Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:57

Eens Peetstap, al denk ik dat we hiermee lichtelijk afwijken van het onderwerp van dit topic. Je laatste opmerking over deskundige hulp klopt natuurlijk helemaal, maar helaas is het in de praktijk vaak nog niet zo makkelijk instructie te vinden die op al die opvoedkundige zaken een (paardvriendelijk) antwoord heeft. Van het door jou genoemde kanaal heb ik een paar video's bekeken, maar ook daarbij stel ik mezelf af en toe vragen. En zo leiden er meerdere wegen naar 'Rome'... Maar in dit topic draait het om de aanpak naar de visie van Mark Rashid, dus ik ben benieuwd wat je ervaringen daarmee zijn!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 19:49

Eens met jou Peetstap hoor maar we proberen hier deze basisdingen opnieuw uit te vinden. Veel van deze basisdingen zullen we geheid wel gelijk kunnen als we de methode van MR over de boeg kunnen. We willen echter in harmonie en zonder druk hetzelfde resultaat krijgen, en dan lijkt het nogal... uh, kneuterig... inderdaad. We willen niet zomaar onze wil opleggen.

Heb jij deze basisdingen allemaal aangeleerd op deze methode of via deze denkwijze? Of konden de paarden sommige dingen al uit zichzelf of was het aangeleerd door vorige eigenaren? Hoor graag je ervaringen, alleen maar leerzaam :))

Hier kijken we op een andere manier dan traditioneel en de meesten beginnen van voor af aan...

En ja, die ene hoef oppakken gaat nu ff niet zo goed maar dat komt door de recente pijn/trauma ervaring dus niet helemaal terecht dat 'ie er tussen staat haha :')

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:31

Ik heb vandaag toch best wel een poedersuiker sessie gehad :( onze bak heeft een nieuwe omheining en er zijn aan een kant struiken weggehaald. Ik had er gisteren al in gespeeld (toen ik op gestapt was, was ik ook vrijwel direct weer afgestapt - te veel spanning) en ook vandaag voor het rijden eerst even grondwerk gedaan en dat gaat prima. Maar dan als ik er op zit dan lijkt het wel alsof hij denkt dat ik er niet meer ben.. Heb allerlei oefeningen gedaan maar het werkte gewoon niet. Naja hij ontspande wel op sommige stukken en alle pogingen etc. beloonde ik maar steeds op bepaalde punten ging hij weer stil staan en kijken. Ik heb ook heel vaak echt minuten lang stil gestaan (gelukkig had ik mijn vriend als praatpaal erbij zodat ik ondertussen met iets bezig kon zijn). En dan kauwen en likken maar er kwam geen verbetering. Iedere keer weer dat hij spanning kreeg.

Dus ja.. ik zit nu te denken van wat had ik anders kunnen doen en ik heb 2 opties: grondwerken of alleen passagieren als ik rijd zodat hij zelf even kan uitzoeken waar hij wel en niet durft te lopen...

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:40

Hoe is hij op minder bekende plaatsen met wandelen aan de hand?
Wss heb ik het al eens gevraagd. Maar het is moeilijk om alles te onthouden.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:43

@ xxdomiixx, aahh wat jammer. Hoe heb je afgesloten? Even meedenkend: wat dacht je van follow the rail aan de hand? Het is voor hem natuurlijk een compleet nieuwe en vreemde omgeving ineens...


Mijn verslagje van de dag :D
Vandaag heb ik mezelf echt weer overwonnen. *\o/*

Afbeelding

We hebben de route gewandeld waarmee we vorig jaar stakend onder het zadel geëindigd zijn. Toen heb ik een paar keer de fout gemaakt terug naar stal te gaan als Kees niet meer vooruit wilde. Dat had hij onthouden, dus wederom een stilstaand paard. Sta je dan, bijna een jaar later...

Ons wandelmaatje en de fijne zon als afleiding hebben me erdoorheen gesleept. Over een stuk van 20 meter hebben we een klein half uur gedaan. Het enige wat ik gebruikt heb, is lichte druk (fase 1) op het touw en mijn focus voorwaarts gehouden. Wachten, voelen, wachten... Een enorme mentale uitdaging, pff. :P Maar ik wist dat dit mijn kans is om te laten zien wat voor leider ik wil zijn, geen alfa dus.
Een paar stalgenoten reden langs en Kees wilde wel met die paarden meelopen. Toen moesten wij linksaf waar zij rechtdoor gingen en stonden we weer stil. Dit keer maar een aantal seconden en toen waren we erdoorheen! *\o/*

Vlak daarna kwamen we gras tegen en hebben we daar als beloning gepauzeerd. Op de terugweg hebben we heerlijk genoten, Kees misschien nog wel het meest. :)) Het is gelukt, zonder dwang, zonder frustratie, zonder spijt te hebben in de auto naar huis. Jeej!
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 05-02-17 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:47

@Peetstap: De meesten hier zijn net begonnen met een nieuwe methode (die bovendien heel anders is). Omdat je geen leiderschap oplegt, maar het paard meer een keuze laat krijg je ten eerste te zien hoe goed je paard je wil volgen en veel beter wat de probleempunten nog zijn. Bovendien zijn er enkele mensen bij met paarden die altijd moeilijk geweest zijn door allerhande problemen waarbij andere methoden ook faalden en die dit ook willen proberen. Ik weet zelf toen ik met deze methode begon dat het ook enkele maanden prutsen was om soms eenvoudige dingen klaar te krijgen die daarvoor vanzelf gingen. Maar dat ging redelijk snel terug beter. Vanaf dat het paard je echt als leider kiest gaat je paard veel specifieker communiceren en je willen volgen. Kost dit tijd? Jazeker. Maar dat is waar de meesten hier aanwezig aan willen werken om dat te bereiken ook al betekent dat dat het tijdelijk moeilijker is.
Bij sommigen gaat het snel beter, bij anderen gaat het eerst wat langer slechter en dan pas beter. Maar het verschil is dat op deze methode het paard het voor je doet. Niet voor de gevolgen (positief of negatief).

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:49

@Sonja: Klinkt echt super. Consequentie in dit zorgt uiteindelijk dat Kees je als partner gaat zien en gaat beginnen nadenken of hij je wil volgen. Eens die beslissing positief is genomen heb je zo'n geduld niet meer nodig. Leuk om te lezen dat het de tweede keer al veel sneller ging.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:51

Uhm de ene keer is het alsof hij nooi ergens anders geweest is meestal kijkerig en een beetje gespannen.
Follow the rail was geen optie Sonja hij wilde niet naar de andere delen van de vak ook niet over de hoefslag.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:53

Oh en hoe ik het afgesloten heb: stilstaan op een plek waar hij niet verder wilde en daar super lang stil gestaan. Heel veel gekauwd en gelikt maar bleef gespannen. Uiteindelijk ging zijn hoofd iets meer omlaag en toen ben ik maar afgestapt.
Wat een mooie wandeling Sonja!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:00

Thanks, ben echt heel trots op ons nu! :D Eindelijk kan ik tevreden zijn over de manier waarop ik dingen aanpak en het effect ervan. Wat een gevoel!

xxdomiixx, je kunt dus wel in de bak komen hè? Kun je dan ook follow the rail (of dan niet de bakrand, maar het randje van de veilige zone) doen op de plek die hij nog wel oke vindt? Dat eens een paar keer doen zonder meer te vragen en eens dat bevestigd is, verder werken met approach and retreat? Ik denk even hardop met je mee, dus sorry als ik domme dingen zeg... :o

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:07

Ja het stukje bij de in/uitgang is geen probleem. Dat is 1/4 van de bak dus. En daar reed ik dus ook de hele tijd en hoopte dat het dan zou verbeteren maar helaas

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:08

elisedcl schreef:
Haha oke het is duidelijk, jullie zullen mij dan niet meer horen de komende weken :)


TOI TOI TOI Elise, ga ervoor en kom hier later zeker schrijven hoe het jullie is vergaan! +:)+ _/-\o_

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:10

xxdomiixx schreef:
Ja het stukje bij de in/uitgang is geen probleem. Dat is 1/4 van de bak dus. En daar reed ik dus ook de hele tijd en hoopte dat het dan zou verbeteren maar helaas


En als je het issue nu eens kleiner maakt door ernaast te gaan lopen? Ik gok dat je dat op buitenrit ook zou doen, als hij echt ergens niet door/langs durft? Ik ben erg benieuwd hoe het zou gaan als jij hem 'aan het handje' meeneemt en hem zo vertrouwen geeft. Een ander idee nog: hem tijdelijk voeren in de bak?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 22:30

Goeie tips Sonja! Losgooien in de bak kan ook nog misschien (kan hij terug naar jou voor hulp als hij niet meer weet wat te doen)?

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:43

Aan het handje is er niks aan het handje (haha). Dan is het wel spannend maar meer niet. Hm losgooien heeft bij hem niet echt niet dan gaat hij gewoon stilstaan bij de uitgang

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:48

Hallo allemaal! Ik denk, ik kom ook weer eens in de lucht... ;)

Trailerladen blijft voor mij altijd iets fascinerends hebben; vooral als het uiteindelijk lukt natuurlijk :D Nu is dat met mijn eigen paard geen probleem meer. Wel een nieuwe mijlpaal gehaald met hem: gisteren voor het eerst in mijn eentje weggegaan met hem (anderhalf uur verderop voor een les), en ook zonder stress in mijn eentje weer terug. Heerlijk, een makkelijk ladend paard!

Maar, mijn vorige paard staat hier ook nog op stal, en die is niet zo makkelijk... Die staakt vaak met laden; en onder druk kan er zelfs steigeren en alles bijkomen. Weg lopen van de klep ook. Terwijl ze op zich rustig is als ze op de trailer staat eenmaal... maar soms ben je al een uur of twee drie vier verder dan. En werken met lijnen er achter? pfft, nee. Vroeger hield ik zelf ook aan: dit is een dominante merrie, en ik ben niet genoeg een leider, dus daarom trekt ze haar eigen plan.

Vandaag heb ik gevraagd of ik het nog weer eens mocht proberen met haar. Maar nu met een ander uitgangspunt... namelijk: ze is niet dominant. Ze vertrouwt het gewoon nog niet. Dus we gaan rust en vertrouwen opbouwen.

Dus eens niet met lijnen, of met druk-buiten-de-trailer-rust-pas-in-de-trailer, of inbouwen met muurtjes en balken. Maar rustig aan de hand werken met sturen en communiceren eerst; dat ze snapt wat ik signaal met mijn leadrope.

Daarna kleine stapjes vooruit. Eerst even staken op afstand, nerveus snuivend. Niet boos worden... lichte druk op de lijn, en bij kleinste gevoel van voorwaarts: druk er af, belonen met stem, en weer een rondje lopen even.

Eindresultaat? Na twee keer liep ze mee gewoon naar de klep. Daar een keertje gestopt om te ruiken aan de klep... en prompt liep ze de derde keer rustig mee de trailer in. Color me surprised, mijn doel was eigenlijk gewoon alleen rust bij de trailer, meer nog niet :')

Om de skeptische wetenschapper in mij stil te krijgen nog een keer gedaan.

... en toen maar weer gestopt. Dit gaan we later nog eens herhalen ;)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:05

@xxdomiixx: Wat zijn de grenzen binnen de bak?
Anders kan je rijden binnen de grenzen en af en toe dichter naar een grens gaan. Als hij gespannen raakt de eerste 2 keer terug keren (dat hij weet dat het niet zo is dat hij er niet meer van af komt) en vanaf dan naar de grens gaan van eerste spanning en daar rijden tot hij een beetje ontspant en dan terugvallen in zijn comfortzone en zo de grens langzaam opschuiven. En is hij verder wel ontspannen met het rijden in de zone waar hij meer comfort heeft? Of is daar ook altijd nog spanning aanwezig? Bouwt hij spanning op tijdens bepaalde vragen (voorwaarts, achterwaarts, links of rechts vragen)? Verzet hij zich er wat tegen of is er iets wat duidt op te weinig ontspanning? Anders is dat in combinatie met het verleggen van de grenzen ook iets om aan te werken. Werk ook niet heel de tijd aan de grenzen. Na een paar (redelijk) goede pogingen kan je ervoor besluiten om terug wat te rijden in de comfortzone of zelfs als je al een tijd bezig bent, even te pauzeren en af te stappen voor even. Daarna kan je terug wat aan de grenzen werken. Maar maak dat niet tot de overgrote meerderheid van de tijd, anders kan het zijn dat hij net nog meer spanning gaat opbouwen. Je mag zeker 60% van de tijd daaraan werken, maar maak dat bvb geen 90%. Want dat kan averechts werken. Probeer ook af en toe aan de hand het spannende aspect eraf te halen. Approach and retreat kan hier zeker bij helpen. Zelf het voorbeeld geven ook. Stapje voor stapje dichter met elke keer de tijd te geven te relaxen (waarna je na de relax terug weg gaat dan terug komt en weer op de relax wacht). Approach and retreat is meer bedoeld om de grootste spanning voor te blijven en zo langzaam gewenning op te bouwen. Het wachten op ontspanning, weg gaan terug komen tot zijn grens en weer wachten op ontspanning en zo de grens uitbreiden helpt het paard sneller te ontspannen omdat hij langer vertoeft op zijn grens en dus sneller kan wennen en ontspannen. Welke methode het beste werkt hangt van paard en situatie af.

PS: Op zich is het redelijk logisch dat aan de hand veel makkelijker gaat. Onder het zadel geef je namelijk minder zichtbare leiding en staat hij er naar zijn gevoel wat meer alleen voor.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:07

Dannon schreef:
Hallo allemaal! Ik denk, ik kom ook weer eens in de lucht... ;)

Trailerladen blijft voor mij altijd iets fascinerends hebben; vooral als het uiteindelijk lukt natuurlijk :D Nu is dat met mijn eigen paard geen probleem meer. Wel een nieuwe mijlpaal gehaald met hem: gisteren voor het eerst in mijn eentje weggegaan met hem (anderhalf uur verderop voor een les), en ook zonder stress in mijn eentje weer terug. Heerlijk, een makkelijk ladend paard!

Maar, mijn vorige paard staat hier ook nog op stal, en die is niet zo makkelijk... Die staakt vaak met laden; en onder druk kan er zelfs steigeren en alles bijkomen. Weg lopen van de klep ook. Terwijl ze op zich rustig is als ze op de trailer staat eenmaal... maar soms ben je al een uur of twee drie vier verder dan. En werken met lijnen er achter? pfft, nee. Vroeger hield ik zelf ook aan: dit is een dominante merrie, en ik ben niet genoeg een leider, dus daarom trekt ze haar eigen plan.

Vandaag heb ik gevraagd of ik het nog weer eens mocht proberen met haar. Maar nu met een ander uitgangspunt... namelijk: ze is niet dominant. Ze vertrouwt het gewoon nog niet. Dus we gaan rust en vertrouwen opbouwen.

Dus eens niet met lijnen, of met druk-buiten-de-trailer-rust-pas-in-de-trailer, of inbouwen met muurtjes en balken. Maar rustig aan de hand werken met sturen en communiceren eerst; dat ze snapt wat ik signaal met mijn leadrope.

Daarna kleine stapjes vooruit. Eerst even staken op afstand, nerveus snuivend. Niet boos worden... lichte druk op de lijn, en bij kleinste gevoel van voorwaarts: druk er af, belonen met stem, en weer een rondje lopen even.

Eindresultaat? Na twee keer liep ze mee gewoon naar de klep. Daar een keertje gestopt om te ruiken aan de klep... en prompt liep ze de derde keer rustig mee de trailer in. Color me surprised, mijn doel was eigenlijk gewoon alleen rust bij de trailer, meer nog niet :')

Om de skeptische wetenschapper in mij stil te krijgen nog een keer gedaan.

... en toen maar weer gestopt. Dit gaan we later nog eens herhalen ;)


Super voorbeeld van het paard in beschouwing nemen. Echt super gedaan. Bedankt om het te delen. Ik ben benieuwd naar volgende keer.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 07:51

jensvl schreef:
@Peetstap: De meesten hier zijn net begonnen met een nieuwe methode (die bovendien heel anders is). Omdat je geen leiderschap oplegt, maar het paard meer een keuze laat krijg je ten eerste te zien hoe goed je paard je wil volgen en veel beter wat de probleempunten nog zijn. Bovendien zijn er enkele mensen bij met paarden die altijd moeilijk geweest zijn door allerhande problemen waarbij andere methoden ook faalden en die dit ook willen proberen. Ik weet zelf toen ik met deze methode begon dat het ook enkele maanden prutsen was om soms eenvoudige dingen klaar te krijgen die daarvoor vanzelf gingen. Maar dat ging redelijk snel terug beter. Vanaf dat het paard je echt als leider kiest gaat je paard veel specifieker communiceren en je willen volgen. Kost dit tijd? Jazeker. Maar dat is waar de meesten hier aanwezig aan willen werken om dat te bereiken ook al betekent dat dat het tijdelijk moeilijker is.
Bij sommigen gaat het snel beter, bij anderen gaat het eerst wat langer slechter en dan pas beter. Maar het verschil is dat op deze methode het paard het voor je doet. Niet voor de gevolgen (positief of negatief).


_/-\o_

Misschien is het wel handig om een centrale beginpost te maken en een mod te vragen die te plaatsen..? Dat voorkomt wellicht verwarring, want voor nieuwkomers lijkt het misschien alsof we maar weinig basiskennis hebben... o.a. deze post lijkt me aardig geschikt voor een beginpost. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:07

Ik kan ook wel wat dingen op het lijstje afstrepen, maar dat wil niet zeggen dat ik ze niet kan of het kan voorkomen. Ik kan alles met mijn pony's en kan duidelijk grenzen stellen, maar wat mij interesseert is welke houding ze daarbij hebben. Daar zitten nog wat (werk)punten in en daar ben ik mee aan de slag. Ik ga er vanuit dat een paard dingen doet qua houding met een reden, en dat het aan mij is om daar naar te luisteren en daar wat mee/aan te doen, niet koste wat het kost dingen opdringen "omdat het zo hoort".

Nu, dat gezegd zijnde had ik gisteren echt wel een off-day -O- Langs de ene kant kan ik begrijpen waarom er nog steeds bepaalde issues zijn, ik ben ook helemaal niet betrouwbaar, maar langs de andere kant, hij liep uiteindelijk wel fantastisch, en had helemaal geen boze uitdrukking. Begrijpen wie begrijpen kan ... ik weet het niet ...

En wat er gebeurd is is dat ik mij echt kwaad heb gemaakt, ik heb mijn stem serieus verhoffen en de zweep heeft hem ook geraakt (en meer dan eens ook). Mijn emmer liep over en het was sterker dan mezelf. Ik weet het niet, soms lijkt dat gewoon wél de beste manier, want hij deed nu wat hij eerder niet wilde (nl rechtsom draven) en had daarbij helemaal geen slechte houding, heb hem al lang niet meer zo zien lopen, hij stak er echt werk in. Uiteraard om bepaalde dingen te vermijden (hoewel hij niet erg hard onder de indruk was had ik het idee) maar dan nog .. is dat niet alsnog beter dan al dat stapwerk waar je uiteindelijk niks aan hebt (beetje overdreven, maar om een punt te maken).


Nog een gevoel dat mij gisteren bekroop .. ik ben nu een week met projectpaard bezig en heb het idee dat ik daar al veel meer band/connectie/klik/hoe je het wil noemen mee heb dan met mijn eigen pony. Vind ik best wel eng in zekere zin, ook niet echt leuk eigenlijk. Maar het zijn natuurlijk wel 2 heel verschillende karakters...

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:07

Ik laat deze even aan anderen over.

Ik ben er namelijk helemaal niet van overtuigd dat MR 'de enige juiste' manier is. Als het maar werkt wat je doet en jullie je maar comfortabel er bij voelen zonder het paard te schaden.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 14:34

Weet ook niet echt iets behulpzaams te zeggen Sabine. Misschien was het ondanks de negativiteit wel een leerzame ervaring en helpt het jullie beide verder, who knows!

Het gevoel wat je hebt bij het projectpaard en je eigen paard lijkt me inderdaad heel eng, kan het me helemaal voorstellen! Soort van jaloezie bijna, 'was mijn eigen paard maar zo', of niet? Zeker op dagen dat het minder gaat denk ik.

Ik wou dat ik wat tips had maar kan eigenlijk alleen maar zeggen dat ik het begrijp :+

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:37

@[***]: als jij je er goed bij voelt, moet je dat zeker doen. Ik ben er wel van overtuigd dat het met bijna elk paard mogelijk is om vriendelijk en rustig aan de slag te gaan. Maar goed. Daar gaat het niet over.
Ik denk dat je een band kan opbouwen ook als je het paard verplicht (genoeg parelli mensen die ook wel een band hebben), zolang je het paard niet echt veel pijn gaat doen. Dus als je met een band van baas en volger toe komt naar je gevoel kan het geen kwaad om dat te doen, en je zal dat makkelijker kunnen bereiken. Je gaat dan niet echt een partnerschap vinden, want de reden dat het paard doet wat je vraagt is omdat het moet niet omdat het paard het voor je wil doen. Wel kan je zeker een redelijk behoorlijke band opbouwen gebaseerd op vetrouwen. Het vertrouwen dan dat je leuk bent om mee samen te zijn en geen druk moet verwachten als hij doet wat er gevraagd wordt. Ook het vertrouwen dat je dingen probeert goed uit te leggen en dat hij geen grote druk zal krijgen als hij het niet volledig begrijpt. Dus als voorwaardelijk vriendschappelijk oké is voor je en je voelt je er goed bij een het paard is er oké mee, dan is het geen probleem om te doen wat je deed.

Anderzijds heb je zelf geschreven dat je weet wat het probleem bij je is. En ik kan enkel aanmoedigen dat te verbeteren (ongeacht of je deze methode verder wil doen of een andere richting uitgaat).

Het paard weet nu dat hij zich volledig kan uiten en niets moet. Pas als hij je kiest als leider en voor jou dingen wil doen gaat dat echt beteren. Zeker dingen die hij al kan en/of saai zijn of doelloos kan het zijn dat ze die niet op lichte druk willen doen. Daarbij ook altijd de vraag wat is het doel om het paard nog aan te leren met dat specifieke deel in de training? Nogmaals, natuurijk moet een paard bereid zijn te doen wat je vraagt ook al doet hij het wat minder graag. Maar dan mag dat langs de andere kant niet het grootste deel van de training worden. Zeker in de overgangsfase is het goed dat veel minder of tijdelijk zelfs niet te doen.

Maar het hangt er vanaf wat je wil. Wil je een paard dat zonder aarzeling 50 met achteruit kan op elk moment als jij het vraagt met of zonder doel? Of neem je er genoegen mee dat het paard zo'n dingen doet als het ooit nodig wordt?

Edit: het komt dus hierop neer.
Waarom wil het paard niet?
Wat is je doel met wat je vraagt?
Moet dit nu bereikt worden, of kan dat ook wachten tot na de overgangsfase?

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:47

Probeer ook eens om aan de hand rechtsom de draven en dan elke keer de afstand wat te vergroten. Wandel of loop samen de cirkel maar blijf wel in de juiste positie. Uiteindelijk moet je maar een klein cirkeltje van een meter doorsnee in het midden wandelen. Zorg hierbij dat je enthousiast bent met het geven van energie en neem een zo drijvend mogelijke positie aan (redelijk ver naar de achterhand).

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:57

Voordat ik er meer tijd insteek deze stelling:

"iedere vorm van training gaat gepaard met druk zowel mentaal en/of fysiek"

Kunnen jullie je daar in vinden ?




Hoe ik er zelf tegen MR aan kijk:
Bij o.a. de MR "methode" ga je heel subtiel om met deze druk die je aanbied, vooral de reactie erop en jou reactie.
Je kiest bewust voor partnerschap met alle ruimte en inbreng ipv een volgende onderdanigheid.


Haaks daarop staat de "boerenmethode" |( / breek het wezen paard..., ze worden doods, gesloten en redden het uit zelfbehoud of worden onhandelbaar, afgedankt en eindigen bij de slacht.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 06-02-17 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt