Hond mag 3 dagen geen eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Hond mag 3 dagen geen eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 10:01

Onze hond heeft gisteren zaagsel gegeten en is daar behoorlijk misselijk van geworden.
We zijn dus ook naar de dierenarts gewesten heeft hij een prik gekregen tegen de misselijkheid.

Maar nu het vervelende.... hij mag 3 dagen niet eten :( Is dat nog iets van deze tijd?
Als hij heel erg zeurt mag hij wel een witte boterham hebben. Wij hebben een weimaraner en de eetlust is vergelijkbaar met de chronische honger van een labrador :o

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:04

DRIE dagen niet eten?

Wat is de theorie daarachter dan?

Heb je al eens een andere DA gebeld of dit normaal is? Die kan je beter helpen dan bokt denk ik zo.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hond mag 3 dagen geen eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:06

Oef... 3 dagen niet eten is wel heel erg heftig! En dan helemaal voor een weimaraner...
Ik zou inderdaad ook ergens even een second opinion vragen.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: Hond mag 3 dagen geen eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:28

Dat lijkt me heel sterk, een dag geen eten is prima en daarna langzaam opbouwen maar 3 dagen is wel heel veel.
Daarnaast snap ik absoluut niet waarom er dierenartsen zijn die een witte boterham als advies geven?! En dat moet dan degene zijn die je moet vertrouwen voor je beestjes

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Hond mag 3 dagen geen eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:32

Drie dagen niet eten? Witte boterham? Sorry hoor, maar ik zou op zoek gaan naar een nieuwe dierenarts :x
Heeft hij hem niet laten overgeven? Ik weet niet wat zaagsel doet met de darmen, maar gezond kan het niet zijn.

Een dag vasten is een goed idee. Daar na zou ik langzaam opbouwen met iets licht verteerbaars zoals vers vlees. Kip is een goeie daarvoor.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:34

Volg gewoon de raad van je da op, hij zal er zijn redenen voor hebben. Drie dagen vasten is geen probleem voor een volwasen hond.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:34

Dat zaagsel moet er uit, door de hond 3 dagen niet te laten eten leg je alleen maar het darmkanaal plat waardoor het zaagsel niet makkelijk weg kan. Ik zou juist kiezen voor zaken als bouillon en licht verteerbaar eten om makkelijk van het zaagsel af te komen.

Althans - gevoelsmatig. Corrigeer mij gerust als dit fout is.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:36

Je geeft een "gevoelsmatige" raad die direct tegen de raad van een universitair geschoolde professional ingaat...?

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:40

Ik ben zelf werkzaam in de medische wereld, dus ja. ;)
Daarbij durf ik door diverse incidenten niet zo maar meer de mening van een dierenarts te vertrouwen. Zeker niet als je geleerd hebt dat onjuiste stoffen zo snel mogelijk het lichaam uit moeten.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:42

Kuggur schreef:
Je geeft een "gevoelsmatige" raad die direct tegen de raad van een universitair geschoolde professional ingaat...?

Breek me de bek niet open over middeleeuws handelende dierenartsen :o

Ik zou ook even een andere dierenarts vragen wat die denkt TS.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:42

Kuggur schreef:
Je geeft een "gevoelsmatige" raad die direct tegen de raad van een universitair geschoolde professional ingaat...?


Natuurlijk... Als ik dit advies zou krijgen om 3 dagen niet te voeren ging ik daar ook tegen in..
Jij neemt dus altijd klakkeloos aan wat een dierenarts of ander 'geschoolde professional' tegen je zegt? Zal nooit een 2nd opinion vragen?

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:46

Jouw advies vind ik nog veel slechter Kuggur, blind volgen wat er gezegd is als je er zelf een naar gevoel bij hebt, ik zou ook een andere dierenarts raadplegen.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:47

Wat is het nut van 3 dagen niet eten weet je dat ook? Want als je iets toe past moet je ook weten waarom dat zo is? En geschoold of niks dat zegt helemaal niks, die kunnen ook een verkeerd advies geven.
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 08-02-17 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Berichten: 5370
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:47

hier ook dwars tegen da in, als je alleen al logisch nadenkt dan zeg je toch al dat het niet strookt. Lijkt mij dat juist de vermenging met voedsel voor beter afvoertransport zorgt...

en een hondenmaag (spijsvertering) die zolang volledig stilgelegd wordt is net zo slecht als bij een paard

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:49

Pluttersput schreef:
Zal nooit een 2nd opinion vragen?

Oh zeker wel.
Maar niet aan bokt :)*

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:49

Ik zou niet zomaar gaan kiezen voor het opbouwen met wat dan ook. Gewoon een second opinion bij een andere DA regelen.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:49

3 dagen niet eten is om een verstopping te voorkomen, dat begrijp ik nog wel maar imo niet nodig, maar dat witte brood??? Dat is licht verteerbaar voor een mens... :') en voor een hond zeker niet. Als je het zou drogen dan is de kans op verstopping wel minder dan wanneer je het vers geeft.

Ik heb bij mijn vroegere opleiding geleerd dat als een hond zaagsel had gegeten, dat er dan juist een middel gegeven wordt wat braken veroorzaakt, mits in een bepaald tijdsbestek. Daar zal je hond nu al overheen zitten. Ik sta er wel een beetje van te kijken dat jouw dierenarts dat niet gedaan heeft, of zat er veel tijd tussen het zaagsel eten en het bezoek aan de dierenarts? Zoja, kan ik zijn keuze begrijpen om anders te handelen.

Voor nu adviseer ik je een tweede dierenarts te raadplegen en de hond meerdere keren per dag kleine porties gekookte kip te geven om de darmen juist aan het werk te houden. Je kunt dit eventueel aanmaken met hele lichte bouillon. Als je het eerst in een blender gooit verklein je de kans dat de hond gaat schrokken en dan alsnog grote stukken naar binnen werkt.

Hoe voelt je hond zich nu? Is het overgeven weg?
Laatst bijgewerkt door Djoena op 08-02-17 10:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:50

@magda_90 'werkzaam in medische wereld' dat maakt je toch geen dierenarts? :=

TS als je vragen over het advies hebt kun je je DA toch even opbellen? Kan hij/zij meteen uitleggen welke gedachte erachter ligt. En desnoods een SO bij een andere DA aanvragen mocht jij je er dan alsnog niet in kunnen vinden.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:51

speurneusc schreef:
hier ook dwars tegen da in, als je alleen al logisch nadenkt dan zeg je toch al dat het niet strookt. Lijkt mij dat juist de vermenging met voedsel voor beter afvoertransport zorgt...

en een hondenmaag (spijsvertering) die zolang volledig stilgelegd wordt is net zo slecht als bij een paard


Dat hoeft niet altijd waar te zijn. Soms worden zaken die nog niet ver genoeg verteerd zijn door snelverterende voeding de darmen ingespoeld waardoor er verstoppingen kunnen ontstaan

Kuggur schreef:
Oh zeker wel.
Maar niet aan bokt :)*


Ze vraagt ook geen second opinion, ze wil onze mening horen. En wij met z'n allen zeggen: vraag een 2nd opinion.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:56

andere DA om raad vragen.

Ook al kan een hond prima tegen vasten, het lijkt mij ook dat dit niet bevorderlijk is voor de darmmotiliteit en de afvoer van de houtkrullen. En verder vind ik een witte boterham ook het slechtste advies ooit, al begrijp ik het idee erachter. Wit brood staat ook op de lijst voor een "restenvrij" dieet om de darmen "leeg" te krijgen. Maar mijn hond zou zijn ziel eruit kotsen en dit kleurt mijn mening natuurlijk.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:59

Mars schreef:
@magda_90 'werkzaam in medische wereld' dat maakt je toch geen dierenarts? :=

TS als je vragen over het advies hebt kun je je DA toch even opbellen? Kan hij/zij meteen uitleggen welke gedachte erachter ligt. En desnoods een SO bij een andere DA aanvragen mocht jij je er dan alsnog niet in kunnen vinden.


En dat zeg ik waar precies? Heb je de rest wel gelezen van wat ik schreef?

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hond mag 3 dagen geen eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:01

Of het op dit onderwerp van toepassing is, dat denk ik niet.

Maar een hond kan prima drie dagen zonder eten, nog veel langer zelfs. ;)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:09

KimD schreef:
Of het op dit onderwerp van toepassing is, dat denk ik niet.

Maar een hond kan prima drie dagen zonder eten, nog veel langer zelfs. ;)

Een mens ook, maar het is geen pretje.

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:10

Los van het feit of een hond wel of niet 3 dagen zonder eten kan: heeft de dierenarts je ook uitgelegd waarom dit moet? En wat het doel van het wit brood is?

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Hond mag 3 dagen geen eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:32

Ik zou de rillingen krijgen als ik dit advies zou krijgen, lijkt mij totaal niet logisch...
3 dagen zonder eten lijkt mij te zorgen voor stil gelegde darmen met dan wel kans op verstopping?

Iets van olie of dergelijke geven voor dat zaagsel gemakkelijk eruit te laten komen zou mij logischer lijker.
Maar goed, dat is mijn gevoel dat dat vind.