Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-17 09:57

Vorige zomer was mijn merrie meer dan een maand lang extreem hengstig. Zo hengstig heb ik haar nog nooit mee gemaakt maar wat ik wel weet is dat ik dit nooit weer wil mee maken.... Met rijden was ze niet handelbaar, trappen onder het zadel naar andere paarden (wat ze nog nooit heeft gedaan OZ) enorm kijkerig, extreem gevoelig en bij het minste gering weg sputten. Aan de hand was het beter maar ook niet super.

Ze stond altijd met een ruin die niets bij haar deed, maar de nieuwe groep, met 2 merrie's 3 ruinen, pikte 1 ruin haar op en nam zijn tijd helaas.. heb mijn merrie er toen uitgehaald tot ze hengstig af was, ze werd beschadigd.

Dus.... Ik ben opzoek naar iets waar ik eind feb mee wil beginnen om te geven om haar hengstigheid te onderdrukken en zodat ze niet zo last van der zelf heeft.

iemand ervaring met 1 van deze 3 suplementen?

Puur Hypersex
https://www.horsefitshop.nl/type-paard/ ... 11662.html

Puur Brons
https://www.horsefitshop.nl/type-paard/ ... 12226.html

Phytonics Hormone
https://www.horsefitshop.nl/type-paard/ ... 13084.html

Of heeft iemand anders ergens ervaring mee wat duidelijk werkte?
Ik heb Moody Mix van de paardendrogist gevoerd, dat at ze na 2 weken niet meer en werkte ook niet.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

[o]


juval

Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:00

misschien zou je de dierenarts eens kunnen laten checken of alles wel in orde is. of ze geen cystes heeft oid.. ik heb wel eens gehoord dat ze daar ook heftig op kunnen reageren.

ik heb geen ervaring met deze supplementen verder.

(misschien overwegen om haar een keer te laten dekken? )

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-17 10:05

juval schreef:
misschien zou je de dierenarts eens kunnen laten checken of alles wel in orde is. of ze geen cystes heeft oid.. ik heb wel eens gehoord dat ze daar ook heftig op kunnen reageren.

ik heb geen ervaring met deze supplementen verder.

(misschien overwegen om haar een keer te laten dekken? )


Ik denk en gok (heb geen röntgen ogen hoor) dat er niets mis met haar is. Het was echt in het voorjaar en ze is daarna gewoon weer hengstig geweest, vorige week nog, en merkte niets aan haar gedrag. Zelfde als altijd, beetje drammerig tegen het been maar eenmaal daar het zelfde fijne paard als altijd.

Maar, ik neem het zeker mee als het dit keer weer zo extreem is! Dankje, fijn dat je mee denkt.

Dekken, ik zat er ook over te denken en zou toevallig heel graag een veulen van der willen maar daar wisselen onze meningen nog wat over (ouders) áls het gebeurt, dan pas over 2/3 jaar...

[o]

The_Cat

Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:07

Vriendin van me gebruikt dit:

https://degroeneos.nl/product/provarium-breeding/

en ze gebruikt het geloof ik zoals de pil. 3 weken dit product, weekje niets, dan weer 3 weken. Werkt goed en haar merrie is sindsdien veel beter handelbaar en staat niet meer constant hengstig :)


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Kaatje_S

Berichten: 1003
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:14

Mijn paarden staan in een gemengde kudde en dat waren de merries om de haverklap hengstig. Ze krijgen nu de druppels van phytonics en tot nu toe is er geen hengstigheid meer geweest.

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:15

Monnikspeper.

Heb t n jaartje gebruikt.
Staat nu in de kast niks te doen.
Bleken spierproblemen te zijn.
Na één goede fysio was het probleem verholpen.

Mijn tip?
Oorzaak achterhalen.
Cystes kan.
Hormonaal disbalans door slecht werkende organen kan.
Kanker kan.
Zelfs vastzittende spieren kan.

Vind dat mensen té makkelijk naar middeltjes grijpen

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:19

Merrie eerste laten scannen alvorens je naar middelen gaat grijpen. Kost €10 a €15 excl voorrijkosten.

hoogendroog
Berichten: 3271
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:25

De eerste -voor ons mensen duidelijk- waarneembare hengstigheid in het voorjaar wil nog wel eens wat heftiger zijn dan die daar na komen. De laatste hengstigheid wil ook nog wel eens zwaarder zijn, alsof de natuur dan nog een laatste poging doet tot voortplanting. Overigens is het een fabel dat merries niet hengstig zijn in de winter. De een wel en de ander laat niets zien. Hier zijn de lege merries 's winters ook gewoon hengstig en da's mooi makkelijk voor ons als fokkers. Maakt de cyclus mooi inzichtelijk.


PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-17 10:25

maralyn schreef:
Monnikspeper.

Heb t n jaartje gebruikt.
Staat nu in de kast niks te doen.
Bleken spierproblemen te zijn.
Na één goede fysio was het probleem verholpen.

Mijn tip?
Oorzaak achterhalen.
Cystes kan.
Hormonaal disbalans door slecht werkende organen kan.
Kanker kan.
Zelfs vastzittende spieren kan.

Vind dat mensen té makkelijk naar middeltjes grijpen



Wat ik dan wel raar vind, stel: er is iets mis met haar huishouding, door de punten die jij opnoemt. Waarom was het dan alleen in die periode en in de winter etc niet? Waarom was ze vorige week dan niet onhandelbaar? Immers komt de lente er weer aan.

Prosecco schreef:
Merrie eerste laten scannen alvorens je naar middelen gaat grijpen. Kost €10 a €15 excl voorrijkosten.

Scannen, waarop? Voor de cystes?
Laatst bijgewerkt door PanamaD op 15-02-17 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-17 10:27

hoogendroog schreef:
De eerste -voor ons mensen duidelijk- waarneembare hengstigheid in het voorjaar wil nog wel eens wat heftiger zijn dan die daar na komen. De laatste hengstigheid wil ook nog wel eens zwaarder zijn, alsof de natuur dan nog een laatste poging doet tot voortplanting. Overigens is het een fabel dat merries niet hengstig zijn in de winter. De een wel en de ander laat niets zien. Hier zijn de lege merries 's winters ook gewoon hengstig en da's mooi makkelijk voor ons als fokkers. Maakt de cyclus mooi inzichtelijk.

Ze is ook zeker hengstig in de winter (gelukkig). Maar gelukkig niet zo extreem als vorige lente/zomer (mei). Paard is 14, nog niet jong voor de laatste hengstigheid?

[o]

hoogendroog
Berichten: 3271
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:33

De laatste hengstigheid in het seizoen bedoel ik.

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:34

Waarom niet uitsluiten ipv onderdrukken?

Hier was het winter óók erger dan zomer. Beetje kou op de spieren en mis...

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-17 10:35

hoogendroog schreef:
De laatste hengstigheid in het seizoen bedoel ik.

Sorry, had ik je verkeerd gegrepen. Duidelijk!


Kaatje_S schreef:
Mijn paarden staan in een gemengde kudde en dat waren de merries om de haverklap hengstig. Ze krijgen nu de druppels van phytonics en tot nu toe is er geen hengstigheid meer geweest.

Klinkt goed...

[o]

Kaatje_S

Berichten: 1003
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:41

Wat wij als 'normale cyclus' beschouwen is vaak helemaal niet normaal (heb ik ook onlangs pas geleerd).
In de natuur wordt een merrie hengstig op het moment dat het goed is om 11 maanden daarna een veulentje te krijgen. In deze periode kan dat best vaak/heftig zijn, maar daarna wordt ze dan niet meer hengstig, tot het volgende moment dat het weer wel gunstig is.

Uiteraard houden wij onze paarden niet natuurlijk en zijn er allerlei invloeden (licht, voeding, huisvesting, etc.) waardoor veel merries het gehele jaar door hengstig worden, al dan niet regelmatig of wat wij dus onder 'normaal' verstaan. Dachten wij ook, we vertelden namelijk dat de merries 'gewoon' om de x aantal weken hengstig werden. Dat 'normale' werd gelijk even de kop ingedrukt :+

Omdat er door de ruinen ook werd gedekt tijdens een hengstigheid zetten we de dames en heren steeds apart, maar dat was toch wel steeds een dingetje. Dus erg fijn dat dat nu niet meer hoeft!

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:45

PanamaD schreef:
Scannen, waarop? Voor de cystes?



Als je je probleem aan de DA voorlegt zal scannen waarschijnlijk een van de eerste dingen zijn die ze willen doen, en waarom? Nou omdat ze daarvoor doorgeleerd hebben, dat hoef je ze niet te vertellen ;)

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:46

Ik heb mijn merrie een tijd pulsatilla korrels gegeven. Kleine korreltjes door het voer. Werkte prima.

Laten dekken werkte uiteraard ook prima, alleen toen het veulen geboren was begon het feest weer opnieuw. Ze wordt echt ontzettend hengstig, staat de hele dag "op haar hurken".

Ze is overigens gezond en de korrels ben ik destijds gaan geven op raad van de osteopaat.

~Turbohoof Solutions ~

hoogendroog
Berichten: 3271
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:32

Kaatje_S schreef:
Wat wij als 'normale cyclus' beschouwen is vaak helemaal niet normaal (heb ik ook onlangs pas geleerd).
In de natuur wordt een merrie hengstig op het moment dat het goed is om 11 maanden daarna een veulentje te krijgen. In deze periode kan dat best vaak/heftig zijn, maar daarna wordt ze dan niet meer hengstig, tot het volgende moment dat het weer wel gunstig is.

Uiteraard houden wij onze paarden niet natuurlijk en zijn er allerlei invloeden (licht, voeding, huisvesting, etc.) waardoor veel merries het gehele jaar door hengstig worden, al dan niet regelmatig of wat wij dus onder 'normaal' verstaan. Dachten wij ook, we vertelden namelijk dat de merries 'gewoon' om de x aantal weken hengstig werden. Dat 'normale' werd gelijk even de kop ingedrukt :+

Omdat er door de ruinen ook werd gedekt tijdens een hengstigheid zetten we de dames en heren steeds apart, maar dat was toch wel steeds een dingetje. Dus erg fijn dat dat nu niet meer hoeft!


Eerst vertel je dit ietwat bijzondere verhaal en vervolgens haal je het onderuit door te vertellen dat je paarden niet meer hengstig worden omdat je ze druppels geeft....en dit verhaal is je zeker verteld door, laat me eens raden... je holistisch osteopaat?
Een merrie hengst in de natuur zo lang ze niet drachtig is in het seizoen. Wordt ze gedekt en neemt ze niet op, hengst ze vervolgens weer enz. enz (totdat het seizoen over is). Van enkele dicht bij oerpaard staande rassen is wel bekend dat de merries kunnen hengsten zodra er een hengst in de buurt komt/is.

Diddykong

Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:57

Kaatje_S schreef:
Wat wij als 'normale cyclus' beschouwen is vaak helemaal niet normaal (heb ik ook onlangs pas geleerd).
In de natuur wordt een merrie hengstig op het moment dat het goed is om 11 maanden daarna een veulentje te krijgen. In deze periode kan dat best vaak/heftig zijn, maar daarna wordt ze dan niet meer hengstig, tot het volgende moment dat het weer wel gunstig is.

Uiteraard houden wij onze paarden niet natuurlijk en zijn er allerlei invloeden (licht, voeding, huisvesting, etc.) waardoor veel merries het gehele jaar door hengstig worden, al dan niet regelmatig of wat wij dus onder 'normaal' verstaan. Dachten wij ook, we vertelden namelijk dat de merries 'gewoon' om de x aantal weken hengstig werden. Dat 'normale' werd gelijk even de kop ingedrukt :+


Komt dat echt door bovenstaande invloeden? Of omdat normaal in de natuur merries gewoon elk jaar drachtig worden. Ik denk dat de hengst de grootste invloed is hier ;)

Om op de vraag van ts terug te komen, monnikspeper helpt bij veel merries goed. Toevallig bij de mijne niet voldoende helaas. Dit zit in de puur brons. Je kunt ook gewoon monnikspeper bestellen, dat scheelt je de helft ;). Ik denk dat t per merrie verschilt wat werkt, even uitproberen waar die van jou het beste op doet. Ik gebruik nu regumate, maar dat zou ik pas doen als alle andere natuurlijke middelen niet werken.

Zamora98
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-01-17

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:00


missK
Berichten: 813
Geregistreerd: 10-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:18

Ik sluit me aan bij de rest over eventuele check door da.

Verder hele positieve ervaring met HormOne van Phytonics. Bij hele extreme gevallen nog te combineren met Puur Hormoonbalans _/-\o_

Daantjuh88

Berichten: 1724
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:27

Vorige merrie een keer op laten voelen en die had de eierstokken verkleefd, waardoor ze zo heftig reageerde als ze hengstig was. Dit hebben ze d.m.v opvoelen en 'frummelen' opgerekt en toen ging het een heel stuk beter

GWR
Berichten: 801
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:32

Mijn merrie stond op Puur Brons, maar zij had alleen last van haar hengstigheid in de zin van futloos en met vlagen koliekerig (ofwel buikpijnen, rollen, flehmen, zweten) etc.. Dus niet het onhandelbaar/trappen/schrikkerig ed.
Het haalde het scherpe randje er wel een beetje af, maar het zorgt niet dat ze helemaal niet meer hengstig is oid... Ik merkte het echter wel zodra ik ermee stopte, dus ze kreeg het het hele jaar door gewoon..
Heb de andere producten niet geprobeerd dus kan je geen vergelijking geven helaas..
(En ja, bij mij waren medische dingen uitgesloten, voordat bokt weer zeurt...)

Reggledoos
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-07

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:36

Ik volg even. Mijn merrie heeft ook extreme klachten

Kaatje_S

Berichten: 1003
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:39

hoogendroog schreef:
Kaatje_S schreef:
Wat wij als 'normale cyclus' beschouwen is vaak helemaal niet normaal (heb ik ook onlangs pas geleerd).
In de natuur wordt een merrie hengstig op het moment dat het goed is om 11 maanden daarna een veulentje te krijgen. In deze periode kan dat best vaak/heftig zijn, maar daarna wordt ze dan niet meer hengstig, tot het volgende moment dat het weer wel gunstig is.

Uiteraard houden wij onze paarden niet natuurlijk en zijn er allerlei invloeden (licht, voeding, huisvesting, etc.) waardoor veel merries het gehele jaar door hengstig worden, al dan niet regelmatig of wat wij dus onder 'normaal' verstaan. Dachten wij ook, we vertelden namelijk dat de merries 'gewoon' om de x aantal weken hengstig werden. Dat 'normale' werd gelijk even de kop ingedrukt :+

Omdat er door de ruinen ook werd gedekt tijdens een hengstigheid zetten we de dames en heren steeds apart, maar dat was toch wel steeds een dingetje. Dus erg fijn dat dat nu niet meer hoeft!


Eerst vertel je dit ietwat bijzondere verhaal en vervolgens haal je het onderuit door te vertellen dat je paarden niet meer hengstig worden omdat je ze druppels geeft....en dit verhaal is je zeker verteld door, laat me eens raden... je holistisch osteopaat?
Een merrie hengst in de natuur zo lang ze niet drachtig is in het seizoen. Wordt ze gedekt en neemt ze niet op, hengst ze vervolgens weer enz. enz (totdat het seizoen over is). Van enkele dicht bij oerpaard staande rassen is wel bekend dat de merries kunnen hengsten zodra er een hengst in de buurt komt/is.


Ik zeg dus ook dat het in onze kudde niet gaat zoals het hoort te gaan en vandaar de druppels. Oa mijn osteopaat ondersteunt dit verhaal ja en in feite is elke osteopaat holistisch (kijken naar het paard als geheel en niet alleen lokaal behandelen) ;-)

Het tweede deel van je verhaal is eigenlijk net wat ik ook zeg, dus ik snap niet helemaal wat je zo raar aan mijn verhaal vindt? Tenzij jouw seizoen jaar rond doorloopt...

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:41

Ik heb ook een merrie die boem hengstig is nu ze naast een stel ruinen staat..
Eerder stond ze alleen met een merrie.
In het voorjaar is het het ergst..
Was me ook al aan het verdiepen in dat monnikspeper.

Blog: !!Zoessies.nl!! Think positive!
Like ons op facebook ! Zoessies Facebookpage
All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annibel, GrapeshotBot, Hieperdi, IASCrawler, kiki1976, mamabird, Trendiction en 30 bezoekers