Beetje ten einde raad. Poes met nierproblemen, spugen, enzo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuzanLarissa

Berichten: 2707
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: durkum

Beetje ten einde raad. Poes met nierproblemen, spugen, enzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 17:44

:wave:

Ik zit hier een beetje met mijn handen in mijn haar.
Afgelopen augustus werd onze net 4 jarige poes Milou ziek. Niet eten en drinken en veel slapen. Gedrag was anders dan normaal. Bij de Da geweest, getest en alles en conclusie was nierbekken ontsteking. Na een echo , veel gedoe, koorts, heel veel slapeloze nachten en een nacht aan de spoeling was alles weer goed. Tijdje aan nierdieet gezeten en ze voelde zich weer als van ouds.

Nu in de week van 23 januari voelde ze zich de hele week gewoon goed, lekker gek doen en rennen door de kamer. Tot donderdagavond en ze weer niet wilde eten. Vrijdag ook niet. Toen zaterdagochtend gebeld voor een afspraak. Conclusie bij de Da zeer ernstig nierfalen met waardes van Ureum meer dan 50 en creatinine meer dan 500. Meteen aan het infuus en aan de spoeling. Zaterdag, zondag en maandag aan de spoeling gelegen (met constant bezoekjes van mij tussendoor). Maandagmiddag waren de waardes weer goed. Al die tijd heeft ze niet extreem ziek geoogd. Dus hup poezel weer mee naar huis. Doordat ze wat bloed in de urine had antibiotica mee gekregen en afspraak voor wederom een echo die donderdag. En weer op dieet voer

Maandag avond heeft ze weer een klein beetje te eten gehad. En gedronken.
Echter dinsdag spuugde ze alles uit, dit had ze ervoor nog niet gedaan.
Dus ik in de avond weer gebeld want ze was zo zwak en lag erbij alsof ze elk moment zou overlijden.
Meteen woensdagochtend weer gebracht voor echo.
Conclusie echo; een nier is vergroot , 1cm groter dan op de echo van augustus en sowieso groter dan de ander. Dus weer bloed gecontroleerd en daar was niks raars op te zien.
Poezel weer mee naar huis. Antibiotica pilletje gehad, en volgende ochtend ook weer.
Ook Semintra meegekregen om te gaan geven.
Gevolg donderdag weer alles eruit gespuugd. Ze wilde wel weer eten en drinken.

Nu bedacht ik dat ze misschien niet tegen de tabletten kon dus injecties mee gekregen om te geven.
Afgelopen dagen wel gegeten maar niet dat je zegt heel veel. Ze drinkt in de badkamer maar alleen als je op een bepaalde manier de kraan open doet. Eergister nacht en afgelopen nacht heeft ze s'nachts alles er weer uitgespuugd. Zelfs water komt eruit.
Gisterenavond de laatste antibiotica gehad met de injectie, en vanochtend wilde ze nog niet eten.
Vanmiddag heb ik haar met de hand gevoerd, 10 minuten later kwam het er direct weer uit.

En nu weet ik het niet meer. Gisterenavond wilde ze nog lekker spelen maar nu is weer duidelijk te merken dat ze slecht voelt. :\ ;(
Bedankt voor het lezen voor het hele verhaal. ~~}>
Morgen wordt sowieso de dierenarts weer gebeld maar ik weet niet wat we er nu aan kunnen doen...


Extra
Milou is een aparte , lust geen vlees is heel kieskeurig en heeft naar ons idee Pica ( de drang om dingen op te eten die je niet op hoort te eten; plastic is een van haar voorkeuren, ziek of niet ziek dat is altijd haar ding, ook geldstukken is ze gek op maar eet ze niet ).
Ze is nu 4 jaar en 9 maanden. Ik ga ook de fokker nog even benaderen of er misschien een aangeboren afwijking in het nest is.

Nyaleti

Berichten: 6132
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Beetje ten einde raad. Poes met nierproblemen, spugen, enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:16

Ik heb helaas geen tips of eigen ervaringen maar vind het interessant om het te volgen. :) Zeker omdat ze nog helemaal niet oud is. Wat voor ras is ze?

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Beetje ten einde raad. Poes met nierproblemen, spugen, enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:29

heb je primparid gekregen tegen het spugen ? Je moet die cirkel uit zien te komen want door weinig hebben gegeten, dan wel weer eten werkt ook dat spugen in de hand. Hoe lang heeft ze AB gehad voor de nierbekkenontsteking ? minimaal 6 wkn ? want anders kan die weer terug zijn.

heb je gekookte kipfilet geprobeerd ? eten is belangrijker dan dieeetvoer eten !

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:31

Sommige rassen staan bekend om nierproblemen, met name de grotere katten zoals Ragdolls en Noorse boskatten. Goede fokkers testen hun fokdieren ook op ten minste PKD (waarbij de nieren cystes hebben). Dieren met pointaftekening kunnen ook nierafwijkingen hebben zoals schrompelnieren. Helaas in vrijwel alle gevallen fataal. Ik vind wat je nu beschrijft ook heel ernstig. Zeker omdat ze nu al zo snel na spoeling alweer ziek wordt. Persoonlijk zou ik niet te lang doormodderen met de poes. Ze vergiftigd zichzelf als haar nieren niet functioneren. Dat kan een hele pijnlijke en langzame dood worden.

SuzanLarissa

Berichten: 2707
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: durkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 20:50

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Casperzazoe: Milou was een oeps nestje van een oud collega. Heb haar ook al bericht gedaan of de andere uit het nest wel gezond zijn.
Milou is een HTK gemixd met ergens een Pers heel ver weg, wit met odd eyes <3

Het is ook zeker een ernstige situatie, ze is keihard en geeft gelukkig niet zo snel op.
We hebben vaker katten met nierfalen gehad, alleen deze gingen zo hard en snel achteruit dat het niet te redden was. Dat ging gepaard met schrompelnieren en alles.

Enige afwijking aan de nieren is dat 1 nier vergroot is.

Mist: Ze heeft niks tegen de misselijkheid. Goed dat je het zegt, had ik helemaal niet aan gedacht. Ga ik morgen meteen over bellen.
Ze heeft geloof ik 3 weken antibiotica gehad, daarna controle van urine gehad en die was goed.
Ze heeft nu een week gehad. Aantal dagen Synolux maar die spuugde ze uit dus heeft ze injectie gehad. Weet zo even niet welke.
Enige wat ze zelfstandig eet is snoepjes van whiskas. Vlees en vis krijg je er absoluut niet in, ze eet nog liever een stronk broccoli op.
Vanavond nog even met een spuitje extra water geven, het is erg lastig te meten hoeveel ze drinkt. Ze drinkt en eet alleen als ik er bij ben, dus heb vannacht nog gezellig met der in de badkamer gezeten zodat ze wilde drinken.
Ik ben momenteel bereid tot alles, maakt me niet uit wat. Zolang ze maar beter wordt. En mocht het echt iets zijn waar niks aan kan worden gedaan dan houd het uiteraard op.
Maar ze is mijn prinsesje, voelt zij zich slecht dan ik ook. Zo ben ik dan ook in de dierenkliniek flauwgevallen toen ze werd opgenomen |o
Ze betekent heel erg veel voor me.

Ik zal zo is even een foto uploaden.

Goof

Berichten: 28772
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Beetje ten einde raad. Poes met nierproblemen, spugen, enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 20:55

Wat sneu.
Ik heb jaren geleden een soortgelijk topic geopend; kat spuugde alles uit en hield niets binnen. Bij die van mij was er echter geen sprake van nierfalen.
Medicatie tegen misselijkheid hielp niet, hij wilde ook niet meer eten op gegeven moment. Hij is opgenomen geweest in de kliniek en heeft een tijdje een sonde gehad. Pas na een paar weken knapte hij weer wat op.
Zorg echt dat hij eten binnen krijgt, als een kat te lang niets binnen krijgt ontstaat er leververvetting en dat kan funest zijn.

SuzanLarissa

Berichten: 2707
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: durkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 21:00

Goof:
We hebben ook heel bewust het eten opgebouwd vorige week, maar kleine beetje per dag zodat ze daar geen last van zou krijgen.
Bijkomend probleem is inderdaad leververvetting, vond het erg klote dat ze van donderdag tot maandag niks had gehad dus was er blij dat ze weer wat wilde toen ze thuis was.

Even een foto spam


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:15

Misschien ver gezocht, maar zou er iets klem kunnen zitten in haar slokdarm/maag en ze daarom niets binnen kan houden? Omdat ze rare dingen at?

Goof

Berichten: 28772
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Beetje ten einde raad. Poes met nierproblemen, spugen, enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:21

Ik vraag me ook af of de keel, slokdarm en maag al zijn gecheckt?

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: Beetje ten einde raad. Poes met nierproblemen, spugen, enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:11

Drinkt ze wel voldoende of vergiftigd ze zichzelf? Dan blijven ze continu misselijk. Je zegt dat ze niet makkelijk drinkt.
Heel erg vervelend zo'n situatie waarin niks echt lijkt te helpen. Ik hoop dat er snel verbetering optreedt!

P.S Prachtige kat is het overigens!

SuzanLarissa

Berichten: 2707
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: durkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 22:50

Maag en slokdarm en dergelijke nog niet gecheckt, ga ik morgen ook voorleggen.
Vind het wel erg tricky om onderzoeken te laten doen met een roesje omdat ze dus zo zwak is.
Haar avond brokjes heeft ze met wat aanmoedigen een klein beetje van gehad. Kijken of ze dit binnenhoud.
Ik bel morgen de Da en dan kijken hoe ze morgen voelt.
Heb morgen dienst op de dierenambulance dus dat wordt heen en weer rijden naar huis tussen de meldingen door.


Is lastig te zien of ze genoeg drinkt. Ik ben haar nu water aan het bijgeven met een spuitje.
Ze slikkert het water uit de kraan wel maar is lastig te zien hoeveel ze krijgt.
ze is altijd al gek geweest op water uit de kraan, ook om er gewoon naar te kijken vind ze fascinerend.

Bedankt voor alle ideeën, ik wist even niet meer waar ik het moest zoeken. En zo heb ik toch weer wat opties om naar te kijken.
Laatst bijgewerkt door SuzanLarissa op 07-02-17 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Beetje ten einde raad. Poes met nierproblemen, spugen, enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:52

Precies primperid. Werkt super. Dan spugen ze niet meer

SuzanLarissa

Berichten: 2707
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: durkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 22:54

Rivendell schreef:
Precies primperid. Werkt super. Dan spugen ze niet meer



Ik heb het opgezocht, maar wat ik zo lees wordt dat middel afgeraden voor dieren met nier en of lever problemen.
Maar er zullen nog meer middelen zijn denk ik.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:00

Onze kat ooit, zo'n 20 jaar geleden had een acute verlamming van de slokdarm. Helaas 10 dagen aangemodderd omdat t niet erg bekend was. Wij zijn geeindigd in Utrecht. Was ook een kat van 5 jaar oud. Iets van bouillon koken? Ipv water alleen? Succes in ieder geval. Mooi kattenkind!

sandra1312
Berichten: 356
Geregistreerd: 25-08-12
Woonplaats: Midwolda

Re: Beetje ten einde raad. Poes met nierproblemen, spugen, enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:14

Ik heb ook een kruising pers uit een oeps-nestje gehad, helaas afgelopen november moeten laten inslapen.. Mijn dierenarts vertelde mij dat er bij perzen vaak nierproblemen voorkomen en dus ook bij kruisingen.. Bij mijn kat waren het niercysten, met hierbij een sterk verminderde nierfunctie. Ze zou een speciaal dieet kunnen krijgen, echter was ze een zeeer moeilijke eter en dronk ze al dusdanig veel dat het voor Grietje beter was om haar te laten gaan op 6 jarige leeftijd Y;(

Wij waren ook naar de dierenarts gegaan vanwege veel plassen en spugen, hierna kwam deze conclusie...

scrabbel

Berichten: 945
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:17

Drinken is wel echt super belangrijk. Misschien is het mogelijk om ergens een drinkbak met fonteintje te halen. Misschien dat ze hierdoor beter gaat drinken.

Afhankelijk welk onderzoek je gaat doen is een roesje niet altijd nodig. Als ze rustig is kunnen rontgenfoto en echo vaak zonder roesje. Ik ga er van uit dat toen de nieren gecheckt zijn, ze de rest van de organen ook hebben gedaan?

Gebeurt normaal wel altijd, maar anders zou je ook nog de mogelijkheid hebben (indien poes niet gesteriliseerd) van een baarmoeder ontsteking. Deze kunnen ook nierontstekingen geven. Daarnaast past braken, niet eten, sloom ook allemaal in dat plaatje

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Beetje ten einde raad. Poes met nierproblemen, spugen, enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:22

Kipfilet koken en kookvocht bewaren en dat ook aanbieden?

bonny123

Berichten: 205
Geregistreerd: 10-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:39

Jee wat een zorgen. Als een kat laat zien dat hij ziek is, is t echt serieus. Kan me voorstellen dat je goed zorgen maakt.

Ik wil graag delen hoe het met mijn kat is. Niet dezelfde situatie en (voor de critici) alleen om je een idee mee te geven.
Mijn kat werd een paar maanden geleden erg ziek. 1e dierenarts vertelde dat er niks aan de hand was. 2e dierenarts vertelde dat ik niet 5 dagen later had moeten komen, dan zou mn kat dood zijn geweest. Ernstige blaasontsteking met flink wat struviet. Enfin, de hele apotheek werd opengetrokken. Inclusief dieetvoer van Royal Canin. Het ging 1 dag beter en daarna weer bingo. Blaas gecheckt, niks aan de hand. Kotsen, diarree, slapen, slap etc. 3e dierenarts: Echo + rontgen+ ontlastingsonderzoek, niks te vinden. Vast blaasproblemen vanwege stress. 4e dierenarts: dikke darm ontsteking. Weer een hele apotheek meegekregen en verder dieetvoer blijven geven. Klachten bleven. 600 gr afgevallen in 1 week. Ik dacht hij gaat zo dood.
Vriendin van mij vraagt me om even op het pak voer te kijken wat er inzit: voornamelijk rijst, granen en er was een kip overheen gevlogen, verder nauwelijks vlees. Tevens gekeken watde bijwerkingen zijn van al die medicijnen: bijwerking diarree.
Ik dacht; dat is vreemd, in kattenvoer zit vanalles wat katten niet van nature eten. Wat als ik eens terug ga naar de basis.
Ik ben overgestapt op het geven van rauw vlees (barf, diepgevroren) van oervoer en gestopt met alle medicijnen. Het was een spannende week maar het ging beter. Nu is hij nog 2x een dagje ziek geweest (overgeven, veel slapen) maar dat wordt steeds minder vaak.

Overigens eet onze kat karton. Hij tuft het wel weer uit, maar er zal zeker wel eens een stukje in de maag terecht komt.

Ik wil niet zeggen dat dit voor jou kat gaat helpen. Jouw kat heeft een andere aandoening en ik heb geen rontgenogen :) . Ik ben ook geen aanhanger van het Barf-geloof, maar tot nu toe wel positief. Maar ik wilde het wel delen met je omdat het mij heeft geholpen om heel anders te kijken naar het ziektebeeld. En dat misschien meerdere dierenartsen nodig zijn om uiteindelijk tot een beeld te komen.

Succes!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:41

Sanniej_ schreef:
Kipfilet koken en kookvocht bewaren en dat ook aanbieden?

Dit :j
Geef haar dit eens minimaal een week lang en kijk wat er gebeurt. Eventueel aangevuld met Hills a/d blikvoer (bij de dierenarts te koop) waar je wat van de bouillon overheen/doorheen doet. Dat is licht verteerbaar en door de bouillon krijgt ze meer vocht binnen. Kleine porties aanbieden, meerdere keren per dag.

Spuitje tegen misselijkheid is ook zeker belangrijk. Anders komt alles er net zo hard weer uit.

Mijn ervaringen met nierfalen in dit stadium zijn overigens niet best. Mijn vorige katten hebben dit ook gehad op relatief jonge leeftijd. De ene was 7, de ander 8. Ze hebben het nog een paar maanden volgehouden, maar toen was het klaar. Ik hoop dat het voor de jouwe anders is.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Beetje ten einde raad. Poes met nierproblemen, spugen, enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:54

Toen ik las dat het een (kruising)raskat was, dacht ik ook meteen aan PKD. Is echt berucht onder de Perzen. Ik hoop echt dat dat het niet is, dan is er helaas weinig overlevingskans. Sterkte...

SuzanLarissa

Berichten: 2707
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: durkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 00:03

Ik typ nu even op tablet dus probeer zo uitgebreid mogelijk te reageren.

Quickie: fonteintje hebben we van de zomer speciaal voor haar gehaald. Vond ze geweldig, met nadruk op vond.
Nu wil ze er niks van weten.

Ik zie een aantal reacties met vers vlees / blikvoer enz
Eet ze niet en is er met geen mogelijkheid in te krijgen. Heeft ze ook nooit gelust van kleins af aan al niet.
Heb al vaker vers vlees geprobeerd, of vis en ook AD blik is bekend. Maar daar haalt ze echt haar neus voor op.
Ben het er wel mee eens dat het bijna onmogelijk is om brokken te vinden met gewoon vlees in plaats van volgestopt met rijst en groenten en bijproducten.


Milou is ook gesteriliseerd. Overigens waren haar bloedwaardes wel normaal vorige week. Niks aan te zien dat ze compleet was gecrasht paar dagen ervoor.
Dus ik denk dat het een deel een cirkeltje is waar ze in zit en deels een onderliggend probleem.
Alleen wat.
Tot nu toe heeft ze niet meer gespuugd en ligt ze te slapen.

Maar zoals al te lezen is heb ik een nogal verwend prinsesje. Overigens zijn alle katten hier verwend :')
Moet er wel bij zeggen dat ze iets meer stress heeft nu dan normaal. Sinds de vorige keer dat ze zo ziek was woont ze uitzichzelf bij mij boven op mijn woonkamer. ( woon thuis met eigen plekje )
Maar we hebben een aantal weken geleden een nieuwe kat. 2 maanden ong. En daar is ze niet heel blij mee, maar ze is altijd al heel erg op zich zelf geweest. Die kat komt weinig boven en Milou niet beneden dus ze vind het wel goed zolang hij maar niet vol haar aandacht op eist.


Ze is idd ergens een pers , maar hoeveel pers ze is durf ik niet te zeggen.
PKD heb ik over gehad met de DA maar er is niks op echo gevonden.
Of ze meer hebben bekeken dan alleen de nier omgeving weet ik niet.

Weer lekker lang verhaal haha

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 09:07

SuzanLarissa schreef:
Ben het er wel mee eens dat het bijna onmogelijk is om brokken te vinden met gewoon vlees in plaats van volgestopt met rijst en groenten en bijproducten.
Bijna onmogelijk? Hoe kom je daar nou bij? http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... /graanvrij Een keertje investeren in wat kleine verpakkingen om te proberen welke brokjes in de smaak vallen en dan grote verpakkingen kopen.
Hier al jaren de boel naar volle tevredenheid op Applaws.

Sterkte!

SuzanLarissa

Berichten: 2707
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: durkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 10:26

Hmm hoe heb ik daar over heen kunnen kijken? Bestel altijd bij Zooplus haha
Er zit wel groente in is dat dan geen probleem?
Voor nu blijft ze wel op Nierdieet staan

Even een update:
Gisteren meteen even gebeld en ik heb Emeprid meegekregen. kwart tabletje in de avond, omdat ze dus vooral snachts veel spuugde.
Vannacht niet gespuugd *\o/*
En nu zit ze zeer enthousiast haar brokjes te eten. Dus hopen dat dit gaat werken.
Ik heb gisteren toch nog even geprobeerd om gekookte koolvis te geven.
Mevrouw ging er nog net niet van over der nek :') Ze vind het echt helemaal niks.
Even kijken hoe ze het doet komende dagen en dan volgende week even urine weer controleren.

Bedankt voor de goede tips allemaal +:)+

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Beetje ten einde raad. Poes met nierproblemen, spugen, enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:49

We hebben in het asiel wel vaker katten met nierfalen, nu ook een jonge dame van 6 jaar met ernstige nierfalen. We herplaatsen deze katten niet meer.
Maar op een gegeven moment moet je wel de beslissing maken voor zulke katten. Hier gaan ze naar gastgezinnen waar ze gewoon mogen blijven tot het niet meer goed gaat, dan worden ze ingeslapen. Bij sommige is dat enkele maanden en andere enkele jaren. Is heel moeilijk te zeggen bij nierpatiënten.

SuzanLarissa

Berichten: 2707
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: durkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 12:15

Laptopmuis schreef:
We hebben in het asiel wel vaker katten met nierfalen, nu ook een jonge dame van 6 jaar met ernstige nierfalen. We herplaatsen deze katten niet meer.
Maar op een gegeven moment moet je wel de beslissing maken voor zulke katten. Hier gaan ze naar gastgezinnen waar ze gewoon mogen blijven tot het niet meer goed gaat, dan worden ze ingeslapen. Bij sommige is dat enkele maanden en andere enkele jaren. Is heel moeilijk te zeggen bij nierpatiënten.


Klopt wij hebben 2 katten gehad met nierfalen en bij beiden ging het heel snel bergafwaarts.
ik heb zelf al wat meer hoop gekregen, ze ziet er alweer beter uit dan paar dagen geleden dus dat is positief.

Wel fijn dat jullie de diertjes nog een gastgezin kunnen bieden!