Mogen we even binnen kijken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Mogen we even binnen kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 16:09

Als 'grote-paarden-ruiter' heb ik niet veel ervaring van mini's. Buiten dat ik er op een beurs wel eens eentje tegen het lijf loop, en me op bokt vergaap aan prachtige foto's dan.

Bij ons op stal heeft iemand een klein shetje in een 'gewone paardenstal' staan, maar het arme ding kan niet over de deur heen kijken. De eigenaresse loste dit vroeger op door de deur open te laten staan, en draden te spannen tussen de deur en het kozijn. Echter, omdat het schuifdeuren zijn leidde dat tot een incidentje waarbij de shet tegen de draden duwde, en klem kwam te zitten tussen de deur die door de spanning op de draden dicht was geschoven. Sinds dien is deze constructie dus (terecht!) niet meer toegestaan.

Wat ik me (mede door dit incident) de laatste tijd dus af vraag is: hoe houden jullie je mini? Ik ben dan vooral nieuwsgierig naar mensen die hun mini's aan huis hebben of in ieder geval zelf de hand hebben gehad in de stalbouw. Heb je je stal zelf op maat gemaakt, of zijn er stallen op deze maat te bestellen? Of heb je simpelweg een volmaatse stal wat aangepast zodat hij geschikt is voor de wat kleinere paardenvriendjes?

Ik ben erg benieuwd!!!

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Mogen we even binnen kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:18

Waar ik mijn paard vroeger had staan, stond ook een kleine shet. Die had z'n eigen stal (op normaal formaat), en in het midden van de deur hadden ze een uitsparing gemaakt waar de pony met z'n hoofd doorheen kon kijken. Zo kon hij dus gewoon lekker rond kijken. Zo'n uitsparing valt ook wel te maken door een soort deurtje in de deur te maken. Dan is het voor grotere paarden ook nog gewoon bruikbaar.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Mogen we even binnen kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:22

Wij hebben stallen met houte planken. Die planken hebben we er in de deur uit gelaten.

Afbeelding

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:24

Mijne hebben een open stal met paddock dus hebben geen last van deuren.
Maar een lage deur is zo gemaakt, je zou een deur in tweeën kunnen zagen horizontaal, net als een boerendeur, alleen lager.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Mogen we even binnen kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:28

Ik zal straks even een foto zoeken. Wij hadden een hele grote paardenstal. Die hebben we in tweeën gedaan door middel van een hek. Aan de ene kant van het hek staan er twee en aan de andere kant één. De ramen kunnen ze niet doorheen kijken i.v.m. hoogte, maar ze kunnen elkaar zien en hebben veel daglicht.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:28

Ik heb mijn 2 pony's (D pony en shetje) in een containerstal. wij hebben deze stallen afgelopen zomer zelf gemaakt. Pony's staan alleen in de winter de nachten in de stal. Ik zal even opzoek naar een foto.

edit; foto gevonden


Afbeelding

DeclanandMe
Berichten: 76
Geregistreerd: 17-04-14

Re: Mogen we even binnen kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:27

We hebben meerdere 'grote' paarden, en we hebben boxen (3x3)met schuifdeur en een vrij toegankelijke paddock (3x6) per box. Ik heb 2 shetlanders in 1 box, buiten kunnen ze de andere zien. Binnen enkel de buurman :-)

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Mogen we even binnen kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:40

Afbeelding

Afbeelding

Zo staan de kleintjes hier, 2 aan de ene kant en 1 aan de andere kant van het hek

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Mogen we even binnen kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:47

Hoewel ik geen mini heb en mijn paard een uitloop heeft, hebben onze stallen wel schuifdeuren en is die van mij eens buiten gesloten geweest omdat de wind de deur had doen dichtwaaien. Wij binden de schuifdeur nu vast zodat hij niet meer dicht kan, is dat geen oplossing?

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:03

Ik heb een Shetlander en sta op pension. Hier zijn 3 'ponystallen'. De maat is hetzelfde als de gewone paardenstallen, maar ze hebben een lage voorkant. Echt ideaal, mijn pony vind dit zoveel leuker dan op de vorige stal waar we stonden. Daar stond hij in een gewone box en keek dus altijd tegen 4 wandjes aan.

Afbeelding

Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Re: Mogen we even binnen kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:14

Mijn pony's staan niet in een "box" maar in een ouderwetse stal. Dicht op met een gewone stal deur. En aan de achterkant een gat dat groot genoeg voor ze is om naar buiten te gaan ze staan nooit opgesloten in de stal en kunnen altijd naar buiten

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:42

Afbeelding
Deze staldeur heb ik op maat laten maken bij een stallenbouwer. Inmiddels is de deur niet meer nodig omdat de pony 24/7 buiten staat met inloopstallen.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:46

SaraViavia schreef:
[ [url=m/gw9hY6.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3hd3ZY.png]Afbeelding[/url] ]

Zo staan de kleintjes hier, 2 aan de ene kant en 1 aan de andere kant van het hek


Ahhh dat schimmeltje <3

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Mogen we even binnen kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:52

Eigenlijk altijd buiten maar als ze op stal gaan gewoon in een normale box.
Dit omdat als ik een van de andere paarden weg haal madam in staat is over zo'n laag deurtje te klauteren.
Wand stel je voor dat een van haar kudde weg gaat :roll:

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:52

Voor mijn Shet heb ik een soort van veredeld tuinhuis. :-)
Afbeelding

Mona14

Berichten: 245
Geregistreerd: 16-11-11
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:17

Ik sta ook op een pensionstal met een Shet met mooie grote stallen.
Maar ook met hoge deuren.
Daar kon Diggle niet overheen kijken. Vaak ging hij stijgeren om iets te kunnen zien.
Dus in overleg met de eigenaar mocht ik de deur verlagen.

Afbeelding
Dit was Diggle's oude deur!

Afbeelding
En dit is Diggle's nieuwe deur!
Die heeft mijn vader voor hem gemaakt.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:16

Wij hebben geen stal die dicht kan. We hebben inloop stal met 2 ingangen.
Waarvan 1 ingang geblokkeerd is voor de Haflinger. Die kan dus alleen de ingang gebruiken aan de rechterkant. Dit hebben we zo gedaan, zodat de Shetlander altijd alleen kan staan in de stal als hij dat wilt. En weg kan gaan voor de Haflinger als hij dat wilt, want de shet staat onder aan de ladder.
Van binnen is de stal ook opgedeeld in 2 stukken. De shet kan de hele stal door, maar de Haflinger niet. We hebben balken gemaakt waar de shet onderdoor kan, maar die de Haflinger tegenhouden. Zodat de shet toch zijn eigen plekje heeft als hij dat wilt. En daar maakt hij ook gebruik van als we hem daar apart voeren, anders vreet de Haflinger voor 2 en krijgt de shet niks...

Links ingang shet, rechts ingang haf.
Afbeelding

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:23

SaraViavia schreef:
[ [url=m/gw9hY6.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3hd3ZY.png]Afbeelding[/url] ]

Zo staan de kleintjes hier, 2 aan de ene kant en 1 aan de andere kant van het hek

dit zou ik niet durven, ik zou nachtmerrie's krijgen dat er een met een hoef tussen het hek komt

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Mogen we even binnen kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:02

Ik zit me te bedenken misschien dat als hier ooit nieuwe stallen komen ik voor filou een "open deur" maak.
Wel een die net zo hoog is als een deur voor gewone paarden maar met een soortemet van gaas er in van fijn beton ijzer of een hele dikke plaat plexiglas (gevangenis kwaliteit) ofzo.
Dan kan ze wel kijken maar kan ze er niet uit klimmen.

Zo'n laag deurtje durf ik echt niet gezien ze nu al probeert er overheen te klimmen.
Meer shet eigenaren die daar niet bang voor zijn ??

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:05

Gillbo schreef:
SaraViavia schreef:
[ [url=m/gw9hY6.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3hd3ZY.png]Afbeelding[/url] ]

Zo staan de kleintjes hier, 2 aan de ene kant en 1 aan de andere kant van het hek

dit zou ik niet durven, ik zou nachtmerrie's krijgen dat er een met een hoef tussen het hek komt

Gebeurd niet. Gaten zijn zo groot dat ze niet vast komen te zitten. Onze shetties staan er ook zo bij en zelfs mijn D ponys. Heb zo even geen foto van de stal van de shetlanders

Afbeelding

EDIT foto terug gekeken , die heeft inderdaad wel hele kleine gaten. Dat zou ik ook niet durven. Die van ons heeft alleen grote gaten

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Mogen we even binnen kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:15

Die kleine gaten zou je eventueel gaas tegenaan kunnen spannen, zodat ze niet vast komen te zitten. ;)

Hoe haal je het paard met de rode deken uit de stal, is dat gewoon een hek die helemaal open kan?

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:19

Chasey schreef:
Die kleine gaten zou je eventueel gaas tegenaan kunnen spannen, zodat ze niet vast komen te zitten. ;)

Hoe haal je het paard met de rode deken uit de stal, is dat gewoon een hek die helemaal open kan?

Ik zet het hek van die met de zwarte deken helemaal open. Dan die van het rode dek een meter open. Dan er tussen door zigzaggen haha. Het is even tijdelijk! Stallen worden gemetseld op het moment

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Mogen we even binnen kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:21

Ah zo, zat al zo te kijken haha.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Mogen we even binnen kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:36

Zo staat mijn shet (links; het vosje)

Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Mogen we even binnen kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:19

Wat een schattige stalletjes :D