mencursus volgen om soms een aanspanning te kunnen huren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pjer
Berichten: 1577
Geregistreerd: 18-03-05

mencursus volgen om soms een aanspanning te kunnen huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 11:18

Na een heel leuke huifkar vakantie afgelopen zomer, wil ik toch vaker met paarden bezig zijn. Het rijden is iets waar ik langzaam weer naar aan het kijken ben. (zo'n 20 jaar niet gereden)
Maar wat ik ook een paar keer heb gezien is de mogelijkheid om een paard en marathon wagen te huren als je een menbewijs hebt.
Nou ben ik in het verleden al een aantal keer opzoek geweest naar menles maar dat kon toen vrijwel nergens met een leenpaard. Ik heb een aantal jaar terug via bokt een heel gave menles gewonnen, maar dat bedrijf is er mee gestopt helaas.

Inmiddels heb ik wel een paar stallen gevonden die een mencursus voor het menbewijs organiseren met gebruik van hun paard en koets. Gemiddeld zitten die kosten rond de 650 euro. een flinke uitgave dus om tzt een paar keer per jaar een ritje met gehuurde aanspanning te doen. Ik heb namelijk geen eigen paard of verzorgpaard en hoewel ik het graag zou willen, is de kans klein dat dat paard er ooit gaat komen. Ik woon in almere en de uitrij mogelijkheden hier zijn belabberd.

Ik twijfel nu dus nog een beetje wat te doen. Voor huur heb je echt een menbewijs nodig, maar zijn er misschien ook nog goedkopere opties/cursussen?
en moet je dat menbewijs nou ieder jaar verlengen/betalen?

of moet ik het toch houden bij af en toe buitenritjes op het paard, waarbij manlief dan vast niet altijd mee wil en ik alleen op stap moet (geen probleem maar wel minder gezellig)

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: mencursus volgen om soms een aanspanning te kunnen huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:21

er zullen vast mogenlijkheden zijn waarbij je onder begeleiding alsnog paard met kar kan huuren, maar het menbewijs is om aan te tonen dat je het kunt, een cursus is leuk maar betekent niet altijd gelijk dat je het kunt, en met zo'n karretje kan altijd heel wat fout gaan, je zou kunnen proberen om zo'n bedrijf te bellen en af te spreken dat als jij een aantal cursus volgt je zonder menbewijs mag huren, maar meestal krijgen bedrijven daar problemen mee kwa verzekering enzo.. maar vragen staat vrij natuurlijk :)

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:26

http://www.stalhouderijhetzwartepaard.n ... menbewijs/
Hier kan je heel goed leskrijgen en zijn er heel veel mogelijkheden. De lessen zin heel interessanten uitgebreid en de uitrijmogelijkheden top.
60km vanaf almere, maar misschieneen leuke vakantie weekje aan koppelen.

pjer
Berichten: 1577
Geregistreerd: 18-03-05

Re: mencursus volgen om soms een aanspanning te kunnen huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 11:39

Dank voor de tips! Ik vind het inderdaad niet zo'n probleem om er een stuk voor te rijden, het is meer dat de frequentie waarmee ik later zelf op stap ga niet zo hoog is waardoor ik me afvraag of het het waard is.

Ik ben er zeker wel van overtuigd dat een cursus voor de veiligheid noodzakelijk is.
Toen met die huifkarvakantie ging op zich prima maar wel een doodbraaf paard. en alsnog wel een paar spannende momentjes gehad omdat je gewoon niet weet hoe iets handiger kan. (300 meter nodig om paard tot stilstand te krijgen etc)

Ik heb nu 2 bedrijven in mijn regio gevonden die les geven, de kosten zijn het zelfde, de 1 verpakt het in 18 lessen en de ander in 7.. nou weet ik de verdere details nog niet, ben gewoon nog opzoek.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:33

Bert Brans geeft ook cursussen. Vond hem toen een goede prijs hanteren.

pjer
Berichten: 1577
Geregistreerd: 18-03-05

Re: mencursus volgen om soms een aanspanning te kunnen huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 00:27

Inmiddels nog een paar goede tips gehad, komende week maar eens rondbellen en dan gaan verzinnen wat ik ga doen.
Ik heb er wel heel veel zin in :-)

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 01:08

Ik heb oorspronkelijk altijd alleen maar gereden onder het zadel tot voorkort. Ik wilde als toekomst optie leren mennen en mijn paard laten beleren voor de kar. Paard heeft een wat holle rug en mocht er ooit wat klachten ontstaan kunnen we nog gaan mennen was het idee. Zo doende kwam ik uit bij Stal Hulkjesteijn mijn paard is daar beleerd, ze betrekken je ook bij dat proces. Maar ben toen ook daar meteen begonnen met de mencursus. Je leert er extreem veel van! Toevallig aankomende zondag het examen! Ben blij dat ik het toch wel gedaan heb, je leert echt de handigheidjes en de dingen waar je op moet lessen. Op deze stalling is het sowieso mogelijk om lessen te doen met paarden van stal maar misschien ook wel ritjes buiten, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Moet wel zeggen dat bij mij en alle andere mencursus cursisten het menvirus flink er in is gekomen. We blijven allemaal mennen, ik men nog elke week en we vinden het allemaal super leuk! Dus een plek dichterbij was wel fijn ook voor de mencursus!! Ik woon toevallig ook in almere en heb mijn paard nu dan ook in pension staan daar.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: mencursus volgen om soms een aanspanning te kunnen huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 01:25

Je zou eens bij Wito langs kunnen gaan (bij de Eemhof, Stal Hulkesteijn)

Hij verhuurt niet zomaar aanspanningen (en terecht, levensgevaarlijk met alleen een menbewijsje...) Maar als ze je kennen en je daar je menbewijs hebt gehaald zullen er misschien wel mogelijkheden zijn.

En ik denk echt niet dat het zonde is van je geld, je wilt toch weer met paarden bezig zijn? dan is menlessen en menbewijs halen toch perfect?

pjer
Berichten: 1577
Geregistreerd: 18-03-05

Re: mencursus volgen om soms een aanspanning te kunnen huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 11:22

Stal hulkesteijn heeft binnenkort een info avond over de mencursus, dus daar ga ik sowieso heen. Ik ben benieuwd!

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:21

pjer schreef:
Stal hulkesteijn heeft binnenkort een info avond over de mencursus, dus daar ga ik sowieso heen. Ik ben benieuwd!

Gezellig!! Ik ben er vandaag geslaagd voor het menbewijs :) Echt een hele fijne plek voor de cursus. Ik sta er ook in pension met mijn paardje.

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:06

beste ts
als je het wilt proberen om te kijken of het wat voor je is het mennen dan kun je wel een paar keer met mij mee
ik rij enkel , dubbel en vier span en woon in hilversum

Myrtheaben

Berichten: 81
Geregistreerd: 17-01-17
Woonplaats: Rijkevoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:13

Op equicentrum sprongvooruit zgeven ze mencursus

KittyDylan

Berichten: 8884
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: mencursus volgen om soms een aanspanning te kunnen huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:15

Waar we je ongeveer? Wij gaan dit jaar een cursus voor het menbewijs doen bij Menvereniging Peel en Maas. Ongeveer 300 euro voor enkelspan.

MCSchout

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:21

pjer schreef:
Inmiddels heb ik wel een paar stallen gevonden die een mencursus voor het menbewijs organiseren met gebruik van hun paard en koets. Gemiddeld zitten die kosten rond de 650 euro. een flinke uitgave dus om tzt een paar keer per jaar een ritje met gehuurde aanspanning te doen. Ik heb namelijk geen eigen paard of verzorgpaard en hoewel ik het graag zou willen, is de kans klein dat dat paard er ooit gaat komen. Ik woon in almere en de uitrij mogelijkheden hier zijn belabberd.

Ik twijfel nu dus nog een beetje wat te doen. Voor huur heb je echt een menbewijs nodig, maar zijn er misschien ook nog goedkopere opties/cursussen?
en moet je dat menbewijs nou ieder jaar verlengen/betalen?


Menbewijs jaarlijks betalen is afhankelijk of je hem haalt bij de KNHS of de SRR. Bij de KNHS betaal je voor je lidmaatschap 20 euro per jaar. Bij de SRR is het een eenmalig bedrag van het examen en vervolgens blijft deze levenslang geldig. Bij onze vereniging de Paardengroep in Wageningen organiseren we het examen via de SRR omdat wij daar prettige ervaringen mee hebben.

Bij onze vereniging rijden we lessen met de aanspanning van de vereniging. De paardengroep heeft haar eigen paard en het leuke is dus dat leden met een menbewijs zelf met de aanspanning op pad mogen. (zitten wel een paar regels aan om de veiligheid te waarborgen maar in principe kunnen leden bij ons gewoon met paard er op uit zonder hoge kosten van het huren)

pjer
Berichten: 1577
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 17:02

@Daphneeeej Gefeliciteerd!
Ik had ook een foto gezien op hun facebook.

Peel en maas en wageningen hebben zeker een prettig tarief, dus ik heb er wel naar gekeken. Helaas is peel en maas me echt te ver. Wageningen is al ruim een uur met de auto, maar is wel vlak bij mijn ouders (in rhenen). Ik zelf woon dus in Almere-stad.

In een eerder zoektocht ben ik ook wel eens cursussen van 1 heel intensieve week tegen gekomen, en hoewel ik daar ook wel wat in zie denk ik dat het juist ook wat langer er overdoen ook zo zijn voordelen heeft (diverse weersomstandigheden trotseren bijvoorbeeld).

Ik ben er dus nog niet helemaal over uit, maar ik ben erg benieuwd naar die info avond en tot die tijd zoek ik nog even verder om dan een goede beslissing te kunnen maken.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: mencursus volgen om soms een aanspanning te kunnen huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 17:09

Ik zie dat je vanuit Almere komt. Misschien is dan Sequoia Stables in Ermelo aan te raden voor je. Deze manege geeft tegenwoordig menles en naar wat ik begreep gaan ze menbewijs examens doen als ze er genoeg mensen voor kunnen trekken (al heb ik ze er al even niet meer over gehoord)
Is vanuit Almere een kleine 35 minuutjes te rijden (ikzelf kom daar ook en ik kom vanuit Lelystad)