Zelf dekens wassen, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Zelf dekens wassen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:56

Ik heb een aantal dekens liggen, die ik graag zelf wil wassen. Maar ik zou graag willen weten hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Sowieso eerst zo schoon/ haarvrij mogelijk maken, dan gaan ze de wasmachine in (per stuk) op 40 graden/ 1400 touren. Zonder wasverzachter.
Maar kunnen ze dat aan? Ook de regendeken? Of moet die op "outdoorkleding"-programma?

En kunnen ze na afloop in de droger? Indien ja, op welk programma?

Er zit 1 teddy-deken bij, 1 regendeken, 1 stevige winterdeken (niet waterdicht, wel stevige buitenstof) en de rest zijn staldekentjes.


stoerebanaan

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-07-16

Re: Zelf dekens wassen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:16

Wat ik altijd doe is het groffe vuil eerst verwijderen. Twee oude sokken op die ijzertjes zodat de wasmachine niet kapot gaat. Ik heb geen idee op hoe veel graden ik het was en hoe lang ik doe maar wat, maar het gaat altijd wel goed :p. Ik doe het niet in de droger maar laat t uithangen.

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:18

Na mijn weet zijn de waterdichte dejens daarna niet meer waterdicht. Zeker weet ik het niet, dit was mij gezegt.

Wat ik doe wanneer ik paardenspullen was, ik doe het in een bedlaken en knoop het dicht. Eventueel haren blijft dan in deze laken en niet in jou trommel.
Ik heb het altijd al zo gedaan en toch wordt alles super schoon :)

Ik doe geen 1 deken in de droger, uiteraard een fleecedeken doe ik er wel in. Ik hanv ze verder te drogen.

stoerebanaan

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:20

Arashah schreef:
Na mijn weet zijn de waterdichte dejens daarna niet meer waterdicht. Zeker weet ik het niet, dit was mij gezegt.

Wat ik doe wanneer ik paardenspullen was, ik doe het in een bedlaken en knoop het dicht. Eventueel haren blijft dan in deze laken en niet in jou trommel.
Ik heb het altijd al zo gedaan en toch wordt alles super schoon :)

Ik doe geen 1 deken in de droger, uiteraard een fleecedeken doe ik er wel in. Ik hanv ze verder te drogen.


Idd, als je ze wast zijn ze niet meer waterdicht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:26

En waarom zijn ze dan niet meer waterdicht? Er zitten verder geen naden op de rug o.i.d..
Ik gebruik ze verder nooit, hooguit bij ziekte vd paarden of om ze schoon/ droog te houden voor korte duur.

belle_boef

Berichten: 10724
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:26

Maar daar heb je wasmiddel voor om ze weer waterdicht te maken.
Ik heb dit ook wel eens gedaan maar mijn conclusie was dat het goedkoper is om zulke dekens weg te brengen. Ze worden voor 12,50 grondig gewassen en waterdicht gemaakt. daar kun je zelf niet voor wassen (waterdichtmiddel is al prijzig, schoonmaakwerk vooraf, soms 2 keer moeten wassen voor ze goed schoon zijn.

fjordjes

Berichten: 12014
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Zelf dekens wassen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:28

Slechte ervaringen mee. Had het zelf gewassen en ook waterdicht spul in de wasmachine gedaan nou de deken was mooi niet meer waterdicht.

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

rhett99
Berichten: 138
Geregistreerd: 15-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:29

Bij ons gaat de wasmachine ook altijd goed. De droogtrommel gaan ze nooit in, evt. de zweetdeken. De regendekens gaan er eerst gewoon een keer in dat ze schoon zijn en daarna nog een keer met van dat spul waarmee je spullen waterdicht kan maken(harmisol volgens mij). Dit is gewoon bij de kruitvat of zo te koop. Ze voelen dan eerst wel een beetje raar maar na 1 á 2 dagen is dit zo goed als over.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:32

Ik heb Bucas dus ik was ze met Bucas wasmiddel, gewoon een normaal programma op 40 graden. Daarna laat ik ze drogen en spuit ik ze in met de spray. Alle dekens komen er super uit, ik laat ze nooit meer ergens wassen.

Als je de wasmachine gebruikt die je ook voor kleding en gebruikt is het wel aan te raden alles achter elkaar te doen en daarna de wasmachine goed schoon te maken.

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: Zelf dekens wassen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:34

Hier gaan ze op 30 graden en 800 toeren met rambo wasmiddel. Alle dekens nog waterdicht, juist slechte ervaring met laten wassen en waterdicht maken. Vulling verzakt en niet meer waterdicht :(

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Zelf dekens wassen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:28

Heb het zelf nog niet geprobeerd.. maar ik had laatst gelezeb dat iemand ze naar zo'n wasserette bij een benzine pomp gebracht had. Die trommels zijn veel ruimer en dan heb je de zooi niet in je eigen wasmachine.

Of degene die de was na je komt doen er blij mee is, is een tweede ☺️

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

SophieKn

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-02-17

Re: Zelf dekens wassen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:38

Ik was ze altijd als het mooi weer is gewoon buiten. Ik gooi ze op de stoep en een emmer heet waren met Biotex eroverheen. Even laten intrekken en dan goed schrobben. Werkt altijd :)

JenniferU
Berichten: 2208
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: Zelf dekens wassen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:50

Ik volg :)

Hoeveel kg is jullie trommel? Voor de gene die ze zelf wassen.
Ik heb een 5kg trommel en wil kijken of ik me 0 grams zelf kan wassen
Me wasmachine kan of 800 of 1200 toeren ( met centrifugeren heeft dat mee te maken toch?) wat is aan te raden?

Ullrich (juun) = (Fabricius X Allegro): B+10 L1+3 PR:198
Lemieux Fans fb pagina: https://m.facebook.com/groups/161036057880523/?ref=share

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Zelf dekens wassen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:56

Ik was alle dekens ook gewoon thuis, en ze zijn nog gewoon allemaal waterdicht zonder extra waterdichtspul erbij te gooien. Ik maak ze altijd wel goed haarvrij, bij de action heb je voor 2 euro een rubberen borstel die daar perfect voor is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:56

Ik heb een 8kg trommel, 1 deken is erg ruim maar 2 ben ik bang dat hij niet goed genoeg schoon wordt. Ik doe maximaal aantal touren want dat is inderdaad het droogdraaien. Hoe harder hij draait des te droger komt de deken er uit.

Ik doe ze overigens wel even in de droger, niet het hele programma maar wel dat ze aanzienlijk droger zijn dan direct uit de machine.

fjordjes

Berichten: 12014
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Zelf dekens wassen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:44

Ik heb een 8kg trommel en hiervoor een 6kg trommel. Daar paste een deken van 400 grams in voor een paard met maat 215

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Zelf dekens wassen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:49

Ik was zelf ook alles in de wasmachine op 30/40 graden, vooral dekjes, onder/fleecedekens en zelfs peesbeschermers en halsters.
Alles in een oude kussensloop dichtgeknoopt met schoenveter.

Alleen waterdichte dekens doe ik niet! Vriendin van me had dat wel gedaan, maar die deken kwam er toch niet meer goed waterdicht uit.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Zelf dekens wassen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:02

Ik heb een extra wasmachine staan voor mijn vieze paarden spullen, waar onder (outdoor)dekens.

Eerst wassen met een klein beetje gewoon wasmiddel, daarna wassen met waterdicht spul, uithangen en als ze goed droog zijn nog eens inspuiten.
De dure dekens met spullen van het zelfde merk, goedkopere dekens gewoon met spul van de action of kruidvat.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


JenniferU
Berichten: 2208
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: Zelf dekens wassen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:15

Wassen jullie bijv bucas dekens zelf? Ivm de coating

Ullrich (juun) = (Fabricius X Allegro): B+10 L1+3 PR:198
Lemieux Fans fb pagina: https://m.facebook.com/groups/161036057880523/?ref=share

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Zelf dekens wassen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 10:28

Ik was ze 1x met wasmiddel evt 2e x als ze echt smerig zijn. En dan nog een keer wassen met watervast spul uit Een flesje van de Kruidvat. In 9jaar tijd nog nooit lekke dekens en ik was ze ieder jaar.

1e jaar weggebracht en de deken was niet waterdicht + aantal maanden zoek!! Bij het bedrijf. Nooit meer!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:29

In principe laat ik ze wassen, dan worden ze toch het mooist schoon.
Maar als ik ze zelf doe week ik meestal in een grote bak warm water het eerste vuil er af en daarna met Bucas wash op 30 graden in de wasmachine.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Zelf dekens wassen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:33

Ik was ook mijn eigen dekens. Ik heb er een impregneerprogramma op zitten (noem je dat zo) dus ik.kan de dekens die waterdicht horen te zijn ook weer zo doen. Heb je apart spul voor wat je daar voor kan gebruiken. Scheelt een hoop geld omdat je ze jiet hoeft weg te brengen naar een paardendekenwasserij. Tot nu toe altijd goed gegaan. Op 40 graden en dan aan de.lucht laten drogen

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GekOpFjorden en 63 bezoekers