eten vaak zelfs niet samen.
Is dit praktisch? Ja, want de zorg voor onze honden en paardjes kunnen we zo heel goed verdelen.
Is dit fijn? Ja, want wij vinden het allebei ook wel fijn om soms even alleen op de bank te zitten ;)

Wij doen dit zo toch alweer een goed half jaar en ja, het is soms schipperen om "tijd samen" te vinden, maar praktisch gezien levert het ons zoveel voordelen op ( ook avondtoeslag financieel gezien) dat we het eigenlijk allebei goed vinden zo.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:18

Ik werk 32 uur en draai alleen late diensten (ik ga om 13.30 van huis en kom dan om 00.15 weer thuis). Ik vind het heerlijk! Ik kan een dagplanning maken en ben 3 van de 7 avonden gewoon thuis. Voor mijn gezin brengt het ook een stukje rust en zekerheid.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Vaste avonddienst, partner alleen thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:39

Ik zou er geen moeite mee hebben, maar ondanks dat ik samenwoon met mijn vriend zie ik hem ivm zijn werk ook alleen maar het weekend.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 13:42

Heb net even met de planner gesproken.
Ik begrijp dat uit proberen lastig wordt, omdat je in principe aan routes gekoppeld zit, doordat ik alleen avonden zou gaan werken, betekent het dat andere collega's aan die route moeten worden gekoppeld.
Dat is in principe niet erg, maar wel " vervelend " denk ik als het nadien toch geen succes blijkt te zijn en ik weer terug wil naar het oude.

Er komt dus een hoop " geschuif " bij kijken zeg maar.

Ze had zelf nog het voorstel om bijvoorbeeld 2 avonddiensten per week te draaien, en de de rest overdag.
Dat zou betekenen 10uur overdag werken die week.....
Die worden dan door middel van 4 uurs diensten ingevuld ( of soms 9 uurs diensten )

Hmm ...
Wel super bedankt in elk geval voor jullie reacties.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:48

Het hangt ook van je andere avonden af. Ben je dan wel thuis?

Wij zien elkaar soms ook maar één avond per week. Ik zit met de paarden en hij spreekt her en der af om te eten. We proberen dat tegelijk te plannen, maar meestal lukt dat niet altijd. Belangrijker vind ik dan dat we die avond echt voor elkaar hebben en gewoon lekker kunnen relaxen.

Het hangt ook af of hij wat te doen heeft of niet. Als hij elke avond thuis is en verder geen activiteiten heeft, dan lijkt mij het ook niet zo leuk voor hem. Of jij daardoor je planning moet gaan aanpassen is natuurlijk wel de vraag.

Ik zou de avonddiensten serieus overwegen (misschien kan hij langer doorwerken door de week en dan een dag/middag vrij nemen?). Dit geeft jezelf ook meer rust en ritme.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:55

Ik zou ook gewoon die avonddiensten aannemen hoor. 2 avonddiensten en dan nog 10 uur overdag in 4 uursdiensten = nog eens drie dagen overdag.
Ben je zeker 5 dagen per week onder de pannen, bij vaste avonddiensten is het maximaal 4 dagen per week. Je vriend zal zich wel redden en het is fijner als je meer energie over hebt op je vrije dagen.

Wij wonen samen, maar een ganse tijd had ik de maandagavond les en de dinsdag hondenschool , hij gaat de donderdag gaan werken aan auto's met vrienden.

Momenteel is hij praktisch elke avond weg voor zijn werk en zien we elkaar misschien een avond doordeweeks, ik heb daar absoluut geen probleem mee :+

cissi

Berichten: 804
Geregistreerd: 16-07-06

Re: Vaste avonddienst, partner alleen thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:01

Ik zou het ook doen. Ik vind structuur erg fijn en zou niet tegen die wisselende diensten kunnen. En die 3 a 4 avonden niet samen zijn went ook wel. Hij kan dan zijn eigen ding doen en de overige avonden zijn voor jullie samen. Ik zou het ideaal vinden!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Vaste avonddienst, partner alleen thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:05

Ik zou het ook zeker doen, het is een kwestie van wennen. In mijn vorige relatie werkten wij beiden kantoortijden en dus iedere avond samen. Mijn huidige partner is kok, we zijn dus maar 2 of hooguit 3 avonden samen. Dat was enorm wennen maar nu het gewend is, vind ik het best lekker eerlijk gezegd. Die avonden plan ik iets voor mezelf, bijvoorbeeld sporten of met vrienden/familie, of net even dat tv programma kijken wat hij niet leuk vind. Ik denk dat je partner eraan moet wennen maar misschien ziet hij daarna ook in dat het best fijn kan zijn ook :) en voor jou lijkt het me sowieso prettiger!