ongewenst gedrag van fjord

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ilse46

Berichten: 280
Geregistreerd: 26-12-12

ongewenst gedrag van fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-17 20:10

Ondertussen ben ik er aan gewend,maar leuk is het niet.
Mijn nu 10 jarige fjorden ruin is elke x er een sport van maken om maar niet met mij er op gewoon naar buiten te gaan,maar staakt al bij de uitgang weiland.
het staken blijft zich elke x herhalen ,dat ik vaak al aan de hand richting bos loop,en daar op stap.
eenmaal daar gaat het wel,en luisterd hij goed.
Het gekke is dat hij eenmaal naar huis de brave pony gaat uithangen en zelfs de engste dingen zoals over de snelweg lopen(ik er op) en andere rare dingen gewoon passeert .
hij is dan erg relaxt en doet niks verkeerds.

wat voor soort training kan ik volgen met hem om dit gedrag te verminderen?
ik zie hem zo graag ook relaxt de wei uit lopen met mij er op zonder staken namelijk.


Anoniem

Re: ongewenst gedrag van fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:55

Niet gaan pushen. Hij vind het gewoon spannend en ziet jou niet als leider, dus forceren zal niet lukken.
Loop richting de uitgang, en zet hem stil. Wacht net zolang totdat hij ontspant, daarna stap je weer een paar passen door. Wanneer je voelt dat hij weer spanning krijgt, zet je hem meteen stil en herhaal je weer. Net zo lang totdat hij in stilstand de spanning af kan laten vloeien.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: ongewenst gedrag van fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:07

bekend probleem, maar dan met onze shet.
Bij ons werkt het om stil te zetten, de tijd te geven om de omgeving te bekijken en als er dan een teken is van ontspanning vragen verder te lopen. In een groep hebben we meestal minder problem dus wie weet is dat ook nog te proberen.

Hier is op de heen weg altijd het gaspedaal moeilijk te vinden en op de terugweg heeft mijn bijrijdstertje de rempedaal nodig..

S <3

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: ongewenst gedrag van fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:11

Ik hoop dat je dit kan hebben, maar ik moest een beetje lachen om je titel. Fjorden staan natuurlijk wel een beetje bekend om ongewenst gedrag in welke vorm dan ook. :P

Maar goed, mijn merrie, geen fjord, had hier vroeger ook een handje van. De aanhouder wint, als ik haar ohz niet vooruit kreeg stapte ik even af, maar stapte altijd weer op als ze weer vooruit ging.
Op den duur hoefde ik steeds minder vaak af te stappen en nu nooit meer.

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:19

Ik vind het niet heel gek gedrag. Het is voor een paard niet erg natuurlijk om van de kudde weg te gaan. Daarom hebben veel paarden het moeilijk om van het erf af te gaan.
Fjorden zijn grappenmakers maar echt ongewenst gedrag hoeft niet normaal te zijn, een fjord kan ook gewoon goed opgevoed worden.
Ik denk niet dat dit een grapje is maar onzekerheid en daar moet je geduld mee hebben. :j

Maks :+:

Wolkje

Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Thuis.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 02:13

id_keers schreef:
zelfs de engste dingen zoals over de snelweg lopen(ik er op)


Pardon?

tralalalaaaaa :+

ilse46

Berichten: 280
Geregistreerd: 26-12-12

Re: ongewenst gedrag van fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 02:30

over de brug bedoel ik

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 04:48

Het is makkelijk te zeggen ligt aan een fjord dan hoef je jezelf niet de schuld te geven.

Dit is duidelijk dat hij bepaald wat er gebeurt hij heeft de regie in handen en jij doet wat hij wil er is dus geen leider.

Mijn fjorden zijn ook weleens ondeugend en dat mag maar ze doen wel wat ik vraag omdat ik ze duidelijkheid geef.

Dus zorg dat jij bepaalt wat er gebeurt en ga het gevecht maar aan want wat is het volgende wat hij gaat doen. Ze zijn gewoon slim.


Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 06:42

Het gevecht aangaan doe ik dus niet (meer) met mijn IJslander met soortgelijk probleem. Dit werkt averechts.

Wat ik wel doe: rustig blijven, focus op mijn doel houden (geen aandacht op hem richten), lichte(!) spanning op het touw houden (zachte hand, vooral niet trekken) en wachten. Direct de spanning op het touw lossen als hij
ook maar een halve cm naar voren komt.

Verder denk ik maar zo: de route bepaal ik, hoelang we daarover doen bepaalt hij momenteel. We zitten middenin deze aanpak en ik weet zeker dat hij met een paar keer zal bedenken dat het handiger is meteen mee te lopen, aangezien dat toch de uiteindelijke uitkomst zal zijn, hoelang het ook duurt.

In het verleden ben ik op advies van iemand anders een paar keer teruggegaan als hij dit gedrag vertoonde. Absoluut niet handig, want dat is nu dus ons probleempunt.

Een andere, snellere methode voor jullie kan 'stick to me' van parelli zijn. Als je die term googelt, kom je de uitleg wel tegen. Van deze aanpak ben ik zelf afgestapt, omdat ik wil dat mijn paard zélf kiest voor meelopen. Met deze methode had ik wel heel snel resultaat, terwijl ik nu weer een stap terug heb gedaan in dat opzicht.

ilse46

Berichten: 280
Geregistreerd: 26-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 06:47

OP welke manier het gevecht aan gaan dan? ik ben niet zo van zwepen gebruiken nl..inderdaad moet ik ook leren meer leiderschap te geven buiten,in de rijbak gaat alles wel goed.ik heb wel les met hem.

zelfs naar buiten gaan met een ander paard had laatst problemen,hij ging voorbij de bocht wei ineens achteruit stappen en drammen..ik heb nu wel zweep erbij intussen,maar zelf word ik ook wat onrustig als hij dit weer doet,dat moet dus veranderen bij mij.

ilse46

Berichten: 280
Geregistreerd: 26-12-12

Re: ongewenst gedrag van fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 06:53

Dat stick to me is herkenbaar,naast mij mee lopen gaat leuk,stopt als ik stil sta en rent mee als ik ga rennen..het is een super vriendelijke fjord,eenmaal in het bos gaat het ook gezellig,alleen het begin is wat haperig.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: ongewenst gedrag van fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 07:02

In het begin zou je dan stick to me kunnen inzetten om dat haperen eruit te krijgen.

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 07:36

ik had dit heel vroeger ook met mijn paard. de aanhouder wint. het ligt ook aan je eigen energie, ik dacht, al moet ik hier een uur staan... en na 20 minuten gingen we dan ook. hij mocht niet terug draaien naar stal en ik bleef hem wel rustig zonder stress aandrijven. geen zweep, en niet boos worden. stapte ook niet af. later had ik nog nauwelijks problemen

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:44

Het gevecht aangaan hoeft niet met geweld maar puur laten zien wat jij wil en niet andersom dus doorzetten en niet opgeven ookal duurt het uren jij moet winnen.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: ongewenst gedrag van fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:48

Ik heb weleens iemand gehoord die dit idd aanpakte door stil te gaan staan, en dan te wachten. Paar uur ergens gestaan (paard bleek nogal een doorzetter) maar uiteindelijk toch 'gewonnen'

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Persevero

Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Re: ongewenst gedrag van fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:56

rustig het erf af stappen.

Als hij gaat staken, flink aan het werk zetten richting huis:
Teugels korter, veel been, kort wenden.

Zodra je weer van het erf af stuurt, helemaal met rust laten.

Geen paard gehad waar dit niet bij werkte wanneer je hier serieus mee aan de slag gaat. Sommigen vinden het "veel werk" en duurt het te lang. Maar dan denk ik, als je al jaren aan het klooien bent had je beter hier een paar weken mee kunnen oefenen.

goldenarrow

Berichten: 8650
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: ongewenst gedrag van fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:44

Omdat het hier niet gaat om een rijtechnisch probleem verplaats ik jouw topic van RT-V naar [OPG] Omgang en Paardengedrag.

Volg je mee? Veulens in 2024 <3
[KS-MK] Arabierveulentjes verwacht

Lucia88

Berichten: 520
Geregistreerd: 06-06-15

Re: ongewenst gedrag van fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:11

Ja, dat hebben wij ook gehad, fjordlief en ik.
Eigenlijk vanzelf weer over gegaan: voor het weigeren om niets had ik een lange zweep mee, waren er echt dingen eng (honden, zeiltjes, e.d.)mocht ze er rustig naar kijken, en dat mag nog steeds.
Ze kan soms een beetje spoken zien, daar maak ik me niet zo druk over. Omdraaien mag ze nooit maar inmiddels weet ze dat ook wel :)

iClaimMyName
Berichten: 10
Geregistreerd: 05-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:02

Je moet hem in ieder geval niet dwingen; Dat zal hem een nare ervaring mee brengen wanneer hij de wei uit moet. Geef hem de tijd om zelf de keuze te nemen (af en toe stimuleren mag natuurlijk wel)

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:14

Vroegûh, voor Bokt bestond en voor maar iemand van internet of personal computer gehoord had, had een kleine Rex_Rolfo een hele leuke pony die af en toe behoorlijk eigenwijs kon zijn. Zo was die erg goed met buitenritjes, wilde alleen niet een hoek om weg van z'n vriendjes. Eenmaal die hoek om was het weer prima.

Dat heeft een tijdlang behoorlijk gedoe opgeleverd, met frustratie van twee kanten. Op een dag had de pony nadat hij voor de zoveelste keer niet door wilde lopen een striem op z'n kont. Zeg maar wat een leidhengst of merrie met de hoeven doet als een lager in rang staand paard niet luistert. Daarna was het duidelijk en nooit meer een probleem gehad. En veel meer plezier bij zowel ruiter als pony.

Nu moet ik vooral zeggen dat het heel erg afhankelijk is van de omstandigheden, als angst een rol speelt moet je de situatie anders aanpakken dan wanneer het pure eigenwijzigheid is. En soms, heel soms, is een kordate aanpak het beste.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:38

Ik ga hier helemaal in mee, behalve het gevecht aangaan is mssn een beetje verkeerd geformuleerd, maar ik zou zeggen zet hem dan maar serieus aan het werk wanneer hij even zo wil gaan protesteren, paardje zal vlug genoeg doorhebben dat zijn protest de verkeerde keuze was. Met afwachten en pamperen los je echt niks op.

Foss schreef:
Het is makkelijk te zeggen ligt aan een fjord dan hoef je jezelf niet de schuld te geven.

Dit is duidelijk dat hij bepaald wat er gebeurt hij heeft de regie in handen en jij doet wat hij wil er is dus geen leider.

Mijn fjorden zijn ook weleens ondeugend en dat mag maar ze doen wel wat ik vraag omdat ik ze duidelijkheid geef.

Dus zorg dat jij bepaalt wat er gebeurt en ga het gevecht maar aan want wat is het volgende wat hij gaat doen. Ze zijn gewoon slim.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Goof

Berichten: 28616
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: ongewenst gedrag van fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:46

Ik zal wel van de oude stempel zijn, maar 'vroegah' was stil staan zonder reden of schrikken van niets gewoon flauwekul en aanstelleritus. Een paard mag best even ergens naar kijken, maar daarna verwacht ik dat het gewoon doorloopt en zijn werk doet.
Zijn we tegenwoordig serieus zover gekomen dat het paard daar een keuze in heeft en dat we het met fluwelen handschoentjes oplossen, euh.... afwachten dus.

Waar is ons boeren verstand, nuchterheid en omgang gebleven?

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:47

Dit klinkt mij niet als angst. Dus helpt hem op zijn donder geven niet? Liever 1 keer flink streng zijn dan 10x net te zacht.. Flink op zijn donder geven en zodra hij 5 meter van stal heeft gelopen zonder mokken even lekker later grazen en dan weer terug naar huis. Dan loopt hij op de heenweg ook naar iets leuks toe. Dit dan uitbouwen, tot je normaal van stal weg kan (tot de hoek van de straat, 10 minuten etc).
Heb ook wel eens gehoord van iemand die dan maar gewoon stil ging staan en geduldig liedjes ging zingen net zo lang tot het paard weer voorwaarts wou, maar dat werkt alleen als je zelf dan ook echt het geduld daarvoor hebt en persoonlijk heb ik weinig geduld met dit soort 'aanstelleritus'.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 06-02-17 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

:¨·.·¨:
`
·. Gijs van de Hertoghoeve
Gijs staat ter dekking via KI Gijs op facebook
viewtopic.php?f=250&t=1873568

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:50

Goof schreef:
Ik zal wel van de oude stempel zijn, maar 'vroegah' was stil staan zonder reden of schrikken van niets gewoon flauwekul en aanstelleritus. Een paard mag best even ergens naar kijken, maar daarna verwacht ik dat het gewoon doorloopt en zijn werk doet.
Zijn we tegenwoordig serieus zover gekomen dat het paard daar een keuze in heeft en dat we het met fluwelen handschoentjes oplossen, euh.... afwachten dus.

Waar is ons boeren verstand, nuchterheid en omgang gebleven?


Dit klopt natuurlijk helemaal tot het moment dat je een paard tegenkomt waarbij het niets uitmaakt of je de zweep bij wijze van spreken stuk slaat op het lijf. En dan zul je anders moeten gaan denken.

Goof

Berichten: 28616
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:51

Sonja89 schreef:
Goof schreef:
Ik zal wel van de oude stempel zijn, maar 'vroegah' was stil staan zonder reden of schrikken van niets gewoon flauwekul en aanstelleritus. Een paard mag best even ergens naar kijken, maar daarna verwacht ik dat het gewoon doorloopt en zijn werk doet.
Zijn we tegenwoordig serieus zover gekomen dat het paard daar een keuze in heeft en dat we het met fluwelen handschoentjes oplossen, euh.... afwachten dus.

Waar is ons boeren verstand, nuchterheid en omgang gebleven?


Dit klopt natuurlijk helemaal tot het moment dat je een paard tegenkomt waarbij het niets uitmaakt of je de zweep bij wijze van spreken stuk slaat op het lijf. En dan zul je anders moeten gaan denken.


Gelukkig spreek ik nergens over 'de zweep op hem kapot slaan' en dat is ook in het geheel niet wat ik bedoel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers