veulen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ElineDw98
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-02-17

veulen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-17 00:53

Hey allemaal,

ik ben tamelijk nieuw op bokt, maar ik heb advies nodig van mensen die wel degelijk iets van paarden afkennen. Nu zit het zo: Ik heb sinds drie jaar een Mérens merrie die nu 11 jaar is. Ze is sinds een jaar ongeveer officieel kreupel verklaard wegens een cyste in haar straalbeen als gevolg van hoefkatrolontsteking. Ze staat nu gewoon op de wei op pensioen. In de winter heeft ze het vaak wat moeilijker wegens de vrieskou maar in de zomer staat ze eigenlijk wel altijd goed.

Nu zou ik eigenlijk heel erg graag een veulentje van haar hebben. Ze heeft geen stamboekpapieren en ik weet dat haar veulen dus niks waard zal zijn, maar het is dan ook een veulen voor mezelf en het kan me eerlijk gezegd niet veel schelen of ze papieren hebben of niet. Ook weet ik dat HKO erfelijk is (de stand van de benen enzo toch) maar ik heb al advies aan een DA gevraagd en die zegt dat als ik een goede hengst kies, dit hoogstwaarschijnlijk niet zal voorkomen. Ook wordt het gewicht van het veulen op de achterbenen gedragen en zal haar dracht haar voorbenen niet hinderen.

Nu is ze dus al 11 jaar en mocht ik haar dit jaar laten dekken, heeft ze haar eerste veulen tegen dat ze twaalf is. Dit lijkt mij nog net niet te laat. Maar ik ben eigenlijk wel aan het studeren en pas in mijn eerste jaar. Iemand ervaring met een veulen tijdens zijn studies?
Maar de grootste vraag is: Zou ik een veulen fokken of niet? Mijn grootste angst is dat er complicaties ontstaan doordat ze al te oud zou zijn voor een eerste veulen en dat ik niet genoeg tijd ga hebben vanwege studies maar als ik dus nog 4 jaar wacht, is het sowieso te laat voor een veulen...

Dus als iemand mij kan helpen... Weet ook dat dit geen opvlieging is, maar ik hier al enkele jaren aan denk. Ik had het uiteindelijk afgezegd wegens teveel schrik voor complicaties, maar nu ik dus nooit meer met haar kan rijden, zou ik wel dolgraag een opvolger van haar hebben...


tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: veulen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 01:26

Nee, ongeacht de papieren (ook al zullen ook daar mensen over vallen) is de eerste en meest belangrijke eis aan een fokmerrie dat die gezond is. De leeftijd is hier veel minder relevant dan dat je merrie niet geheel in orde is en ook klachten heeft hiervan.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Elisa2

Berichten: 36659
Geregistreerd: 31-08-04

Re: veulen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 09:50

Bij twijfel niet doen..en HKO is erfelijk dus je kunt beter geld opzij leggen om een gezond paard te kopen denk ik. Heeft ze trouwens ongelijke voorvoeten?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:29

In dit geval zou ik het niet doen.
HKO is erfelijk en ook een goede hengst maakt die kans niet opeens kleiner.

De dracht is daarbij ook belastend voor de merrie. Er komt hoe dan ook meer gewicht op haar toch al slechte been.

Een studie hoeft niet veel uit te maken. Een veulen heeft naast basis opvoeding de eerste 6 maanden niet veel aandacht nodig. Wel vriendjes en toegang tot veel vrije beweging.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:33

Ze is niet te oud, maar persoonlijk zou ik echt nooit willen fokken met een paard met kapot straalbeen :n

1x een paard meegemaakt dat als 3 jarige al HKO grade 4 had op 2 voorbenen. Als je dat gefokt hebt met de wetenschap dat de merrie het ook had voel je je mega schuldig lijkt mij.

Helabitha

Berichten: 354
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: haarlem

Re: veulen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:05

Ik heb me laten vertellen dat de kans dat een merrie het doorgeeft, ongeacht de hengst 30% is ongeveer. Dat is zo als het gaat om erfelijke belasting, vaak is dat het lastigste te achterhalen. Als al haar familie nu kerngezond is is het al weer wat anders dan wanneer er meer gevallen zijn. Ik weet niet of je daar iets van weet maar vaak is dat lastig te achterhalen.

Je wil natuurlijk een gezond paard fokken, ben benieuwd waarop de dierenarts zich baseert trouwens, iedereen zegt weer wat anders, t blijft lastig. 1 veulen voor jezelf waar je ook verantwoordelijkheid voor neemt als er wel iets is is ook wat anders als fokken voor handel met zo'n paard.

Het ligt dus echt aan de situatie. Met je hoofd beslis je het beter niet te doen en een gezond paard te kopen, maar je gevoel speelt ook een rol. Ik wens je alle wijsheid!

Helabitha stb ext. D-oc prok v. Uphill x keur v. Goodtimes

Namasté Dyloma v. Guardian S X Uphill april 2018
Opia Dyloma v. Just Wimphof x Uphill mei 2019
Panache Dyloma LU v. Kjento x Uphill april 2020

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: veulen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:08

Ik zou een kreupele merrie de belasting van een dracht niet aandoen. Een goed alternatief is een veulen kopen en dit door je merrie laten opvoeden.

ElineDw98
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-17 22:36

Ok, bedankt allemaal om te reageren. Ik zeg het nog niet meteen af maar ik ga er wel zeer goed over nadenken en eerst eens proberen te achterhalen of er misschien familie van haar hier ook last van heeft. Persoonlijk denk ik dat ze HKO heeft omdat ze enorm hard heeft gewerkt al tot haar 8e. Ze deed namelijk dagtochten in de Ardennen met hoefijzers... Niet erg gezond. En ik ken drie halfbroers van haar, die nergens last van hebben. Ook kijk ik natuurlijk eerst naar de gezondheid van mijn merrie en laat ik zeker nog foto's maken van haar been om te zien of de cyste niet groter is geworden. Ze staat nochtans op het moment heel erg goed, met nergens last van... Het ding is dat ik ook niet per se een veulen wil, maar enkel eentje van haar. Een ander paard hoef ik gewoon niet :/

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: veulen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:39

Veulentje er uit fokken is geen garantie op kopie van mama, dat is juist vaak de grootste domper als je met dat doel fokt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Helabitha

Berichten: 354
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: haarlem

Re: veulen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:37

Goed dat je een overwogen besluit neemt. Check idd goed of ze de dracht wel aankan, dat had ik er niet bijgezet maar dat is natuurlijk voorwaarde 1. Zo te lezen heeft je merrie wel last, dat zou voor mij een reden zijn om het niet te doen, zo'n cyste is een extra risico. Goed checken maar dat schrijf je al.

Helabitha stb ext. D-oc prok v. Uphill x keur v. Goodtimes

Namasté Dyloma v. Guardian S X Uphill april 2018
Opia Dyloma v. Just Wimphof x Uphill mei 2019
Panache Dyloma LU v. Kjento x Uphill april 2020

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: veulen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:46

Het zal niet de eerste kreupele merrie zijn die letterlijk door haar pootjes zakt tijdens de dracht. Ik zou het gewoon niet doen, maakt me niet uit wat een DA daar van vindt. Het zou mij m'n merrie in ieder geval niet waard zijn.

ElineDw98
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-17 16:08

tamary schreef:
Veulentje er uit fokken is geen garantie op kopie van mama, dat is juist vaak de grootste domper als je met dat doel fokt.


Nee dat weet ik, maar dat is ook niet per se de reden. Ik wil vooral haar lijn verder zetten. Ik wil met haar verbonden zijn, ook al kan ik niet meer met háár rijden. Is misschien een vreemde reden maar is wel super belangrijk voor mij...

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Re: veulen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:19

Is het niet een idee om er met meerdere onafhankelijke dierenarten over te praten, en hen ook naar je merrie te laten kijken/foto's van de cyste te laten bekijken. Bokt kan zeggen wat het wil, maar we zien en de staat van de merrie niet en weten waarschijnlijk ook niet hoe het precies zit met erfelijkheid.

Ik snap je droom, had hetzelfde met mijn merrie maar uiteindelijk een no-go van de dierenarts gekregen (om andere redenen, vocht en cystes op de baarmoeder icm de redelijk hoge leeftijd was geen doen meer) en heb toen uiteraard besloten mijn merrie het niet meer aan te doen.

Onderweg van NL naar NZ op de motor! Volg mijn reis op www.globethrottling.com


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 45 bezoekers