Kleding'eis' bruiloft

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Goof

Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Kleding'eis' bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-17 21:09

Ik ben uitgenodigd voor de bruiloft van een collega. Daar heb ik er zo'n 140 van, maar dit is een leuke, nabije collega en het gaat om de receptie. Ik vind het uiteraard superleuk en wil graag gaan, maar toen kwam de 'maar'; de kleding'eis'.
Het is namelijk een streng christelijke bruiloft en er wordt van gasten verwacht dat zij geen broek, maar een lange rok of jurk dragen, dat het hele lichaam bedekt is en dat er geen (te) strakke kleding wordt gedragen. En laat ik daar nou net niet aan kunnen voldoen :roll:
Ik heb niets dat onder mijn knie uitkomt, dus het houdt eigenlijk al meteen op. Ik wil nog even overleggen of die jurk icm een nette panty eronder voldoende is, maar ik vermoed van niet. In dat geval zal ik dus (helaas!) niet gaan.

Ik open dit topic niet voor advies, maar meer omdat ik benieuwd ben in hoeverre jullie je zouden aanpassen aan zulke (mijns inziens toch redelijk heftige) eisen? Zou je meteen roepen dat je niet gaat omdat het je tegenstaat? Zou je nieuwe kleding aanschaffen om aan hun eis te voldoen?
Ik ben erg benieuwd :D

Moderatoropmerking:
Let op, deze update van TS staat op pagina 17:
Citaat:
Zo, 11 maanden geleden en ik kom hem even omhoog schoppen :+
Vond het een leuk topic toen, ben blij dat ik het geopend heb, leuke discussie. Ik ben met veel plezier naar de bruiloft geweest.

Maar nu het volgende; het onderwerp komt weer terug.
De meid in kwestie is vorige week bevallen. We zijn inmiddels allebei gestopt bij het werk waar we toen werkten, maar hebben middels app nog wat contact. Het leek me samen met een andere collega van toen leuk om op kraamvisite te gaan (alhoewel ik niks met babies heb >;) ), dus we nodigden onszelf uit en we zijn echt super welkom!
Maar..... wederom wel met kledingeis. Ze stuurde ons een bericht met daarin de mededeling dat bij hen in huis enkel vrouwen in roken of jurken welkom zijn en of we ons willen aanpassen daaraan.
Voor een bruiloft wil ik me uiteraard aanpassen, hun feestje, hun wensen, maar ik moet zeggen dat ik dit te ver vindt gaan. Het gaat enkel om een bakkie koffie in gezellige sfeer en niet om iets formeels. Kennelijk ben ik niet welkom zoals ik ben en dat stoort me.
Ik zoek geen advies, maar ben wel wederom zeer benieuwd hoe jullie hierin staan? Zelfde mening als bij een bruiloft? Zou je je ook thuis aanpassen?
Laatst bijgewerkt door Dani op 03-01-18 14:35, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Update toegevoegd voor de duidelijkheid.


Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Kleding'eis' bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:12

Zo, dat zijn wel strenge eisen ja. Bijzonder dat ze dat ook voor alle receptiegasten doorvoeren.
Als de collega echt een naaste van me zou zijn (bijv ook persoonlijk contact naast het werk) dan zou ik sowieso gaan en iets lenen of kopen. Als ik verder behalve het feit dat we toevallig collega's zijn niets met iemand heb zou ik verstek laten gaan.

Dragan! <3

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:13

Is het niet de vriendschap waard om ergens een goedkope lange rok te kopen? Zoveel vind ik dat niet gevraagd eerlijk gezegd.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:13

Ligt eraan hoe goed ik bevriend ben met het trouwpaar :) Maar vind het wel erg pittige eisen...

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:13

Tussenweg: iets lenen?

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Dammie

Berichten: 3315
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:14

Dat gaat wel heel ver. Welke geloofsrichting is het precies? Nederlands Gereformeerd, Vergadering der Gelovigen?
Bij de meeste christelijke bruiloften wordt het gewaardeerd dat je je aanpast, en dus niet met minirok en decolleté tot je navel binnenkomt, maar dat is het dan ook wel.

1 hp ought to be enough for anybody
[o]

x_Jeanine_x

Berichten: 9083
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:14

Ik verkoop ook Tupperware, heel ander iets, maar ook een party gehad bij hele gelovige mensen indd lange rok etc. En kreeg de tip om minstens een rok tot de knie aan te trekken, vestje met 3/4de mouw en ik was binnen. Goed verkocht.
de ouderen allemaal rokken tot de enkel en mijn leeftijd 15+ tm 24 super korte rokjes :+

Ik zou het denk ik wel gewoon doen!

Goof

Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-17 21:16

antje_vip schreef:
Is het niet de vriendschap waard om ergens een goedkope lange rok te kopen? Zoveel vind ik dat niet gevraagd eerlijk gezegd.


We zien elkaar niet prive en zijn in die zin dus niet bevriend. Zoals ik zei is het een nabije collega die ik leuk vindt en met wie ik fijn kan werken.
Kopen is voor mij geen optie. Ik draag geen lange rokken of jurken, dus dat is weggegooid geld.
Lenen zou een optie zijn, maar ik ken niemand met deze kleding om eerlijk te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:17

Hmzzz....lastig.
Ik vind dat je als bruidspaar best wensen mag hebben en uiten omtrent kleding van je gasten. Maar, het eisen en daarmee bepaalde zaken van hun geloof aan je opdringen... Nou nee. Dat zou mij ook tegenstaan.
Dat je netjes (niet te kort, niet te bloot) naar een bruiloft gaat lijkt mij (let wel MIJ) vanzelfsprekend.
Als ik binnen mijn garderobe iets geschikts zou hebben, ach vooruit, dan draag ik dat wel. Maar er iets nieuws voor kopen wat ik nooit meer zou dragen? Voor een collega? Nope. Dan ga ik wel niet als ik dan niet welkom ben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-17 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:17

Voor enkel een receptie zou ik niet iets kopen wat ik nooit meer draag.Lijkt me dat je jurk met panty toch goed is.
Anders zou ik denk ik iets proberen te lenen of niet gaan,denk niet dat je een bruisend feestje mist.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:18

Gossie. Ik zou er ook niets nieuws voor kopen dat ik nooit meer aan zou hebben en zou eerder in een net broekpak gaan dan in een rok boven de knie, maar weet eigenlijk niet wat ze dan erger zouden vinden.
Vroeger droeg ik wel lange rokken met kisten eronder, zat op een vrij christelijke school waar sommige meiden verplicht in rokken moesten lopen en die spraken dan weer schande van mijn combinaties, dus goed doe je het in die kringen toch niet gauw is mijn ervaring.
Zou je iets kunnen lenen van iemand (misschien je collega zelf wel) als je wel echt graag zou willen gaan? Bereid je dan wel voor op een saaie receptie, als het echt heel streng is, dan is muziek bijvoorbeeld ook uit den boze.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Goof

Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-17 21:18

Overigens; ik heb ook gefotografeerd op een streng gelovige bruiloft en dat was enorm gezellig, ik was daar ook van harte welkom in mijn (nette) broek en blousje. Ook de ouderen in de familie vonden het erg leuk dat ik er was en namen geen aanstoot aan mijn kleding.

Vwb het geloof; ik heb geen idee. Het is niet een standaard stroming en heeft een heule lange naam :+

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:18

Los van het geloofs kwestie verhaal,
Wat nou als het een thema bruiloft was ?
Bv de 90s ?? (wat uit de lucht gegrepen) had je er dan nog zo'n moeite mee gehad ?

En los van kopen zou je evt ook aan de bruid kunnen vragen of iemand een rok zou kunnen uitlenen ;)

[OV] Quarter hengst van bouwman uit pannerden
[ITP] Het is ik.... een sprookjes knol!! door ivonka , [BB-ITP] Boxer broer en zus op de plaat door ivonka (pupie's !!!!) [ITP] Eindelijk mijn knappe verschijning daar waar ie hoort[/size]

Gezocht oude aparte paarden bitten.
Ook bitten niet meer geschikt voor paarden Met een pb je maakt mij er erg blij mee en worden niet meer voor paarden gebruikt.
De voorkeur ligt bij stangbitten en hoe rotter en aparter hoe beter

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:18

Ik denk dat als jij aankomt in een nette jurk tot op je knie, met daaronder een nette (niet te dunne) panty en iets van mouwtjes tot je elleboog, dat ze je echt niet weg zullen sturen hoor.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:19

Kijk anders even bij de Wibra ofzo. En stuur me vooral een foto van je outfit.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Goof

Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-17 21:19

lieveli schreef:
Kijk anders even bij de Wibra ofzo. En stuur me vooral een foto van je outfit.


Jij vermaakt je bij voorbaat al met mijn leed of niet? }>

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:20

Als daggast zou ik eerder wat kopen dan enkel een receptie en dan heb je doorgaans een andere band met het paar. Maar, een receptie alleen? Da's max 1,5 uur, een handje geven, stukje taart en kopje thee drinken en weer weg, toch?

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:20

Goof schreef:
Overigens; ik heb ook gefotografeerd op een streng gelovige bruiloft en dat was enorm gezellig, ik was daar ook van harte welkom in mijn (nette) broek en blousje. Ook de ouderen in de familie vonden het erg leuk dat ik er was en namen geen aanstoot aan mijn kleding.

Vwb het geloof; ik heb geen idee. Het is niet een standaard stroming en heeft een heule lange naam :+

Is het soms de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen?

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Goof

Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-17 21:20

rommulus schreef:
Los van het geloofs kwestie verhaal,
Wat nou als het een thema bruiloft was ?
Bv de 90s ?? (wat uit de lucht gegrepen) had je er dan nog zo'n moeite mee gehad ?

En los van kopen zou je evt ook aan de bruid kunnen vragen of iemand een rok zou kunnen uitlenen ;)


Ja, ook daar zou ik niets voor aanschaffen omdat ik het daarna nooit meer zal dragen.

Johnnydepony
Berichten: 1415
Geregistreerd: 15-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:20

Als je goed kunt met die collega zou ik het der gewoon eens met der over hebben. Idd misschien heeft ze wel een rok voor je te leen. Of misschien is mp iets? Laat je er daarna voor een paar euro een leuke korte rok van maken :D

Goof

Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-17 21:21

Vjestagirl schreef:
Goof schreef:
Overigens; ik heb ook gefotografeerd op een streng gelovige bruiloft en dat was enorm gezellig, ik was daar ook van harte welkom in mijn (nette) broek en blousje. Ook de ouderen in de familie vonden het erg leuk dat ik er was en namen geen aanstoot aan mijn kleding.

Vwb het geloof; ik heb geen idee. Het is niet een standaard stroming en heeft een heule lange naam :+

Is het soms de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen?


Ja die! Denk ik :o
Volgens mij wel!

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Kleding'eis' bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:22

Oef, dat zijn mormonen, en als ze idd streng in de leer is dan snap ik de kledingeis ineens een heel stuk beter...

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:22

Anoniem schreef:
Hmzzz....lastig.
Ik vind dat je als bruidspaar best wensen mag hebben en uiten omtrent kleding van je gasten. Maar, het eisen en daarmee bepaalde zaken van hun geloof aan je opdringen... Nou nee. Dat zou mij ook tegenstaan.

Hier ben ik het mee eens, ik zou me er niet zo prettig bij voelen. Maar als je graag wil gaan zou ik het met haar overleggen of er ook nog andere kledingopties zijn.


Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:23

Goof schreef:
lieveli schreef:
Kijk anders even bij de Wibra ofzo. En stuur me vooral een foto van je outfit.


Jij vermaakt je bij voorbaat al met mijn leed of niet? }>


Zeker! *D

Maar als je er toch heen wilt zou ik gewoon een wegwerp-rokkie kopen en die daarna doneren aan Polen ofzo. Ben je daggast?

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:23

Ik zat net te typen dat wanneer je een close vriendschap hebt, ik het wel zou doen. Maar als dat niet zo is misschien niet gaan idd. Hoewel ik me afvraag of je echt niet gewoon met een wat dikkere panty mag komen, volgens mij worden die mensen over het algemeen ook wat soepeler als het om kleding gaat(op uitzonderingen na).
Ik kan me die 'eis' overigens wel voorstellen, het is wel hun grote dag en zoiets als kleding maakt deel uit van hun levensovertuiging. Maar ik snap ook dat het in deze situatie voor jou lastig is. :)

Do what is right
Not what is easy


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, _Tarzan, Annefleur200, BingBot, Flip, friezenfan2, GaitMonster, GrapeshotBot, maj0, MDWStables, MerleSimone, Milando, NorwayFjord, Pauline2cv, pinto_1, Pova, sjaslique, SJP, SuperSuup, Syb_sem, Telpeva, TessaxQuincy, Thioro, xxmichellexx en 172 bezoekers