Meer VEP is meer ''voemmmmm''???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-01 22:49

In de meeste folders van paardenvoer staat het aantal VEP vermeld. Alleen, hoe weet ik nu of mijn paard er fel van wordt (wat ik dus niet wil!!) Als ik bijv. d folder van Pavo bekijk dan bevat Pavo Stibro (onderhoudsbrok) 760 VEP en Pavo-1 (prestatie) slechts 80 VEP meer, nl. 840 VEP
De felheid zit dus eigenlijk in het ''soort'' energie wat je voert als je begrijpt wat ik bedoel. Maar hoe kom ik daar nu achter welke brok ik juist wel of niet moet hebben?


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 13:56

Veps vind ik een beetje onzinnig (vooral omdat ik er de ballen van begrijp). Ik let altijd op het eiwit gehalte. Hoe meer eiwit, hoe meer spieropbouw, hoe meer vroeeeeemmmm en hoe meer energie zeg maar. Hoe minder eiwit, hoe minder kans op spierbevangenheid, en dat zit ook meestal in het gas. Verder zijn vetten behoorlijke energiebommetjes, als ze tenminste niet in het zwembandje gaan zitten. Vep is geloof ik het totaal energie gehalte, dus vet, eiwit en de hel rompslomp. Denk dat je daarom ook beter naar vet en eiwit kan kijken. Het fijne weet ik er ook niet van, wat ik wel weet is dat als je meer muesli gaat voeren je paard opeens meer gas geeft. Muesli's zijn vaak nogal eiwitrijk (ligt er aan welke muesli, ik voer nu Country Mix, en dat is dus van dat gasvoer)..

Laudine

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 18:07

De afkorting VEP staat voor "verteerbare energie paard", meer VEP is niet gelijk meer VOOOEEEEMMMM, dit is ondermeer afhankelijk van de behoefte van je paard (leeftijd, ras, gewicht, arbeid, etc.) Het vitamine, mineralen en eiwitgehalte is daarbij inderdaad ook belangrijk, maar alleen het eiwitgehalte zegt weinig, want niet alle eiwitten die het voer bevat, worden ook daadwerkelijk door het paard verteerd. Meestal wordt daarom ook de afkorting VREP op het label van het voer vermeld en dat staat voor "verteerbaar ruw eiwit paard", hoe dichter de VREP en het eiwitgehalte bij elkaar liggen, hoe beter dus de kwaliteit. Maar teveel eiwit is ook niet goed, want dat moet dan weer door het lichaam worden afgebroken en geeft een extra belasting op nieren en lever. Als je er meer van wilt weten mail me maar, ik heb nl. net een cursus voeding en huisvesting in Deurne gedaan en heb er veel informatie over, kan ik wel kopieren en opsturen als je wilt.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 20:37

heel erg intressant. Ik ga je nu een prive berichtje sturen met daarin mijn adres. Als je het zou wllen opsturen graag.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 22:58

ik dacht dat het Voeder Eenheid Paard betekende of is dat hetzelfde??
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-01 22:27

Goed idee, Marijke. Ik stuur je een mailtje!

Carla
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 17:01

Hoi volgens mij heb je gelijk Gillian.
Ik ben al het hele jaar bezig metschool om van elk soort dier voedereberekeningen te maken. Ik weet zeker dat het Voeder Eenheid Paard is.
Dus Gillian wij hebben gelijk.
Groetjes Carla.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, NikkiB1991, Pova, xHaithi en 52 bezoekers