Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tienus63

Berichten: 11740
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 19:19

Ten opzichte van stro blijft stal bij smeerkees veel droger en schoner.
Andere paard is hartstikke netjes en houdt strobed ook heel droog.
Voordeel ten opzichte van vlas vind ik dat het nog droger is.

Hoorde laatst van iemand dat die nooit een vlasstal helemaal leegtrok. Die strooide altijd bij. Dat red ik echt niet, daarvoor wordt het vlas te nat. Op een gegeven moment was er bij mij geen strooien meer aan.

#trotsoponzeboeren


QuirJarig

Berichten: 17344
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:41

Vlas haalde ik ook nooit helemaal leeg, zaagsel ook niet trouwens.

Ik heb t net in de stallen gegooid, ik schrok hoe weinig het was! Flink wat liters water over heen gedaan en na een uur was het al het dubbele met nog steeds veel korrels. Dus neem aan dat het nog meer gaat worden?

Net erin gestrooid:
Afbeelding
Stal 1

Afbeelding
Stal 2

Zal zo en morgen even foto maken hoe het er nu uit ziet, maar had meer (in volume/hoeveelheid) verwacht...
Heb het maximale erin gedaan wat geadviseerd wordt. 10 kg per m2.

tienus63

Berichten: 11740
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:48

Die hoeveelheid gooide ik er ook in.
Schrok in eerste instantie ook van de dunne laag.
Maar het zette echt uit tot een bed van bijna 15 cm dik.
Die dikte had het eigenlijk op de derde dag.
Op de Facebookpagina van Equibedding staat een fotoalbum hoe het bij ons is gegaan.

#trotsoponzeboeren

QuirJarig

Berichten: 17344
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 14:30

Oh dat geeft hoop! Ga dadelijk eens de Facebook pagina zoeken. :)

Zo ziet het er nu uit (5 min geleden):
Afbeelding
Stal 1

Afbeelding
Stal 2

In stal 2 is het al verder uit elkaar gevallen dan in de andere stal. Terwijl dat daar eigenlijk geen verschil is (tegelijk gestrooid, even veel water, even veel zakken). Zoals de tweede stal nu is kan ik wel mee leven dat daar de pony's op komen te staan, maar liever nog wat dikker. Tweede stal is nu ongeveer 10cm met nog steeds veel korrels. Eerste stal heeft nog veel meer korrels en minder dik. Misschien toch nog wat meer water op doen? Of moeten de pony's dat nu gewoon kapot gaan trappen?

Blijf t nog maar gek spul vinden. :+
Met stro, zaagsel, vlas, turf, etc. heb je gewoon meteen een dik bed. Haha. Maar vind de zakken wel ideaal, mooi compact voor opslag en zo. Nu eigenlijk nog wel iets te zwaar voor mij, maar dat is alles nog op dit moment (vanwege hersenoperatie en buikoperatie 2 weken terug, mag ik nog helemaal niets tillen tot drie maanden haha).

Ben benieuwd hoe het mesten straks gaat.

Marcella

Berichten: 36580
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 14:39

Ik vond het toen ideaal spul om onder een laagje stro te doen en ideaal met uitmesten.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 17:37

Quir, heb je al een keer een hark erdoor gehaald? Ik sproei bij een nieuwe start altijd even met de tuinslang erover, en dan hark erdoor. De paarden trappen het verder zelf los. Mijn beginlaag is wel wat dikker.
Mijn Haflingers staan in de winter van18 tot 8 op stal en ik gebruik gemiddeld per stal 1 zak van 20 kg per week. In het begin wat meer zodat in de echte winter de laag op z'n dikst is, en laat hem wat dunner worden tot ze weer buiten blijven. Ik haal eens per week de natte plek eruit. Mijn merries zijn vrij schoon op stal, maar wij hebben wel optrekkend vocht.
Verder hebben wij er nu zes verschillende paarden op gehad, incl Haf en Fjord, en er heeft er nooit eentje echt van gegeten, altijd wel genoeg hooi.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 06:22

Ik maak het echt nooit nat.. ( zonde vd werking).. Ik vermeng het altijd met het droge wat er over blijft na verschoning!
Je moet idd wennen aan strokorrel..m.n de kleur moest ik aan wennen. Qua gemak en prijstechnisch is er echter geen ander product die in de buurt komt vd korrel.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 09:55

Ik maak het ook nooit nat. als de paarden erin staan, hebben ze na een uurtje al heel wat stukgetrapt en ze plassen ook altijd gelijk als ze op stal komen. Dat hark ik dan door de rest en dan is het zo een dikke laag

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 10:34

Hier ook een tevreden gebruiker, al jaren. Maak het ook nooit nat en e vreten het hier ook nooit

tienus63

Berichten: 11740
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:08

fokfanaat schreef:
Hier ook een tevreden gebruiker, al jaren. Maak het ook nooit nat en e vreten het hier ook nooit

Gebruik je het ook in merriestallen als ze moeten veulenen. En als veulen aan de voet loopt?

Nu helaas geen veulen op komst, maar normaal heb ik ze dan in mega stro liggen.
Afhankelijk van weer en temperatuur vlas eronder.
Alleen vlas vind ik toch wel spannend met die kleintjes.
Glad en ik heb weleens horrorverhalen gehoord dat stukje vlas in oog is gekomen bij pas geboren veulen. Ging helaas niet goed met oog.

#trotsoponzeboeren

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:12

Meestal haal ik voor het bevallen een paar baaltjes stro wat ik dan over de korrels heen opstrooi. Vlas is veel scherper dan strokorrel, maar ik vind een heel royaal bed wel fijn voor merrie en veulen en het plakt niet zo aan een nat veulen.

QuirJarig

Berichten: 17344
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:15

Inderdaad hark er door gehaald, of nouja riek. Het is nu al een heel stuk losser en kijkt stuk fijner. Toch vind ik de dikte tegen vallen (ongeveer 15cm nu), dus van de week zak of twee in elke stal erbij.

De jongste (2,5) haar stal liggen nog veel korrels in, vooral de zijkant. De andere loopt een graaft veel op stal, dus midden ook wel iets kaal.

Maar mesten was in tien minuten klaar en heel makkelijk/licht! Drie weken geleden heb ik een hersenen- en buikoperatie gehad (en mag dus niet tillen), maar zelfs nu was dat echt super goed te doen en niets zwaar. Heel tevreden tot nu toe, behalve dat er meer in mag van mij. :j

Afbeelding
Stal 1. Links lijk je de bodem te zien, maar dat is van het hooi haha.

Afbeelding
Stal 2.

Afbeelding

tienus63

Berichten: 11740
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:50

Het lijkt bij jou veel fijner te zijn dan bij ons in de stal.
Op de foto lijkt het bijna wel fijn zaagsel in plaats van stro.

#trotsoponzeboeren

Tijn8
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:04

ik heb het al jaren bij 2 paarden in de stal en het bevalt mij heel goed. Het is als het mooi los valt bijna zo fijn als zand bij mij. Binnen 10 minuten heb ik een stal gemest en ze liggen droog en zacht.

Ik maak het wel altijd nat voor het de stal in gaat, vooral de merrie wil nog wel eens een hap nemen anders. Ik verdeel een zak over 2 grote emmers en maak het dan nat met de gieter. De volgende dag kan ik het gebruiken en valt het mooi los.

tienus63

Berichten: 11740
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:04

Ik ben ook nog steeds erg te spreken over het gebruiksgemak van de stropellets.
Inmiddels durf ik de pellets ook droog bij te strooien. Als ik nu natte plek verwijder, strooi ik ong 20 kg droog bij.
Geen idee of ik volledig schone stal droog zou durven opstrooien.
Maar ik heb nu het idee dat ik stal op deze manier niet meer helemaal leeg trek.

#trotsoponzeboeren

rover_
Berichten: 1351
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:33

Heb groot deel van het topic doorgelezen en lees wisselende ervaringen over Zeolite. Zou bij velen minder vocht opnemen dan andere merken, terwijl anderen (o.a. fokfanaat) juist wel tevreden zijn. Verder las ik over Zeohorse stable (maar dat is zelfde leverancier als Zeolite?) En easybedding strawbase. Berichten zijn over het algemeen wel wel van een aantal jaar terug.
Ik ben benieuwd naar de recente ervaringen (op basis van huidige prijzen).
Ik krijg binnenkort de paarden aan huis en ze kunnen dan vrij bewegen van stal naar erf en paddock. Mijn merrie is nogal verwend en plast dus alleen op stal helaas. Stal is straks 10x4 dus lijkt me niet fijn om hem handmatig helemaal leeg te trekken na verloop van tijd. Las hier dat sommigen hem niet leeg halen, alleen de natte plekken en dan weer verdelen. Blijft dit lange tijd goed zo?

tienus63

Berichten: 11740
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:12

Geen idee, ik kende het hele concept stropellets niet.
Ik heb ook geen idee van die andere merken.
De eerste stal bij ons is 26 november ingestrooid met Equibedding pellets, als er vlas in had gezeten had ik de stal nu wel een keer helemaal leeg gehaald.
Na absoluut nog geen noodzaak toe.

Helemaal opnieuw verdelen doe ik eigenlijk ook niet, hark wat gebruikt spul over de plek waar ik de nieuwe droge korrel heb gestrooid.
Zoals ik al noemde op facebookpagina https://www.facebook.com/equibedding/ van hun staan foto's en filmpjes van hoe het bij ons is gegaan.

#trotsoponzeboeren


Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:23

Kreeg tip van gebruiker dat Equibedding hier besproken wordt. Had al advertentie op boktmarkt geplaats.

Ik ken het product Zeolite niet, maar als ik de info op hun pagina lees, heb ik de indruk dat mijn pellets grover zijn.
Doorsnede van Equibedding pellets zijn 16 mm. Het is gehakseld stro en niet vermalen stro.
Ik adviseer om bij het eerste gebruik de pellets toch wat te bevochten, zodat het sneller een vast bed vormt.
En als je als eigenaar bang bent dat de paarden er toch van gaan eten, zou ik het besprenkelen met azijn of zeepsop.

Ik zeg tegen mijn klanten dat ze het moeten gebruiken op een manier dat zij prettig vinden.
Klanten staan allemaal met open mond te kijken hoe een dunne laag pellets een comfortabel ligbed vormt.
Ze willen allemaal meer strooien dan noodzakelijk is.

mvg

Ronald Reurink Balkbrug-Equibedding

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:43

Ik gebruik nu al 4,5 jaar zeolite naar volle tevredenheid.

Wat kost equibedding?

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:47

die zijn idd 8mm doorsnee
ik betaal voor een pallet 65 x 14 kg zakken 260-, inc btw- thuisgebracht
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 10-02-17 16:22, in het totaal 2 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 22:05

19,- per pallet scheelt het dan.

Voor mij geen reden an sich om over te stappen, maar misschien een keer proberen, omdat het toch een iets ander prduct is.

QuirJarig

Berichten: 17344
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 22:51

16mm doorsnee van een korrel? Denk dat die ik heb ook ongeveer 8mm zijn, wel een stuk goedkoper (ongeveer 4/4,20 incl 25% btw per zak van 20kg, per pallet goedkoper).

Tot nu toe trouwens wel tevreden over. Liever op gewoon stro (alhoewel dit wel heel veel prettiger uitmest, vooral veel minder zwaar (wel zo handig aangezien ik eigenlijk nog helemaal niets mag tillen ivm hersenoperaties haha :+ )), maar dat is gewoon geen optie hier.

Hoe krijg je alleen een stevig bed bij een graver? Stal van de jongste is heel netjes, zeker nu ze het hooi in het net krijgt (ze liep het door de stal heen), maar de oudste houdt in de nacht een complete verbouwing. Heel af en toe zelfs tot op het beton... verder wel gewoon onbeperkt hooi en er ligt een cm of 30.

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 10:47

@ Quir, afgaande op jouw foto's denk ik niet dat wat er bij jouw in de stal ligt, te vergelijken is met Equibedding.
De jouwe lijkt veel fijner te zijn, bijna zaagsel-achtig op de foto.
Fijn dat je tevreden bent over jouw bodembedekking!

Wellicht iets natter maken op de graafplek zodat het wat aan elkaar plakt?
Misschien gaat ie het graven ook wel opgeven als ie merkt dat het niet zo prettig ligt.
Of zou hij graag wat harder willen liggen?

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:57


pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:51

Even het topic5een schop omhooggevallen geven!
Heb een nieuwe leverancier gevonden wat betreft strokorrels..peer span uit Duitsland.. scheelt mij 70 euro per big bag! Oude leverancier was prima alleen betaalde daar 240 per big bag! Zeker de moeite waard van het proberen!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, GrapeshotBot en 38 bezoekers