Paard druk sinds verhuizing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Paard druk sinds verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 10:13

Sinds 1.5 maand sta ik op een nieuwe stal. Een stal waar meer paarden staan en waar hij wat minder lang buiten staat maar waar wel meer structuur is in het voerbeleid en het buiten en binnen zetten.

Op zijn oude stal was het een mak lammetje. Soms beetje gek doen maar nooit onder het zadel. Nu is hij onder het zadel naar mijn idee erg druk. Ik rij zelf niet maar mijn bijrijdster zei dat hij er een paar keer vandoor was geschoten en bokken en veel schrikken en op zijn oude stal deed hij dat dus nooit.
Hij is soms ook erg ongeduldig en ziet overal spoken.

Zou het gewenning kunnen zijn en hoe lang kan zoiets aanhouden? Is het verstandig om hem iets te geven waardoor hij minder stress heeft?

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:15

loesjeislief schreef:
Sinds 1.5 maand sta ik op een nieuwe stal. Een stal waar meer paarden staan en waar hij wat minder lang buiten staat maar waar wel meer structuur is in het voerbeleid en het buiten en binnen zetten.

Op zijn oude stal was het een mak lammetje. Soms beetje gek doen maar nooit onder het zadel. Nu is hij onder het zadel naar mijn idee erg druk. Ik rij zelf niet maar mijn bijrijdster zei dat hij er een paar keer vandoor was geschoten en bokken en veel schrikken en op zijn oude stal deed hij dat dus nooit.
Hij is soms ook erg ongeduldig en ziet overal spoken.

Zou het gewenning kunnen zijn en hoe lang kan zoiets aanhouden? Is het verstandig om hem iets te geven waardoor hij minder stress heeft?


Geef hem tijd, 1,5 maand is niks.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Paard druk sinds verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:30

Denk dat het inderdaad gewenning is. Hij is pas net verhuist naar een totaal andere omgeving. Ik heb wel eens gehoord dat het een half jaar duurt voor een paard weer op zijn plek is. Maar dat zal natuurlijk per paard verschillen.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard druk sinds verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:35

Misschien krijgt hij nu wat meer/beter eten?

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:35

Geven je nu ook ander voer?
Want het kan zijn dat een paard reageert op de verandering van krachtvoer.
(Mijn vorige paard kon heftig reageren op andere brok)

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 10:41

Sabbientje schreef:
Geven je nu ook ander voer?
Want het kan zijn dat een paard reageert op de verandering van krachtvoer.
(Mijn vorige paard kon heftig reageren op andere brok)



nee hij krijgt geen ander voer. Ik geef gewoon mijn eigen voer alleen hij krijgt tussen de middag wel een bakje extra lucerne van het merk vitalbix maar daar kan het denk ik niet aan liggen toch?

Besje15

Berichten: 310
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:54

Ik heb mijn paard ook pas verhuisd die heeft het juist andersom.
Maar inderdaad zoals ze hier al zeggen geef het de tijd, en misschien dat magnesium helpt.

Caresse07

Berichten: 9394
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:18

Gewoon wat tijd geven :j
Mijn merrie heeft er ook een kleine 3 maanden over gedaan om te wennen aan haar nieuwe omgeving,
daarna was ze weer haar nuchtere en makkelijke zelf :)

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Paard druk sinds verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:26

gewoon weer wat meer buiten zetten.

Anoniem

Re: Paard druk sinds verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:02

Minder naar buiten kan echt veel verschil geven. Maar daarnaast kan een andere stalling ook stress geven. En het kan even duren voordat het paard gewend is aan de nieuwe omgeving.
Wellicht nog wat meer omlag gooien in het voer, enkel een handje brok bijv.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard druk sinds verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:06

Hoeveel minder naar buiten gaat hij?
Van 8 naar 7 uur zal niet veel verschil moeten geven, maar bij 4 naar 2 uur zou het niet de eerste zijn die van ellende niet meer weet wat hij met zichzelf aan moet.

Marit16
Berichten: 1
Geregistreerd: 12-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:49

Dit kan iderdaad wat lang duuren en verhuizing brengt stres met zich mee en kan niet binnen 2 maaden weg zijn. Laat hem rusting wennen aan de andere paarden en nieuwe omgeving en dan rusting aan weer gaan rijden zodat hij eerst alles overzich heen kan laten komen voor dat je weer verder gaan met de training (rijden)
Sucses!!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Paard druk sinds verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:15

Verhuizen kan zoveel meer impact op paarden hebben dan we van te voren bedenken!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:03

Ander/meer/rijker voer ?
Dan kan in combinatie met minder buiten en nieuwe omgeving wel wat drukte geven...

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Paard druk sinds verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:54

Ik volg! Krak hetzelfde probleem, 4 maanden geleden verhuisd, langer buiten en gewoon hetzelfde voer als vroeger. Paard was vroeger bomproof en staat nu te rillen als er 1 blaadje aan een struik beweegt. Om die reden ondertussen al 3 maanden niet gereden, ik wil eerst controle op de grond voor ik opzadel.
Paard heeft nog nooit zo gereageerd, herken haar gewoon niet meer.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:01

Meer energie in de zin van vrolijk of van spanning?

joannetaris

Berichten: 27
Geregistreerd: 24-12-16

Re: Paard druk sinds verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:23

Als ze echt weinig buiten staan zou het kunnen dat je paard gewoon niet meer weet wat hij met zijn energie moet, en is hij extreem blij dat hij er even uit mag, en daardoor kan hij zichzelf gaan opfokken. Is hij ook zo druk met buiten zetten, want dan zou dit het dus kunnen zijn, anders lijkt dat mij niet.

Anoniem

Re: Paard druk sinds verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:28

Minder naar buiten kan inderdaad zorgen voor meer stress. Niet elk buiten is bovendien hetzelfde: met 2 soortgenoten op een wei van 1 hectare staan is iets anders dan met 20 anderen op een paddock van 40x40.
Ook de manier van buitenzetten kan voor stress zorgen. Zo was mijn paard na een maand op een stal waar hij overdag met 2 anderen op de wei stond ineens kopschuw bij het omdoen van de halsters: het in de wei zetten en uit de wei halen (ze stonden zonder halsters in de wei, dus die moest weer om voor hij eruit kon) was voor hem als ranglaagste zo stressvol dat hij zijn hoofd omhoog gooide als je het halster om wilde doen.
Nu staat hij op 1 hectare met maximaal 4 anderen en is hij nummer 2 ipv de ranglaagste en is hij veel minder gestresst. Ik zou dus ook even goed kijken naar hoe de paarden buiten worden gezet en met wie hij buiten staat; zijn dat wel vrienden waar hij zich bij op zijn gemak voelt of is het een bron van spanning?

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 00:53

joannetaris schreef:
Als ze echt weinig buiten staan zou het kunnen dat je paard gewoon niet meer weet wat hij met zijn energie moet, en is hij extreem blij dat hij er even uit mag, en daardoor kan hij zichzelf gaan opfokken. Is hij ook zo druk met buiten zetten, want dan zou dit het dus kunnen zijn, anders lijkt dat mij niet.


Nee met buiten zetten is hij gewoon relax. Loopt braaf mee. Op stal is hij ook rustig. Krijg 4x pd hooi. Muesli 2x pd en dat is 1 klein handje per keer. Hij ligt gewoon in de paddock. Staat er relax bij. Ik denk ook dat het er mee te maken kan hebben dat nu veel binnen is. Op mijn vorige stal was alles buiten. Ook poetsen en heb nu de lyxe van alles binnen doen. Overdekte longeer en binnenbak en dat zijn dingen wat hij helemaal nog niet kon. Van buitenbox baar binnenbox.

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 00:57

xyzutu2 schreef:
Minder naar buiten kan inderdaad zorgen voor meer stress. Niet elk buiten is bovendien hetzelfde: met 2 soortgenoten op een wei van 1 hectare staan is iets anders dan met 20 anderen op een paddock van 40x40.
Ook de manier van buitenzetten kan voor stress zorgen. Zo was mijn paard na een maand op een stal waar hij overdag met 2 anderen op de wei stond ineens kopschuw bij het omdoen van de halsters: het in de wei zetten en uit de wei halen (ze stonden zonder halsters in de wei, dus die moest weer om voor hij eruit kon) was voor hem als ranglaagste zo stressvol dat hij zijn hoofd omhoog gooide als je het halster om wilde doen.
Nu staat hij op 1 hectare met maximaal 4 anderen en is hij nummer 2 ipv de ranglaagste en is hij veel minder gestresst. Ik zou dus ook even goed kijken naar hoe de paarden buiten worden gezet en met wie hij buiten staat; zijn dat wel vrienden waar hij zich bij op zijn gemak voelt of is het een bron van spanning?



Paarden worden netjes aan het halster buiten en binnen gezet. Er zijn meerdere paddocks en staan met 2 per paddock. Ze hebben ruimte zat. Die van mij staat nu nog alleen omdat hij erg dominand kan zijn in een paddock met andere paarden. Ziet trouwens wel de andere paarden. In het land gaat dat overigens wel goed maar hij wil wel de leider zijn.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Paard druk sinds verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 06:48

Van buiten naar binnenbox, alles binnen zeg je: misschien voelt je paard zich " opgesloten"..
Wat voor ons fijner is ( alles binnen) is het voor het paard vaak niet!
Veel mensen kiezen daarom steeds vaker voor iets minder lux voor henzelf maar bijvoorbeeld wel meer ruimte/ buiten voor het paard.
Ben je in kortere tijd al vaker verhuisd met je paard? Ook dat kan een reden zijn waarom je paard vd leg af is..
Veel paarden zijn echt extreem gevoelig bij verhuizen en zeker als ze vaker verhuizen in korte tijd!

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 09:33

pol1 schreef:
Van buiten naar binnenbox, alles binnen zeg je: misschien voelt je paard zich " opgesloten"..
Wat voor ons fijner is ( alles binnen) is het voor het paard vaak niet!
Veel mensen kiezen daarom steeds vaker voor iets minder lux voor henzelf maar bijvoorbeeld wel meer ruimte/ buiten voor het paard.
Ben je in kortere tijd al vaker verhuisd met je paard? Ook dat kan een reden zijn waarom je paard vd leg af is..
Veel paarden zijn echt extreem gevoelig bij verhuizen en zeker als ze vaker verhuizen in korte tijd!


ja klopt, ik ben vorig jaar ook verhuis maar toen ook weer terug naar zijn oude stal. Hier in deze buurt is het lastig iets te vinden waar ze lang buiten komen en waar je ook kan blijven rijden. Ik stond op een stal wat toch een uur reizen was per dag en in de winter kon je er niet veel dus ging alleen om uit te mesten en poetsen en dat was ik op een gegeven moment wel zat. Ik wilde meer. Dus vandaar de verhuizing met meer luxe maar wel minder buiten. Wel gaan ze in maart al het land op tot ongeveer november dus dat scheelt weer.

Zamora98
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-01-17

Re: Paard druk sinds verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:15

Ik zou het ook nog even de tijd geven. :)
Iets meer rust in de vorm van een supplement kan altijd nog!

joannetaris

Berichten: 27
Geregistreerd: 24-12-16

Re: Paard druk sinds verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:43

Ik denk dat je paard dan nog wat moet wennen, wat misschien helpt is zoveel mogelijk buiten te doen met je paard, en bijvoorbeeld wandelingetjes maken.