Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:11

Oke.. ik ben eruit, ik ga dit topic na werk (na 22:00) in bed lezen want nu ben ik helemaal geinteresseerd!


cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:37

woepsie90 schreef:
Wat een verhaal! En wat heb jij een engelengeduld zeg, diep respect :oo

Je wordt al gauw niet serieus genomen als je anders handelt dan de menigte, jammer is dat toch. Ik word hier al raar aangekeken omdat mijn volbloed zonder ijzers loopt en geen krachtvoer krijgt...

Jouw paard heeft het goed getroffen!
Geen tips helaas, sorry 8)7


Haha ja dat is waar zo heel vreemd hoef je niet eens te zijn of te doen....

Engelengeduld is 1 ding, de rest moet ik voor mijn gevoel ontdekken en voorzichtig soms uitproberen.
Mensen die mij inspireren zoals Mark Rashid maar ook anderen...zoals Alexander Nevzorov hebben mijn ogen geopend en delen een boodschap.
Mijn weg is nog lang..heel lang, maar zolang als ik deze ontdekkingsreis samen met mijn dierbaarste maatje mag maken is het goed. Samen met haar red ik het....zij is voor mij de weerspiegeling in de boodschap die velen over brengen.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:41

cissie schreef:
jensvl schreef:
Je moet doen waar je je goed bij voelt. Maar nog even een vraagje. Reageerde het paard voor het werken met het touw ed ook zo hard op lichte druk van aanraking? Kon je het paard dan niet aaien ed?


Paard was niet benaderbaar in eerste instantie...kon er niet eens bij in de buurt komen.
Op stal dachten ze dat ze recht uit een natuurgebied kwam zonder ooit een mens van dichtbij gezien te hebben.
Dit zit iets anders in elkaar...maar goed.



Ongeacht of het anders kon. Je bent erin geslaagd. Ik vind het prachtig te lezen hoe je luistert naar je paard, het paard in consideratie neemt en de nodige tijd neemt. Een voorbeeld voor iedereen hier denk ik. En dat zijn de enige echte vaste waarden bij Mark Rashid. Luister naar het paard en behandel het paard als uniek wezen. Het is bijzonder te lezen dat het zo gelukt is. Er is echt wederzijds respect en vertrouwen in de hoogste mate aanwezig tussen jullie. Ik vind het echt prachtig wat je bereikt hebt. Echt bewonderenswaardig. Bedankt om dit te delen. Het benadrukt dat methoden relatief zijn en paarden echt willen werken voor je. Ga zo verder.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:45

Alexander Nevzorov is ook echt inspirerend btw

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:54

Wauw cissie, ook hier geen tips, wel sprakeloos van je verhaal... Ik hoop van harte dat je wat vaker wilt schrijven over je aanpak, want die is zeer bewonderenswaardig en inspirerend! Bedankt voor het delen van jouw ervaringen.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:17

Wat zijn jullie reacties lief en hoopvol.
Heb dit topic en jullie als individu hoog zitten maar is toch altijd maar afwachten als je zon reactie plaatst.
Mede omdat ik in het verleden negatieve reacties heb gehad of voor zoals ik al eerder schreef voor sukkel uitgemaakt ben.
Misschien was ik ook wel wat sukkelig maar wel altijd met een groot hart naar m'n paard toe.

Het opmerkelijke bij Guus is dat ik alles voor haar doe, niet voor mezelf.
Dat begrijpen mensen bij mij op stal niet...je hebt toch een paard om mee te kunnen rijden?
Je eigen pleziertje wegcijferen om daar later als de tijd rijp is de vruchten van te plukken...ik heb het vaak geprobeerd uit te leggen maar mensen willen het volgens mij niet horen.
Jullie snappen dit wel en dat geeft mij vertrouwen in de toekomst.

Tranen en pijn in m'n hart heeft het gekost, wat heb ik staan schelden .....op mezelf.
Maar als ik dan naar m'n paard kijk diep in dr oogjes zie ik wat ze denkt... 'wacht maar onze tijd komt nog wel en dan krijg je geen spijt, heb geduld mensenvriend...heb geduld'.

Lieve mensen in het topic, ik vind jullie stuk voor stuk bijzonder...jullie ervaringen en wijze van reageren nogmaals dank daarvoor.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 22:20

cissie schreef:
Wat zijn jullie reacties lief en hoopvol.
Heb dit topic en jullie als individu hoog zitten maar is toch altijd maar afwachten als je zon reactie plaatst.
Mede omdat ik in het verleden negatieve reacties heb gehad of voor zoals ik al eerder schreef voor sukkel uitgemaakt ben.
Misschien was ik ook wel wat sukkelig maar wel altijd met een groot hart naar m'n paard toe.

Het opmerkelijke bij Guus is dat ik alles voor haar doe, niet voor mezelf.
Dat begrijpen mensen bij mij op stal niet...je hebt toch een paard om mee te kunnen rijden?
Je eigen pleziertje wegcijferen om daar later als de tijd rijp is de vruchten van te plukken...ik heb het vaak geprobeerd uit te leggen maar mensen willen het volgens mij niet horen.
Jullie snappen dit wel en dat geeft mij vertrouwen in de toekomst.

Tranen en pijn in m'n hart heeft het gekost, wat heb ik staan schelden .....op mezelf.
Maar als ik dan naar m'n paard kijk diep in dr oogjes zie ik wat ze denkt... 'wacht maar onze tijd komt nog wel en dan krijg je geen spijt, heb geduld mensenvriend...heb geduld'.

Lieve mensen in het topic, ik vind jullie stuk voor stuk bijzonder...jullie ervaringen en wijze van reageren nogmaals dank daarvoor.


Mooi.
Wij sukkelen met z'n allen gewoon lekker verder :(:)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 07:49

cissie: wat een verhaal. Je hebt zo te horen een extreem paard. dus daar past dan blijkbaar ook een extreme aanpak bij.
Oordeel overigens niet te snel over je stalgenoten. Er zijn er waarschijnlijk genoeg bij die minder (ver) oordelend zijn als jij denkt. Ik kom over het algemeen best genuanceerde mensen tegen die inderdaad willen rijden maar ook echt wel open staan voor meer dan dat. Dat ze het niet op dezelfde manier doen en af en toe een vraagteken boven hun hoofd hebben wil echt niet alles zeggen hoor.

Ik herkende wel 1 onderdeel van je verhaal heel goed: het andere paard gebruiken om nieuwsgierigheid/ vertrouwen te wekken. Dat gebruik ik ook best vaak. Mijn jonkie liep altijd los rond als ik mijn andere paard opzadelde. Hij had dus alle processen die jij beschrijft steeds zien gebeuren bij een ander paard. Hij vond het maar wat interessant alleemaal en zat wat te pulken aan mijn spullen. Toen heb ik op een dag gewoon het zadel van het ene paard af geplukt en op zijn rug gezwiept. Vond hij best heel normaal tegen die tijd. Ander type paard maar grofweg wel dezelfde processen. Gewenning en nieuwsgierigheid.
Zelfde met eerste keer erop. Tijdje als handpaard meegenomen naast mijn andere paard. Was dus al gewend aan mij boven en bewegingen boven hem en merkte dat mijn andere paard dat heel normaal vond. Dat onderdeel was dus ook niet spannend meer toen ik er zelf op ging.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 08:23

@Pol013: Dat is ook zo wbt andere mensen en oordelen.
Zo zit ik niet in elkaar, maar was het een bepaalde periode gewoon spuugzat...
Inmiddels heb ik al een tijdje weer leuk contact met eigenlijk iedereen.

2 Belangrijke personen voor mij zijn m'n ouders..mn vader die inmiddels 30 jaar tussen de paardjes heen wandelt en m'n moeder nog veel langer willen niks van mijn nieuwe trots weten en dat doet soms best pijn.
Ik mag dan wel 37 zijn maar we hebben jarenlang onze hobby gedeeld en elkaar geholpen.
Guus heeft mijn ouders niet geraakt, sterker nog ze moeten dr totaal niet...
ZE willen niet horen wat ik met dr doe of meegemaakt heb, iets wat we altijd delen bij m'n vorige paarden waar ze ook regelmatig een kijkje kwamen nemen.
Mijn moeder heeft aangegeven dat ze niet op de hoogte wil worden gehouden en vanzelf het telefoontje krijgt van m'n man dat het gruwelijk mis is gegaan...
Soms laat ik een foto zie van dr en dan reageert m'n vader standaard ' ziet er onschuldig uit'met een sarcastisch blik.
Mijn vader is altijd eerlijk naar me geweest, hij steekt zijn mening niet onder stoelen of banken en heeft me bijna gesmeekt om dit paard weg te doen...we geven teveel om je dit paard wordt je dood ajb stop ermee.

Wat is dat toch met een mens als je dan alle wijsheden van je dierbaren naast je neer legt en maar door gaat?
Ik heb niet de behoefte om me tegenover deze mensen te bewijzen, dus dat is het niet.
Maar Guus lijkt me soms zo te beheersen dat de woorden van andere niet bij me binnen komen of zoiets.

Maar ik realiseer mij dat ik teveel off-topic raak dus dit bericht als laatste hierover....sorry daarvoor.

In mijn vorige post kwam het waarschijnlijk over alsof het ontwijken van andere mensen altijd zo is geweest...maar dat is niet zo. Dat heeft met mijn soms onduidelijke manier van schrijven te maken denk ik.

Wat jij omschrijft van het andere paard erbij vind ik een leuke en praktische tip.
Zal binnenkort eens naar de bak gaan om gewoon mee te lopen met enkele ruiters...zodat ze te midden van paarden is die gereden worden.
Dat lijkt me een fijne manier voor haar om er verder kennis mee te maken.

Dankjewel!

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:05

Ik lees al een poosje mee en wil me ook aansluiten bij dit topic. :)
Ik vind het leuk om jullie verhalen, ideeën en tips te lezen.
Respect voor cissie! Ik vind het "bijzonder" om te lezen hoe je met je paard omgaat en dan "bijzonder" in de positieve zin van het woord!

Ik heb vorig jaar een "wilde" merrie gekocht. Zij was nog niet eerder in contact geweest met mensen, dus op en top puur paard die ook nog eens drachtig bleek te zijn. En nu heb ik er dus 2 :D
Afbeelding

Moeder een zoon.

Moeder is een combi van lbi en rbi. En de kleine man is een lbe. De kleine man is erg makkelijk en vind alles wel prima. Is vanaf begin af aan in handen geweest dus weet niet beter.
Moeders is een ander verhaal en is lastig te lezen en ik hoop hier meer kennis op te doen.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:27

Jeetje Cissie, van je laatste post krijg ik gewoon kippenvel. Ik zou me goed kunnen voorstellen dat deze situatie altijd een wond blijft, zeker als je in het verleden zo anders gewend was met je ouders. Ergens snap ik hun reactie ook wel, je bent toch hun dochter en zij staan machteloos tegenover jouw beslissing dit door te zetten. Alleen is het zo jammer dat de deur vervolgens zo dicht wordt geslagen... :( Toevallig kijk ik sinds de tip van Peetstap meer filmpjes van Featherlight Horsemanship. Zij werken vooral met angstige en gespannen paarden. Zou het wat kunnen opleveren daar eens contact mee op te nemen? Je doet het nu helemaal alleen, harstikke dapper maar ook enorm moeilijk.

@ Mopjemop, welkom met deze te leuke paardjes. Helemaal mijn smaak! :D Heb je al wat van Mark Rashid gelezen toevallig?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:29

Welkom Mopjemop, wat een knappies!
Denk je 1 paard te kopen, krijg je er twee haha...jeetje dat is ook wat.


Dankje Sonja, het is niet leuk maar zoals je al aangeeft het heeft twee kanten en ik begrijp het ook wel...jammer vind ik het wel want mijn vader had me juist met Guus zo goed kunnen helpen denk ik...hij bezit vaardigheden en een soort natuurlijke rust waar we allebei veel aan kunnen hebben maar ja.....

Heb onlangs ook het kanaal opgezocht van featherlight nav een tip in dit topic..tis een soort blog of niet?
Heb een filmpje gezien van een paard welke constant onder spanning liep en wat in verzet komt...ga er nog eens naar kijken maar dan met wat meer aandacht. Wie weet is dit wat voor ons of kan deze persoon me helpen(?).
Laatst bijgewerkt door cissie op 07-02-17 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt


pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:34

Nou dan wil ik ook:
Afbeelding
Mijn mannen. Zo hebben we toen de jonge 3 was heel wat rond gereden. Komt er nu wat minder van.
Ze zijn vreselijk bruut naar elkaar maar wel blij samen. Goede match die 2. (3 met mij erbij)

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:46

Cissie, het is een trainster die met filmpjes haar werk laat zien. Ze zitten ook op Facebook. Zag laatst een filmpje van 2 net ingereden paardjes, zonder hoofdstel gereden... Echt bijzonder. Wie weet wat ze voor jullie kan betekenen.

@ Pol, plaats je zomaar even een foto van mijn grote wens met mijn 2 jongens... Handpaardrijden, vertel me alles over hoe je dat bereikt hebt! :D Het zijn wel joekels die van jou zeg!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:50

Ohhh Pol013 wat een beauty's...oortjes erop en er samen op uit. Het straalt ervan af, zo leuk.

Voor mij een leerzame foto ook, dit wil ik wel gaan oefenen met de mijne als ze druk op het touw accepteert.
Maar het geeft me tegelijkertijd ook weer inspiratie om tot die tijd een variatie daarop toe te passen...yeahh.
Misschien mag ik mijn oude bijrijdpaard zo nu en dan lenen om dit los in de bak te oefenen..dus ik op het andere paard en Guus los mee laten lopen.
Moet ik wel ff kijken of ze elkaar 'mogen' want dit is geen kudde genoot van dr.
Maar dit onderzoeken lijkt me een hele leuke stap.

@Sonja, thxs voor de tip!
Zag dat ze in Erp zitten das niet naast de deur maar ga de fb pagina bekijken...het lijkt zo op het eerste oog bij ons te passen.

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:02

Ik heb "Een paard is een paard" gelezen en ben nu bezig met "paarden liegen nooit". En daarna begin ik met "Een goed paard is nooit lelijk"

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:17

Heb ze gemaild Sonja, nu even een reactie afwachten!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:30

cissie schreef:
@Sonja, thxs voor de tip!
Zag dat ze in Erp zitten das niet naast de deur maar ga de fb pagina bekijken...het lijkt zo op het eerste oog bij ons te passen.


Het ging mij bij plaatsen van het linkje niet om klanten te werven ;) , maar zij is een van de weinige die volledige sessie's durft te laten zien met uitleg.
Niet alleen het voor & na ,en voor het stuk ertussen geld voor vragen, al dan niet dmv clinics, video , lidmaatschap oid...

Het ging mij erom dat je de tools herkent waar ze mee werkt ,
en die tools kun je soms toepassen in je eigen manier van werken, zeker binnen de denkwijze van Mark.

Heb zelf veel aan dit soort praktijk tonen, en kan dat op vele manieren toepassen, schriktraining is er een van.
En of je daar nou label "Tucker, Mark, Parel, Emiel, of whatever" aan vast plakt doet er feitelijk niet toe, veel komt allemaal op hetzelfde neer.
Kijk er maar es na niet met mensen ogen, maar probeer te kijken vanuit paard :)*



Pol: heerlijke foto's, & respect voor je nuchterheid en out of the box denken.
Kan me wel vinden in je visie.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:52

Dat begrijp ik Peetstap, toch ben geïnteresseerd in deze mevrouw.
Mede omdat ik nog op zoek ben naar fijne en kundige begeleiding.
Misschien loopt het spaak vanwege de afstand...maar dommer wordt ik er ook niet van, van de filmpjes bedoel ik dan.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:06

Ik denk dat ik de boeken maar voor mijn verjaardag vraag. Hoe komt het dat ze op de ene site 20 euro zijn en op bol.com soms de helft daarvan met andere cover?

Met Diva ben ik volledig positief begonnen, mevrouw veegde snel de vloer met me aan. Steigeren lostrekken en ander gevaarlijk gedrag. Ze was nog net geen jaar toen ik haar kreeg. Toen ben ik begonnen met een "veeg om de oren" naast het clickeren en daarmee heb ik het fijnste paard wat ik ooit gehad heb gekregen. Als ik haar straf terwijl zij niet weet waarom heb ik een verschrikkelijk boos paard, als ze precies weet wat ze fout deed vind ze het prima op haar kop te krijgen. Ze is dapper en onderzoekend, als ze het poortje uit wil lopen is een "uh uh" vanuit de andere kant van de paddock genoeg om haar om te doen draaien tegenwoordig.
Maar ik zou het wel graag nog zachter trainen, of het haalbaar is met haar sterke karakter weet ik niet maar proberen kan altijd.
Op de foto zit ik er voor de 2e keer op, ze is eigenlijk nog wat jong (3,5) maar ik wil het nog zeker een half jaar beperken tot stap elke week een minuutje meer.
Afbeelding

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:24

Mooi paardje. Leuk dat je deze methode een kans wil geven. Laat ons maar weten wat je van de boeken vond als je ze hebt aangekregen en hebt gelezen.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:46

Sonja: gewoon doen.....
Het scheelt dat beide paarden 24/7 samen staan en dat het rijpaard degene met het overwicht is. Natuurlijk eerst gewoon aan de hand wandelen. Toen een keer de jonge er bij gepakt in de bak. 2 keer in de grote wei in stap draf en galop en daarna (met iemand op de fiets er bij voor de zekerheid) het bos in.
Het is eigenlijk heel logisch voor een paard: ze kennen het aan de hand volgen en luisteren al, ze volgen graag een zeker paard en ervaren dus gewoon heel veel 'ondersteuning' zo.
Toen hij pas gecastreerd was had ik er wel een zweepje bij om te voorkomen dat hij mij of mijn rijpaard zou bijten (boef). Over het besturen van mijn rijpaard hoef ik geen 3 tellen na te denken dus kan mij helemaal focussen op het monster naast mij.

Mensen vragen altijd of ik niet bang ben dat hij zich lostrekt en er vandoor gaat.
1. dat kan altijd gebeuren, mijn kracht is niet opgewassen tegen die van hen
2. ik ben niet bang dat hij dan alleen naar huis gaat. Hij zal dan snel genoeg bedenken dat hij liever bij ons is. Veel veiliger.

Dat gebeurde gelukkig ook de keer dat hij zich kapot schrok van een hond toen we aan het wandelen waren. 3 passen sleurde ik er nog achteraan maar toen galoppeerde hij weg over het pad. Om 15 meter verderop abrupt om te draaien en mij om hulp te vragen. Helpie, ik wil niet alleen zijn baas.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:33

@ cissie, wauw jij bent snel! Ben heel erg benieuwd naar de reactie.

@ Azmay, op bol.com worden ook tweedehands exemplaren aangeboden, misschien is dat het? Mooie gup heb je!

@ pol, heeeeel herkenbaar dat bijten... Mijn jongens kunnen nog maar moeilijk naast elkaar wandelen zonder elkaar in manen of billen te bijten (doen ze in de wei ook). Bedankt voor je beschrijving, mooi logisch stappenplan zo. Ik hoop over een x-aantal maanden ook zo'n foto te kunnen plaatsen. :D

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:53


Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:00

[***] schreef:
Vrolijker in het algemeen wordt hij er in ieder geval niet van.. maar of dat ooit nog gaat gebeuren betwijfel ik :+ Hij zoekt mij trouwens niet op als hij schrikt.. ben al blij dat hij tegenwoordig tracht mij niet omver te rennen ;)


Wat doet hij als hij schrikt ?, ontkoppeld hij overduidelijk in paniek terwijl hij daarvoor fijn in connectie met je is ?
Of loopt hij doorlopend in zijn eigen wereldje, en mag jij mee met hem ?



Excuses dat ik niet op een ieder ga reargeren die me concreet vraag stelde.., er ontbreekt me gewoon de tijd voor vele fora's topics bij te houden, en dit topic is aardig actief +:)+

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers