[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-17 01:26

Je hebt helemaal gelijk!
Daarom staat er ook dat ik wacht tot het gesetteld is, en dat duurt vast nog even ;)
Hij heeft lagere wand nodig idd.

De foto die je in mn topic van gisteren zag is van november. De mustangrol is inmiddels minder heftig want wordt niet meer zo fanatiek bijgehouden.

Morgen ga ik goede foto's maken, stond al op mn to do list :)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 01:28

Maar in november liep je paard toch goed? Dan is dat het hele probleem toch niet?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-17 01:32

Maartje1990 schreef:
Maar in november liep je paard toch goed? Dan is dat het hele probleem toch niet?


Klopt, toen liep hij goed. Maar stond hij wel 's nachts op stal (12-15 uur achtereen) waarbij zijn hoeven opdroogden... niet dat ijzers voor drogere hoeven zorgen maar natte en dus zachte hoeven zouden constante gevoeligheid kunnen veroorzaken en dat kan misschien (!) met ijzers verholpen worden? Voor het geval dat de zweer niet de oorzaak van de gevoeligheid is natuurlijk.

Ik wil ook wel proberen de hoeven te laten uitharden door wandelen op de weg weer op te pakken. Dat hebben we sinds half december niet meer gedaan. Maar kan zijn dat dat niet genoeg is. Daarnaast is de nieuwe stal soms nog een issue (qua wennen en spanning), laat staan de weg op... vandaar.

Ze zijn niet slechter maar waarschijnlijk wel iets zachter van kwaliteit. Ik weet ook niet of ijzers zullen blijven zitten...

Ga gewoon van alles proberen.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 01:41

Ik kan me niet voorstelken dat dat het probleem is. Ja als hij op alleen het harde gevoelig is. Maar op zachte ondergrond is hij ook geboelig. Dan lijkt mij toch wat anders het probleem.

Desalniettemin als je misschien zn voeten wat harder wilt maken kun je misschien hoof & sole hardener gebruiken?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-17 02:08

Maartje1990 schreef:
Ik kan me niet voorstelken dat dat het probleem is. Ja als hij op alleen het harde gevoelig is. Maar op zachte ondergrond is hij ook geboelig. Dan lijkt mij toch wat anders het probleem.

Desalniettemin als je misschien zn voeten wat harder wilt maken kun je misschien hoof & sole hardener gebruiken?


Klopt hoor! Dus als een zweer niet het probleem is ga ik misschien ijzers overwegen... al gok ik op een zweer...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

ruitje

Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 02:43

Ik wil nog even kwijt dat ik respect heb voor je open blik. Fijn om te zien dat je in ieder geval alle opties meeneemt :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-17 12:18

Vandaag foto's van rechtsvoor gemaakt, de hoef waar de zweer inzat/inzit.


Afbeelding

Afbeelding

De openingen heb ik omcirkeld.
Het kleine rode rondje is de plek waar de hoefsmid gezocht heeft naar de zweer op 15 januari. Kwam beetje pus en bloed uit maar heeft niks gedaan tegen de pijn en zwelling. Dag daarna had Harvey koorts.

In de grote ovale rode cirkel zie je nog een beetje de snee die zelf is opengebarsten op 26/27 januari. Dat is ook de plek waar de smid enkele gaatjes had geprikt op 16 januari. Toen kwam er klein beetje stinkend bloed en pus uit. Dat had wel geholpen want op 17 januari was de zwelling gehalveerd en Harvey galoppeerde de wei rond.


Afbeelding

Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-17 15:12

O en hij liep minder kreupel vandaag. Tegen de klok in nog wel zichtbaar headbangen maar met de klok mee ging een stuk soepeler, vergeleken met afgelopen vrijdag. De zweerhoef was rechtsvoor.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Lessa_NL
Berichten: 31
Geregistreerd: 13-02-17

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:11

heh wat vervelend, beterschap, gelukkig gaat het de goede kant op

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-17 00:57

Zucht.

De smid die ik gevraagd had voor een tweede opinie wil dat liever niet geven en de vrouw die ik vroeg om thermo / warmte scans van zijn hoeven en benen te maken stuurde me door naar laser therapie want ze is er zeker van dat ze wat vindt op de foto's nav mijn verhaal "dus ga maar gewoon gelijk behandelen..."

Ik wil graag weten wát ik precies moet behandelen! Ben dat luie simpele gedoe van de paardenwereld hier goed zat!
%)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:05

Mijn god wat vervelend! Jij betaald toch?? Dan bepaal jíj toch of iemand iets wel of niet moet komen doen? Kun je niet gewoon op je strepen staan? Iig wbt thermo dat je desondanks toch wilt dat ze komt?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-17 01:08

Maartje1990 schreef:
Mijn god wat vervelend! Jij betaald toch?? Dan bepaal jíj toch of iemand iets wel of niet moet komen doen? Kun je niet gewoon op je strepen staan? Iig wbt thermo dat je desondanks toch wilt dat ze komt?


Echt hè.
Ik was zo verbaasd dat ik soort van akkoord ging en ophing vanmorgen, maar heb er inmiddels de hele dag over nagedacht en ga morgen gewoon nog een x bellen en 'eisen' dat ze komt en ik een klant wil worden :')

Wat betreft de smid, die snap ik echt niet. Daar ga ik nog even over nadenken dus haha.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:21

Die snap ik dan nog wel :+ ik kan me voorstellen dat op zo'n eiland ons kent ons is? En dat hij niemand op tenen wilt trappen?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-17 01:31

Maartje1990 schreef:
Die snap ik dan nog wel :+ ik kan me voorstellen dat op zo'n eiland ons kent ons is? En dat hij niemand op tenen wilt trappen?


Ja dat is het precies! En dat is dus super irritant, ik wil alleen dat hij komt kijken :+ ik ga niet vreemd als ik alleen een mening wil horen toch :D?

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:33

Je zou kunnen overwegen om je eigen smid een mailtje te sturen met de vraag of hij het oké vindt als een vakgenoot er ook nog eens naar kijkt, niet uit wantrouwen naar hem maar meer om alle opties (ook bv wel of niet ijzer) nog eens door iemand met een frisse blik op een rijtje te laten zetten. Als hij ja zegt, dan kun je dat vervolgens gebruiken richting zijn collega's. Misschien dat die dan wel durven. :)

Die thermo/lasermevrouw vind ik wel heel apart. Sowieso, het enige wat je met een thermografische scan van een hoef met daarin een ontsteking kunt zien is dat de hele hoef warm is, misschien iets meer aan de voorkant dan aan de achterkant of andersom, maar je zult geen precieze locaties van holtetjes met pus aantreffen, daar is het veel te onnauwkeurig voor (en daar is de hoefwand ook te dik en dus beeldverstorend voor).
Dus wat wil ze dan doen met die laser? Gewoon maar de hele hoef laseren voor het geval dat er iets in zit wat met een laser verholpen kan worden? Erg apart...
Ik kan me voorstellen dat je hier niet vrolijk van wordt!

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:38

Kun je in plaats van een thermoscan niet beter foto's laten maken van de hoeven? En een kreupelheidsonderzoek als ze dat daar kennen?. Want dan kun je zien of het alleen uit die ene hoef komt, of dat meerdere hoeven gevoelig zijn. Ik denk eerlijk dat je daar meer aan hebt.

Edit: lasertherapie ken ik alleen van peesblessures. Zou goed doorvragen voor je dadelijk een dure behandeling aangaat die niets helpt. Ik vind het een apart verhaal ;)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-17 01:49

Lasertherapie bedoelde ze voor zijn benen omdat ikzelf het gevoel heb dat de infectie omhoog is gegaan. Maar om dat zeker te weten wilde ik dus thermal scans laten maken, niet alleen van zijn hoeven maar ook van zijn benen...

Dierenarts heb ik gebeld en die zou terug bellen. Hebben we ook heel veel aan.

Tip van vragen om toestemming is super, dank je. Dat ik daar zelf niet opkwam :+
Mailen doen ze hier niet aan trouwens, alles is via de telefoon. Zelfs whatsapp is ongebruikelijk. Dus ik moet even moed bij elkaar rapen en hem gewoon bellen :+

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:59

xyzutu2 schreef:
Je zou kunnen overwegen om je eigen smid een mailtje te sturen met de vraag of hij het oké vindt als een vakgenoot er ook nog eens naar kijkt, niet uit wantrouwen naar hem maar meer om alle opties (ook bv wel of niet ijzer) nog eens door iemand met een frisse blik op een rijtje te laten zetten. Als hij ja zegt, dan kun je dat vervolgens gebruiken richting zijn collega's. Misschien dat die dan wel durven. :)

Die thermo/lasermevrouw vind ik wel heel apart. Sowieso, het enige wat je met een thermografische scan van een hoef met daarin een ontsteking kunt zien is dat de hele hoef warm is, misschien iets meer aan de voorkant dan aan de achterkant of andersom, maar je zult geen precieze locaties van holtetjes met pus aantreffen, daar is het veel te onnauwkeurig voor (en daar is de hoefwand ook te dik en dus beeldverstorend voor).
Dus wat wil ze dan doen met die laser? Gewoon maar de hele hoef laseren voor het geval dat er iets in zit wat met een laser verholpen kan worden? Erg apart...
Ik kan me voorstellen dat je hier niet vrolijk van wordt!


Thermografie kan wel aangeven waar een ontsteking zit. En in geval van kreupelheid kan je dan ook localiseren waar de kreupelheid vandaan komt. Ook een (bijv) hoefzweer kan perfect gelocaliseert worden op doe manier http://www.thermografie-paard.nl/a_hoefzweer.html

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Anoniem

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 02:09

Leuk om te zien!
Ik hoorde juist van een thermograaf dat hoeven vaak juist lastiger zijn dan bijvoorbeeld een pijpbeen. Misschien dat hij het dan over dieper in de hoef gelegen problemen had, of grotere ontstekingen. De ontsteking uit je link was volgens de hoefsmid minuscuul, dus dan is het waarschijnlijk makkelijker om precies te lokaliseren dan wanneer een groot/dieper deel ontstoken is?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 14:19

Ik denk dat je via de zool ook een euhm duidelijker beeld krijgt? Dat dat dunner is? Je ziet ook dat je daar veel meer varieatie ziet dan die van de voorkant

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-17 14:49

Eindelijk een goeie deken gevonden!
Ga wel nog safegum lusjes bij de borst toevoegen zodat er met liners onder genoeg ruimte blijft bij de schoft om comfortabel te grazen, maar o, ben zo blij. Eindelijk past iets goed!

Dit is een 0 grams Rambo Supreme

Afbeelding

Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:01

woepsie90 schreef:
Maartje1990 schreef:
Die snap ik dan nog wel :+ ik kan me voorstellen dat op zo'n eiland ons kent ons is? En dat hij niemand op tenen wilt trappen?


Ja dat is het precies! En dat is dus super irritant, ik wil alleen dat hij komt kijken :+ ik ga niet vreemd als ik alleen een mening wil horen toch :D?[/quote

]oh maar dat is bij ons ook, stalgenootje haar pony tikt zichzelf ineens erg open achter en ze vroeg of mijn smid er even naar wilde kijken. Heeft hij gedaan maar verder tegen haar wijselijk zijn mond gehouden. Tegen mij zei hij later"haastklus, scheef en schandalig slecht beslagen" ik hou mijn mond wel, dat weet hij :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-17 13:24

Serieus? Raar zeg. Het gaat toch om welzijn van het paard?! Vind het best kinderachtig eigenlijk :o

Heb net met Harvey de gigantische parkeerplaats bewandeld. Ik was zelf al even gaan kijken en er blijken flinke keien en stenen aan 1 kant te liggen dus ik wilde zijn scoot boots hoefschoenen aandoen. De rest is vlak.

Maar die passen niet meer :+ z'n hoeven zijn gegroeid! Niet normaal. Het zit bij z'n hielen en teen echt heel strak! Ik vind ze zo leuk en fijn dus ik hoop dat een maat groter goed is want wil eigenlijk gewoon dezelfde weer :o

We hebben dus wel gewandeld op het terrein maar aan die ene kant een beetje slingerend langs de stenen. Hij was gespannen, kauwen en likken maar hij was super braaf en bij mij met laag hoofd. Grootste gedeelte was dus wel vlak gelukkig, dus het ging prima.

Daarna losgegooid in de bak om eventuele spanning eruit te gooien. Maar hij ging gewoon staan eten :+ heb hem na een tijdje maar even laten lopen en aan laten draven (op lichaamstaal, ik draven hij draven) en toen ging toch wel even z'n staartje de lucht in en even showen. Hij loopt weer minder kreupel trouwens. En toen ik stil ging staan draaide hij zich gelijk naar mij en stopte ook. Hij was meteen weer kalm.

Het gaat wel al dagen achter elkaar super goed tussen ons. Heel blij mee <3

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:51

Zn hoeven musschien gewoon te lang dan?

Maar lijkt dus wel langzaam weer wat op te knappen, en fijn dat het tussen jullie ook beter gaat. Heb je nig met de thermovrouw contact gehad?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-17 22:22

Maartje1990 schreef:
Zn hoeven musschien gewoon te lang dan?

Maar lijkt dus wel langzaam weer wat op te knappen, en fijn dat het tussen jullie ook beter gaat. Heb je nig met de thermovrouw contact gehad?


Nee niet te lang, iig als ik mijn offline smid en mijn online hoefexpert waar ik per mail vaak contact me heb (paardenhoeven.info) moet geloven. Zelf vind ik ze er ook super uitzien eigenlijk. Wel wat schoonheidsfoutjes zoals een flare aan 1 zijkant van linksvoor vanwege compensatie tijdens de zweer rechtsvoor (gewicht van de ene hoef af en op de andere hoef erbij = scheefgroei).

Hij heeft niet veel hoefwand dus kan niet zijn teen verder omvijlen in een mustangrol. En afgelopen woensdag zijn zijn hoeven door de smid bijgewerkt dus denk niet dat ze kleiner of korter kunnen...? Langer moeten ze iig niet want dan gaan de hielen denk ik weer onderschuiven, dus ik houd het zelf bij met de Radius Rasp, daar doe ik dan alleen de teen mee zeg maar.

Afbeelding

Vrouw van de thermografie zegt dat ze mij alleen kan helpen in samenwerking met mijn smid of dierenarts. Ze kan mij los geen advies geven (camera heeft geen medical grade?), en omdat ik al weet welk been de kreupelheid veroorzaakt, indien de zweer eruit is, vind ze het niet nodig en komt het nu aan op de smid/dierenarts.

Dat is wat ze zei.

Ik gaf aan dat ik twijfelde of de zweer eruit is en zelf noemt ze dat ook in haar antwoord dus waarom ze dan nog steeds niet wil...!?

Harvey was 3 dagen voor de zweer in de wei uit zijn dak gegaan, in paniek geraakt, heel heftig, etc. En dat meldde ik ook, en dit weet de dierenarts ook. Maar helaas, ik kan niet op haar hulp rekenen.

Dus ik heb de arts gebeld, dat ik twijfel over de zweer en of het misschien door de renpartij van daarvoor komt. De arts komt vrijdag of zaterdag langs. Dan ga ik vragen of ik via de arts dan toch thermografie met die ene vrouw kan krijgen. Tenzij de arts ineens zelf van alles ziet of vindt, dan weet ik niet wat de volgende stap is natuurlijk.

Harvey loopt gelukkig wel minder kreupel en beweegt lekker voorwaarts en met wijde passen. Alleen die nek gaat nog wat op en neer als hij tegen de klok in draaft... hij leek met stap op het harde ook niet meer op zijn teen te landen maar moet ook eerlijk zeggen dat dat lastig te zien is, dat zweef/land-moment is zo snel voorbij!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 55 bezoekers