"Paardrijden is geen sport!"

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

"Paardrijden is geen sport!"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-17 09:27

*Bokt.nl
Bokt community, Welzijn
Door Amanda

Afbeelding
Foto door Lysanne Eijlander

Elke paardenliefhebber hoort deze uitspraak wel eens: "Paardrijden is geen sport!" Of: "Wat nou sport? Het paard doet al het werk en jij zit er maar een beetje op!"
Maar op de uitnodiging om eens een training in de bak te doen, gaat de eigenaar van deze mening meestal niet in. De dapperen die het wel durven komen er vaak snel van terug. Want paardrijden is wel degelijk een sport! De wetenschap heeft eerder al aangetoond dat paardrijden heel wat fysieke inspanning vraagt van paard en ruiter. Tijdens een uurtje paardrijden worden aanzienlijk wat calorieën verbrand. En niet alleen het rijden, maar ook met alle voorkomende klussen in en rond de stal verbrand je energie.

Gewicht ruiter -->

Activiteit
 
   65 kg       75 kg    85 kg
Algemene training   236 cal/uur     281 cal/uur   345 cal/uur
Training in stap   148 cal/uur     176 cal/uur   216 cal/uur
Training in draf   384 cal/uur     457 cal/uur   561 cal/uur
Training in galop   472 cal/uur     563 cal/uur   690 cal/uur
Polotraining   472 cal/uur     563 cal/uur   690 cal/uur
Wandelen (gemiddeld 5 km/u)   236 cal/uur     281 cal/uur   345 cal/uur
Buitenrit in stap, draf, galop   354 cal/uur     422 cal/uur   518 cal/uur
Verzorging van het paard   354 cal/uur     422 cal/uur   518 cal/uur
Stal uitmesten   472 cal/uur     563 cal/uur   690 cal/uur
Scheppen   354 cal/uur     422 cal/uur   518 cal/uur
Strobalen à 15 kg sjouwen   414 cal/uur     562 cal/uur   690 cal/uur
Omheining repareren   354 cal/uur     422 cal/uur   518 cal/uur

Let op: de verbrande calorieën in de tabel zijn een gemiddelde per uur.

Volgens de dikke Van Dale is de definitie van sport: 'Allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden.' Als je uitgaat van deze definitie is paardrijden een sport. Alle genoemde punten komen namelijk in bijna elke tak van de paardensport voor. Het feit dat er takken van paardensport een onderdeel van de Olympische Spelen zijn, zegt ook al dat paardrijden wel degelijk een sport is.

Paardrijden valt onder de full-body sporten. Dit wil zeggen dat je elke spier in je lichaam gebruikt en traint bij het paardrijden, maar ook bij al het werk er omheen. Bij een full-body sport staan er drie zaken centraal: vetverbranding, spiermassa vergroten en spierconditie opbouwen. En dat voel je ook wel na een stevige training of les. Denk maar aan de bekende spierpijn in de liezen, in de rugspieren en in de buikspieren.

Uit een eerdere studie van Britse wetenschappers in 2011 blijkt dat paardrijden een sport is die een matige fysieke inspanning vraag van de sporter. Paardrijden vereist hetzelfde inspanningsniveau als dansen, recreatief zwemmen en fietsen. Duits onderzoek heeft daarnaast ook uitgewezen dat niet alleen de fysiek van de ruiter erop vooruit gaat. Ook de mentale gezondheid van de meeste ruiters zit zeer goed. Volgens een Duits onderzoek word je van paardrijden een beter mens. Zo blijken ruiters beter te zijn in leiding geven, hebben ze veel doorzettingsvermogen, zijn ze meer vastberaden, veerkrachtiger, enthousiaster. De meeste ruiters beschikken, in vergelijking met mensen die niets te maken hebben met paarden, over meer sociale vaardigheden en een hoge mate van empathie.

Je conditie en uithoudingsvermogen train je weer minder met rijden. Mocht je dit ook mee willen nemen, kun je natuurlijk regelmatig een rondje gaan wandelen of hardlopen met je paard.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: "Paardrijden is geen sport!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 09:45

Leuk artikel zo! Mooi onderbouwt ook zonder in de emotie te gaan zitten.
Als lichtgewicht, klein mensje was ik wel benieuwd of er een nog uitgebreidere tabel bestaat. Deze gewichten zijn voor mij namelijk niet relevant en ik ben wel benieuwd wat de gemiddelde verbranding bij mij zou zijn. Wel mooi om de relatieve verschillen te zijn, weg met de sportschool en lekker gaan uitmesten en baaltjes sjouwen dus :P


WendyDBC

Berichten: 3
Geregistreerd: 15-05-16

Re: "Paardrijden is geen sport!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:06

leuk artikel

Ihashe
Berichten: 257
Geregistreerd: 05-04-15
Woonplaats: Son en Breugel

Re: "Paardrijden is geen sport!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:10

Interessant artikel!
Ben inderdaad benieuwd naar calorieverbranding van mensen met gewicht rond de 40-50 kilo.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: "Paardrijden is geen sport!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:12

Interessant artikel! Misschien moet ik dan toch maar weer beginnen met paarden _O-

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:13

Leuk artikel!
Mijn fysiotherapeute voetbalt zelf en moet mijn rug elke week losmaken (oorzaken die niet bij het paardrijden liggen)
Zij gaf toevallig mandag aan dat je inderdaad met paardrijden alle spieren traint of belast.

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

Urona447
Berichten: 2775
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:54

Heb gelijk dit artikel doorgestuurd naar mijn man, dat zal hem leren haha


horzieloverr

Berichten: 565
Geregistreerd: 14-08-16
Woonplaats: NL

Re: "Paardrijden is geen sport!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:30

Biem :')

The_Cat

Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:33

Nieuwsredactie schreef:
Zo blijken ruiters beter te zijn in leiding geven, hebben ze veel doorzettingsvermogen, zijn ze meer vastberaden, veerkrachtiger, enthousiaster. De meeste ruiters beschikken, in vergelijking met mensen die niets te maken hebben met paarden, over meer sociale vaardigheden en een hoge mate van empathie.

Ik ben een slechte ruiter in dat geval :')


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:50

Jammer dat het Nederlands blijkbaar niet meer het onderscheid maakt tussen wat in het Engels sport heet (en waarbij dus sprake is van regels en een competitie-element) en exercise (waarbij het puur om de fysieke inspanning op zich gaat, lichamelijke oefening dus).

Sowieso wordt in de definitie uit de OP alleen aandacht besteed aan het lichamelijke aspect, waarmee denksporten als schaken en bridge dan weer vergeten worden.

Het aanhalen van de calorieën die verbrand worden met uitmesten en voeren, dat is helemaal pure stierenpoep.
Je gaat toch ook niet het sport-zijn van voetbal laten afhangen van hoe zwaar het is om lijnen te kalken? Of het poetsen van een fiets gebruiken om aan te tonen dat wielrennen heus wel een sport is?

Schoentje, kerstmuts en [o]

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:57

The_Cat schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Zo blijken ruiters beter te zijn in leiding geven, hebben ze veel doorzettingsvermogen, zijn ze meer vastberaden, veerkrachtiger, enthousiaster. De meeste ruiters beschikken, in vergelijking met mensen die niets te maken hebben met paarden, over meer sociale vaardigheden en een hoge mate van empathie.

Ik ben een slechte ruiter in dat geval :')

lol ik ook

maar idd paardrijden vergt kracht en uithouding, zeker renpaarden. Ik heb altijd spierpijn als ik eens een galoptraining meedoe.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

RavenCat

Berichten: 54
Geregistreerd: 16-01-17

Re: "Paardrijden is geen sport!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:18

Mijn activity tracker gaf ook zo'n hoge waardes aan maar ik dacht altijd "zal wel meevallen". Leuk om te zien!

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:28

Leuk! Verbaast me toch nog dat het vergelijkbaar is met dansen en recreatief zwemmen. Ik dacht dat het zwaarder was. Maar het kan inderdaad niet in het rijtje van atletiek en turnen enzo.

Maar al die activiteiten er omheen maken het weer een beetje ongeloofwaardig. Andere sporten hebben ook activiteiten er omheen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Starship

Berichten: 57
Geregistreerd: 05-01-17
Woonplaats: Ergens in Nederland :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:05

Oeh als iemand nog ooit eens zegt dat paardrijden geen sport is... Dit artikel ga ik dan sowieso laten zien !!! Zal ze leren ~~}>

Now I may be dumb, but where I come from, folks say they're fine when I know that they're blue

Raineri
Berichten: 6158
Geregistreerd: 21-02-11

Re: "Paardrijden is geen sport!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:25

Sorry maar waarom moet iedereen zo nodig bewijzen dat paardrijden een sport is? Ik vind de gemiddelde verbrandingsgetallen bovendien niet spectaculair. Er zijn zat sporten die vele malen intensiever zijn dan paardrijden. Als we het zo brengen, is het huishouden ook een sport.. Het paard is de atleet in dit geval, de ruiter een beetje. Het is naar mijn idee wel een sport, maar heel of het daarmee fysiek uitdagend is? Niet echt. Wel vind ik de discipline die je moet hebben voor paardrijden heel anders dan bij andere sporten, je hebt immers jezelf er niet mee, maar je paard.

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:45

Ik vind 1 paard op basis niveau een beetje rondsturen gewoon geen lichamelijke uitdaging kwa kracht en conditie.
Je hoeft er amper je winterjas voor uit te doen als je paard aan het been is.
Ik die dus imo inderdaad geen 'echte' sport :D

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: "Paardrijden is geen sport!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:53

Bijzonder dat galop een hoger calorieverbruik heeft dan draf.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: "Paardrijden is geen sport!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:59

Dingen als "stal uitmesten" betrekken bij de vraag of paardrijden sport is of niet vind ik nogal onzinnig.

Theeglas

Berichten: 2542
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:04

Iris82 schreef:
Bijzonder dat galop een hoger calorieverbruik heeft dan draf.


Na, dat was precies wat ik dacht!

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:12

oomens schreef:
Het aanhalen van de calorieën die verbrand worden met uitmesten en voeren, dat is helemaal pure stierenpoep.
Je gaat toch ook niet het sport-zijn van voetbal laten afhangen van hoe zwaar het is om lijnen te kalken? Of het poetsen van een fiets gebruiken om aan te tonen dat wielrennen heus wel een sport is?


_/-\o_
Laat ik nu denken dat topvoetballers nooit lijnen kalken
idem wielrenners zelden hun karretje zelf onderhouden...?

Verder meen ik min te herinneren dat er gesproken werd over 'hooibalen sjouwen', dat is net iets ;) zwaarder dan Peerd een schep haver en zemelen geven.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Skinfaxi

Berichten: 245
Geregistreerd: 11-05-14
Woonplaats: Aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:13

Bedoelen ze niet kcal per uur in plaats van cal per uur? Anders lijkt het mij wel heel weinig wat je verbrand.

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:22

Theeglas schreef:
Iris82 schreef:
Bijzonder dat galop een hoger calorieverbruik heeft dan draf.


Na, dat was precies wat ik dacht!



... draf zit moeilijker. En niet veel ruiters zitten de draf echt goed uit - kijk maar eens op de olympische spelen: vroegah hadden dressuurzadels geen wrongen voor de knie - nu houden die wrongen de ruiters in het zadel.

Maar wat galopperen zwaar maakt, is dat jij met je buikspieren de snellere voorwaartse beweging moet 'bijhouden'. (= Paard gaat naar voren en jij moet met je zwaartepunt boven het zwaartepunt van het snel bewegende paard blijven.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:22

Een paard eens in de week op de manege rijden is nou niet een sport in de zin van lichaamsbeweging om af te vallen of je hartslag wat te verhogen..

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:32

Door paardrijden (2 á 3x per week) blijf ik behoorlijk in "shape" :j
Maar, door mijn iets buitensporig eetpatroon de laatste tijd, moet ik wel weer moet gaan hardlopen om daadwerkelijk af te vallen.

Vind ik paardrijden een sport? Ja, maar de mate waarin is afhankelijk van hoeveel je rijdt en hoeveel paarden per dag.
Toen ik een aantal zomers geleden drie paarden per dag reed ontstond er ineens een blokjesbuik haha.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:36

Janneke2 schreef:
_/-\o_
Laat ik nu denken dat topvoetballers nooit lijnen kalken
idem wielrenners zelden hun karretje zelf onderhouden...?

Verder meen ik min te herinneren dat er gesproken werd over 'hooibalen sjouwen', dat is net iets ;) zwaarder dan Peerd een schep haver en zemelen geven.

Alsof iedere voetballer een topvoetballer zou zijn. Net zoals voetballers daar hun mensen voor hebben, hebben topruiters echt wel wat beters te doen dan de hele dag stallen uitmesten. Zelfs als dat niet zo zou zijn, zou dat overigens nog steeds niet ter zake doen.

Met hooibalen sjouwen is namelijk helemaal geen onderdeel van welke discipline in de paardensport dan ook. In het beste geval valt het onder 'onderhoud van je sportmateriaal', en dan komt het weer best dichtbij die wielrenner en zijn fiets.

Staat overigens nog los van het feit dat er genoeg stalmedewerkers zijn die de hele dag niets anders doen dan uitmesten, voeren en sjouwen, zonder dat zij ook maar een minuut op een paard zitten of zelfs maar tijd hebben om te sporten.

Schoentje, kerstmuts en [o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ComscoreBot, DaphneR93, Goldwynn, idje, Janyne, lanouska, Laurahh, November108, Siers83, Suusw, tienus63, Varenka, xJolijn en 41 bezoekers