Aranca aan de dressuur!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Aranca aan de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 16:52

Hallo allemaal!

Zaterdag heb ik superfijn gereden. De eigenaresse van Aranca heeft mij wat geholpen en heeft ook wat foto's gemaakt :D

Aranca is een 12 jarige merrie die eigenlijk het grootste gedeelte van haar leven op de wei heeft doorgebracht. Ze is nog vrij groen dus we zijn vooral bezig met basiswerk. Wanneer ze iets moeilijk vind of je iets nieuws vraagt is het antwoord vrij standaard "nee" en gooit ze d'r hoofd omhoog. Dit is nog wel eens lastig, maar ze gaat al veel beter! Zeker tegen het einde aan gooit ze al minder.

Ik ben heel benieuwd wat jullie van het rijden vinden. We zijn vooral bezig met de basis dus, schakelen tussen tempo en die achterkant eronder zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Houd het lief, aan opbouwend commentaar heb ik het meeste :D

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Aranca aan de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:18

Wat een leuk dier, mooie ruime gangen ook!
Je zit erg netjes en vind dat je pony mooi lengte in de hals heeft.
Wat me wel opvalt is dat haar rug nogal inzakt, wellicht is het ook het model van je pony
maar je ziet achter de schoft een knik naar beneden en voor het kruis, eigenlijk zou dat stuk van de rug juist wat ronder moeten zodat ze jou op d'r spieren kan dragen en niet op haar rug.
Ik vind dat je vriendelijk rijdt, en haar niet in een valse knik lijkt te dwingen dus het lijkt me lastig hier wat aan te doen. Veel schakelen en veel buigen, lekker rekken en strekken zodat ze een sterke rug krijgt en ze vanuit achter de schoft nagevelijk kan lopen.

Ik herken dit ontzettend, mijn paard loopt ook wel eens op zo'n manier. Wat mij helpt is het tempo iets omlaag zodat ik hem beter bij elkaar kan rijden, wanneer het paard dan mooi rond is ga ik van daar uit schakelen en het tempo iets opvoeren.

Hopelijk helpt je dat wat! :)

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Aranca aan de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 19:53

Bedankt voor je leuke reactie! We proberen haar idd veel ronder te krijgen nog, schakelen en buiging pakken we idd mee. Ze heeft een maandje stil gestaan vanwege een dik been van de mok, maar hier gaan we zeker mee aan de slag! Ze heeft een vrij lange rug van zichzelf dus dat maakt het wat lastiger.

Tempo omlaag probeer ik ook alleen moet ik er voor waken dat ze actief blijft en niet in een houding valt zeg maar :D

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Aranca aan de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:00

ja lastig als je paard van zichzelf niet zo rond is, dat is die van mij ook niet, dus je moet er alles uit rijden wat er in zit! Sommige paarden hebben van zichzelf zo'n ronde vorm, dat scheelt ontzettend denk ik.

Vind het een zeer leuke combinatie! En prachtige foto's trouwens

JustmeVal
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-02-17

Re: Aranca aan de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:05

Wat lekker dat je met haar aan de slag bent! Goed voor haar lijf ook! Ik vind dat je al heel ver bent gekomen, ik had er geen relatief groen paard achter gezocht. Een klein puntje als ze naar beneden komt verplaats dan niet je eigen balanspunt naar achter. Want je hangt licht naar achter op het moment dat ze begint te lopen! Maar erg goed al hoor!

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 13:07

JustmeVal schreef:
Wat lekker dat je met haar aan de slag bent! Goed voor haar lijf ook! Ik vind dat je al heel ver bent gekomen, ik had er geen relatief groen paard achter gezocht. Een klein puntje als ze naar beneden komt verplaats dan niet je eigen balanspunt naar achter. Want je hangt licht naar achter op het moment dat ze begint te lopen! Maar erg goed al hoor!

Kan komen door het doorzitten, bedankt voor de tip!

Ze pakt het werk ook heel goed op gelukkig, maar ze is pas op 11 jaar ingereden :P Vandaar het groene :)

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Aranca aan de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:22

Leuk koppie en ik vind je vriendelijk rijden.
Wel vind ik hem erg schraal in bespiering op de rug en achterhand.
Persoonlijk zou ik dit paard eerst beter in de bespiering willen hebben voordat ik zou rijden. Mijn advies is een paar weken longeren totdat de bovenlijn wat meer spieren heeft.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Aranca aan de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:38

Ik vind je t-shirt gaaf! Waar heb je die vandaan?

Rijden ziet er op zich vriendelijk uit.
Paard loopt wat op de kop, maar lijkt ook zo gebouwd...hoog kruis. Inderdaad erg arm gespierd. Rijd je hem ook regelmatig mooi voorwaarts neerwaarts dat ie echt over de rug loopt?

JustmeVal
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:49

Marjoow schreef:
JustmeVal schreef:
Wat lekker dat je met haar aan de slag bent! Goed voor haar lijf ook! Ik vind dat je al heel ver bent gekomen, ik had er geen relatief groen paard achter gezocht. Een klein puntje als ze naar beneden komt verplaats dan niet je eigen balanspunt naar achter. Want je hangt licht naar achter op het moment dat ze begint te lopen! Maar erg goed al hoor!

Kan komen door het doorzitten, bedankt voor de tip!

Ze pakt het werk ook heel goed op gelukkig, maar ze is pas op 11 jaar ingereden :P Vandaar het groene :)



11 jaar of niet, groen is groen! Het is vaak zelfs lastiger om zo'n paard te overtuigen dus chapeau! En een paard moet altijd in balans komen wanneer er ineens iets op zn rug zit maar ik vind dit paard totaal niet zwabberig overkomen daarom zeg ik dat jullie al ver zijn!

Persevero

Berichten: 2349
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:53

leuk paardje, ziet er vriendelijke uit. Maar zoals sommigen al zeggen mag hij de rug wat meer gebruiken. heb je ook galop foto's? ben wel benieuwd hoe het er daar uit ziet. Ik denk dat hij ook veel baad kan hebben bij veel galop oefeningen, omdat je daar van nature al meer draaiing in de bekken krijgt. Daarbij kan hij 2 benen gebruiken wat ook minder kracht kost.

Verder denk ik dat het bij dit type paard goed oppassen is dat hij niet gaat duiken, en daardoor steun zoekt in je hand. Op de foto's lijkt het dat je daar wel bovenop zit.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Aranca aan de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 14:16

@Avanti, ik snap wat je bedoelt. Ze heeft net een paar weken stilgestaan na een dik been van de mok, plus dat ze al niet zo snel dik wordt... We werken heel erg aan de bespiering en ze is wat dat betreft al wel vooruit gegaan.

@manubres, dat was van de Red Bull Racing collectie van 2016! Gekocht in de Red Bull shop :P
We proberen veel te schakelen, ik probeer wel eens een beetje neerwaarts te rijden, maar dan valt ze gauw uit elkaar.

@JustmeVal, bedankt! Maar die eer gaat vooral naar de eigenaren :D Ik rijd haar nog maar een half jaartje namelijk :)

@Persevero, bedankt voor de tips! Van zaterdag heb ik geen galopfoto's, heb kort gegaloppeerd en daar was geen goede foto van helaas. Ze valt heel erg uit elkaar in de galop dus dit is nog heel moeilijk. Dan is het vooral waken om niet te lang te galopperen.
En klopt, die neiging heeft ze wel een beetje, gelukkig kun je dat vrij makkelijk oplossen door been te geven :D

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:29

Naast het fijne beeld op de foto's, wil ik je graag ook een compliment geven voor hoe je omgaat met de feedback! +:)+ Dat is hier op bokt wel eens anders... :)
Veel plezier met het leuke paardje!

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 14:30

MarianneW schreef:
Naast het fijne beeld op de foto's, wil ik je graag ook een compliment geven voor hoe je omgaat met de feedback! +:)+ Dat is hier op bokt wel eens anders... :)
Veel plezier met het leuke paardje!

Bedankt :D

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:32

Ik vibd het er heel netjes uitzien voor een paardje wat op moet bouwen, ziet er erg ontspannen uit.

Maar echt wauw! Het is hartje winter en je zit met een t-shirtje op je paard? Buiten? Brrrrrrrr.... haha, ben je een beetje warmbloedig?

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 14:33

Jolliej schreef:
Ik vibd het er heel netjes uitzien voor een paardje wat op moet bouwen, ziet er erg ontspannen uit.

Maar echt wauw! Het is hartje winter en je zit met een t-shirtje op je paard? Buiten? Brrrrrrrr.... haha, ben je een beetje warmbloedig?

Zaterdag was het zulk lekker weer :D En ja ik krijg het snel warm als ik aan het paardrijden ben :P

julie_123
Berichten: 1
Geregistreerd: 07-02-17

Re: Aranca aan de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:09

waaw wat een knap paard! Ik vind dat ze heel mooi en ontspannen loopt voor zo lang op de wei te staan. Een kleine tip om je rug zo recht mogelijk te houden en niet te knikken in je heup is om je kin naar omhoog te doen en je lichaam zo lang mogelijk te maken. Je houding is wel super netjes.

x_jdjn
Berichten: 13
Geregistreerd: 05-02-17

Re: Aranca aan de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:08

Wat een fijne combinatie, ziet er erg leuk uit. :)

SophieKn

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-02-17

Re: Aranca aan de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:44

Hele mooie foto's!

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Aranca aan de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 02:57

Eens met voorgangers, weinig aan toe te voegen, behalve;
Het is op de eerste foto's al te zien, op degene precies van voren nog veel meer. Volgens mij zit je zelf best scheef naar links toe... Op die ene foto lijkt het zelfs alsof je het hele zadel mee naar links hebt genomen. Hopelijk momentopname en is dat minder erg dan het lijkt, maar toch een aandachtspuntje. Je maakt het zo je paard veel moeilijker om in balans te lopen!

Verder, let even op je binnenhand. Die werkt vaak terug. Handen altijd gelijk, zowel horizontaal als verticaal. Als je meer stelling wil vragen beweegt je hand van de hals af, niet terug!

Vind jullie een leuke combinatie. Ga zo door :D

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Aranca aan de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 03:05

Hee, ik zie dit topic nu pas voorbij komen! Ik vind je houding er goed op vooruit gegaan in vergelijking met toen je het Fjordje nog reed! Netjes hoor! Let alleen wel op je handen, die zijn wat hoog.

Ik zou proberen haar toch nog wat lager in te stellen dan hier zichtbaar is, zodat ze de rug wat meer kan gaan gebruiken. Het moeite hebben met het zakken kan uit jouw handen komen, doordat die hoger gaan houd je haar als het ware tegen. Probeer haar met je been tegen je hand aan te rijden en durf dan je handen naar voren omlaag mee te geven!

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 03:14

kleinvosje schreef:
Hee, ik zie dit topic nu pas voorbij komen! Ik vind je houding er goed op vooruit gegaan in vergelijking met toen je het Fjordje nog reed! Netjes hoor! Let alleen wel op je handen, die zijn wat hoog.

Ik zou proberen haar toch nog wat lager in te stellen dan hier zichtbaar is, zodat ze de rug wat meer kan gaan gebruiken. Het moeite hebben met het zakken kan uit jouw handen komen, doordat die hoger gaan houd je haar als het ware tegen. Probeer haar met je been tegen je hand aan te rijden en durf dan je handen naar voren omlaag mee te geven!


Mag ik vragen waarom je het paard nog wat lager wil zien lopen? M.i. loopt ze al in een valse krul en op 9 vd 10 foto's te diep. Denk dat dat probleem alleen maar versterkt gaat worden als ze nog lager wordt gereden. Juist ruggebruik komt door een evenwichtig, in balans lopend paard met voldoende activiteit van achteren, ongeacht de hoofd/hals houding.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 03:47

Ik zou haar hals graag horizontaler zien, wat niet hoeft te betekenen dat ze in de krul of te diep gaat. Je kan ook prima een lagere halslijn hebben met het neusje eruit! Daarom zeg ik ook naar VOREN omlaag toestaan. Zo krijg je de hals ook mooi op lengte en rekken de spieren mooi op. Als je een terugwerkende hand hebt zou je de hals wel lager kunnen krijgen maar inderdaad achter de loodlijn.
Ruggebruik staat in verhouding met achterbeen gebruik. Als de rug mooi opbolt kan het achterbeen ook verder ondertreden. Een terugwerkende hand heeft hier ook weer invloed op, deze blokkeert het achterbeen.
Ik weet de rijstijl van TS een beetje, weet dat ze dit prima voor elkaar kan krijgen, mits ze haar handen niet teveel tilt!

Dublinlove8
Berichten: 143
Geregistreerd: 19-10-16
Woonplaats: Zegiknie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:39

Ik vind zoiezo dat ze mooi loopt!!
echt een leuke pony!!
je hwbt geluk dat je haar mag berijden
alleen op de 6de foto lijkt het alsof je beugels niet recht zijn? Of ligt dat aan mij?
En je hand zijn inderdaad wat hoog...

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 15:12

Nirvana_ schreef:
Eens met voorgangers, weinig aan toe te voegen, behalve;
Het is op de eerste foto's al te zien, op degene precies van voren nog veel meer. Volgens mij zit je zelf best scheef naar links toe... Op die ene foto lijkt het zelfs alsof je het hele zadel mee naar links hebt genomen. Hopelijk momentopname en is dat minder erg dan het lijkt, maar toch een aandachtspuntje. Je maakt het zo je paard veel moeilijker om in balans te lopen!

Verder, let even op je binnenhand. Die werkt vaak terug. Handen altijd gelijk, zowel horizontaal als verticaal. Als je meer stelling wil vragen beweegt je hand van de hals af, niet terug!

Vind jullie een leuke combinatie. Ga zo door :D

Bedankt! Viel mij inderdaad ook op, probeer hier wel om te denken. Moet eigenlijk met een krukje opstappen maar ze staat nog niet echt stil met opstappen, dus dat word lastig. Denk dat door het opstappen het zadel verschuift naar links.

kleinvosje schreef:
Hee, ik zie dit topic nu pas voorbij komen! Ik vind je houding er goed op vooruit gegaan in vergelijking met toen je het Fjordje nog reed! Netjes hoor! Let alleen wel op je handen, die zijn wat hoog.

Ik zou proberen haar toch nog wat lager in te stellen dan hier zichtbaar is, zodat ze de rug wat meer kan gaan gebruiken. Het moeite hebben met het zakken kan uit jouw handen komen, doordat die hoger gaan houd je haar als het ware tegen. Probeer haar met je been tegen je hand aan te rijden en durf dan je handen naar voren omlaag mee te geven!


Bedankt!!
Lager instellen probeer ik wel, maar dat vind ze nog wel moeilijk. Ik probeer vaak richting het halsstrekken te gaan en ook het voorwaarts neerwaarts probeer ik mee te pakken, maar ze vind het heel moeilijk om te zakken.

kleinvosje schreef:
Ik zou haar hals graag horizontaler zien, wat niet hoeft te betekenen dat ze in de krul of te diep gaat. Je kan ook prima een lagere halslijn hebben met het neusje eruit! Daarom zeg ik ook naar VOREN omlaag toestaan. Zo krijg je de hals ook mooi op lengte en rekken de spieren mooi op. Als je een terugwerkende hand hebt zou je de hals wel lager kunnen krijgen maar inderdaad achter de loodlijn.
Ruggebruik staat in verhouding met achterbeen gebruik. Als de rug mooi opbolt kan het achterbeen ook verder ondertreden. Een terugwerkende hand heeft hier ook weer invloed op, deze blokkeert het achterbeen.
Ik weet de rijstijl van TS een beetje, weet dat ze dit prima voor elkaar kan krijgen, mits ze haar handen niet teveel tilt!


Bedankt, hier ga ik eens mee aan de slag!

eliane000

Berichten: 59
Geregistreerd: 18-06-11
Woonplaats: Bunde

Re: Aranca aan de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:43

wat er op de foto's te zien is, ziet het er goed uit vind ik !
Ikzie inderdaad ook dat op 1 foto de beugels niet gelijk zijn ,maar volgens mij komt dit inderdaad doordat het zadel even iets meer gekanteld is naar 1 kant =)
netjes!