Imago maneges

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marit23
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-07-16

Imago maneges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 12:09

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd wat jullie beeld is over/van maneges? Ik ben bezig met een onderzoek naar het imago van maneges en ik zou graag willen weten welke woorden in jullie opkomen bij het horen van het woord manege.

Heel erg bedankt voor jullie hulp!

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Imago maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:06

Een manege is voor mij de plek waar mensen de basis leren. Heel cru gezegd; veel verder dan de basis kom je daar niet. Ik heb absoluut geen slechte ideeën over manege's, heb er zelf ook +- 10 jaar gereden.

Miss_F
Berichten: 67
Geregistreerd: 05-11-13

Re: Imago maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:09

Zoals sterreke zegt, goed om een basis te leren. Verder vind ik dat de focus te veel ligt op 'hoofd tegen de borst', en liefst zo snel mogelijk, zonder te weten wat erachter zit.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:10

Meeste mensen geven af op maneges, maar we vergeten vaak dat veel mensen daar hun eerste pasjes in de paarden zetten of hebben gezet.

Tegenwoordig hebben de paarden het niet zo slecht meer daar, en ik zie persoonlijk liever 3 uur lopen verdeeld op de dag als lespaard dan 1x per dag een uurtje lopen als pensionpaard....

Bij de juiste instructie zullen de dieren niet veel last hebben van beginnende ruiters, en ja, natuurlijk hotsen en botsen beginners erop.... maar zijn we allemaal niet zo begonnen ?
En geloof me, de paarden zijn er wel of niet geschikt voor, wanneer bij ons een paard het niet aankon
(fysiek of in zijn koppie) dan ging hij gewoon weer weg. Verkopen aan een pensionklant of weer de handel in.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:13

Bij manege denk ik aan:
Drukte
Binnenbak
Kleine kinderen
Kantine
Ponykamp
Weinig vrije beweging (weidegang)
Basis leren
Bak altijd bezet
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 13-02-17 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

horzieloverr

Berichten: 565
Geregistreerd: 14-08-16
Woonplaats: NL

Re: Imago maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:16

Ik rijd zelf op de manege, vind het wel leuk. Al is het wel jammer dat die bakken zo vol zijn.. bij onze manege organiseren ze wel veel en dat is wel leuk :')

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:17

De negatieve beelden over maneges zijn in mijn ogen de beelden die mensen ervan hebben met eigen pony's.
Ik heb in mijn leven op meerdere maneges gereden, waarbij ik over 1 maar niet positief was, wat puur kwam door de instructrice.

Op de andere maneges waar ik reed was er veel weidegang in kuddeverband, werd/wordt er goed rekening gehouden met inzetbaarheid van dieren en wordt er veel uitleg gegeven over correct rijden, waarbij zagen absoluut verboden is. Speciale lessen en aandacht voor gedrag en verzorging, zodat ook de jongsten dat al leren.
Paarden gaan lekker met pensioen wanneer zij oud zijn, ondanks dat het een grote manege is.

Ik ken in elk geval veel pensionpaarden die slechter af zijn.

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Re: Imago maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:39

Het eerste wat naar boven komt is
Toch ponykamp, fnrs proefjes, ponys en kinderen! En heel veel drukte!

En veel negativiteit over maneges in het algemeen :j

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:48

De manege waar ik rijd heb ik super goede ervaringen mee! Ik rijd er nu bijna 8 jaar geloof ik en ik vind het nog steeds erg leuk. Het is inderdaad niet zo diepgaand (heb een tijdje een instructrice gehad die wel erg diepgaand was en ons veel leerde over waarom je dingen deed, wat gevolgen waren van bepaalde handelingen tijdens het rijden, etc.). Zij geeft ons nu geen les meer ivm haar baby en nu hebben we een andere instructrice. Zij is wat minder diepgaand maar wel super aardig.

De paarden rijden vaak maar 2 uur, soms 3 uur op een dag. Maar dit zijn alleen de paarden die het makkelijk kunnen hebben en daar houdt de manege-eigenaresse ook goed rekening mee. Ze kent de paarden en pony's door en door. De paarden hebben veel beweging buiten. Op de manege zijn twee paddock paradises aanwezig, eentje voor de manegepaarden en eentje voor de pensionpaarden. Ook is er voor de manegepaarden nog een heel groot weiland waar ze in de zomer elke dag opstaan. De stallen zijn ruim en licht en ze hebben een redelijk dikke bodembedekking.

De manege organiseert ponykampen en kinderfeestjes maar er is binnenkort ook een springclinic wat leuk is voor volwassenen. En daarbij zijn de lessen niet extreem duur. :)

Ik heb dus zeer goede ervaringen met mijn manege, maar dit kan voor andere maneges natuurlijk anders zijn.

RavenCat

Berichten: 54
Geregistreerd: 16-01-17

Re: Imago maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:58

Maneges verschillen enorm qua sfeer, prijs, dierwelzijn en kwaliteit van lesgeven. Ik heb vrijwel altijd maneges bezocht omdat een eigen paard er door tijdgebrek nooit in heeft gezeten. Er zijn heel steriele, strenge, maneges en hele losse. De prijs of sfeer zegt niet altijd iets over de kwaliteit van les die je kan krijgen.

Ik kijk altijd hoe de paarden erbij staan en hoe ze reageren op de eigenaren van de manege. Staan ze vrolijk vooraan in hun box of paddock als die er aan komt, of kruipen ze weg? Hoe zijn de hoeven, hoe zijn de ogen en vacht? Is het schoon, is het harnachement heel en (redelijk) schoon?

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Imago maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:15

De woorden die bij naar boven komen zijn:

(afgstompte) pony's
Kinderen
Vossenjacht :D
Gezelligheid
Hobbelen i.p.v. rijden
Schoppen i.p.v. drijven (en ook nog eens niet gedoseerd)
Beentjes die niet onder het zadel vandaan komen
Spanning voor de indeling van de pony's (makkelijke pony of moeilijke pony)
Voor 50 cent snoep kopen bij tante Annie na de les :P
Jeugdsentiment!!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:17

Ik heb vanwege dit topic een hele nare smaak in mijn mond van het woord manege [PP] Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony
Hopelijk is dit het topje van de ijsberg maar feit is wel dat in minimaal het afgelopen jaar deze pony in deze staat in manege lessen liep, hetgeen gewoon dierenmishandeling was ;(

De FNRS met hun sterrensysteem _-:( staat niets in over paardenwelzijn ! dus een manege, ook die van bovengenoemd topic heeft 5 sterren *\%/* -:(-

RavenCat

Berichten: 54
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:23

laetitia schreef:
Schoppen i.p.v. drijven (en ook nog eens niet gedoseerd)

Dat ja....
Dat is wel een van de dingen die ik echt moest afleren later. Dat bij iedere stap even moeten bijporren omdat je paard anders meteen weer stil staat. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:27

Ik was een maand of twee terug weer voor het eerst sinds tijden op een manege. Het was zo goed als een manege kan zijn. Paarden overdag altijd buiten in groepsverband, onbeperkt ruwvoer, de zadelmaker en tandarts komen regelmatig, bij een wat magerder paard stond seniorenvoer voor de stal voor bij het binnenkomen 's avonds, er werd duidelijk moeite gedaan. Menig pensionpaard zal het slechter hebben.
Aan de andere kant schrok ik toch van hoe de paarden er uit zagen. Heel onbespierd, scheef en doods op de hulpen. Nou krijg je dat natuurlijk ook bij paarden die steeds door een andere ruiter gereden worden, en veel door beginners, dus ik weet niet in hoeverre een manege daar wat aan kan doen. Ik moet zeggen dat ik hierdoor wel vrees voor hoe paarden op een gemiddelde manege erbij staan....

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:35

Nouja, de manege waar ik heb gereden was positief. Toen ik er reed kwamen de paarden iig buiten en deden het prima.

Heb alleen gehoord dat het nu minder goed gaat daar. Ik rij er nu niet meer dus weet het niet precies.. Maarja, klinkt niet heel fijn iig. Toch wel zonde als het zo is.


Voor de rest als ik in het algemeen aan manege's denk:

Ponykamp
Kinderen
Beginnende ruiters
Druk buiten schooltijd
'stompe' paarden/doof aan het been etc. (hoeft niet uiteraard)

En tjah. De ene manege is beter dan de ander. De een heeft ze 24/7 buiten, op passende zadels etc. De ander komt alleen even eruit tijdens lessen en met geluk tijdens het uitmesten. En krijgen gewoon een zadel op die redelijk past.

Annaa7

Berichten: 204
Geregistreerd: 19-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:46

Ik rijd zelf op een manege, en ik vind het vooral gezellig :) Ik rijd er niet om een topruiter te worden, ik vind ook vooral dat het voor de basis is. Als je je paard in de krul trekt zegt de instructrice daar (wel op een aardige manier) wat van en zegt ze ook hoe het wél moet. Wat over die 'afgestompte' paarden gezegd wordt is bij mijn manege niet echt het geval, alleen de echte beginnerspaarden (voor mensen die echt maar een half jaar rijden).
Laatst bijgewerkt door Annaa7 op 13-02-17 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Carolinelady
Berichten: 24
Geregistreerd: 16-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:48

Ben begonnen met rijden op een paard van een vriendin, niet veel later een eigen paard gekocht en daar alles op geleerd. Na 2 jaar heb ik voor het eerst op een manege pony gezeten omdat er met mijn paard niet meer gesprongen mocht worden en ik op mijn instructie kamp toch moest springen. Het liefst was ik er na 2 minuten al afgestapt omdat ik het gevoel had dat ik er zo door zou zakken, super dunne nek door weinig bespiering, drama. Dus als ik aan manege's denk zie ik een bak voor me met 8 paarden in een les die allemaal hun eigen ding doen, hobbelen en schoppen. Niks voor mij ☺️

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:52

Maneges zijn goed om de basis te leren maar zodra je jezelf verder wilt ontwikkelen vind ik een manege niet de geschikte plek. 10 jaar manege ervaring vind ik heel anders dan iemand die al 10 jaar zelf paarden heeft.

plu74
Berichten: 31
Geregistreerd: 05-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:32

Barhangen :)

Echt goed rijden leer je niet op een manege. Wel de basis, maar daar blijft het bij, vind ik.
Ik denk dat echt goede instructeurs ook niet bij een manege blijven hangen