Hengstenkeuze voor 6 jarige zwarte shetlander

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindeDjune

Berichten: 127
Geregistreerd: 09-12-09
Woonplaats: Rotterdam

Hengstenkeuze voor 6 jarige zwarte shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 17:26

Hoi allemaal!

Ik wil graag mijn shetlander aankomende zomer laten dekken.
Nu heb ik helaas geen verstand van het shetlandponystamboek en inteelt. -O-

Het gaat om een zwarte pony, 98 cm hoog, ingeschreven in het veulenboek.
Gehele afstamming is bekend.

Haar vader is Tango van de Amstelhof, haar moeder is Rose Belle vd Belschuur.
Haar opa is Boss van de Brouwerij.

Ik wil het aanstaande veulen natuurlijk inschrijven in het stamboek.

Het veulentje wordt ongeacht het een merrie of hengstje is aangehouden door mij.

Ik zoek een zwart of zwartbonte goedgekeurde hengst, liefst middenmaat of grote maat! Het liefst heb ik dat ze daar een weekje kan staan.

Hoop dat jullie mij al een hele leuke hengst kunnen helpen!

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Hengstenkeuze voor 6 jarige zwarte shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:47

Heb je een foto van de merrie? Allereerst zou ik haar op laten nemen in het stamboek. Die opnames beginnen in maart en zijn op verschillende plaatsen in Nederland. Je moet dan wel lid zijn/ worden van het stamboek maar dat moet je sowieso als je het veulen in wil laten schrijven in het A register. Door de pony aan te bieden op de opname wordt ze door een jurylid beoordeeld en veterinair gekeurd. Het is handig om te weten of knieën , gebit en ogen in orde zijn voordat je gaat fokken. Je krijgt een lijst mee waar de beoordeling van het jurylid opstaat . Zo weet je wat de sterke en minder sterke punten zijn van je pony. Van hengsten en hun nakomelingen wordt deze score ook genoteerd. Zo kun je uitzoeken welke hengst het beste bij jouw merrie past. Als je merrie niet opgenomen is in het stamboek krijgt je veulen geen 'vol' papier maar zal ingeschreven worden in het B register.
Het is bij Shetlanders gebruikelijk dat je ze bij de hengstenhiuder brengt en daar laat staan totdat ze gedekt is. De meeste mensen laten ze dan lopen totdat ze de 3 weken voorbij zijn. Je kan ze natuurlijk ook gewoon ophalen en thuis laten scannen. Wel met het risico dat je nog een keer terug moet. Waar kom je vandaan en hoe ver wil je reizen?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:05

EHK --> SMP. Aangezien dit om een Shetlander merrie gaat zal je in dit forum de beste antwoorden krijgen want hier zitten de liefhebbers van dit ras.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Hengstenkeuze voor 6 jarige zwarte shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:31

Nu eerst stamboek opname. Data staan op de site van het stamboek.
Daar kan je ook meteen overleggen met fokkers uit de buurt die je kunnen helpen en adviseren.

Eerst stamboek opname en daarna pas dekken.