Hengstenvlecht op manenkam?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Hengstenvlecht op manenkam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-17 21:52

Hoi!

Mijn tinker heeft best lange manen en nu vlecht ik die altijd in. De ene keer 8 vlechten, de andere keer 4, om wat afwisseling te houden ;)
Maar toch vind ik vlechten best irritant want tijdens het rijden vliegen die ook alle kanten op :P Ik had al eens een gewone hengstenvlecht gemaakt, maar na 2 dagen kwam dat al los. Het zag er sowieso niet erg stevig uit dus ik had het ook wel verwacht.
Nu vind ik zo'n hengstenvlecht op de manenkam ook erg mooi, maar kan je dit een week tot 2 weken laten inzitten? Ik ben bang dat je de manen op deze manier verstikt en dat ze uiteindelijk haar manen er gaat afschuren...

Wat gebruiken jullie bij lange manen?

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hengstenvlecht op manenkam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 23:25

Ik heb ze jaren lang gevlochten en nu sinds een paar jaar hangt het los en het is eigenlijk net zo mooi

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Hengstenvlecht op manenkam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:46

Wat is het verschil tussen een gewone hengstenvlecht en eentje op de manenkam?

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hengstenvlecht op manenkam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:48

Staat je paard 24/7 buiten? Mij is verteld dat paarden de vlechten kunnen gebruiken om vliegjes weg te slaan, met een hengstenvlecht is dat vrij lastig denk ik.

Ook leuk om te weten: als je een paard te strak invlecht doet het zeer om te eten want als ze dan met hun hoofd naar beneden gaan trekt dat de huid 'stuk'

Weet niet of het echt klopt maar leek me vrij logisch en je zou dit ook mee kunnen nemen in je besluit :)

Charlottemv
Berichten: 904
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:52

als ik een hengstenvlecht maak doe ik hem ook erbovenop.
@fish n chips: dan pak je de plukken onderlangs en komt de vlecht erbovenop te liggen.

Het zit veel strakker en blijft bij mij dan ook minimaal een week zitten. Manen zien er prima uit en hij schuurt niet.

OLG Gladiolo mijn Spaanse allemansvriend

Peelie

Berichten: 13392
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Hengstenvlecht op manenkam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:00

Afbeelding
Hengstevlecht op de manenkam. Persoonlijk zou ik het niet doen. Het blijft wel zitten. Maar de manen schuren bij voorbaat al meer op deze manier.

Ik heb mijn paard altijd in zakken staan, deze kan je simpel met een elastiekje bij elkaar knopen tijdens het rijden. Al laat ik ze ook vaak gewoon los hangen. Ik heb er geen last van.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

RavenCat

Berichten: 54
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:05

Ik heb altijd geleerd om vlechten aan het einde van de dag eruit te halen omdat ze anders kunnen gaan schuren en omdat het niet goed zou zijn voor de huid. Verder dan de logica dat ik zelf ook jeuk krijg van haren lang ingevlochten laten of slapen met strakke vlechten heb ik er nooit over nagedacht.

Als je vlecht voor langere tijd, denk ik dat net als bij mensen, meer dunne vlechtjes wel veel werk is de eerste keer, maar beter blijft zitten. Ook klapperen lichtere vlechten minder onder het rijden. De vlechten zijn dunner en lichter, en als er eentje los gaat hoef je alleen die te herstellen.

Plaatje is een grapje :) Ik zou eens voor een vlecht of 12 gaan en kijken hoe dat bevalt.
Afbeelding

Jiildou23

Berichten: 147
Geregistreerd: 05-09-16
Woonplaats: Veenhuizen

Re: Hengstenvlecht op manenkam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:03

Ikzelf vlecht een hengstevlecht, maar haal de vlecht er eigenlijk niet zo vaak uit, omdat hij lang netjes blijft zitten. Het lijkt niet dat hij ze afschuurt of dat de haren afbreken. Ik heb wel een tijdje losse vlechten geprobeerd, maar vond ik zelf niet fijn werken en ik vond het ook minder mooi staan. Niet dat dat hoofdzaak nummer 1 is, maar de hengstevlecht staat Meneer gewoon heel stoer en netjes

Lach en de wereld lacht terug!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:05

Ik vlecht met een hengstenvlecht de paarden hier. Eentje heeft de vlecht er nu circa 2 maand inzitten gok ik? En die heeft de manen tot de grond hangen met gemak.

Afbeelding

Wat wel cruciaal is is dat de boel niet nat wordt, daar breekt het van af.
Ik heb op de natte dagen er een halsdeken overheen, en zodra het droog is een gewone deken. Boel blijft een stuk mooier en breekt veel minder snel dan als ik het los houd. En voor vlechten is het al veeeeeel te lang :+
Ik houd de borstel er ver verbij weg, altijd met de hand en vingers uitpluizen, beetje antiklit erin en weerde nieuwe vlechten erin.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-17 21:30

Hmm dan houd ik het toch maar bij vlechten! Ik ga wel eens proberen om 10-12 vlechten te maken dan :D
Bedankt :)

@Polly: haar manen zijn niet lelijk en ik vind ze los prachtig, maar dat is geen optie. ;)
@Toothless: ze staat buiten maar ze krijgt een vliegendeken met hals op, dus normaal moet ze geen last hebben van de vliegen straks ;)

Maar we houden het gewoon bij vlechtjes :))

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

Jiildou23

Berichten: 147
Geregistreerd: 05-09-16
Woonplaats: Veenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:49

Lowara schreef:
Ik houd de borstel er ver verbij weg, altijd met de hand en vingers uitpluizen, beetje antiklit erin en weerde nieuwe vlechten erin.


Was je die lange manen dan ook vaak en spray je daarna de antiklit erin of gewoon op droge (en vieze) manen ? Ik heb het idee dat het met antiklit heel smerig wordt net als mensenhaar, maar dat is misschien een slecht beeld.

Lach en de wereld lacht terug!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Hengstenvlecht op manenkam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:51

Mijn paarden staan op een simpele boerderij, dus ik was zelden omdat ik alleen koud water heb. En ze na het wassen toch weer direct in de kleigrond gaan rollen :+
Hooguit eens per jaar of als ik een concours heb en ze ranzig zijn. De antiklit spray ik erin als ik de manen met de hand uitgeplozen heb, vooral bij de wortel omdat het daar vaak wat meer klit. Manen blijven er perfect bij zo :j

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

_Joelle

Berichten: 312
Geregistreerd: 08-09-15

Re: Hengstenvlecht op manenkam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:55

mijn pony heeft ook hele lange manen en ik had het ookaltijd in 5-6 lange vlechten.
het is nu alleen zo lang dat ze als ze eet devlechten meepakt.
ik vlecht nu dus een halve hengstenvlecht en dan nog 2 lossen vlechten erachteraan.
dit laat ik een week zitten en dat gaat prima.
omdat je op het eind 2 lossevlechten hebt trekt het niet op de schoft.

Hedwig <3

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:59

Ik deed die vlecht op de hals alleen als het er een beetje fatsoenlijk uit moest zien. Verder altijd 3-5 vlechten er in die bleven zitten tot het weer een keer fatsoenlijk moest. Ik waste de manen best veel en voor het vlechten altijd uitkammen met antiklit. Ik knipte ook regelmatig een stuk af, want die dooie pieken vind ik geen gezicht.

Inmiddels zijn ze er helemaal af, komt het paard veel mooier tot z'n recht en scheelt een hoop jeuk.

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:33

Onze Tinker heeft zijn manen ook altijd in een hengstenvlecht. Ik vlecht ze 2-3x per week opnieuw in, soms minder vaak net hoeveel tijd er voor is. Het blijft met gemak 2 week zitten maar bovenaan wordt het altijd al snel wat pluizig door het rollen. Het laatste stukje bij de schoft zit in een gewone vlecht omdat het anders afbreekt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Bodan, Jussem en 37 bezoekers