Huisje huren met vriendin, waar op letten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Huisje huren met vriendin, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 18:29

Mijn vriendin en ik wonen momenteel beide nog bij onze ouders. We zouden graag allebei uit huis gaan en samen een appartementje zoeken. Echter zit ik nog op school en is zij over ongeveer 4 maanden afgestudeerd. We kunnen het beide maandelijks goed betalen door stufi en onze baan naast school (2 a 3 dagen pw).

Nu is het voor ons allebei best nieuw dus zouden we graag wat meer informatie willen. Waar moeten we op letten bij het huren van een huis?

We zijn er al achter gekomen dat we met onze situatie moeilijk een huis kunnen huren ivm inkomenseis. Er wordt dan vaak een garantsteller gevraagd. Weten jullie of het bedrag wat de garantsteller maandelijks moet verdienen ook gedeeld mag worden door 2 garantstellers?

Ook hoorde ik toen we op een huisje gereageerd hadden dat we 40 euro inschrijfgeld moesten betalen voordat we konden bezichtigen. Dit is dan een jaar geldig. Is dit normaal?

En heeft iemand ervaring met Duinzigt Wonen in Den Haag? Ik las dat ze bij het programma Kassa waren geweest een paar jaar terug omdat ze een maand huur als bemiddelingskosten vroegen. Ik weet niet of dit nog steeds zo is maar het is handig om te weten dat dat niet normaal is.

Ook hoop ik dat jullie misschien weten of je huursubsidie dan persoon kan aanvragen of per woning.

Graag ontvang ik tips en ervaringen omtrent het huren van een huisje! Alvast heel erg bedankt!

sunnybellami

Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Huisje huren met vriendin, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:41

Ik volg eventjes!

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Huisje huren met vriendin, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:47

Vergis je niet in 'we kunnen het wel betalen van ons bijbaantje'. Er komt meer bij kijken dan alleen huur, denk aan verzekeringen, belastingen, gwl (of zit dat in de huur?), boodschappen, kleding Etc.
Zet eerst dat allemaal eens duidelijk op een rijtje en bekijk dan nog eens of je maandelijks rond kan komen.

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:50

Wat leuk dat jullie samen willen gaan wonen!

Als je een huis wilt gaan huren zou ik als eerste in de omgeving kijken naar sociale huur corporaties.
Hier mag je je vaak gratis inschrijven of er word een kleine vergoeding per jaar gevraagd (die 40 euro is voor een sociale huur corporatie vrij normaal)
Verder zijn bemiddelingskosten vaak bij particuliere huur normaal, deze zijn echter niet de hoogte van de huur (in mijn omgeving in ieder geval) Wel is het hier heel normaal dat je een maand huur als borg betaald.

Qua huursubsidie, deze kan je per persoon aanvragen. Of je hier recht op hebt is een tweede. Als jij je eigen voordeur en werkende wc hebt, kan je huursubsidie krijgen als de huur (23+) onder de 710 euro (?) is. ben je onder de 23 jaar dan mag de huur niet hoger zijn dan 414 euro. Aangezien jullie samen willen wonen is de kans op huursubsidie klein.

De garantsteller is ook bij particuliere huur heel normaal. Volgens mij moest mijn moeder minimaal tweeduizend nog wat garant staan. Dit was niet per maand maar gewoon een bedrag waar de verhuurder op terug kan vallen als ik niet betaal. (Dit is overal anders, vraag bij de verhuurder na hoeveel je ouder(s) garant moeten kunnen staan)

Hopelijk heb je hier wat aan!

Doubtless

Berichten: 8478
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Huisje huren met vriendin, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:01

mijn ervaring is dat verhuurders niet happig zijn op studenten die gaan samenwonen. Ik denk dat je een flinke zoektocht voor de boeg hebt :(:)

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Huisje huren met vriendin, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:17

Wij hebben het toen particulier gehuurt. Een vriendin van mij had dat huis gezien op kamernet. Was een appartement van 70M2. Zij was daar nog ingeschreven. Wij werkte alle bij al wel. We moesten een huurmaand aan borg betalen.

Bij mijn huidige huis met mijn vriend moesten wij volgend mij 7x de huurprijs verdienen. Daarnaast een intentieverklaring van onze baas hebben. En een verklaring goed huurder zijn van de vorige verhuurder. Was nog best wat geregel.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Huisje huren met vriendin, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:26

Denk er goed aan dat je een gezamenlijk inkomen krijgt. Dit kan dus nadelen hebben in toeslagen.
Verder moet je wel erbij rekenen dat je gemeentelijke belastingen erbij komen. Ik betaal per jaar ongeveer 230 euro.
Je moet ook kijken naar boodschappen en verzekeringen.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:44

Tips worden hierboven al genoeg gegeven.

Ik heb ervaring met Duinzigt (en andere makelaars in Den Haag). Mijn ervaring is dat ze bijna allemaal wel bemiddelingskosten vragen, wanneer je iets gaat huren. Variërend van een maand huur tot een een paar 100 euro. Maar Duinzigt vroeg al kosten voordat we überhaupt iets mochten bezichtigen en daar was ik het echt niet mee eens. Tevens wilden ze al mijn paspoort kopiëren voordat ik iets mocht bezichtigen. Daar werd ik nog feller van, en ik kreeg toen van Duinzigt een enorme bek terug. Er heeft echt iemand naar me staan schreeuwen achter de balie toen ik zei dat ik liever geen kopie van mijn paspoort liet maken in dit stadium. Dat ze dat allemaal wel mochten doen als ik serieuze interesse had in een woning, vonden ze veel te laat en echt niet kunnen. Ik ga er nooit meer naar toe :+

Heb wel al meerdere positieve ervaringen met bijvoorbeeld WoonZeker.

Edit: jullie kunnen niet beiden huurtoeslag aanvragen. Dat gaat per huishouden, dus 1 van jullie kan het aanvragen.

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Huisje huren met vriendin, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:52

Wij hebben niks betaalt aan de makelaar dat deed de de verhuurpartij. Misschien iets indirect wel.

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: Huisje huren met vriendin, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 08:41

Wat leuk! Geen tips maar ik volg even!

Anoniem

Re: Huisje huren met vriendin, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:24

Bemiddelingskosten vragen is in principe niet toegestaan, maar ik denk dat je je eigen ruiten behoorlijk ingooit als je dat pertinent blijft weigeren. Een makelaar kan dan gewoon zeggen dat je pech hebt en dat je het maar moet uitzoeken.

Een appartement huren als twee studenten is mogelijk, maar het is wel lastig. Veel grote verhuurders hebben hier geen zin in en kunnen het appartement vaak ook makkelijk kwijt aan bijvoorbeeld een samenwonend stel met vast inkomen ipv stufi en wat geld van een bijbaantje. Garantstelling mag in sommige gevallen door bijvoorbeeld ouders, maar vaak moeten de huurders zelf aan de inkomenseis voldoen. Huurtoeslag is bijna nooit te krijgen op een woning in de vrije sector, dan moet je wel heel veel geluk hebben. Vaak liggen de huurprijzen een stuk boven de grens. Een appartement vinden in de lagere sector is enorm moeilijk met vaak enorme wachttijden, en ook daar is de kans klein dat je iets kan vinden waarin je als studenten mag samenwonen.

Is het niet een optie om te kijken of er ergens een studentenhuis is waar twee kamers vrijkomen? Dan kunnen jullie in hetzelfde huis wonen, maar het is iets minder moeilijk te realiseren

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Re: Huisje huren met vriendin, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 12:32

Bedankt voor alle uitgebreide reacties! Ik zal alle tips nog even goed doornemen. Ik merk dat het dus best een lastige opgave zal worden.. Maar in ieder geval bedankt voor de tips en ervaringen! :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Huisje huren met vriendin, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:36

Ik ben met mijn vriend gaan huren en wat mij vooral tegen viel waren de extra kosten zoals internet en GWL. Al met al was de huur maar een vrij klein deel van de totale kosten.
Maar als je het kan betalen lijkt het me wel ideaal ;)

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Huisje huren met vriendin, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:57

Kijk vooral ook naar de gemeentelijke belastingen! Daar hebben wij ons flink in vergist! Vorige gemeente waar wij woonden was dat iets van 200 euro per jaar. Nu ruim 900!
Verder is de weg naar een huisje vaak erg lang.. denk ook goed na wat er gebeurd als een van jullie wil verhuizen, is de ander dan nog in staat om daar te blijven ? Zou erg jammer zijn als je terug moet naar je ouders, omdat je vriendin een vriendje heeft waarmee ze samen gaat wonen..
Succes!

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 13:39

Ja bij een huis van 800 euro excl. gingen wij er vanuit dat het 1100 incl GWL, tv en internet zou zijn. Is dat realistisch?

Gemeentelijke belastingen is een goede tip. Daar heb ik nog niet echt over nagedacht. Ik wist wel dat het inderdaad rond de 200 euro kon zijn, maar 900 euro heb ik nog niet eerder gehoord! Is dus zeker iets om naar te kijken. Hoe kan ik uitzoeken hoeveel dat voor een woning in Den Haag is? Verschilt dat per woning of is het een vast bedrag per woning in die stad?

Dankjewel!

Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:58

Ik woon alweer 3 jaar samen met mijn beste vriendin! Een appartement zoeken viel echt niet mee, wij zijn beiden nog studenten en verhuurders haken daar echt snel op af. Wat bij ons hielp was dat het huurcontract op de naam van mijn vader is gekomen en hij staat garant. Ook ging mijn vader mee bij de bezichtigingen dus dat gaf meteen vertrouwen voor de verhuurders.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat samenwonen echt niet meevalt... Bij ons is het altijd goed gegaan maar wij zijn beiden heel gemakkelijk. Toch snap ik nu wel waarom zo vaak vriendinnen ruzie krijgen na samenwonen of koppels uit elkaar gaan. Duidelijke afspraken maken is heel belangrijk. Zo hebben wij een gemeenschappelijke rekening waar we iedere maand hetzelfde bedrag op storten voor gemeenschappelijke uitgaven zoals huur, rekeningen en gemeenschappelijke boodschappen. Daarnaast hebben we bijgehouden wie wat heeft gekocht of meegenomen bij het verhuizen zodat je weer eerlijk kunt verdelen mocht het misgaan of als je op een bepaald moment iets voor jezelf wilt zoeken. Ook hebben we samen een poetslijst gemaakt waarbij we de taken iedere week verdelen zodat iedere week het appartement gepoetst wordt.

Voor de rest is het echt super leuk, wij kunnen ons eigen ding doen maar hebben toch altijd iemand om iets samen mee te doen. In de 3 jaar hebben we nog nooit ruzie gehad en we zijn nog steeds beste vrienden. Mijn laatste tip is dat je ondanks dat je huisgenoten bent, ook nog vriendinnendingen moet blijven doen. Anders ga je misschien naast elkaar leven. Zo gaan wij nog regelmatig samen uit, naar de film, uit eten en samen op vakantie. Als ik dan bijvoorbeeld op vakantie ga met mijn vriend, mis ik haar altijd het meest haha :D

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:15

xkimmx schreef:
Ja bij een huis van 800 euro excl. gingen wij er vanuit dat het 1100 incl GWL, tv en internet zou zijn. Is dat realistisch?

Gemeentelijke belastingen is een goede tip. Daar heb ik nog niet echt over nagedacht. Ik wist wel dat het inderdaad rond de 200 euro kon zijn, maar 900 euro heb ik nog niet eerder gehoord! Is dus zeker iets om naar te kijken. Hoe kan ik uitzoeken hoeveel dat voor een woning in Den Haag is? Verschilt dat per woning of is het een vast bedrag per woning in die stad?

Dankjewel!

In aanvulling daarop: kijk ook naar waterschapsbelasting. Dat zijn ook vaste bedragen. Die voor Den Haag staan hier vermeld: https://www.hhdelfland.nl/inwoner/belas ... -voor-2017. Wij betalen met 2 personen ongeveer 400 euro per jaar voor het waterschap (Den Haag).

Overigens betaalt je verhuurder soms de gemeente- en waterschapsbelastingen. Maar mijn ervaring is dat dat niet vaak gebeurt en het meestal voor eigen rekening is.

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Re: Huisje huren met vriendin, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 14:59

@Suzanne_J: thanks voor je ervaring van het samenwonen met een vriendin! Ik heb altijd gezegd dat ik nooit met een vriendin wilde samenwonen bang voor ruzie idd etc. Maar deze vriendin is denk wel een vriendin waar het mee kan (en de enige). Ik ken deze vriendin al vanaf onze geboorte en zijn allebei super makkelijke mensen die niet snel ruzie zoeken en netjes opruimen etc. Dus dat zal denk wel goedkomen! We hebben onze verwachtingen uitgesproken en gaan ook regels afspreken. Zo heb ik aangegeven dat ik het soms fijn vind om mij even terug te trekken in mijn kamer zodat ze het niet persoonlijk op gaat vatten. We willen ook zo regelen dat we allebei diverse spullen kopen zelf zodat als we gaan verhuizen we duidelijk weten van wie wat is. Een rekening openen is wel erg handig! Ik zal nog vragen of mijn vader garant wil staan en mee wil. Dat zal inderdaad wel beter overkomen!

Szan; thanks voor de tip! Daar had ik nog niet over gehoord. Ik ga even op de link kijken dankjewel!