Parzival neemt afscheid tijdens Indoor Brabant

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 

Nieuwsredactie

Berichten: 13983
Geregistreerd: 20-04-16

Parzival neemt afscheid tijdens Indoor Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-17 17:15

*adelinde cornelissen
Dressuur

Afbeelding
Adelinde Cornelissen en Parzival. Foto door Focussed

Tijdens de 50e editie van Indoor Brabant zal Jerich Parzival afscheid nemen van de Internationale topsport. De imposante, inmiddels 20-jarige, ruin en dressuuramazone Adelinde Cornelissen zullen nog eenmaal samen te zien zijn voor het grote publiek. Het officiële afscheid zal plaatsvinden in de Brabanthal op zaterdag 11 maart rond 15.30 uur in de pauze van de World Cup Dressage Freestyle.

Parzival en Adelinde hebben samen een lange carrière achter de rug en kunnen terugkijken op schitterende resultaten. Die carrière begon in 2002 toen Parzival bij Adelinde op stal kwam. Met hulp van haar team, met onder andere Johan Hamminga en later Sjef Janssen, zijn ze met vallen en opstaan een heel eind gekomen.

Het eerste succes kwam in 2007 toen zij Nederlands Kampioen Zware Tour Indoor werden gevolgd met een overwinning in het Nederlands Kampioenschap Senioren Outdoor in 2008. Van 2008 tot en met 2016 (met uitzondering van 2015) is Parzival een vaste waarde geweest voor het Nederlandse dressuurteam. Tijdens hun eerste Europese Kampioenschappen in het Engelse Windsor in 2009 leverden zij een belangrijke bijdrage aan de gouden teammedaille maar wonnen zij ook individueel goud in de Grand Prix Special (met een wereldrecord: 84.042%) en zilver in de Kur. De combinatie mocht in 2010 de gouden teammedaille in ontvangst nemen tijdens de Wereldkampioenschappen. In 2011 werden Adelinde en Parzival Europees Kampioen in de Grand Prix Special en de Kur in Rotterdam, voor het team was er toen een bronzen medaille. In datzelfde jaar wonnen zij ook de Wereldbeker finale.

Het jaar 2012 was een topjaar: goud in de wereldbeker finale, die dat jaar werd verreden tijdens Indoor Brabant, en individueel zilver (Kur) en brons (Grand Prix Special) en teamzilver tijdens de Olympische Spelen in Londen. Daarna volgenden nog een individuele zilveren (Kur) en bronzen medaille (Grand Prix Special) en teamzilver bij de Europese Kampioenschappen in Herning in 2013 en individueel (Kur) en teambrons tijdens de Wereldkampioenschappen in Caen in 2014.

Jerich Parzival en Adelinde kunnen samen terugkijken op een prachtige sportcarrière en alles zal nog eenmaal de revue passeren tijdens het afscheid op Indoor Brabant, in het bijzijn van alle dressuurfans op de tribune en de mensen die betrokken waren bij dit zo succesvolle duo. "Ik wilde Parzival een afscheid geven in Nederland en aan Indoor Brabant heb ik mooie herinneringen. We hebben daar samen veel successen behaald, waaronder het winnen van de Wereldbekerfinale", vertelt Adelinde.

Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 09-02-17 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Rooompie

Berichten: 432
Geregistreerd: 29-11-08
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Parzival neemt afscheid tijdens Indoor Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:39

Fijn voor Parzifal dat hij met pensioen kan. Heb het nooit prettig gevonden naar deze combi te kijken, altijd een strak gereden paard wat eerder pijnlijk oogt dan harmonieus samenwerken. Adelinde zegt nog een hoop te willen leren, ik hoop dat dat vooral op het gebied van ongedwongenheid en losgelatenheid zal zijn.

Ter dekking: Djamal Bahir, goedgekeurde & geprimeerde zwarte hengst

Pension/herplaatsing/vakantieopvang voor konijnen & cavia's Den Haag // Gedragsproblemen, inrijden of trailerprobleem? pb voor info!
zie http://www.knabbeltuintje.nl

Rooompie

Berichten: 432
Geregistreerd: 29-11-08
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:39

Fijn voor Parzifal dat hij met pensioen kan. Heb het nooit prettig gevonden naar deze combi te kijken, altijd een strak gereden paard gezien wat eerder pijnlijk oogt dan harmonieus samenwerken. Adelinde zegt nog een hoop te willen leren, ik hoop dat dat vooral op het gebied van ongedwongenheid en losgelatenheid zal zijn.

Ter dekking: Djamal Bahir, goedgekeurde & geprimeerde zwarte hengst

Pension/herplaatsing/vakantieopvang voor konijnen & cavia's Den Haag // Gedragsproblemen, inrijden of trailerprobleem? pb voor info!
zie http://www.knabbeltuintje.nl

Anoniem

Re: Parzival neemt afscheid tijdens Indoor Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:41

Ik vind het zo'n aardige meid, maar krijg plaatsvervangend pijn in mijn kaken als ik naar Parzival kijk... sorry :o

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Parzival neemt afscheid tijdens Indoor Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:24

Ik ga mee met bovenstaande.

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Elisa2

Berichten: 36992
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Parzival neemt afscheid tijdens Indoor Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:53

Tja..ze had eerder moeten stoppen met hem op het hoogtepunt is mijn mening. Dan was de blamage van oa de OS ze bespaard gebleven en ik weet niet of Parzival blij gaat worden van weer opgetraind worden voor zo'n afscheidsshow. Hoewel hij het zeker wel verdiend heeft en ik wel respect heb voor wat ze samen bereikt hebben in het verleden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:56

Ik denk dat ze daar wel anders naar toe trainen dan naar een wedstrijd. :)
Hij wordt nu toch nog gewoon getraind denk ik?
Dus optrainen is het niet echt lijkt me. :)

Hij is tot 20 mee gegaan op het hoogste niveau. Ga ze maar eens zoeken die dat ook gedaan hebben.... Zo heel slecht zal ze hem dus wel niet gereden hebben, dan was ie echt wel eerder stuk gegaan... :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:58

Ik sluit me ook bij bovenstaande aan. Vind het echt geen fijne combinatie.

GabberGill

Berichten: 5672
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:09

Elisa2 schreef:
Tja..ze had eerder moeten stoppen met hem op het hoogtepunt is mijn mening. Dan was de blamage van oa de OS ze bespaard gebleven en ik weet niet of Parzival blij gaat worden van weer opgetraind worden voor zo'n afscheidsshow. Hoewel hij het zeker wel verdiend heeft en ik wel respect heb voor wat ze samen bereikt hebben in het verleden.

Juist deze mening deel ik.

Parzival blijft een lastige en je ziet hem vaak ook spoken. Als ik eerlijk mag zijn dan zag heter idd niet altijd even prachtig uit, maar dit bereiken met een paard met zo'n karakter is in mijn ogen top.

Electra63

Berichten: 17818
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:32

Ayasha schreef:
Ik denk dat ze daar wel anders naar toe trainen dan naar een wedstrijd. :)
Hij wordt nu toch nog gewoon getraind denk ik?
Dus optrainen is het niet echt lijkt me. :)

Hij is tot 20 mee gegaan op het hoogste niveau. Ga ze maar eens zoeken die dat ook gedaan hebben.... Zo heel slecht zal ze hem dus wel niet gereden hebben, dan was ie echt wel eerder stuk gegaan... :)


Precies! Laat ze lekker afscheid nemen. Ik ben die dag bij Indoor Brabant en ik en vele anderen vinden het wel leuk om ze nog een keer samen te zien.
Hij is niet gemakkelijk en ze heeft veel bereikt met hem. Ik volg haar op FB en hij heeft een heerlijk leventje..... gros van de paarden heeft het slechter.

Bonnelover

Berichten: 1532
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Parzival neemt afscheid tijdens Indoor Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:55

Hoop dat dit afscheid niet zo'n flater word als die van Valegro.
Adelinde erg leuke spontane meid. Lekker zichzelf gebleven, ken haar al toen ze nog Z reed.

Rooompie

Berichten: 432
Geregistreerd: 29-11-08
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:45

Ayasha schreef:
Ik denk dat ze daar wel anders naar toe trainen dan naar een wedstrijd. :)
Hij wordt nu toch nog gewoon getraind denk ik?
Dus optrainen is het niet echt lijkt me. :)

Hij is tot 20 mee gegaan op het hoogste niveau. Ga ze maar eens zoeken die dat ook gedaan hebben.... Zo heel slecht zal ze hem dus wel niet gereden hebben, dan was ie echt wel eerder stuk gegaan... :)


Vind dat altijd zo'n slecht argument
. 95% van de paarden die op deze manier gereden worden zijn dan namelijk allang stuk.

Net zo'n voorbeeld als het konijntje van de buren:
Beestje zit al ruim 10 jaar alleen in een hokje van 40 x 50 cm opgesloten met net aan drie sprietjes hooi om in leven te blijven. Beestje is niet dood te krijgen, helaas, gewoon een sterk geval. Dat het beest zielsongelukkig is en in mijn ogen mishandeld wordt, mag duidelijk wezen. Dat ze overleven betekent lang niet altijd dat er juist met ze wordt omgegaan :-)

Ter dekking: Djamal Bahir, goedgekeurde & geprimeerde zwarte hengst

Pension/herplaatsing/vakantieopvang voor konijnen & cavia's Den Haag // Gedragsproblemen, inrijden of trailerprobleem? pb voor info!
zie http://www.knabbeltuintje.nl

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110621
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:51

Bonnelover schreef:
Hoop dat dit afscheid niet zo'n flater word als die van Valegro.
Adelinde erg leuke spontane meid. Lekker zichzelf gebleven, ken haar al toen ze nog Z reed.


Hoezo was het afscheid van Valegro een flater?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Parzival neemt afscheid tijdens Indoor Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:20

Wauw wat kan zij goed Engels! Of leef ik onder een steen en heeft zij bepaalde roots/heel lang in het buitenland gewerkt ofzo? :P

Magnifique M2*
Crucero JM M2*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:26

Harvey1 schreef:
Wauw wat kan zij goed Engels! Of leef ik onder een steen en heeft zij bepaalde roots/heel lang in het buitenland gewerkt ofzo? :P


Ze gaf les op school in het vak ..... :+

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:38

Harvey1 schreef:
Wauw wat kan zij goed Engels! Of leef ik onder een steen en heeft zij bepaalde roots/heel lang in het buitenland gewerkt ofzo? :P


Ze is inderdaad Engels docente (geweest?) wat ze combineert/combineerde met haar topsport.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:41

NinaCharlie schreef:
Harvey1 schreef:
Wauw wat kan zij goed Engels! Of leef ik onder een steen en heeft zij bepaalde roots/heel lang in het buitenland gewerkt ofzo? :P


Ze is inderdaad Engels docente (geweest?) wat ze combineert/combineerde met haar topsport.



Dat kan natuurlijk ook!

Magnifique M2*
Crucero JM M2*

Electra63

Berichten: 17818
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:58

Rooompie schreef:
Ayasha schreef:
Ik denk dat ze daar wel anders naar toe trainen dan naar een wedstrijd. :)
Hij wordt nu toch nog gewoon getraind denk ik?
Dus optrainen is het niet echt lijkt me. :)

Hij is tot 20 mee gegaan op het hoogste niveau. Ga ze maar eens zoeken die dat ook gedaan hebben.... Zo heel slecht zal ze hem dus wel niet gereden hebben, dan was ie echt wel eerder stuk gegaan... :)


Vind dat altijd zo'n slecht argument
. 95% van de paarden die op deze manier gereden worden zijn dan namelijk allang stuk.



Ik vind dit nogal een kwalijke insinuatie.
Hij wordt nog gewoon gereden, ook weleens op trens, ook weleens lekker buiten........ zijn tijd als topsporter is voorbij, maar hij wordt gewoon rustig afgetraind, zoals een topsporter moet doen.
Om hem stuk te noemen............ is gewoon smaad.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:51

Rooompie schreef:
Ayasha schreef:
Ik denk dat ze daar wel anders naar toe trainen dan naar een wedstrijd. :)
Hij wordt nu toch nog gewoon getraind denk ik?
Dus optrainen is het niet echt lijkt me. :)

Hij is tot 20 mee gegaan op het hoogste niveau. Ga ze maar eens zoeken die dat ook gedaan hebben.... Zo heel slecht zal ze hem dus wel niet gereden hebben, dan was ie echt wel eerder stuk gegaan... :)


Vind dat altijd zo'n slecht argument
. 95% van de paarden die op deze manier gereden worden zijn dan namelijk allang stuk.

Net zo'n voorbeeld als het konijntje van de buren:
Beestje zit al ruim 10 jaar alleen in een hokje van 40 x 50 cm opgesloten met net aan drie sprietjes hooi om in leven te blijven. Beestje is niet dood te krijgen, helaas, gewoon een sterk geval. Dat het beest zielsongelukkig is en in mijn ogen mishandeld wordt, mag duidelijk wezen. Dat ze overleven betekent lang niet altijd dat er juist met ze wordt omgegaan :-)

Ik ben de laatste om te zeggen dat alle topsportpaarden een droomleven hebben maar than again: ook niet alle recreatie paarden hebben een topleven. Er zijn er genoeg die een gelijkaardig leven hebben als Parzival maar dan met een slechtere ruiter en minder peuten die hun lichaam "onderhouden".

Dit dier is niet stuk, dus ergens zal ze toch iets juist gedaan hebben gezien er inderdaad genoeg wél stuk gaan nog voor ze 16 zijn. Zo heel veel paarden lopen niet tot 20 op topniveau. Dus als ze dat wel doen, dan kan je daar IMO wel van afleiden dat er ergens iets iig beter gegaan is dan bij die wat op 16 al de sport uit moeten.
Was hij zijn hoogtepunt voorbij? Ja, dat misschien wel, maar hij was niet stuk. En ik vind ook niet dat er een blammage op paard of ruiter liggen eigenlijk. Peerd kan het geen reet schelen of ie z'n laatste proef uit gelopen heeft met 95% of vroegtijdig afgegroet heeft. Enige wat dat peerd kan schelen is of baas tevreden was en ie z'n voer gekregen heeft en Adelinde is nooit teleurgesteld geweest in Parzival, ze heeft hem altijd beloont en behandeld alsof hij gewonnen had. En dat is wat een paard "voelt". Die leest geen forums en dat andere gezeik niet. Dus Parzival zelf zal geen last gehad hebben van "niet op z'n top gestopt zijn".

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anoniem

Re: Parzival neemt afscheid tijdens Indoor Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:58

En ik mijzelf maar afvragen waarom die tong bij Parzival er zo vaak uithangt.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:00

Het enige jammere aan de combinatie Parzival en Adelinde is dat zij hem niet op zijn hoogtepunt (of vlak na zijn hoogtepunt) heeft laten stoppen. Ik kan heel erg goed begrijpen waarom ze door wilde gaan maar voor hun imago was het beter om eerder te stoppen. Desondanks vind ik wel dat wij niet mogen vergeten hoeveel sterke wedstrijden Parzival heeft gelopen. Het is en blijft een fantastisch paard en Adelinde is een hele goede ruiter. Parzival is fantastisch maar menig ervaren GP ruiter zou hem niet naar de GP hebben gereden. Adelinde als (toen) nieuw gezicht kon dit wel realiseren. Knap van haar!

Zeggen dat zij hem stuk heeft gereden is onterecht vind ik. Als zij hem had overvraagd, dan zou ze niet zijn geselecteerd voor de laatste Olympische Spelen. Ik geef toe dat haar rijden niet altijd vriendelijk over komt maar ze weet wel heel goed waar ze mee bezig is. Hopelijk kan de nieuwe bondscoach die bekend staat om zijn vriendelijke rijmethode Adelinde helpen om vriendelijker over te komen in haar rijden.

Ik hoop dat Adelinde kan genieten van haar afscheid met Parzival en dat het publiek voor ogen houdt wat de combinatie Parzival en Adelinde heeft betekend voor de Nederlandse dressuursport.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Parzival neemt afscheid tijdens Indoor Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:03

Ik vraag me eigenlijk af waar jullie lezen dat ze hem stuk gereden heeft?
Rooompie zegt nl niet dat ze hem stuk gereden heeft alleen dat veel paarden wel stuk gaan op dat niveau... Maar niet dat zij Parzival stuk gereden heeft.

Die tong uit de mond wat hij regelmatig doet vind ik ook een erg jammer iets. Waarom dat gebeurt weet ik ook niet. Ik veronderstel voor het gemak maar even dat ze daar wel naar gezocht hebben doorheen de jaren. Ze heeft toch altijd trainers gehad die redelijk goed bekend stonden kwa paardvriendelijkheid op Sjef na toch? Of heb ik doorheen de jaren er een paar gemist?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:10


Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Parzival neemt afscheid tijdens Indoor Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:12

Ik heb het over Parzival van Adelinde. Ik ben een Belg en dus wellicht een beetje dom en traag maar niet achterlijk...

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:14

Mooi dat hij zijn afscheid krijgt, hij verdient het. Vond het toch een leuke combinatie, Adelinde vind ik een sympathiek persoon en houdt echt van Parzival. Van rijtechnische dingen op dat niveau heb ik niet veel verstand, ik vond het heel jammer van die tong in Rio en al het andere rondom Parzivals aanleuning.
Maar voor mij toch wel de combinatie uit mijn paardenjeugd(voor Anky/Totilas was ik net wat te laat ingestroomd ;) ).

Do what is right
Not what is easy


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ChiniChar, Dayanara, DotBot, Room_Soesje, rosak, Sababber, Theseus en 90 bezoekers